Ynt: dif kilit taktırma imkanı olmayanlar tek frene
tiskeli' Alıntı:
alp sennin araçtada uygulama yapmak lazım birde lsd diferansiyellerin devre dışı kaldığı durumlarda el frenini çekerek lsd yi devreye sokma konusunuda tartışmaya açmak lazım mesela el frenini kullanarak hareket etmenin diferansiyele ve diğer aksamlara zararı varmı gibi
Abi biliyorsun;
Şafttan aldığı hareketi dönüşte içte kalan aksa az, dışta kalan aksa fazla tur olarak transfer etmek defransiyelin işi.
Akslar arasındaki tur farklılığı defransiyel tarafından sağlıklı bi şekilde dengelenince; az tur dönen içteki tekerlekte çok tur dönen dıştaki tekerlekte yola tam olarak uyum sağlıyor.
Yoldan sıyrılan lastik olmayıncada yol tutuş tam olarak sağlanıyor. Defransiyelin esas olarak hizmet ettiği birinci amaç yol tutuş yani.
Ayrıca, dönüşlerde akslar arasında tur farkını dengeleyen defransiyel sistemi olmasa, tur farkı oluştuğunda şaft ucundan lastik yüzeyine kadar olan mekanizmanın bi yeri zarar görecek, kırılacak. BU zararı engelliyor.
Yani, fizik kanunlarıyla, bi başka deyişle, kolay dönen aksa çok tork, zor dönen aksa az veya hiç tork kuvveti transfer ediyor.
Ama,
Bi tekerlek diğerine göre daha kaygan zeminde olunca bu iyi görev dez avantaja dönüşüyor.
Belki sadece kolay dönen aksa tork transfer edilerek mekanizmanın kırılması engelleniyor ama araçta yerinden kalkamıyor.
Dolayısı ile, defransiyelin bu güzel görevi bizim araç kullanma amacımıza ters düşüyor. Biz bir tekerleğimiz havada da kayganda da olsa diğer tekerlerler ile yere güç basıp hareket etmek istiyoruz. Araçlarımızın yere tork veren teker sayısını arttırmaya çalışıyoruz. Oysa defransiyel doğası gereği bunun tam tersini yapıp dönemeyen tekerlekten gücü kesiyor.
Bu dezavantajı silen sistemlerde akslardaki tork farklılığını ortadan kaldıran kilit sistemleri.
100% kilitler gerektiğinde veya biz istediğimizde veya devamlı iki aksı birbirine bağlıyor.
Lsd dediğimiz sistemlede iki aks arasındaki tork farkı belirli bi aşamaya gelince bağlama oluyor veya serbest bırakılıyor.
Senin başarıyla uyguladığın sistem ise defransiyelin yaptığı işi tersine çeviriyor.
O dönemeyen, zor dönen akstan gücü çekip, kolaylıkla dönen aksa tork basarken,
Sen kolay dönen aksı frenle durdurup, defransiyelin gücü diğer aksa transfer etmesi sağlıyorsun.
Yani defransiyeli kendi silahıyla vuruyorsun
Senin başarıyla uyguladığın sistemin avantajı Lsd olsada aynı olmasada aynı.
Bu sistem Lsd olan araca uygulansa sadece daha geç manuel müdahale gerekecek, o kadar.
Seninde yazdığın gibi Lsd bırakana kadar hareket etmeye çalışılır. Lsd işe yaramamaya başlayıncada boşa dönen aksa fren yapılır.
Lsd'de görev yapan parçalara ise hiç bi zararı yok. Aksine o parçaları çalıştırmayarak eskimelerini önlüyor diyebiliriz.
Defransiyele hiç bi zararı yok bunun. Çünkü, zaten defransiyelin çalışma prensibi kullanılıyor gene. Çalışma prensibine aykırı bi durum yokki. Defransiyel sağ aksın boşa döndüğünü görüyor ona göre davranıyor, sen sağ aksı zorla durdurup gücün sola akmasını sağlıyorsun. Veya tam tersi. Defransiyel kandırılmış oluyor yani.
Yani Sol gösterilip sağ yumruk vuruluyor

sonuçta öylede vuruluyor böylede vuruluyor

ama yumruk doğru yere atılıyor
Belki bi zarar şu olur. Defransiyel kolay dönen tekerleğe güç vererek baskı balata gibi aktarma organlarının yorulmasını eskimesini engellemiş oluyor. Senin sistemde dönemeyen tekere güç basılarak bu organlar işlerini yapmaya zorlanıyor. Olacak o kadar.

Kirlenmek istemeyen sanayiye gitmesin

Ağır bi iş yapıyoruz, tabiki bi bedeli olacak. Standart haliyle çıkmayacak yerden araç çıkartıyoruz bedelede razı olmamız lazım...
Benim araca bunu uygulamasak dahi bu yöntemi ben kullanıyorum. Lsd bırakıp, bi teker boşlayınca el frenini kontrollü çekiyorum gaz verirken. Tabiki daha kolay durdurulan tekeri daha kolay durduruyor el freni.
Tork dönmesini istediğim tekerleğe transfer oluyor ama dönmesini istediğim tekerleğede aynı el frenini yaptığım için hem daha çok gaz basmam gerekiyor ve şanzman içindeki balatalardır zarttır zurttur çok zorlanıyor(möhim!), hemde el freni balatalarım(bizimkilerde ayrı balata var el freninin) sıyrılıyor(möhiim deel), hemde l frenin koluna dahada asılmam gerektiği için teli koparma veya gevşetme riskim var(az möhim!).
Ama uyguluyorum bazen ve İşe Yarıyor.
Yeniden tebrik ederim. Ellerine sağlık...