Ynt: Yağışlı Havada Çekme Karavan İle Araç Kullanımı; Tavsiye ve Önerileriniz Nelerdir?
Merhaba,
konu bir süre boş kalmış olsada yine bir arkadaşımıza lazım olacak,
Öncelikle ilk karavan çekme tecrübem olduğunu ifade edeyim (daha önce 1000 km fiber kayık çektim römorku ile ama karavana göre oldukça hafifiti)
Karavanımı Antalyadan aldım, burdur, Afyon üzerinden Kütahya ya gittiim, bir kaç gün konaklayıp, Adapazarı üzrinden Yeniçağa yoluyla Zonguldak-Devrek ve Gökçebeye geçtim. Karavanı orda 1 hafta bıraktım, işlerimi halledip tekrar aldım. Karabük Kastamonu üzerinden Sİnopa getirdim
Merak ettiğiniz yerlerden başlayayım
1 Yağmur;
Yağmurun ilk yağdığı an tehlikelidir, yolda ince kaygan katman oluşur, bu tehlikeli katman çekme karavanı ve dolayısı ile aracınızı sallar. Benim aracım nisbeten küçük bir araç olduğu için (palio) daha fazla etkilenmiş olabilir, ancak arka aksın (dingilin yani) çeki topuzuna yakın olması bana avantaj sağladı diye düşünüyorum (kendi teorim)
Yağmurd aoluşan bu çamursu katmana Adapazarı istikametinden Mengene doğru giderken rastladım, gece sabaha karşı ve yol 2 şeritle sınırlı olduğu için inişlerde çok dikkatli olmam gerekti, virajlarda 60 km ve üzerindeki hızlarda araç gezeleme yapıyordu, bunu ilk farkedince zaten 50 km ye düşürdüm hızı sonrasında da düzlüklerde 70 km gibi bir hızla gittim yerine göre 40 km ye düşürdüm.
Yağmurun o bölgeye ilk yağışı olduğunu bilemeyebilirsiniz, bu tehlike kendini kolay belli etmiyor. Bu nedenle yağmurda temkinli olmak gerek diyorum
Yağmurun ilk yağışını tehlikeli bulsam da daha önceden bir süre yağmurla ıslanıp yıkanmış yollar bana göre o kadar tehlikeli değil, tabiki arkanızda bir karavan olduığunu sert hareketlerden kaçınmanız gerektiğni unutmadan.
Afyon Kütahya arasında yolun yarısından sonrası hep yağmurlu idi, yağmur aynı zamanda yavaşlatıyorda sanki, yada rüzgarın etkisini ben yanlıuş yorumlamış olabilirim.
Yağmurda düz yolda ve gündüz en fazla 80 km ve genelde altındaki hızlarda sürdüm sürdüm,
Benim karavanımın frenleri de bağlı değildi üstelik, frenin sol fren aldığımda bağlı değildi, yolda balatanın sürtünüp ısındığını farkedince de diğerini ben ayırdım. Dolayısı ile Isparta/Gönen den sonraki tüm kısmı frensiz geldim.
Yağmurda özellikle inişlerde “S” tipi virajlar tehlikeli, bu tür virqazlardan önce hıznızı azaltıp uygun vitese küçülterek motor kontrolünde daha güvenli iniş yapılabiliyor.
2 dolu,
Pek sık karşılaşılan bi durum olmada da Boyabat-Sinop arası kıs bir süre şiddetli doluya maruz kaldım, yol bir anda bembeyaz oldu, dolu taneleri mermi gibi vuruyordu, yol yada sürüş güvenliğinden çok dolunun arabayı ve karavanı çizmesinden iz yapmasından endişelendim, camı çatlatır mı falan dedim kendi kendime, 2. vites rölantisine kadar yavaşladım, bir petrol istasyonuna sığınmayı düşündüysemde dolu geçene kadar denk gelmedim. Dolu etkisi geçene kadar da 2-3 gittim yolumu, dolayısı ile arabayla 2 saatte gideceğim yolu karavan takılı halde 3 satte gitmiş oldum, çok da büyük bir geçikme yaşatmadı bana.
3 çamur,
Özellikle önden çekişli araçlarda kendini çok hissetiren bi konu, heö çekişin karavana uzak ve yükü az bir tekerlekte olması aynı zamanda bu tekerleğin etkili fren yapan tekerlek olması kötü bir kombinasyon çamur durumlarında. Bozüyükte arkadaşımı ziyaret etmek için evleirnin önünde dik bir yokuşa dönüş yapıyordum yağmu nedeniyle ıslanmış çamurlaşmış zeminden dönüş yapıp yukarı yönellince karavanda henüz asfalta çıkmadan bir 10 cm kot farkını aşması gerektiğinde ön lastikler patinaja düştü, biraz gazdan çekerek tutumasına yardımcı oldum, ıslak yolda çamurdan da kurtulunca lastikler tekrar tutunmaya başladı.
Çamurun en kötü etkisni inişlerde virazlardaki yağmur atıkları ve yol çalışmaları olan yerlerde gördüm. Arabanın arkasının gezelediğini hissettim, ki hızımı 50 lere kadar düşürmüş olmama rağümen, motor freninin de çamurda çok faydası olmuyo, öncesinde yavaşlamış olmanız lazım, hatta gezeleme anında yol şartlarına göre az gaz vermek tutunmayı artırıyor, yağmurlu havalarda toprak zeminli yollarfan ve çalışma alanlarından önce hızı 40 km lere hatta 20 kadar düşürmekte fayda var, özellikle zeminde çukur vb olduğunda karavanla birlikte yolda köşe kapmaca oynamak zor.
Çamurla karşılaşacağınızı kestirebiliyorsanız önceden hızınızı azaltmalısınız, viraz ve kötü bir zemnin ise iyice azaltmalısınız, karavan eğimden de etkileniyor çamur durumlarında, bu çeki aracını da etkiliyor elbette.
4 Rüzgar/Türbülans etkisi
Kuru ve düzgün zeminlerde ve özellikle makul hızx değerleri içierisinde tehlikeli bir durum değildir. Rüzgarın şiddeti arttıkça etkisi de artacaktır, öncen gelen rüzgar hızınızı kesip yakıtınızı artırır, arakadan zaten çok aşırı olmadıkça etkisi hissedilmez. Tehlikelisi tam yandna gelen rüzgar gibi geliyor bana, vede değişken olanı. Örneğin sağdan etkili rüzgar geliyor, tır sollarken yada ufak bir tepe gibi etkenlerle rüzgar perdelendiğinde araç sağa gitme eğiliminde olacak, tekrar rüzgara maruz kalınca da sola, en iyi tedbir uygun düşük hızlarda gitmek gibi geliyor bana.
Türbülans etkisi rüzgar yoksa ve zemin iyi ise çok etkili olmaz, tabi araçların boyutlarına ve ağırlıklarına oranla, ben 80 km kadar hızlada yanımdan geçen, karşıdan gelen araçlardan pek etkilenmedim, ama 80 aştığınızda hissediliyor, yüksek yüklü tır/kamyon arkasında bu etki azalıyor, ama onun rüzgar tünelinden çıkmanız yada onu geçmeye çalışmanız halinde hem kontrolünüz hemde aracın çekişi birden düşüyor.
5 hararet
Bu konuda benim söyleyebileceğim pek birşey yok, benim arabamda elektronik termostat olduğu için gyağ/su eksik olmadıkça gösterge oynamıyor, hatta Antalya-Burdur arası tırmanışta 2. yada 3. vitesle bir kango yu sollayacaktım adam bastı gitti, tırmanışta 2 viraj sonra flaan göremez oldum, tepeye varınca da kaputu açmış buhar çıkıyordu araçtan, benimkinin göstergesi ise hala ortada idi.
Bildiğim kadarıyla araçların ısınması soğuması için 2,500 devirleri uygun tırmanışlar için, çok da harareti yükseltmeden tehlikeli çizgiye yaklaştığında kaloriferi açmak (en yüksek ısı ayarına ve en yüksek üfleme ayarında en bol üflediği konuma genelde göüğüs hizasıdır tabi kapaklar açık olacak rahat üfleyecek) ve kenara çekip (stop etmeden rölanti yada düşük devirde) aracın soğumasına müsade etmek faydalı olacaktır.kaloriferi daha önce reno 19 da denemiştim, işe yarıyor. Tabiki yola çıkmadan önce lastik basınçlarını, motor yağ ve suyunu kontrol etmek daha önemli.
Genel olarak ise riskli durumlarda sürüş tarzınız çok önemli, bir önemli konu da lastikleirniz. 4x4 araç ta kullanıyor olsanız lastikleirniz iyi durumda değilse çamurdan ve yağmurdan ciddi bir şekilde etkilenirsiniz.