Grand Vitara 1.9 DDIS Motorlarda Elektrikli Turbo Soğutma Pompası

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan freebird Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 23
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 17,439

freebird

Kamp I
Mesajlar
175
Tepkime Puanı
1
Yer
İZMİR
AUS kaynaklı bir sitede, 2007 de yayınlanmış bir yazıda, Turbo işleyişiyle alakalı olarak Grand Vitara 1.9 DDIS motorları için geçerli şöyle denmekte ; ...."Turbo cooling is provided by an electrical turbo cooling pump, which ensures circulation of engine coolant even after the engine has stopped."

Bu işleyiş tüm Turbo çalışma sistemlerinde mevcut mudur? Sadece bu motora/araca has bir özellik/sistem midir?
Eğer durum bu ise motoru stp etmeden önce birkaç dk çalıştırmak prensibi yine de geçerli midir?hangi gerekçe ile?
Motor stp etmeden biraz çalıştırması konusu sistemin yağlanmasının mı yoksa soğutulmasının mı devamlılığıyla ilgilidir?
 

Etiketler
Ynt: Grand Vitara 1.9 DDIS Motorlarda Elektrikli Turbo Soğutma Pompası

Bunun her TURBO Dizel motorda bulunMAdığı AMA sadece Grand Vitara'ya da özgün olMAdığı neredeyse kesin gibi de, uzmanlarımızdan diğer soruların yanıtlarını ben de merakla bekliyorum.
 

Ynt: Grand Vitara 1.9 DDIS Motorlarda Elektrikli Turbo Soğutma Pompası

Arkadaşlar bu araçlarda bulunan diesel motorlardaki Turbo işleyişiyle ve diğer DPF gibi ilave sistemlerin olup olmadığına dair birkaç soruyu açıklığa kavuşturulması için , toparlayıp ,en yetkili ağız olarak düşündüğüm ve daha önce de birçok konuyu danışıp netleştirdiğim Suzuki TR-Genel Distribütorlüğü-İzmit Mrkz'e aşağıdaki gibi ilettim,tekrar özetlemektense metni aynen paylaşmak istedim ,gelen yanıtı da sizlere bildireceğim;
---------------------------------------------------------------
Sn Mahmut BEY,

Daha önce de çeşitli konularda yardımınızı almıştım ,şimdiki ricam ;arkadaşlarla da çeşitli platformlarda tartıştığımız Bu motorlarda Turbonun sağlıklı kullanımına dair çok önemli husus ve netlik kazanamamış başlıklar var,şöyle ki;

Turbo kullanımıyla ilgili Grand Vitaralar için geçerli şöyle bir husus okudum ; 2007 de yayınlanmış bir Avustralya driver guide kaynaklı sitedeki yazıda, 1.9 DDIS motorları için aynen ...."Turbo cooling is provided by an electrical turbo cooling pump, which ensures circulation of engine coolant even after the engine has stopped."denmekte
Bu işleyiş bizim motorlarda da aynı mıdır ?yoksa ülkelere göre çeşitlik gösteriyor mu?
Bu işleyiş tüm Turbo çalışma sistemlerinde mevcut mudur? Sadece bu motora/araca has bir özellik/sistem midir?
Eğer durum bu ise motoru stp etmeden önce birkaç dk çalıştırmak prensibi yine de geçerli midir?hangi gerekçe ile?
Motor stp etmeden biraz çalıştırması konusu sistemin yağlanmasının mı yoksa soğutulmasının mı devamlılığıyla ilgilidir?


Çünkü bazı arkadaşların genel yorumuna istinaden ...."motor stop ettiginde yag pompası yag basmayı keser hala dönmekte olan turbo yagsız dönmeye devam eder" deniyor..
Benim merak ettiğim ve bildiğimi zannettiğim konu ,stop etmeden önce motoru extra birkaç dk çalıştırmanın sebebi ısınan turbonun (motorun çalışmasıyla ilintili mekanik sistemlere bağlı) soğutulmasıyla alakalı olduğudur.Eğer bu motorlarda ilave yukarıda belirtildiği gibi "motor stp etse dahi motor soğutma sıvısının sirkülasyonuyla sağlanan eletrikli turbo soğutma pompası"var ise buna gerek de kalmıyor demektir.
Yani kesilen yağlanma v.s ile ilgisi olduğunu sanmıyorum,var ise de ve bunun doğruluğu teknik açıdan da kanıtlanmışsa bilmek isterim. Doğru mu düşünüyorum?

Ayrıca motoru stp ettikten sonra ,özellikle rampa ve otoyol kullanımı sonrası (yani motor iyice ısındıktan sonra) ön ızgaralardan motora doğru kulak kabartıp dinlediğimde bir süreliğine -vınnn şeklinde düşük desibelli bir vınlama sesi geliyor sonra da kesiliyor,bu ses büyük olasılıkla bu soğutma pompasının sesi olsa gerek diye düşünüyorum..Peki bu ses nedir? Bu konuyla alakası var mıdır?

Ayrıca bu yazıda 1.9 DDIS MOTORLAR İÇİN yine denmekte ki ;
The engine includes a diesel particulate filter (DPF), located in the exhaust line after the oxidizing catalytic converter. Its shape is very similar to a catalytic converter, but half the ducts are plugged. Between each duct a porous material allows the gases to pass through while the particles remain on the filter walls. Ben de bilmiyordum bunu....
Türkiye'ye ithal edilenlerde DPF var mıdır?

Bu yazıya istinaden yapılan yorumlarda; bazı araba markalarında (opel ve saab larda )dizellerde katalik konvektörden sonra 2.bir filitre var devirsiz kullanımda bu tıkanıyor degişimi gerekiyor oldukçada pahalı imiş , benzinli arac gibi devirli kullanımda ise devirden dolayı pisligi kendi atıp temiz kalabiliyomuş...yine duyduğum kadarıyla ;bunun "her dizel Grand Vitara'da olmadığı, aracın satıldığı ülkeye göre takıldığı" şeklinde. Eğer gösterge panelinde DPF ikaz ışığı yanarsa; 30dk kadar 4. viteste 80km/saat hızında kullanılırsa, kendiliğinden temizleniyorMUŞ.


Bizim araçlarda durum nedir? yukarıdaki bilgi doğruysa diesel araçların fazla devirli kullanılmamasına dair ifadeyle,bilinen gerçekle çelişiyor...Ben de aracımı fazla devirli kullanmıyorum vites geçişlerini 2000-3000 devir arası yapıp 3500-4000 i fazla geçmiyorum ki zaten diesel motorlarda olması gereken de budur diye düşünüyorum.Bu bilgiler ışığında yanlış mı yapıyorum??

Bu önemli konulara dair en yetkili ağızdan bilgi almak istedik ,sizden ricam bana ve diğer birçok Grand Vitara 1.9 DDIS kullanıcısına örnek teşkil edecek ve yol gösterecek önemli açıklama ve cevaplarınızı detaylı olarak bildirmeniz ve bunların paylaşımının sağlanması amaçlı açıklığa kavuşmasında 1.ağızdan duymak istiyoruz .

Peşinen çok teşekkürler
 

Ynt: Grand Vitara 1.9 DDIS Motorlarda Elektrikli Turbo Soğutma Pompası

Unutmadan ;

Turbo meselesiyle alakalı olarak,yaptığı genel-aydınlatıcı açıklamalar için Sn Oguz1134 arkadaşıma teşekkür ediyorum, söylemek istenileni anladım,ilgili yazıyı bulunca da bunun bu tezi çürütebileceğini düşünüp emin olmak istedim,ama yağlama mevzu ayrı tabi,bunu da Suzuki Distribütörüne sordum.Aslında biz konuyu biraz daha spesifik ele almıştık ve bilmediğimi belirttiğim DPF ve EGR sistemlerinin bizim araçlarda olup olmadığıydı ,yine de tercüme için tşk :smiley:
 

Ynt: Grand Vitara 1.9 DDIS Motorlarda Elektrikli Turbo So?utma Pompas?

Metallerin ani isinmasi ve ani sogumasi sekil bozulmalarina ve catlamalara sebeb olur.
Turbo aracin birden stop edilmesi turbonun ani sogumasina sebeb olacaktir. Eger dediginiz sogutma sistemi turboyu sogutma gorevi goruyorsa ani sogumaya sebeb olacaktir diye dusunuyorum.
Fakat bu parcanin kullanilmasi muhendislerin uzun arastirma ve denemeleri sonucu ortaya cikmistir.
Japon yaptiysa gecerli bir sebebi vardir.
Rolantide 2-3 dak calisan aractaki turbo yavas yavas sogur.buda en sihatli sogumaya sebeb olur.
 



Ynt: Grand Vitara 1.9 DDIS Motorlarda Elektrikli Turbo Soğutma Pompası

Katılıyorum ,metallerin kademeli ısıtılıp soğutulması ömürleri için çok önemlir.Fakat duran bir aracın hemen stp ettirilmesi Turbo sisteminin hemen soğumasına mı? soğmamasına mı? yağsız kalıp ömrünün azalmasına mı? sebep oluyor bunu araştırıp ,araç ve sahip oldukları Turbo sistemleri esaslı olarak tartışıyoruz bu başlıkta,özellikle de bizim 1.9DDIS motorlardaki Turbonun.
Genel olarak zaten Turbonun işleyişine dair konu açıklığa kavuşturuldu gibi....
 

Ynt: Grand Vitara 1.9 DDIS Motorlarda Elektrikli Turbo So?utma Pompas?

Hemen stop edilmesi sicak turbonun daha cabuk sogumasina sebeb oluyor.
Hareket halinde motora binen yuk sebebiyle manifolttan cikan eksoz gazi cok yuksek sicakliga sahip.
Bu sicaklik turbonun sicakliginida artiriyor.
Bu sicak konumdayken stop edilirse turbo ani sogumaya gececek. Fakat rolantide 2-3 dak calismasi manifoltan gelen ne cok sicak nede soguk eksoz gaziyla yavas yavas sogumasina sebeb olacaktir.
Yaglama konusunda bazi turbolarin yaglama ile ilgisi yoktur.
Bazilari su sogutmalidir. Ikisiyle ilgili olmayanlarda vardir.
Yaglama ozelligi olan turbolarda sicakken veya sogukken rolanti devrinde stop edilirse hicbir sIkIntI yaratmaz.
Cunku rolantide turbonun kulaklari devirsizdir.devirsizken stop edildiginde turbo donmiyecek ve yagsiz kalmiyacaktir. Yuksek devirliylen stop edilmesinde yag basinci duser ve sagsiz kalabilir. Buda cok bir etki vermez.
 

Ynt: Grand Vitara 1.9 DDIS Motorlarda Elektrikli Turbo Soğutma Pompası

Bilgiler için tşk ederim,presip olarak mantığı anladım.
Bizim motorlar sanırım, motordaki dolaşımda olan suyla soğutuluyor,ayrıca yağlama olayının da açıklığa kavuşması için Suzukiye sordum,bakalım ne yanıt gelecek
 

Ynt: Grand Vitara 1.9 DDIS Motorlarda Elektrikli Turbo Soğutma Pompası

Merhaba,
Suzuki TR-Genel Distribütorlüğü-İzmit Mrkz'e sorduklarınıza, herhangi bir cevap geldi mi?
EĞER gelmediyse çok ayıp etmişler.
 

Ynt: Grand Vitara 1.9 DDIS Motorlarda Elektrikli Turbo Soğutma Pompası

Merhaba,
Hayır henüz haber yok,iş yoğunluğu veya araştırma sebebiyle zaman alabilir diye gecikmeyi "iyiniyetli"düşünüyorum,hatırlatma yolladım aynı zamanda genel copy verdim .Onlardan yanıt alana kadar konunun takipçisi olacağım , zaten cevap ta vermek zorundalar,sadece araç satmakla iş bitmiyor,bizim gibi meraklı insan ve müşterileri herdaim memun,mutlu ve tatmin etmek görevleri,gerekirse Japonya'ya kadar da uzanırım..
 



Ynt: Grand Vitara 1.9 DDIS Motorlarda Elektrikli Turbo Soğutma Pompası


Suzuki Yetkililerinin konuyla ilgili verdikleri cevabı iletiyorum;


Bilindiği gibi araçlar kullanılacağı ülkelerin emisyon standartları, coğrafi konumları,iklim şartları ve kullanıcıların beklenetileri doğrultusunda ekipman ile donatılarak üretilirler.Farklı ülkelerdeki araçların arasında karşılaştırma yapıldığında farklılıklar olduğu görülebilir.
Üretilen Grand Vitara 1,9 Lt. dizel araçların tamamının Turbo sisteminde bahsettiğiniz elektirikli su pompası mevcuttur.
Aracın çalıştırılması ve stop edilmesi sırasında bir kaç dakika relanti devrinde çalıştırılması gereklidir.Bilindiği üzere turbo ünitesinin yatak yağlaması motor yağı kullanılarak gerçekleşir. Motorun çalıştırılması sırasında motor yağı kartere süzülmüş turbo yataklarıda yağsız durumdadır yağlamanın gerçekleşmesini beklemeden üst devirlere çıkmak, başta turbo ünitesi olmak üzere motor mekaniğinde de yağlama sorunlarının oluşmasına sebep olacaktır.
Aracın stop edilmeden önce bir kaç dakika relanti devrinde çalıştırılmasındaki temel amaç ise;motor yağının soğutulmasını dolayısıyla özelliğinin korunmasına ve gerekli şekilde yağlama yapmasına katkı sağlamaktır.Yağ soğututulurken yağ ile temas halindeki tüm parçalarında (Turbo yatak dahil) soğutulması sağlanmış olur.
Motor ısınmadan yapılan sürüşler sonrası ısınmış olan motor yağı motor hemen stop edildikten sonra daha yüksek ısılara maruz kalacağından yağlama özelliğini kaybederek başta turbo olmak üzere yine yağlama sorunları oluşturacaktır. Sürüş sonrası aracı stop ettikten sonra duyulan vınlama sesi EGR valfinden gelmektedir.Konuyla alakası yoktur.Turbo sisteminin elektirikli pompasına ait çalışma sesi duyulmayacak kadar düşüktür.
Grand Vitara 1,9 Lt. dizel araçların EURO 3 normuna sahip olanlarda DPF olmayıp ( 2007 modellerde yoktur ) , EURO 4 emisyonlarına sahip olanlarda mevcuttur. Mevcut olan ülkelerde ise belirttiğiniz koşullarda sürüş gerçekleştiğinde DPF(Dizel partikül filtresi) temizlenmiş olur. Özellikle yoğun trafiğin yaşandığı bölgelerde sürekli düşük hızlarda gidildiği için “ Regeneration işlemine ihtiyaç duyulabilir . ( Aşağıda sizin ifadenizde belirtilen işleme benzer.) Eğer gösterge panelinde DPF ikaz ışığı yanarsa; 30dk kadar 4. viteste 80km/saat hızında kullanılırsa, kendiliğinden temizleniyorMUŞ.

Anlaşıldığı gibi ,konu açıklığa kavuştu sanırım
 

Ynt: Grand Vitara 1.9 DDIS Motorlarda

Bir genelleme yaparak konuyu özetlemek gerekirse;

-Bu motorlardaki Turbo sisteminde Elektrikli Turbo Soğutma Pompası mevcuttur ,fakat motorun durduktan ve ilk çalıştırıldığında hareket öncesi birkaç dk çalıştırılma sebebi motor yağının ve dolayısıyla temas halindeki tüm parçaların da ,buna Turbo yatağındaki yağ dahil ,kademeli soğutulması,yağın özelliğini yitirmemesi ve çalışma sıcaklığında fonksiyonelliğinin sağlanması esasına dayanır.

-Turbo sistemi motor stp ettikten sonra dahi çalışan Elektrikli Turbo Soğutma Pompası destekli bir soğutma sistemine sahiptir,yatakların ve burada bulunan yağın da daha çabuk soğutulması için motorun stp ettirilmeden önce ilaveten birkaç dk çalıştırılması daha iyi olacaktır.
-Motor stp ettikten sonra duyulan vınnlama sesi bu pompanın değil ,EGR valfinden gelmektedir.
-2007 modellerde Euro3 normuna sahip olduğundan dolayı DPF yoktur.
-DPF Euro4 normlu araçlarda mevcuttur.

Aslında Turbo işlevlerine göre de şu konuya hassasiyet gösterilmesi yerinde olur ki bunlar sistemin nasıl soğutulduğu ve çalışma yatağının yağlanma ve soğutulmasının ne şekilde olduğudur
 

Ynt: Grand Vitara 1.9 DDIS Motorlarda Elektrikli Turbo Soğutma Pompası

Ben ikinci el dizel grand vitara almayı düşünüyorum. 2007 ve 2008 yeni kasa vitaraların 1.9 Dizel DDIS motorları farklı mı? Yazılanlardan DPF denilen filtre 2007 lerde yok diye anladım. Almayı düşündüğüm 2007 model. Bu nedenle şüphede kaldım. Çekiş gücünümüi, yakıtı mı yokda arıza ve bakım masraflarınımı değiştirir? DPF olup olmaması neyi değiştirir.
Biraz daha net açıklarmısınız?
 

Ynt: Grand Vitara 1.9 DDIS Motorlarda Elektrikli Turbo Soğutma Pompası

mdilek' Alıntı:
... 2007 ve 2008 yeni kasa vitaraların 1.9 Dizel DDIS motorları farklı mı?...
...Çekiş gücünümü, yakıtı mı yokda arıza ve bakım masraflarınımı değiştirir? DPF olup olmaması neyi değiştirir.
2007 ve 2008 yeni kasa vitaraların 1.9 DDiS motorları AYNI !
DPF, yani Dizel Partikül Filtresi sadece egsozdan salınan dizel partikül miktarını azaltır. Çevreyi daha az kirletir. Ne çekiş gücünü ne yakıtı artırır?
Arızalanması çok mümkün değildir AMA hiç olmayan bir parçanın da arızalanma ihtimali %0'dır 2007 modellerde ;D
 

Ynt: Grand Vitara 1.9 DDIS Motorlarda Elektrikli Turbo Soğutma Pompası

DPF ,daha çok olaya çevresel bakış açısıyla yaklaşıldığında önem kazanıyor ve düşen emisyon değeri,teknik açıdan olumsuzluk teşkil etmez.2007-2008 motorlar aynıdır ,2009 da yapılan genel makyaj hafif de olsa motora da etkisini göstermiş ; yakıt sarfiyatı çok az daha düşürülmüş ama güç (129hp/300 nm tork )değiştirilmemiştir,bence de bütçeyle alakalı olarak bu azıcık fark için 2.el almak çok mantıklı olacaktır.
 




Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
104,424
Mesajlar
1,529,932
Kayıtlı Üye Sayımız
166,894
Kaydolan Son Üyemiz
krishnatiwari1956

SON KONULAR



Geri
Üst