Ynt: Ertuğrul Fırkateyni Su Yüzüne Çıkarılıyor
Ertuğrul şehitleri Japonya'da anıldı
Osmanlı Donanması'na ait Ertuğrul Firkateyni'nin batması sonucu şehit olan 600'e yakın denizci Japonya'da anıldı.
Kazanın 120. yıldönümü dolayısıyla Ertuğrul Fırkateyn'inin battığı Japonya'nın Kuşimoto kasabasındaki "deniz şehitlerini anma" törenlerinde Japon Prensi Tomohito ile Prenses Akiko hazır bulundu.
Tarihe “Ertuğrul Faciası” olarak geçen kazanın 120. yıldönümü dolayısıyla Kuşimoto kasabasında iki ayrı tören düzenlendi.
Türk basınının fazla ilgi göstermediği Ertuğrul şehitlerini anma törenlerine İmparatorluk Ailesi’nden Altes Prens Tomohito, kızı Altes Prenses Akiko ile yerel siyasi ve askeri yetkililer ile Ertuğrul Firkateyni Komutanı Osman Paşa'nın torunu Osman Tektaş katıldı.
[attachment=1]
TÜRK VE JAPON HALKLARINI YAKINLAŞTIRDI
İlk tören, Japon destroyeri Minabe'de düzenlendi. Türkiye'nin Tokyo Büyükelçisi Sermet Atacanlı kazanın meydana geldiği sulardaki törende yaptığı konuşmada, "Elim kazayı hatırlamak her ne kadar bizleri hüzünlendirse de bu olayın Türk ve Japon halklarının ebedi dostluğuna vesile olması en büyük tesellimizdir" diye konuştu.
Büyükelçi Atacanlı, 3 Haziran 1929 günü Türk şehitliğini ziyaret eden ve Kuşimoto halkının anma törenlerini geleneksel hale getirmesine vesile olan İmparator Şova ve ada halkının atalarını saygıyla andığını belirtti.
Törende saygı duruşu, tören kıtasının saygı atışı ve yapılan konuşmalardan sonra, katılanlar ölen denizciler için denize çiçek attı.
[attachment=2]
ERTUĞRUL FIRKATEYNİ FACİASI
II. Abdülhamid, 1887 yılında Japonya İmparatoru’nun yeğeninin bir savaş gemisiyle İstanbul'u ziyaret etmesinin ardından Japonya’ya bir heyet gönderilerek iade-i ziyaret yapılmasını emretti.
II. Abdülhamid’den Japon İmparatoruna mücevherli imtiyaz nişanı ve diğer hediyeleri taşıyan Ertuğrul Fırkateyni, bunun üzerine Temmuz 1889’da İstanbul’dan yola çıktı.
Fırkateyn, Singapur’a vardığında kafile başkanı Albay Osman Bey Amiralliğe terfi ettirildi. Kafile, uğradığı ülkelerin halkları ve Müslümanlar tarafından görkemli sevgi gösterileriyle karşılandı.
Ertuğrul Fırkateyni, 11 ay sonra, 7 Haziran 1890 tarihinde Japonya’nın Yokohama Limanı'na vardı.
Japon İmparatoru, Türk amiralini ve heyetini görkemli bir şekilde karşıladı. Şehir halkı Türk amiralinin saray arabası ile İmparatorun yanına gidişini sevgi gösterileriyle takip etti.
Ertuğrul Fırkateyni, Japon sularında kaldığı üç ay boyunca etrafındaki binlerce Japon kayığına 50 kişilik bandosuyla konserler verdi. Nihayet geri dönüş yolculuğu için hazırlıklar tamamlandı.
Dönüş seferinin başlayacağı gün Japon Bahriyesi’nin “tayfun uyarısına” rağmen, Ertuğrul Fırkateyni planlandığı gibi 15 Eylül 1890 tarihinde Yokohama Limanı’ndan ayrıldı. Kuşimoto açıklarında tayfuna yakalanan Ertuğrul Fırkateyni 16 Eylül 1890’da kayalara çarparak battı.
Kazadan sadece 69 denizci kurtulabildi. Amiral Osman Bey de dahil diğer mürettebat hayatını kaybetti.
Ertuğrul Fırkateyni’nin trajik sonu Türk-Japon halklarını yakınlaştırdı. Yöre halkı, kazadan kurtulanlara büyük yardım ve yakınlık gösterdi.
Torajiro Yamada isimli bir Japon, şehit yakınları ve kazazedeler için yardım kampanyası düzenledi. Toplanan para aynı kişi tarafından dönemin padişahına teslim edildi. Hayatta kalan 69 denizci, Japonya İmparatoru'nun talimatıyla Hiei ve Kongo isimli iki askeri gemi ile İstanbul’a gönderildi.
[attachment=3]
ERTUĞRUL FIRKATEYNİ
Ertuğrul Fırkateyni, Sultan Abdülaziz döneminde yaptırıldı ve 19 Ekim 1863 Pazartesi günü Padişah huzurunda denize indirildi.
Makine ve kazanları 1864’te İngiltere’de monte edildi. 1865’te Kosova ve Hüdavendigâr gemileriyle birlikte İngiltere’den yurda dönerken Cherburg, Toulon ve bazı İspanyol limanlarına uğradı. İstanbul’a gelişinde de Beşiktaş Sahil Saray-ı Hümayunu (Dolmabahçe Sarayı) önünde demirledi. Bir süre sonra da Haliç’e alındı.
Gemi, 8 adet 15 santimlik Krupp topu, 5 adet 150 librelik Armstrong topu, 2 adet 4, 2 adet 3 fontluk Krupp, 2 adet 5 namlulu Hockins, 2 adet 5, 4 namlulu Nordenfeld, 1 adet 12 ve 1 adet 6 librelik roket kovanı, 1 torpido atış kovanı, 2 torpido, 100 Martin Henry tüfeği, 100 Wenchester tüfeği ve 40 adet tabanca taşımaktaydı.
79 metre boyunda, 15,5 metre genişliğindeki Ertuğrul Fırkateyni, 8 metreye yakın su çekiyordu. 60 tonluk tatlı su tankı bulunan fırkateyn, aldığı kömürle ve 10 mil süratle 9 saat seyredebiliyordu.
Gemi zamanına göre modern araçlarla donatılmış, elektrikle aydınlatılmıştı. Bunlar göz önüne alınarak teknenin çürüklüğünden başka kusuru yoktu denilebilir.
Kaynak: Hürriyet Gazetesi / Wikipedia