Kamping Dışı Klima İçin En Az Ne Kadar Watt Enerji Gerçekçi Olur Ve Kullanımı Nasıl Düzenlenebilirdi ?

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan Doğrucu Davut Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 19
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 6,619
Mesajlar
2,133
Tepkime Puanı
2,853
Yer
Kuzey Ren / Almanya
.
Kamping harici yani şebeke dışı enerji kazanımının sınırları olduğunu biliyoruz. En uygun olan 12V klimayı ve onun enerjisini depolayacak akü ücretlerini bir kenara bıraksak bile, gerekli minimum elektriği sağlayacak solar panel alanının karavanda fiziksel bir sınırı olmakta.
Bu sınırı dolaylı olarak düşürmek ise ancak; klimayı sadece uyurken ve kısıtlı yatak bölümü için kullanmakla mümkün.

Bu durumda akla gelen sorular:
* Diğer elektrik gereksinimleriniz dışında tavanınızda klima için kaç Watt’lık artı panel yeri bulabilirsiniz ?
* Klimayı sadece uyurken kullanmak size yeterli olur muydu ?
Kliması olanlara da sormak isterdim.
* Klimanızı geceleri en az kaç saat kullanmanız size yeterli geliyor ?
* Onu perde ile sadece yatak bölümünüzde kullanmayı denediniz mi ? Denediyseniz bu kısıtlı hacım için gerekli temiz hava ilavesini nasıl düzenlediniz ?
* Bu durumlarda tüketiminiz ne kadar olmakta ?

Belki cevaplardan sistemin ücretini bir kenara bırakarak, şebeke dışı konaklamalarda kısıtlı fakat yeterli (?) bir klima kullanımının alt sınır tüketimine ulaşabilirdik ?


Sanırım solar üretimi olarak İzmir ve güneyi için bile ortalama bir karavan tavanından günde 3 KW değerinden fazla elektrik beklemek, gerçekci olmamalı ? Düzensiz yapısıyla alternatör akımını ise bilerek konuya dahil etmedim.
 
Son düzenleme:

Mesut Hocam, teyit etmek istiyorum:
Bu gönderinizin kapsamı sadece araçlardaki 12v klimalar mı yoksa 220v ile çalışan klimalar da dahil mi? Yani güneş paneli+inverter olarak da düşünecek miyiz?
 

.
Her iki olasılık olarak herkez kendi üretimini, tüketimini, deposunun kapasitesini Watt cinsinden yazar veya teoriğini hesaplarsa ortak bir sonuçta buluşabiliriz diye düşünmüştüm. Tabii duruma göre çeviriciler de hesaba dahil edilirdi..
 
Son düzenleme:

.
Gerçi kendi kendime konuşuyor gibi olacağım ama 😋 ilk soruma yine kendim cevap vermeye çalışayım.
Diğer elektrik gereksinimleriniz dışında tavanınızda klima için kaç Watt’lık artı panel yeri bulabilirsiniz ?

Arka yatak bölümü üzerinde 40x40 cm hekisi bulunan 6 metrelik bir Ducato’nun boy olarak öne doğru ~250 cm, enden de sanırım ~160 cm olmak üzere tavanında toplamda 4m2 lik serbest bir alanı olabileceğini düşünüyorum. Aslında buraya teorikte ~800 Wattlık solar panel gurubu sığabilse de puzzel metoduyla bile ancak 650-700 Wattlık bir değer daha gerçekçi olmalı. Bu değer sonuçta karavanın kendi gereksinimleri dışında sadece klima için, en fazla 500 Watt’lık bir güç anlamına geliyor.
500 Watt panel gurubu da İzmir ve güneyinde yaz ayları günde ortalama ancak 2,5 kW enerji üretebilmekte. Yani bu bence ortalama büyüklükte bir panelvanda, klima için kazanılabilecek en yüksek teorik değer olmalı ?
Çekme karavan ve otobüsten karavanlar için ise farklı hesap gerekebilir.


Tabii bu akımın nasıl depolanacağı, tepe tepe 😉 nasıl kullanılacağı ve ücretine değip değmediği, ilgisini çekenler açısından devamı konular olmakta..
Aslında böyle bir kurulum en azından kış kamplarında, yazları klima için kullanımından daha anlamlı olmalı.. 🤨
 
Son düzenleme:

.
Gerçi kendi kendime konuşuyor gibi olacağım ama 😋 ilk soruma yine kendim cevap vermeye çalışayım.


Arka yatak bölümü üzerinde 40x40 cm hekisi bulunan 6 metrelik bir Ducato’nun boy olarak öne doğru ~250 cm, enden de sanırım ~160 cm olmak üzere tavanında toplamda 4m2 lik serbest bir alanı olabileceğini düşünüyorum. Aslında buraya teorikte ~800 Wattlık solar panel gurubu sığabilse de puzzel metoduyla bile ancak 650-700 Wattlık bir değer daha gerçekçi olmalı. Bu değer sonuçta karavanın kendi gereksinimleri dışında sadece klima için, en fazla 500 Watt’lık bir güç anlamına geliyor.
500 Watt panel gurubu da İzmir ve güneyinde yaz ayları günde ortalama ancak 2,5 kW enerji üretebilmekte. Yani bu bence ortalama büyüklükte bir panelvanda, klima için kazanılabilecek en yüksek teorik değer olmalı ?
Çekme karavan ve otobüsten karavanlar için ise farklı hesap gerekebilir.


Tabii bu akımın nasıl depolanacağı, tepe tepe 😉 nasıl kullanılacağı ve ücretine değip değmediği, ilgisini çekenler açısından devamı konular olmakta..
Aslında böyle bir kurulum en azından kış kamplarında, yazları klima için kullanımından daha anlamlı olmalı.. 🤨

Şu linkte bu konuda bir konuşma yapılmış.Belki ilginizi çekebilir.

 



.
Link için teşekkürler. 🙂

Videodaki araç 6 metreden uzun olduğundan, 800 Watt panel gurubunu tavana sığdırmak sorun olmamış. Böylelikle ~%80 kullanımlı 12V 300 Ah LFP akü de bu enerjiyi depolama için uygun bir çözüm sayılmalı ve bu kapasitenin 3/2 si kolaylıkla klima için düşünülebilir.
Bu değerleri bir kenera kaydetmeli.

Klimanın hekiden daha büyük yer kaplayacağını ise atlamışım. Yukarıdaki önerimde atladığım bir diğer nokta da küçültmek amacıyla perde ile ayrılmış bölüme, ideal olarak karavanın ortasında yer alan klimadan soğuk havanın nasıl ulaştırılacağı.
Bahsi geçen klimanın ekonomik modlu bir alt modeli de var.

Konu teorik bazlı da olsa çeşitli klimaların tüketimlerine geçmek yani başlığa devam etmek için ilk iletimdeki sorulara az çok cevap verebilecek klima tecrübesi olanların yardımlarına gerek var.
12 VDC klimanın daha uygun olduğu ise tartışmasız olmalı.
Bu konuda son sözü Napolyon’un söyleyeceğini de unutmayalım. 😉



Sıcak yaz tatillerinde yollara çıkmama lüksü yüzünden klima gereksinimi gayet az olan bir emekli olarak, konuyu aslında kamu yararına geyik olsun diye açtım.
Zaten “Hadi gel klima alalım” desem, hanım hemen keser beni. 😊
Nerde kaldı şebeke dışı klima..
 
Son düzenleme:

.
Link için teşekkürler. 🙂

Videodaki araç 6 metreden uzun olduğundan, 800 Watt panel gurubunu tavana sığdırmak sorun olmamış. Böylelikle ~%80 kullanımlı 12V 300 Ah LFP akü de bu enerjiyi depolama için uygun bir çözüm sayılmalı ve bu kapasitenin 3/2 si kolaylıkla klima için düşünülebilir.
Bu değerleri bir kenera kaydetmeli.

Klimanın hekiden daha büyük yer kaplayacağını ise atlamışım. Yukarıdaki önerimde atladığım bir diğer nokta da küçültmek amacıyla perde ile ayrılmış bölüme, ideal olarak karavan ortasında yer alan klimadan soğuk havanın nasıl ulaştırılacağı.
Bahsi geçen klimanın ekonomik modlu bir alt modeli de var.

Konu teorik bazlı da olsa çeşitli klimaların tüketimlerine geçmek yani başlığa devam etmek için ilk iletimdeki sorulara az çok cevap verebilecek klima tecrübesi olanların yardımlarına gerek var.
12 VDC klimanın daha uygun olduğu ise tartışmasız olmalı.
Bu konuda son sözü Napolyon’un söyleyeceğini de unutmayalım. 😉



Sıcak yaz tatillerinde yollara çıkmama lüksü yüzünden klima gereksinimi gayet az olan bir emekli olarak, konuyu aslında kamu yararına geyik olsun diye açtım.
Zaten “Hadi gel klima alalım” desem, hanım hemen keser beni. 😊
Nerde kaldı şebeke dışı klima..

Şu linkte aslında br test yapılmış. Bana sorarsanız biraz zorlama bir test zira benzer bir ortamda yapılmak yerine bir hayli büyük bir ortamda sonuna kadar çalıştırılarak yapılmış. Gerçi bu da bir data sunuyor bize. Devamlı kapısı açılıp kapanan bir karavanın değeri gibi düşünülebilir bir anlamda. Gerçi arkadaş çıtayı yukarı çıkarıp 38 derecede dışarıda test yapmaya karar vermiş ikinci partta.


Video: https://www.youtube.com/watch?v=2LL7lE4wXvs

Video: https://www.youtube.com/watch?v=Nb5xELnA_2c

Malum ülkemizde test verisi paylaşacak insan bulmak zor gibi.

Ben bile 12v klima yerine soft start özellikli 220v klima tercih ettim karavana takılmak üzere. Gerekirse soft start özelliği sayesinde jeneratör ya da aracımın 220v çıkışını kullanabilirim. Aslında tasarlanan sistem 12v klima için uygun olsa da o yola girmek istemedim. Karavanı teslim alınca tüm detayları zaten paylaşacağım.


Soft start özellikli olmayan cihazlar içinde şöyle bir cihaz bulunmakta. İçerikte soft start için ufakta bir grafik ve ilgili videolar da bulunmakta.

 
Son düzenleme:

.
İlk gönderdiğiniz videoyu ben de izlemiştim. Sonunda açık havada neredeyse 50 Ah değerinden bile bahsediyordu galiba.
Aslında artık benim öğrenmek istediğim; klimanın sadece izole yatak bölümünde uygulanabilirliği ile bu durumdaki tüketimi. Yani ~ 5 m3 için.
Uyurken aracın tümünü soğutmaya gerek olmamalı ?
Bilmem belki siz deneyebilirdiniz ?
 
Son düzenleme:

Sorunuz aslında 12v klimalar için benimde merak ettiğim bir konu ancak piller malum gerçekten pahalı cihazlar.

Klima gibi cihazlar ile çalıştırmaları da gayet mümkün ancak hiç teknik detaya girmeden ömürlerini gerçek anlamda kısaltıyor. Bu anlamda pil masrafı ile karşılaştırdığımda halen gelişmesi gereken bir teknoloji olarak görüyorum. Bu nedenle uzak durmayı tercih ettim hem kişisel hem de mesleki deformasyon sebebi ile.

Ancak en azından karavanımı teslim aldığımda hem kurulan sistemi anlatıp, 220v tabanlı soft start soğutma sistemi dahil tüm test verilerini paylaşmaktan tabi ki mutluluk duyarım.

Sizin aksinize ben klimaya muhtaç yaşayan biriyim :smiley:
 

merhaba
maxxair 2,4 220 v klima aldım bunun hakkında vereceğim bilgiler belgi işinize yarar
4*200 w panel toplam 800 w gibi fakat 600 w tertemiz olsada geçmiyor bilginize
4*200 amper lifo4 akü toplam 800 amper diğer sistemleri saymıyor yaptığım ölçümler şöyle
klima 700-800 w kullanım sağlıyor gündüz araba kliması gibi gülü soğutamıyor yanı dışarşı 40 derece iken fakat akşam gayet güzel bu arada araç 19 metre küp gelelim akü doldurmaya malesef tam güneş alsada her gün aküler yüze 15-20 arasında azalıyor bu durumda en fazla 4 günde bir dışarıdan enerji takviyesi yapılması gerekiyor
 



.
Foruma hoş geldiniz. 🙂

Tertemiz(?) 600 Watt panel gücüyle doldurulan 800 A LiFePO4 akülerinizin ~750 W/h tüketimli klimanızı geceleri, o da ancak dört gün boyunca yeterli çalıştırabildiğini mi söylemek istediniz ? 🤔

* Klimanızın günde tam kaç saat çalıştığını,
* inverter ve
* diğer karavan tüketiminiz ile
* solar kazanımı için konumunuzu ise yazmamışsınız.

19 m3 aracınızda geceleri yatak bölümünüzün hacmını, perdeyle kullanılmayan yerlerden ayırarak küçültmeyi acaba denediniz mi ?
 
Son düzenleme:

.
Foruma hoş geldiniz. 🙂

Tertemiz(?) 600 Watt panel gücüyle doldurulan 800 A LiFePO4 akülerinizin ~750 W/h tüketimli klimanızı geceleri, o da ancak dört gün boyunca yeterli çalıştırabildiğini mi söylemek istediniz ? 🤔

* Klimanızın günde tam kaç saat çalıştığını,
* inverter ve
* diğer karavan tüketiminiz ile
* solar kazanımı için konumunuzu ise yazmamışsınız.

19 m3 aracınızda geceleri yatak bölümünüzün hacmını, perdeyle kullanılmayan yerlerden ayırarak küçültmeyi acaba denediniz mi ?
merhaba teşekkürler hoşbulduk

evet (Tertemizden kastım paneller tozlu veya pis durumda değil )800 watt panel var fakat maksimum 600 watt enerji verebiliyor gerekli kontrolrel yapıldı fakat yatay olduğu için bu sonuca ulaşılabiliyor

klimamızı şöyle çalıştırdık önce arabanın kliması ile istenilen 25 dereceye kadar çalıştırdık yani tavan klimasını direk çalıştırıp soğut demedik sonra araba klimasını kapattık tavan kliması sabaha kadar çalıştı buda yaklaşık hergün 8 saat gibi

inventer konusu şöyle araçta karavan ile ilgili bütün elektronik parçalar Victron inverter ise 2750*2 5500 watt Victron

konum Çanakkale izmir arası kullanıldı ayrıca perde kullanılmadı tüm araç içinini soğutmak için almıştık
 
Son düzenleme:

.
Sanırım herkezin örnek alabileceği somut sonuçlar için;
* solar kazanımını gösterebilen bir regülatör ile

1692163107880


* inverter dahil klimanın günlük tüketimini ölçen bir alet ve

1692163180251


* karavanın günlük tüketimini bilmek yahut ölçmek gerekmekte.

1692163453342


Daha sonra ayni yolla izole yatak durumu da sorgulanabilir.

Yoksa teorik fizikte doktora yapmak işten bile değil..😉
 
Son düzenleme:

.
Yukarıdaki aletlerin hiç de korkulmayacak olan mali portrelerini de vereyim.

* Solar regülatörü alırken üretim değerini toplayabilen bir cinsini seçmek gerekmekte. Örnek olarak resmini koyduğum regülatör ise oldukça ucuz olduğundan artı donanım gerektiren bu özelliğinden şüphem var.
Diyelim böyle bir regülatörünüz yok ama anlık üretimi displayinizden görebiliyorsunuz. Bence bulutsuz bir yaz gününde saat başı okunan değerleri toplamak en yüksek üretimi bulmak için yeterli olmalı ?
Yani bu kalem için harcamaya gerek yok diyelim.

* Şebeke akımını ölçen bir alet ise enerjinin pahalandığı günümüzde her ev için aslında demirbaş karakteri kazanmış durumda. Alet, klimanın tüketimi için, inverterin zaten kayıplı çıkışına konumlandırılabilir.
Şimdi baktım, bence böyle her eve lazım Watt ölçer prizler günümüzde 300 TL civarında bulabilmekte.

* Karavanın diğer günlük toplam VDC tüketimini akü çıkışından ölçerken aslında aküyü de kontrol etmiş olmaktayız. Böyle asli bir görev çoğu karavancı için zaten oldukça önemli bulunmakta.
Türkiye’de ne kadar bilmiyorum ama bateri kompüteri adı altında ~25-30 € fiyatıyla hatta direnç kullanan doğru yapılı cinslerine ulaşmak bile mümkün olmakta.

Yani çoklu işlevsel durumları yüzünden, gereksiz bir harcama da söz konusu değil.
 
Son düzenleme:

Şöyle bir ilan gördüm bir forumda:

"Packard olarak klima sisteminde ısıtma ve soğutma yaparak, 6m3 lük alanı 18-35 derece arasında iklimlemsirme yaparken, minimum 50 litrelik buzdolabı ile -10 dereceye kadar ürünlerinizi soğutabiliyoruz. Ayrıca tüm kontrolleri ürün üzerinde bulunan dokunmatik ekran ile kontrol edebilirsiniz. Ürün tamamen kompakt bir üründür. Aslında bir ürün alarak; ısıtma, soğutma ve buzdolabı özelliklerini kullanabilirsiniz."

Screenshot 2023 08 16 09 33 41 48 0b342c26d6c44f3c8d2de40eabb4e1da
 



.
Alet ancak 6 m3 hacımda yeterli iklimleme yapabiliyorsa, yukarıda yazdığım izole yatağa almam gerekecek.
Açıkçası yaşıma rağmen bir “buzdolabı” ile yatmam hala öyle pek kolay değil. 😉😀

Şaka bir yana Türkiye sayfasına girip “ürünlerimiz”i tıkladığımda birşeyler görünmüyor. Nerede rastladınız ?
 
Son düzenleme:

Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
103,438
Mesajlar
1,517,955
Kayıtlı Üye Sayımız
172,091
Kaydolan Son Üyemiz
Engin Koygun

Çevrimiçi üyeler

SON KONULAR



Geri
Üst