Ynt: Lastik Çapı / Km saati / Yakıt Sarfiyatı Hesaplama
Merhaba,
Şu aşağıdaki mesaja bir gözatıp kendi aracınıza ait değerlere göre hesabı tekrar edebilirsiniz diye düşünüyorum.
http://www.gezenbilir.com/index.php?topic=13121.msg112326#msg112326 
O mesajdan alıntı;
Sorun neydi, tekrar hatırlatacak olursam; Araçta herhangi bir değişiklik yapılmamasına rağmen yani hareketi aktaran tüm dişliler ve lastik çapı fabrika çıkışında ne ise aynı olmasına karşın hız göstergesi gps'e göre yüksek gösteriyordu. Ne var ki katedilen km'yi sayan saat ise doğru ölçüyordu.
Yaptığım ölçüm şöyleydi;
Otobanda sabit motor devirlerindeki hızlarımı gps ile tespit ettim.
3000d/d   3.viteste    gps ile hız 57km/saat
3000d/d   4.viteste    gps ile hız 78,7km/saat
3000d/d   5.viteste    gps ile hız 98,8km/saat
Benim araç için şanzumandaki dişli oranlarını buldum;
1.vites   3,78:1
2.vites   1,95:1
3.vites   1,37:1
4.vites     1,0:1
5.vites     0,8:1
Difransiyeldeki ayna-mahruti oranı ise;
5,125:1
Lastik, 195/80 R15 yani dış çapı 27,28" (693mm)
Çevresi 2,176m
Gelelim hesaba;
3000d/d motor devri 3.viteste şanzuman çıkışında 3000/1,37=2189,78d/d ya düşüyor.
Arka difransiyelde ise 2189,78/5,125=427,27d/d oluyor. Bu aynı zamanda tekerin dakikadaki devir sayısıdır.
Tekerin bir devirde aldığı yol = tekerin çevresi = 2,176m ise dakikada katedilen yol 427,27d/d x 2,176 = 929,748m = 0,93km
Saatte katedilen yol ise 0,93x60= 55,8km/saat
Aynı hesabı 4. ve 5. vitesler için yaptığımda ulaştığım hız değerleri ise şöyle;
4.viteste 76,42km/saat
5.viteste 95,53km/saat
Burdan görülüyor ki gps ile ölçüm yaptığım hız değerlerine çok yakın hızlar ortaya çıkıyor hesaplar neticesinde.
Ancak nasıl oluyor da hız göstegesi %10 kadar hatalı ölçüyorken km saati doğru ölçüm yapıyor çözemedim.