.
Enternasyonel (pratikte)* kabul gören 100 kilometredeki ortalama tüketim değerini hesaplamak için; doldurulan yakıtın litre sayısı100 ile çarptıldıktan sonra, bu değer kat edilen kilometreye bölünmekte.
Formül şöyle.
Miktar (litre) x 100 ÷ mesafe (kilometre)
Araçlarda yakıt tasarrufu için bilindiği üzere;
*ani hızlanma ve frenleme yapmadan sakince sürmenin,
*fazla ağırlık ve gereksiz portbağaj taşımamanın,
*klimayı sadece gerektiğinde açmanın,
*yazın kış lastiği ile araç kullanmamanın,
*lastiklerin basıncının doğru ve
*motorun periyodik bakımının yapılmış olmasının faydaları var.
Uygun devirle sürme disiplini ise bence oldukça zor bir uğraşı.
Yakıt tasarrufu yapmak amacıyla otobanlarda kamyonların arkasından sürebilmek, onlara yol vermek her yiğidin harcı olmamalı ?
Çoğumuz imkanlarımız el verdiği kadar, zaman içinde yakıt fiyatlarına alışmakta ve inkar etmeyelim ki tekrar eski sürüş tarzına dönmekte. Gereksiz polemiğe yol açmaması için bu “imkan” faktörünün üzerine tekrar kuvvetlice basayım !
Bu seferki ise öyle kolay yutulacak bir lokma değil.
Şimdi hesap ettim Almanya’ya ilk geldiğimde yakıta bu günkünün 1/5 i kadar ödüyormuşum. Yani ~0,44 € ! Ama kazançlar bu oranda artmadı.
Tabi şimdi devalüasyon da üzerine bindi.
Türkiye’deki şimdiki durum ise çok daha dramatik. Bu pergel hep kapandı ama bakalım bu sefer ne kadar sürecek ?..
Ben kendim için menzilden kısmaya ağırlık vermeyi daha gerçekçi buluyorum. Tabi bu sürüşe dikkat etmiyeceğim anlamına gelmiyor. Fakat devrim dönümüne fazla takılırsam bu sefer de nevrim dönüyor..
Ölçülü sürüş, başarabilenlerin zaten hep demirbaş tarzıydı. Onlar göreceli de olsa mutlu azınlık.
Hepimize gidebildiğimiz kadar iyi yolculuklar.
Sonuçta herkes biryerlerde kamp yapmıyor mu ?
Bu da bardağın dolu tarafı olmalı ?
…
* “Pratik” ile kastım, kendimizin yaptığı basit kullanış tüketim hesabı.
Aslında bu değer hesabı 2017 yılında kabul edilen çok yönlü, karmaşık ve resmî WLTP standardına göre yapılmakta. Bu standart Türkiye’de 2019 dan beri geçerli. Arşın devri çoktan geçti.