Jeep'ler de Şase Numarası Bilinmeyeni

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan seyit Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 9
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 29,728

seyit

Kamp III
Mesajlar
723
Tepkime Puanı
1
AMC dönemi ve hele hele son Chrysler dönemi üretimi jeep ler de bu konuyla yakından ilgilenmedim,ancak Willys ve Kaiser dönemlerinde üretilmiş olan jeep' lerin şaseleri üzerinde numara varlığı yada yokluğu ile bir dönem ilgilenmiştim.Bugün AMC dönemi kimi jeep sahiplerinden dinlediğim kadarıyla geçmiş dönemdeki bir kaos sanki AMC döneminde de var gibi.Gerçi benim 1980 CJ 5'in şase numarası yaygın olarak bilinen yerinde bulunuyor ama gerek farklı yerlerde ve gerekse hiç bulamamış olanları da duyuyorum.
Savaş yıllarında ilk üretilen gerek Willys MB'ler ve gerekse Willys lisansı ile üretim yapmış olan Ford GP ve Ford GPW jeep' ler de şase üzerindeki numara uygulaması daha stabil bir durum.En azından şasenin ön kısmında,ön tampona yakın bir bölümde şaseye perçinlenmiş metal bir etiket üzerinde şase numarasını görmek mümkün.Aşağıdaki fotoğraflar bunlara ilişkin.

Frame Number - 003 [HDTV (1080)].jpg


Frame Number - 005 [HDTV (1080)].jpg


Frame Number - 001 [HDTV (1080)].jpg


Frame Number - 002 [HDTV (1080)].jpg


Frame Number - 004 [HDTV (1080)].jpg
 

Etiketler
Ynt: Jeep'ler de Şase Numarası Bilinmeyeni

Ancak bu dönem jeeplerde de söz konusu etiket dışında doğrudan şase üzerine vurulmuş numaralara rastlamak ta mümkün.

Frame Number - 020 [HDTV (1080)].jpg
 

Ynt: Jeep'ler de Şase Numarası Bilinmeyeni

Savaş sonrası ilk üretilen sivil versiyonlar olan CJ 2 A 'larda ( CJ 2 Agrijeep'ler dahil) savaş yıllarındaki ilk üretim dönemi geleniğinin sürdüğünü ve MB ler ile Ford GP ve GPW lardaki gibi metal etiket üzerine şase numarasının göğüste bulunan etiket harici tekrar vurulduğunu görüyoruz.
CJ 3 A'larda ortalarda hiç görülmeyen şase üzerinde bu tarz bir etiket yada şaseye doğrudan vurulmuş bir numaranın CJ 3 B jeep lerin bazılarında varlığı göze çarpıyor fakat hem ABD ve hemde ihraç ettiği diğer ülkeler de bulunan örnekleri çok az.Sanki 1953 öncesi Willys döneminde var fakat Kaiser döneminde üretilen CJ 3 B'ler ve yine bu dönemde üretilen tüm diğer modellerde şase üzerine numara vurulmamış gibi.

Frame Number - 010 [HDTV (1080)].jpg


Frame Number - 010 b [HDTV (1080)].jpg


Frame Number - 012 [HDTV (1080)].jpg


Frame Number - 012 b [HDTV (1080)].jpg


Frame Number - 016 [HDTV (1080)].jpg
 

Ynt: Jeep'ler de Şase Numarası Bilinmeyeni

İki diğer stabil olmayan nokta ise var olanlarda bu numaralar asla hep aynı yerde deyil,bazen de birden fazla yerde bulunmakta.Hatta kimilerinde motor numarasının son 5 rakamı şasede ayrıca olan örnekler var.
Tüm bu veriler altında ABD dahil jeep ithal etmiş yada lisansla üretim yapmış olan ülkelerde göğüs üzerinde bulunan etiketteki motor ve şase numarası esas alınmış ve işlemler buna göre yapılmıştır.
Ben çok uzun yıllar önce kendi jeep'imi almadan Türkiye'ye ithal edilen ve Verdi Ltd. Şti'inde montajları yapılan yada sonrasında büyük ölçüde yerli olarak üretilen jeep lerde şase üzerinde numara yok diye biliyordum.Fakat kendi jeep'imin üzerinde ,sol ön tekerleğin hemen arkasına denk gelen o kavisli kısımın dışa bakan tarafında göğüs etiketi üzerindeki numaranın aynısının olduğunu gördüm.Uzun yıllar boyunca da yapılan muayenelerde kimi memur etiketi dikkate alırken kimisi bu numarayı esas alarak gereken kontrolleri yaptı.Aldıktan sonra kırmızıya boyattığım jeep'i bir süre sonra kendi orijinal rengine daha yakın olan bir ton yeşil'e boyattım ve boyanmasını istemediğim göğüs etiketini önceden söktürdüğümden bu etiketi boyacı kaybetti.Buna rağmen şase üzerindeki numara yıllarca esas alındı ve muayenesi yapıldı.Fakat günün birinde memurun birtanesi şasede numara olmaz ben illada göğüs etiketini isterim diye tutturdu ve sonuçta benim jeep'e Emniyet Müdürlüğün'de yeniden şase numarası almak zorunda kaldım.
İşte görülüyor ki jeep tarihinde şase üzerinde numara konusu hiçbir zaman stabil hale gelmemiştir.Bugün ABD kaynaklı birçok forumda ayrıca zaman zaman ele alınan ve tartışılan bir konudur.
Kısacası biz şu anda kadere kısmet kimi yerde göğüs etiketine ve kimi yerde şase üzerine bir şekilde vurulmuş olan numaraların dikkate alındığı bir ülkede yaşıyoruz.
Artık bulunduğunuz il/ilçe yetkililerine hangi tezi kabul ettirebileceğinize siz karar verin.
 




Ynt: Jeep'ler de Şase Numarası Bilinmeyeni

Ve bu durum size üniverside tespit onaylatma süreci bir sürü sıkıntı iş gücü kaybı olarak geri dönecektir
 

Ynt: Jeep'ler de Şase Numarası Bilinmeyeni

araştırıp bu bilğileri paylaştıgın için teşşekürler seyit abi.

şimdi benim aracın neresinde oldugunu üreten fabrika bile bilmiyor sase numarasını ;D
 

Ynt: Jeep'ler de Şase Numarası Bilinmeyeni

huseyin43' Alıntı:
araştırıp bu bilğileri paylaştıgın için teşşekürler seyit abi.

şimdi benim aracın neresinde oldugunu üreten fabrika bile bilmiyor sase numarasını ;D
Hüseyin bey,fabrikasının şase üzerinde numaranın nerede olduğunu bilmesi biryana , şase de öyle bir numara zaten hiçbirzaman olmamıştır.Ben bundan kendi adım kadar eminim.
Senin jeepteki etiket üzerinde fazladan görülmekte olan numara ise o jeep'in kendi orijinal benzinli motorunun seri numarasıdır.
Motor değiştiğinde yenilenen ruhsatta motor no kısmına sadece yeni dizel motorun faturasındaki ve beraberinde ayrıca verilmiş olan metal etiket üzerindeki numarayı yazıp , şase no kısmına da yine kendi orijinal göğüs etiketi üzerindeki şase no yazılmış olacakken o dönem de ruhsatı dolduran bir dangalak şase no kısmına orijinal motorlu olduğu döneme ilişkin seri no'sunu asıl ruhsattan olduğu gibi aktarmış.
Benim sana önerim; Emniyet Müdürlüğü,Trafik Denetleme ve Tescil Şb. Mürülüğü'ne kadar bir git.Bu aracın dosyasını arşivden getirmelerini rica et ve dosya içindeki evraklar üzerinde orijinal motorunun motor numarası ile şimdiki ruhsatta fazlalık gibi görülen numaraların aynı olup olmadığına bak.Şayet tahmin ettiğim gibi o fazlalık gibi görülen kısım orijinal benzinli motorun numarası ise sen işin % 80' nini çözdün demektir.O numaranın üzerinde yazılı olduğu belgenin bir fotokopisini iste.Hem o dosyayı arşivden istemek ve hemde o belgenin fotokopisini talep etmek senin yasal hakkın.Ancak burada da memur faktörünü göz ardı etmek istemiyorum.Görevli polis memuru ya o dosyayı arşivden getirmek veya fotokopisini vermek konusunda kendince bir yasak koyup isteksiz davranabilir.O zaman sen bunları hemen yazılı olarak Emniyet Müdürlüğü ilgili Şb.'den istersin.Sana bir cevap vermek zorundalar;ya istediğini yapacaklar veya yazılı olarak talebini bir takım gerekçelerle geri çevirecekler.Bu da önemli deyil.O zaman söz konusu bilgileri mahkeme yoluyla istersin.Hakim istediği zaman göndermesinler bakalım.(Umarım Emniyet Müd.'lüğünde kısa yoldan hallolur)
İşte sen bu belgenin bir adet fotokopisini de herzaman kendin için alıkoyup diğerini gerektiğinde TÜV yetkililerine gösterir ve durumu izah edersin.Onlar da buna hala itiraz ederse,yine mahkeme yoluyla fakat çok büyük olasılıkla Üniversite incelemelerine vs gerek kalmadan bu iş çözülür diye düşünüyorum.

Gerektiğinde hem TÜV istasyonunda ve/veya hemde mamkemede Willys jeeplerin şaselerinde fabrikasınca vurulmuş bir numaranın hiçbir zaman olmadığını savun ve hiç korkma.Araştırılmasını talep et.Bırak bulsunlar bakalım hangi jeep'in (Ama Willys ve Kaiser dönemleri) şasesinde vurulmuş bir numara varmış.Sen olmadığını ispat ederken onlar da olduğunu ispat etsinler.İçin rahat olsun.Yasal ve teknik olarak böyle hiçbir bilgi ve belge bulamayacaklardır.Dahası olmadığını kendileri görecektir.
Kolay gelsin.
 

Ynt: Jeep'ler de Şase Numarası Bilinmeyeni

slm arkadaşlar öncelikle paylaşımınız için çok tşkür ederim.aynı sorun bendede var yakında cj5 mi vize ye sokmak istiyorum aracı alalı 8 ay filaaan oldu aracımı özenle toplatıp zevkime göre yaptım ..yaptık ama vize geldi dayandı kapıya aracı aldıgımda motor ve gögüste bulan şase nolar birbirini tutuyor rahatlıkla aldım aracımı.şimdi tüv gögüste bulan şasi noyu baza almıyor çıldırmak üzereyim aracın sag solunu kazımadık yerini bırakmadım ellerim maf oldu her umutla ha burda cıkcak ha şurda cıkcak diye ama yok yok .ustara soruyorum kimisi sag arka lastin üstünde diyor kimisi sol arka lastigin diyor ben de şaşırdım artık neresini kazıyayım diye inanın bu cj tutkunlugumu sogutuyorlar ne varki gögüsteki noyu baza almıyorlar yani tüvde geçebilmek için memurun insafınamı kalcaz biz aracın calışmayan hiç bir aksamı yok tek sorun şase nosu gerçekten bu aracın şase nosunu nerde oldugunu bilen varmı..orasınıda kazıyayım ..önerileriniz için şimdiden teşkür ederim... :(
 

Ynt: Jeep'ler de Şase Numarası Bilinmeyeni

renkçi' Alıntı:
slm arkadaşlar öncelikle paylaşımınız için çok tşkür ederim.aynı sorun bendede var yakında cj5 mi vize ye sokmak istiyorum aracı alalı 8 ay filaaan oldu aracımı özenle toplatıp zevkime göre yaptım ..yaptık ama vize geldi dayandı kapıya aracı aldıgımda motor ve gögüste bulan şase nolar birbirini tutuyor rahatlıkla aldım aracımı.şimdi tüv gögüste bulan şasi noyu baza almıyor çıldırmak üzereyim aracın sag solunu kazımadık yerini bırakmadım ellerim maf oldu her umutla ha burda cıkcak ha şurda cıkcak diye ama yok yok .ustara soruyorum kimisi sag arka lastin üstünde diyor kimisi sol arka lastigin diyor ben de şaşırdım artık neresini kazıyayım diye inanın bu cj tutkunlugumu sogutuyorlar ne varki gögüsteki noyu baza almıyorlar yani tüvde geçebilmek için memurun insafınamı kalcaz biz aracın calışmayan hiç bir aksamı yok tek sorun şase nosu gerçekten bu aracın şase nosunu nerde oldugunu bilen varmı..orasınıda kazıyayım ..önerileriniz için şimdiden teşkür ederim... :(
Bu konuda bir açıklamam oldu.Aldığınız aracın tam olarak ne olduğunu bilmiyorum.Şayet her yeriyle American Motors Corporation döneminde üretilen bir CJ ise şase numarası sağ arka tekerleğin hemen arkasına denk gelen kısımda şasenin kavisli kısmının yukarıya doğru bakan yernide olmalıdır.
Ancak Willys yada Kaiser döneminde üretilmiş jeeplerde şasede numara biraz zor bulursunuz.O dönem jeeplerin numaraları göğüs etiketlerindeydi ve araç muayenelerini yapan Karayolları personeli bu durumun farkında olduklarından etiketteki numarayı arıyor ve onu dikkate alıyorlardı.Göğüs etiketi olmayıp şasede numara olunca ise asıl onu kabul etmiyorlardı.Çünki o dönem jeeplerin fabrika çıkış şekli buydu.
Sizin jeep ya Kaiser dönemi CJ ( halk arasında "Tuzla" yada "Harikan" diye bilinen bir araç) yada öyle bir aracın ruhsatı kullanılıp şasedeki numarası yok edilmiş bir jeep'in nüfusa geçirilmiş bir örneği.Piyasada dolaşan çok sayıda bu tür araç olduğunu bildiğimden bu olasılık kuvvetli görülüyor.
Şayet herşeyiyle Tuzla jeep ise zaten şasede numara olmıyacağı için gerekirse TÜV öncesi Karayolları personeli bilir kişiliği taleb edilerek dava açılıp bu tez üzerinde durulur.Yok ruhsat Tuzla fakat jeep nüfusa geçmiş ise bunu nasıl çözeceğinizi ben de bilemem.
 



Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
104,013
Mesajlar
1,527,254
Kayıtlı Üye Sayımız
166,760
Kaydolan Son Üyemiz
Stronger

SON KONULAR



Geri
Üst