İlk Defa Karavan Alımına Dair Deneyimler

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan trek71 Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 174
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 160,284
Ynt: İlk Defa Karavan Alımına Dair Deneyimler

Ayrıca ufak bir hatırlatmada bulunmak istiyorum:karavanınız boş iken pilot tekere gelen yük yazdığınız gibi 30 kg ise karavanın dengesinde bir problem var demektir.Eğer karavanın mühendisliği düzgün yapılmış ise pilot tekere gelen yükün daha fazla olması gerekir.Bu ağırlık dengesine göre sizin karavanınızın arka kısmı ön kısmına göre daha ağır demektir buda yol alırken tehlike arz eder benden söylemesi.
Bunu kısaca özetler isem:Eğer karavanınızı dengeli yüklemiş iseniz çeki demirini elle zorlanarak kaldırırırsınız.Eğer çeki demirini kolaylıkla elle kaldırıyorsanız yük dağılımı bozuk arkanız ağırdır.Eğer elle kaldıramıyorsanız yük önde demektir.Eğer dengeli bir yükleme yapmış iseniz çeki demirine basan yük 70-80 kilo dur ve bu ağırlığı normal şartlarda elle kaldırırsınız.En kaba ölçme yöntemi budur.Veyahutta tam öğrenmek isterseniz yurt dışında satılan basküllü kılavuz tekerlerden almanız gerekir.
 

Etiketler
Ynt: İlk Defa Karavan Alımına Dair Deneyimler

trek71' Alıntı:
Merhaba,

Çok vaktim yok hızlı yanıt vereyim :smiley:

-Land Cruiser ile ilgili konu ağırlıktan çok katarın uzunluğu ve genişliği ile ilgili
-Pino'nun tip onay belgesi var (facebook sayfasından bakılabilir)
-Kuddusi Bey'in hikayesi mükemmel; sonuna kadar okuyamadım gerçi. Iran'lı 3 amcaoğlu karavan yapımcısı bende birşeyler çağrıştırdı bu arada :smiley:
-Butik üretim yapan her firmada sipariş teslimiyle ilgili bir takım gecikmeler olabilir gerçekten. Biz Sapanca'dan ev için özel yapım mobilya siparişi verdik; 6 aydır bekliyoruz; en son menteşeler 3 aydır gelmemişti. :smiley: . Kontrata ödemelerle ilgili mantıklı bir sistem yerleştirmek ve gecikilen her gün için ceza maddesi koymak düşünülebilir. Kendine güvenmeyen firma kontrata imza atmasın o zaman. Mesela %20 peşin; %30 şasi gelip kaba yapım başlayınca; %30 ince işlere başlanınca/teknik ekipman; %20 teslimat gibi.

-Hazır nakit varsa göre-seç-beğen-al . katılıyorum

Türkiye'nin tüm karavancıları birleşelim; tüketimden gelen gücümüzü kullanalım :smiley:



o sözleşme yatar gelen şasinin teknik malzemenin senin olduğunu nerden bileceksin yada yapılan karavanın, ancak belli bir süre vs konulabilir sonrada ceza vs onada hiç bir karavan firması imza atmaz
 

Ynt: İlk Defa Karavan Alımına Dair Deneyimler

Ufakta bir sorum olacak eğer cevap verirseniz sevinirim.Aşagıdaki fotolarda görüldüğü gibi araba ve karavanın plakaları ayrı.Bu şu demek çekme karavanın tip onay belgesi olduğundan trafikte ayrı ruhsat ve plaka çıkartılıyor.Her sene tüv'e girme zorunluluğu var.
Sizin pino 4.25 model karavan 750 ağırlığının üzerinde olduğundan ayrı plaka ve ruhsatının olması lazım.Pino'nun tip onay belgesi olduğuna göre sizin karavanın ruhsatı ve arabadan ayrı plakası olmalı yanlış anlamıyorum değil mi?

1201


281
 

Ynt: İlk Defa Karavan Alımına Dair Deneyimler

Herkese selamlar;
Bende 9 yıldan beri çekme karavan kullanıyorum.Her sene yaz tatillerimi ve fırsat buldukça yaz,kış haftasonları karavanla uzun yollarda kullanıyorum.Yurtiçi, yurtdışı. Karavanım hymer nova highline 2009 model.
Genişliği:2.3 metre
Çeki demiri ile birlikte uzunluğu:6 metre 97 santim.
Boş ağırlığı:1300 kilo
İzin verilen yüklü ağırlığı :1600 kilo.
Çeken aracım Land Rover Discovery3
Karavan çekmek benimiçin hiç zor ve yorucu olmadı.Karavanınız yılların tecrübesiyle mühendislik hesaplarıyla üretilmiş,freni tutan,suspansiyonu düzgün çalışan,kafa kaplini stabilizötörlü,yük dağılımı iyi yapılmış, bir karavan olursa karavanızı rahatça çekersiniz.Karavanınızın büyüklüğüne göre çeken aracınızda ağırlığı, motor gücü,torku uygun olmalı.Fakat bu saydıklarım unsurlardan bağzıları eksik olursa karavan çekmek hem tehlikeli hem zor olacaktır.
http://www.towcar.eu/basic_index.php Bu siteden karavan seçimi ve araç seçimi yaparak katar oluşturup,çekilen ve çeken araç uyumunu hesaplatıp sonuçları görebilirsiniz.İlk karavanımı 96 yılında aldım.Kampa zor getirdim,ilk kampta karavanı sattım.Çünkü bu saydığım özellikler yoktu.Karavancılıktan soğudum.Daha sonra 2005 yılında bir hymer karavan aldım,çok memnun kaldım.ÇEKME KARAVANA Devam diyorum.
 

Ynt: İlk Defa Karavan Alımına Dair Deneyimler

Mustafa Ağabey Selamlar,

Muayane demiş ve yeri gelmişken sormak istedim. Bu hafta sonuna benim Saly 4,25'e tuvturkten muayene randevusu aldım. Aracımla beraber girecek muayeneye. (Aracımın da muayenesi geldi.) Özellikle istenen (Sağlık Seti, Reflektör vs. dışında) malzeme var mı biliyor musun? Hani hem araca hem de karavana yangın tüpü gibi falan?
 



Ynt: İlk Defa Karavan Alımına Dair Deneyimler

nuribilgetekin' Alıntı:
Mustafa Ağabey Selamlar,

Muayane demiş ve yeri gelmişken sormak istedim. Bu hafta sonuna benim Saly 4,25'e tuvturkten muayene randevusu aldım. Aracımla beraber girecek muayeneye. (Aracımın da muayenesi geldi.) Özellikle istenen (Sağlık Seti, Reflektör vs. dışında) malzeme var mı biliyor musun? Hani hem araca hem de karavana yangın tüpü gibi falan?

Nuri hocam:ben iki kere muayneye girdim sağlık seti hiç sorulmadı.Fren testinde problem çıktı karavan için bilgisayar programında bu test olmadığından gözle yol muaynesi yaptılar.
 

Ynt: İlk Defa Karavan Alımına Dair Deneyimler

Tamamdır ağabeycim... Ben yangın tüpü isterler mi diye endişe ediyorum... Aracın seti tam ama karavan için ayrı bir set yapmadım. Bir de normal kamyon römorkları için reflektör istiyorlarmış (3M firmasının kırmızı-sarı yapışkanlı) Benim karavanın arkasında yeterince kedi gözü ve çıkartma var ama bakalım nasıl olacak :smiley:
 

Ynt: İlk Defa Karavan Alımına Dair Deneyimler

Merhaba mustafayetim,

Yorum ve sorularınıza cevap vermeye çalışayım:

1) Pilot tekere binen ağırlığı karavanın yük bölümü nisbeten boş iken ölçtüm. Yani temiz su tankı boştu ve iki adet akü dışında da bir ekipman bulunmuyordu. Akü'ler tanesi 32kg'den toplam 64kg ediyor.

Ben yola giderken temiz su tankına 30-40lt kadar su alıyorum her ihtimale karşı; ayrıca bu sisteme 1-2 akü daha eklenecek.
Ekstra koyduğum diğer ekipmanlar da yük bölümünde 15-20kg kadar tutabilir. (hortum, kablo, merdiven vs...)

Dolayısyla yolda giderken tam yüklü olarak çeki demirine binen dikey yük sanırım 60-70kg civarında olur ki bu da belirttiğiniz gibi kabul edilebilir parametreler içindedir.

Şu an kadar 1000km'ye yakın yol yaptım karavanla; herhangi bir dengesizlik vs. yaşamadık.

2) Tip Onay Belgesi ile bir prosedür başlatmak lazım ruhsatı almak için ama benim zaman darlığımdan bunu hemen yapamadık. Birkaç ay içinde ruhsat ve plaka işlemlerini tamamlayacağım. Bu konuda bir sorun olduğunu düşünmüyorum gerçi ama prosedür hakkında da çok detaylı araştırma yapmadım; zira hem çalışıyor hem geziyoruz. An itibariyle öncelikli bir konu değil. Ama siz bir bilgi verirseniz çok memnun olurum.

Teşekkürler, sevgiler,
 

Ynt: İlk Defa Karavan Alımına Dair Deneyimler

Benim nacizane tavsiyem, yolculuk sırasında güvenli sürüş için depoları mümkün olduğunca boş tutmanız... 30-40 litrelik bir suyun hareket esnasında, depo içinde yarattığı salınımı size sorun yaratabilir... Bir de 2 akü +2 akü daha bir de 30-40 litre su, bir de 15-20kg ıvır zıvır... bence karavnınızın ön kısmı için fazla gibi...Sonuçta burada çeki demirine binen max. yükler üzerinden konuşulur ve kaba hesapla binmesi gereken yüke 60-70 veya 80kg denir (yaklaşık)... Ancak bu tavsiye değil, sadece bilgilendirmedir.... Olmasa daha iyidir. Ağırlık karavanın dingiline yakın yerlerde dağıtılmalıdır bence...

Keyifli geziler dilerim
 

Ynt: İlk Defa Karavan Alımına Dair Deneyimler

Merhabalar nuribilgetekin :smiley:

Yazdıklarınıza genel olarak katılıyorum; ıvır-zıvır kısmı hariç :smiley: zira ben hayat felsefesi olarak minimalist felsefeye yakın biriyim; o yüzden yanımda taşıdıklarım gerçekten zorunlu olan şeylerdir. Bir de gittiğim yerde ele-güne muhtaç kalmayı pek sevmem. :smiley:
Yoksa tamamen haklısınız.

Benim verdiğim bilgiler Mustafa Bey'in aşağıdaki cümlelerine istinadendi:

"karavanınız boş iken pilot tekere gelen yük yazdığınız gibi 30 kg ise karavanın dengesinde bir problem var demektir" (..)
"Eğer dengeli bir yükleme yapmış iseniz çeki demirine basan yük 70-80 kilo dur ve bu ağırlığı normal şartlarda elle kaldırırsınız."

Şimdi yeni başladığım ve çok da ahkam kesme pozisyonunda olmadığım karavancılıktan çıkarak meseleyi temel statik fizik/ mühendislik bağlamında incelersek biraz kesin bir yorum yapabilirim:

Karavan, basite indirgendiğinde bir tahterevalli'dir. Tahterevalli'nin tam dengede olmasını istemeyiz; bir miktar karavanın önüne doğru ağırlık fazlası olması gerekir; zira tam denge koşulunu laboratuvar şartları olmadan oluşturmak zordur ve çok da işimize yaramaz (Bunun anlamı karavanınız park halinde siz sabitleme yapmadan kıç üstü şaha kalkabilir.)

Ağırlığın bir taraf lehine dağıtılırken aşırıya kaçmamın sebebi de

1) Çeki demirine izin verilenden daha fazla yük bindirip projede belirtilen parametre/toleransların dışına çıkmamak (çoğunlukla max 90kg)

2) Önden çekişli araçlarda arka tekerleklerin üzerine aşırı yüklenip ön tekerleklerin yerle temasını (sürtünmeyi) izin verilen parametre/toleranslardan daha ötede azaltmamak

diye düşünüyorum.

Bu durumda yük dağılımını yaparken yukardaki limitler dahilinde düşünmek lazım. Buna ek olarak da insani ihtiyaçlar ortaya çıkıyor (5lt su ile yola çıkarsanız ve gittiğiniz yerde neyle karşılaşacağınızı bilmiyorsanız ilk günü bile çıkaramayabilirsiniz vs.)

Dolayısıyla hem sabit halde hem de hareket halinde iken kabul edilebilir teknik parametreler içinde kalmak gerek.

Sabit halde iken karavanı ayaklarla sabitlediğimiz için çok büyük bir problem olmaz.
Önemli olan sürüş halindeyken katarı tehlikeye atmayacak şekilde bir problem çözümü bulmak.

Eğer ihtiyacım olan herşey yüklü iken çeki demirine max 60kg bindiriyorsak bu ideal çözüm gibi duruyor.

Çeki demirinin izin verilen max dikey yükü 90kg ise, mühendislik açısından en az 180kg kaldıracak şekilde tasarlanmış olmalıdır. (Bu 180kg bindirdiğiniz zaman arabanızın şaha kalkmasını engellemez; sadece çeki demirinin proje ve montajından kaynaklanan bir sorun olmayacağını belirtir)

Sonuç olarak 60kg yük ile çeki demirinin izin verilen dikey yükü üzerinden %30'luk bir ekstra güvenlik marjı bırakmış oluruz.

Bu konularda içim oldukça rahat açıkçası.

40lt suyun 100lt bir depoda salınımı ve ortaya çıkacak momentum ve atalet nedeniyle size katılıyorum; bunu da abartmamak gerek.

Aslında katı polietilen tanklar yerine içindeki su miktarına göre hacmi artan ve azalan bir tank konsepti olsaydı bu sorun da ortadan kalkardı. Dikdörtgen prizma yerine küreye benzer bir şekil olabilirdi mesela. Bu şekilde salınım problemini büyük ölçüde çözebilirdik. Fikir benden, patentlemesi GezenBilir'den artık :smiley:

sevgiler,
 



Ynt: İlk Defa Karavan Alımına Dair Deneyimler

Detaylı bilgilendirmeleriniz için teşekkür ederim :smiley:
Ancak yine de karavanın önüne doğru yük bindirme mantığı bana çok kabul edilesi gelmedi. Ben tahterevalli'yi hep dümdüz ve dengede kullanmayı tercih ediyorum :smiley:

Sağlıklı geziler dilerim
 

Ynt: İlk Defa Karavan Alımına Dair Deneyimler

trek71' Alıntı:
Merhaba mustafayetim,

Yorum ve sorularınıza cevap vermeye çalışayım:

1) Pilot tekere binen ağırlığı karavanın yük bölümü nisbeten boş iken ölçtüm. Yani temiz su tankı boştu ve iki adet akü dışında da bir ekipman bulunmuyordu. Akü'ler tanesi 32kg'den toplam 64kg ediyor.

Ben yola giderken temiz su tankına 30-40lt kadar su alıyorum her ihtimale karşı; ayrıca bu sisteme 1-2 akü daha eklenecek.
Ekstra koyduğum diğer ekipmanlar da yük bölümünde 15-20kg kadar tutabilir. (hortum, kablo, merdiven vs...)

Dolayısyla yolda giderken tam yüklü olarak çeki demirine binen dikey yük sanırım 60-70kg civarında olur ki bu da belirttiğiniz gibi kabul edilebilir parametreler içindedir.

Şu an kadar 1000km'ye yakın yol yaptım karavanla; herhangi bir dengesizlik vs. yaşamadık.

2) Tip Onay Belgesi ile bir prosedür başlatmak lazım ruhsatı almak için ama benim zaman darlığımdan bunu hemen yapamadık. Birkaç ay içinde ruhsat ve plaka işlemlerini tamamlayacağım. Bu konuda bir sorun olduğunu düşünmüyorum gerçi ama prosedür hakkında da çok detaylı araştırma yapmadım; zira hem çalışıyor hem geziyoruz. An itibariyle öncelikli bir konu değil. Ama siz bir bilgi verirseniz çok memnun olurum.

Teşekkürler, sevgiler,



Konuyu uzatıp takip edenleri sıkmamak için son bir paylaşımda bulmak istiyorum.
Anladığım kadarıyla plaka ve ruhsatsız olarak yollardasınız.An itibarıyla öncelikli konu değil diyorsunuz.Plakasız bir araba ile trafiğe çıkmak gibi bir şey.Allah korusun kaza yapıp karşı tarafa zarar verdiniz plakasız ve ruhsatsız ve yine tahmin ediyorum D sınıfı ehliyetiniz yok B sınıfı ehliyetiniz var(750 kg üstü remork kullanmak için D sınıfı ehliyet gerekir) ne yapacaksınız.İnşallah dediğiniz gibi Pino karavanın tip onay belgesi var ve var olan bu belge trafik tarafından kabul ediliyor aksi halde ruhsat plaka alamayacaksınız kötü bir durum....
Son bir hatırlatmada bulunayım iki firma arasındaki anlayış farkı için.Hymer karavanın standart donanım ile aldınız.Ancak üzerine bir kaç aksesuarda ilave etmek istiyorsunuz.Firma size sunuduğu her bir ilava için kg söyler(aşağıdaki resimde görülüyor).Eğer alacağınız ilave aksesuarların toplam kilosu maksimum yüklü ağırlığı geçer yada size yaşam eşyaları için yeterli kilo kalmaz ise gönlünüze göre alamazsıınız.
Yukarıdaki yazışmalarınızda belirttiğiniz gibi üç tane 110 amper aküyü bunca ağırlığına rağmen karavana koymayı Alman mantığına anlatamazsınız.İşte bu yüzden Hymer'de üç sistem buzdolabı vardır sizi aküye invertöre mahkum etmez.12 veyahut 220 voltu bulamazsanız buzdolabını tüpgaz ile soğutur.İşte bu yüzden Hymer pahalıdır....

Fotoraf 11
 

Ynt: İlk Defa Karavan Alımına Dair Deneyimler

Sevgili nuribilgetekin,

Gerçekten bir Hymer sahibi olduğunuz için çok şanslısınız; size imrenmemek mümkün değil. Ancak burada amacımız Pino'yu doğrudan Hymer'le karşılaştırmak da değil.

Ben başta Hymer ve Pino'yu aynı cümlede kullanırken sadece Pino'nun fiyat/performans açısından avrupa standartlarına yakın, kabul edilir medeni standartlarda üretim yapan bir yerli karavan üreticisi olduğunu belirtmeyi hedefiyordum.

Kısaca "Hymer alacak paranız yoksa; yerli karavan almak niyetindeyseniz Pino'yu tavsiye ediyoruz" diyorum.

Yorum tabii ki okuyuculara aittir.


Ruhsatla ilgili söyledikleriniz yerli karavan üreticilerinin çoğu için geçerli. Bir bana söyler mi lütfen Türkiye'de dolaşan ağırlıklı Başoğlu, Sally, Erba karavan sahiplerinin kaçının ruhsatı var?

Kaç tane yerli üretici tip onay belgesi alabilmiş? Pino'nun var; zira karavan siparişi verirken ben bu konuyu (gezenbilir'den öğrenerek) önemle vurgulamıştım. Kendi gözlerimle de gördüm. Ruhsat işine şu anda girmemiş olmam tamamen benim tercihim; çünkü zamanım yok. Çeki demiri taktırdıktan sonra bile zar zor muayeneye götürmeye vakit bulduk. Onu bile ruhsata işletmedik.

D sınıfı ehliyet konusuna gelince; Türkiye'de yasa çıkar; mevzuat arkadan 3-5 sene sonra değişerek gelir. Pratikte de-facto duruma bakmak lazım. Ortalıkta dolaşan Adabazarı imalatı 5.25'leri herhalde 1300kg civarında gelir.

-Bunları kullanan insanların D sınıfı ehliyeti mi var?
-İşgüzar bir polis durdurup ruhsat mı sormuş?

Bırakın onu TUV Türk'te muayeneye giden bir karavanın nesine bakılacağına dair açık bir prosedür mü var? Stabilizatör, aerodinamik, yük dağılımı, fren tertibatı vs. gözden geçirildikten sonra otoyolda 115km/h hız yapabilir diye bir kaşe mi basılıyor?

Dolayısıyla burası Türkiye unutmayalım. Bunu ilk öğrendiği dil Almanca, Alman Lisesi mezunu, Üniversite eğitimini Almanya'da yapmış ve Almanların dilini, dinini, kültürünü, edebiyatını, feslefesini, hissiyatını, bayramını, seyranını içselleştirmiş biri olarak yazıyorum.

Mevzuat gerektirirse ben 12 teker'e kadar ehliyetimi de alırım problem değil; TIR kullanmak da keyiftir. Ailede TIR şoförlüğü yapan da var. Ama yanlış hesap bağdattan döner. Bu mevzuat da değişir zannediyorum.

Hepimiz karavanımızla, ailece keyifli günler yaşayalım; hayatımıza renk katalım!

sevgiler,
 

Ynt: İlk Defa Karavan Alımına Dair Deneyimler

Bir de -belki off-topic olacak ama- hep söylediğim bir şey vardır:

Alman hassasiyeti (praezision) ve kuralcılığı ile Türk pratik zekası ve esnekliğinin uyumlu bileşimi üstüne herhangi bir şey tanımam.

Kuralcı Alman ile Çılgın Türk beraber çok iyi iş çıkarır. Hele de ikisi aynı bedende ise!
 

Ynt: İlk Defa Karavan Alımına Dair Deneyimler

Behçet bey:yeni bir çekme karavancı olarak o kadar teknik detaylara vakıfsınız ki bir an Pino karavanın sahibiyle yazışıyormuş hissine kapılmadım değil doğrusu.Her şey gönlünüzce olsun karavanınız ile keyifli geziler diliyor Adapazarı'dan selamlar gönderiyorum kalın sağlıcak ile.
 



Ynt: İlk Defa Karavan Alımına Dair Deneyimler

Merhaba Mustafa Bey, :smiley:

Pino ile bir organik bağım yok; forumda yazdıklarımdan da böyle bir anlam çıkmasından endişe ederim gerçekten.
Ben Pino'nun bilinçli bir kullanıcısıyım ve Karamürsel'de fabrikada karavan siparişi öncesi ve sonrası epey vakit geçirdiğim için verdiğim bilgilerin sağlıklı olduğunu düşünüyorum. Bunun ötesinde Pino'nun sahibi Faruk Karatan Bey'le de satıcı-müşteri ilişkisinin ötesinde bir dostluğumuz oluştu. Ama eksik/yanlış bir şey görürsem kendisine de söylüyorum burada da yazıyorum.

Bunun dışında karavancılık konusunda edindiğim bilgilerin neredeyse hepsini gezenbilir forumlarından aldım. Bu açıdan gezenbilir.com ciddiyeti ve konu odaklılığı; katılımcıların tecrübesi açısından benim gözümde ayrı bir yerdedir.

Tabii ki okuduklarımı da kendi akıl süzgecimden geçiriyor ve yazıyorum ki benden daha uzun süredir "gezenlerin" ek fikirlerini de alayım.

Artık sürc-ü lisan ettiysek affola :smiley:

sevgiler,
 

Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
103,438
Mesajlar
1,517,965
Kayıtlı Üye Sayımız
172,091
Kaydolan Son Üyemiz
Engin Koygun

Çevrimiçi üyeler

SON KONULAR



Geri
Üst