KARAVANİST KARAVAN VE EKİPMANLARI FUARI
10-18 Ocak 2026 Tarihlerinde Tüyap'ta Gerçekleşecek Fuar İçin Ücretsiz Davetiyelerinizi Hemen Alın!
*Davetiyeler sınırlı sayıdadır.
Ynt: Günlük Harcanan Akım İçin , Solar Panel Güçü Ve Akü Kapasitesi Hesabı
Merhaba,
İleride karavan almayı düşünen yeni bir forum üyesiyim.
Behçet Bey'in benzetmesi çok güzel olmuş.
Ben de bu işin eğitimini almamış biri olarak benzer bir benzetme yoluna başvurmuştum.
Ancak kova benzetmesi kafamdaki eksikliği giderdi diyebilirim. Teşekkür ederim.
Şu an forumun enerji bölümünü hatmetmeye ve anlamaya çalışıyorum.
Tanışma bölümünde de belirttiğim gibi tamamen elektriğe dayalı ve kamp alanlarına ihtiyaç duymayacak bir karavan sahibi olmak istiyordum. Sanırım böyle bir istek çok da mantıklı olmayacak.
Değerli bilgilendirme ve paylaşımlarınız için çok ama çok teşekkürler.
Ynt: Günlük Harcanan Akım İçin , Solar Panel Güçü Ve Akü Kapasitesi Hesabı
Syn karavan dostları....
hesaplar çok güzel ama hesap karışık geldi..invertör kullanmayacağım. 220 volt sistemimde olmayacak sizden ricam,500 amperlik jel akü alsam,
12 volt büro tipi buzdolabı(220 voltun motoru değişip 12 volta çevrilmiş),
elektrikli tuvalet,
yat hidroforu,
smd led lambalar,
sıcakta ara sıra çalışacak 12 volt küçük aspratör için
200 watt polikristal güneş kollektörü yeter mi?
yoksa minibüsün şarj dinamosundan şarj soketi ile kablo çekmeli mi?
sistemin kendi kendine yetmesi için 200 watt polikristal panel yeterli mi?
Ynt: Günlük Harcanan Akım için , Solar Panel Güçü ve Akü Kapasitesi Hesabı
500 amperlik jel aku cok buyuk ve ağır olur. 200 amperi gecmemeye bakin. Sonuçta yazin buzdolabı, kışın mazotlu veya gazli isiticidan baska acil enerji ihtiyaciniz yok. Arabanin sarj alternatorunu kullanmama gibi luksunuz de pek yok. Size tavsiyem abartmadan 200 amperlik jel aku, araba motorundan sarj ve Güneş paneli. Boyut olarak 150-300 watt arasi kullananlar var aramizda.
Bekir Bey, izninizle küçük bir düzeltme yapıyorum. Kablo çap yerine kesit olması lazım. :
İki akü arasındaki kablonun bence en az 10mm² olması gerekir. Mesafe uzadıkça kablo kesitinin artması gerekir. Kablo akım kapasitesini aşmayan bir sigorta ile de hattın korunması gerekiyor. Kullanılacak kablo kesiti için 35mm² güzel bir rakam.
10mm² kablo 48A
16mm² kablo 65A
25mm² kablo 88A
35mm² kablo 110A
50mm² kablo 140A akım kapasitesine sahiptir.
Hatta karavanlarımızda izolasyonun içinden de geçirdiğimizi düşününce akım kapasite değerleri biraz daha azalıyor. Bu değerleri 40, 50, 63, 80 ve 100A olarak almak daha iyi olacak.
Ynt: Günlük Harcanan Akım için , Solar Panel Güçü ve Akü Kapasitesi Hesabı
Peki diyelim hesap kitap bilmiyoruz...telefonu sarj eden akuyu de sarj eder dedik. Ince kabloyla arkadaki akuye ince hat cektik. Ne olur? Bildigim bu cakmak yerinin sigortasi var. Çok akim cekilirse atar. Peki ince kablo aşırı isinirmi sigorta atana kadar? Ise yaramayacagi kesin de..baska ne dert acar?
Ynt: Günlük Harcanan Akım İçin , Solar Panel Güçü Ve Akü Kapasitesi Hesabı
bartek' Alıntı:
Peki diyelim hesap kitap bilmiyoruz...telefonu sarj eden akuyu de sarj eder dedik. Ince kabloyla arkadaki akuye ince hat cektik. Ne olur? Bildigim bu cakmak yerinin sigortasi var. Çok akim cekilirse atar. Peki ince kablo aşırı isinirmi sigorta atana kadar? Ise yaramayacagi kesin de..baska ne dert acar?
Ynt: Günlük Harcanan Akım İçin , Solar Panel Güçü Ve Akü Kapasitesi Hesabı
bartek' Alıntı:
Peki diyelim hesap kitap bilmiyoruz...telefonu sarj eden akuyu de sarj eder dedik. Ince kabloyla arkadaki akuye ince hat cektik. Ne olur? Bildigim bu cakmak yerinin sigortasi var. Çok akim cekilirse atar. Peki ince kablo aşırı isinirmi sigorta atana kadar? Ise yaramayacagi kesin de..baska ne dert acar?
Çakmak çıkışı yanlış hatırlamıyorsam 15A kapasitede olması lazım. 15A'in üzerinde akım çekerseniz aracın sigorta kutusundaki çakmak sigortası atacaktır.
12V'da 15A 180W kapasitede bir çıkış demektir. Bu gücün yarısı bile çakmağı kızartmaya yeter.
Burada kabloyu ince kullandığınızı düşünelim yani ince derken 2.5mm² kablo 16A kapasitededir. 2.5'luk kablo kullanılınca en kötü olasılıkla sigorta atar.
Burada akü şarj amaçlı kullanınca yaşam akünüz çok boş değilse, fazla akım çekemeyecektir. Yaşam aküsü ne kadar boşsa o kadar fazla akım çekecektir.
Burada asıl çakmaktan şarj etmeyin dememizin nedeni; Kullanılan küçük kesitli kablo ve aracın tesisatından da uzunca bir akım yolu izlendiği için gerilim düşümleri oldukça fazla olacaktır. Gerilim düşümün fazla olması ise aküye gidecek akımı da sınırlayacaktır. Bu da aküyü yeterince şarj edememeye neden olabilir.
Çakmaktan şarj ederken en iyisi şarj akımını ve yaşam aküsü gerilimini ölçmek olacaktır.
Ynt: Günlük Harcanan Akım İçin , Solar Panel Güçü Ve Akü Kapasitesi Hesabı
syn karavan dostları,,,
ilginize ve tecrübelerinize ayrı ayrı teşekkür ediyorum.200 amper jel akü ideal anlaşıldı.Hat çekme işlemini çakmaktan değilde aracın şarj dinamosundan kablo çekmeyi düşündüm,ama çeki demirindeki 7 li(yada 8 li tam emin değilim) soket yerine 13 lü soket gerekiyormuş.galiba araçtan bağımız güneş enerjisi ile şarj tercih olacak. bilgilerinizi paylaştığınız için çok çok teşekkürler....
Çap dediğimiz iletkenin çapını veriyor. Genellikle motor sargısı bobin teli gibi tellerde çap kullanılıyor.
Kesit ise kablolarda kullanılıyor ve mm² olarak iletkenin yüzey alanını verir.
Örnek olarak vermek gerekirse; 10mm² lik bir kablonun çapı 4.1mm, 35mm² lik bir kablonun çapı 7.7mm'dir. Bu değerler tek telli kablo içindir.
Çok telli iletkende çap hesabı karışıklığa neden olacağı için kablolarda çap yerine kesit kullanılıyor.