17 Metreküp Camper'lere Alternatif Çekme Karavanlar Hakkında Düşüncelerim

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan mustafayetim Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 77
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 32,995
Ynt: 17 Metreküp Camper'lere Alternatif Çekme Karavanlar Hakkında Düşüncelerim


Enver abi:eski bir çekme karavancı olarak katkın için teşekkür ederim.Seninde belittiğin gibi, benimde konunun başında paylaştığım özellikle büyük şehirlerde çekme karavanı park edip muhafaza edecek yer bulmak büyük sorun.Bunun en güzel çözümü kampinglerin yaşamasını teşvik etmek.Eğer çevremizde ayakta kalabilen eli yüzü düzgün kampingler çoğalır ise kamping sahipleri yazın sezonda iyi para kazanacaklar.Kışın ise ölü sezonda karvanları uygun ücret karşılığında park ettirip göz kulak olacaklar böylece en azından kışlık sabit giderleri karşılanacak.
Ancak kamp dışı konaklamanın esas olduğu bir karvancılık anlayışı ile biz bu kampingleri yaşatamayız.Avrupa'da çekme karavan sahiplerinin hepsinin karavalarını muhafaza edecek bir bahçeleri yok.Formül ise evlerine yakın kampinglerde karavanlarını uygun ücret ile kışlatmak.
Çekme karavanın bu önemli dezavantajını ortadan kaldırmak keyifli bir hale getirmek imkanı olan arkadaşlar için mümküm.Örnek verecek olur isem Antalya'lı çekme karavancı sevgili Fatih abi bu sene karavanın ile bir aylık gezi yaparak Hollanda'ya kadar gitti.Dönüşünde karavanını yılboyu kaldığı kampinge yerleştirdi.Hafta sonları ve fırsat bulduğu anlarda karavanına giderek denizin keyfini çıkarıyor.Sizin anlıyacağınız Fatih abinin Antalya'da denize nazır bir dairesi var.....
[/quote]

Fotoraf 2 6


Fotoraf 1 6
 

Etiketler
Ynt: 17 Metreküp Camper'lere Alternatif Çekme Karavanlar Hakkında Düşüncelerim

İşte çekme karavanın en güzel yönlerinden biri.
2. bir evin oluyor ve seni bekliyor :smiley:
 

Ynt: 17 Metreküp Camper'lere Alternatif Çekme Karavanlar Hakkında Düşüncelerim

mustafayetim' Alıntı:
Sevgili Hüseyin abi:biliyorsun İtalyanlar genelde motokaravacıdır.Bu sene İtalya Venedik yolunda çektiğim videoyu paylaşmak istiyorum.İtalyada özellikle yüksek sezonda yer gök seninde belirttiğin gibi kuzey avrupalı çekme karavancı kaynıyor.
Verdiğin istatistikler ise Avrupa'da çekme karavan satışının azaldığı motokaravan satışının arttığı bir eğilimi gösteriyor.Bunun sebebi sana göre nedir yorumlarmısın Münih'e selamlar.

https://www.facebook.com/#!/photo.php?v=10151750276884485&set=vb.659564484&type=3&theater


Istatistiklere göre 2012 yılında çekme karavan sayılarında Almanya, Italya ve Avusturya´da 2011 yılına göre artma diğer ülkelerde azalma var. Motokaravanda Almanya, Ingiltere, isviçre ve Avusturya´da artma diğer ülklerde azalma var. Bu gelişmenin nedeni sanıyorum Avrupa´daki ekonomik durum.

Almanya´da çekme karavanı iki hafta caddeye parketmek mümkündür. Iki haftadan fazla aynı yerde duran karavana ceza gelme ihtimali büyüktür. Onun için iki haftada bir yerini değiştirmek gerekir. Motokaravanlar için böyle bir sınırlandırma yok. Sadece yazın kullanılan motokaravanları (6 aylık, sezonluk plakalılar) kış aylarında caddeye parketmek yasaktır.

Sonbaharda gazetelerde karavanlarını koyacak yer arayanlarla kiralayacak yeri olanların ilanlarına sıkca rastlanır. Uygun bir arsası olanlar, özellikle köylerde karavanlara duracak yer kiralayanlar çoktur.
 

Ynt: 17 Metreküp Camper'lere Alternatif Çekme Karavanlar Hakkında Düşüncelerim

Mustafa beyin konuyu sınırlandırma isteğine rağmen tartışmanın salt ÇK (çekme karavan) MK (mobil yada motokaravan) karşılaştırmasına gelmesi bütün forumlarda rastlanılan geleneksel bir durum. :smiley:

Bu karşılaştırmanın bence doğrusu yok, doğruları var. Eğer tek doğru olsa idi, bu herkez için geçerli olur ve böylelikle yollarda tek cins araç görürdük. ;) ÇK-MK karşılaştırmasında seçim yapan kişi, kişiler istek ve olanakları ile karşılastırılmaya muhakkak dahil edilmesi gerekli üçüncü unsur. Üstelik ayni kişi değişik zaman aralıklarında, değişik cözümlere yöneliyor.
Bütün bunlar; herkezin doğrusu kendine demek.

Bu durumda seçimler enverdede yada omnitemporal in kendilerini katarak yazdıkları, gibi herkez için çok önemli, çünkü ancak böylelikle, hangi şartlarda pratikte denenmis, olarak hangi çözümlerin benimsendiğini ögrenebiliriz.
 

Ynt: 17 Metreküp Camper'lere Alternatif Çekme Karavanlar Hakkında Düşüncelerim

Geçen hafta başka bir hususta fikrini almak için gönderdiğim fotoğrafları Mustafa bu konuda örnek olarak kullanınca yazı yazma konusunda süren tembelliğimi bırakmak ve düşüncelerimi paylaşmak istedim.
Çekme karavanın avantaj ve dezavantajlarını kendi deneyimlerime dayanarak karşılaştırmaya çalışacağım.
Çekme karavanın moto karavana göre bence en önemli avantajı olan maliyetle başlayalım.
Bugün Türkiye’de 4.50 metre boyutlarında yeni bir çekili karavanı yaklaşık 15-20 bin lira civarında satın almak mümkün olup orta sınıf bir araçla da bu karavanı çekebilirsiniz. Yeni bir Moto karavan ise yaklaşık 100-120 bin lira civarındadır. Ancak yeni derken aracın 5 yaşında eski bir araç olduğu da göz ardı edilmemelidir.( fiyatlar model ve tipe göre faklılık gösterebilir) Çekme karavanın trafik sigortası, bakımları, muayenesi ( 750 kg ağırlığı geçmediği takdirde) gibi ekstra masrafları olmaz. Moto karavanın her sene yaptıracağınız muayene, trafik sigortası, bakımı gibi işlemlerinin yanında onu işe yada alışverişe giderken şehir içinde kullanamayacağınız için bu kullanımlara uygun ikinci bir araca ihtiyaç duyarsınız ve tabii onun da trafik sigortası, muayenesi, bakımları devreye girer. Eğer henüz emekli değilseniz ve yılda yalnızca 1 ay tatiliniz varsa, 11 ay kullanmayacağınız bir araca arada sırada hafta sonları yapılabilecek kaçamakları hesaba katmadığınız takdirde paranızı bağlamışsınız demektir.
Basit bir hesap yaparsak sıfır bir moto karavan yerine sıfır bir çekme karavan alırsanız yaklaşık 30 bin Euro cebinizde kalır bu parayı bugünkü değerler üzerinden yıllık euro bazında faize yatırdığımızı düşünelim İki kişinin çekme karavanlarıyla 1 ay Avrupa ülkelerinde gezdiklerinde toplam 2500 euro harcadıklarını düşünürsek bu 30 bin euromuz üzerine hiç para eklememek ve her yıl 2500 euro çekmek şartıyla bize yaklaşık 15 sene yurtdışında tatil yaptırır. Yurtiçinde ise herhalde bu süre 25-30 yıldan aşağıya düşmez.
Çekme karavanınızla kampinge girip, aracınızı karavandan ayırdığınızda alışverişe gitmek yada gezmek için aracınız hazırdır. Günlük olarak yaklaşık 200 kilometre çaplı bir daire içerisinde çok rahat hareket edersiniz. Moto karavanda bu şansınız yoktur. Moto karavanın arkasında muhakkak bir-iki bisiklet yada motorsiklet taşımak zorundasınızdır. Bunlarla da uzak noktalara gidemezsiniz ya da güneşli bir sabah başladığınız geziden akşamüzeri yağmur altında sırılsıklam vaziyette dönebilirsiniz. (Ancak bu öngörümden vazgeçmek durumunda kalabilirim çünkü bu sene arkasındaki çekici üzerinde Smart taşıyan iki moto karavan gördüm)
Çekme karavanınızla otobanda bile hız sınırınız 80 km/h’dir. ( Bazı Avrupa ülkelerinde bu sınır 100 km/h yükselmiştir.) Yolda giderken çekme karavanın içerisini kullanamazsınız. Pratikte otobanda 70, duble yollarda 60, geliş-gidişli yollarda 50 km/h hız ortalamasını ancak yakalayabilirsiniz. Moto karavanda ise yolda giderken bile iç mekanı kullanabilirsiniz ve trafik kanunlarının izin verdiği ölçüde hız limitleriniz ve ortalamanız çekme karavana göre yüksektir. Ancak hız ortalamanızın 30-40 kilometre yukarıda olacağını varsaysak bile 2-300 kilometrelik etaplarda bunun öyle ahım şahım bir zaman kazancı olmayacağı da ortadadır.
Çekili karavanda yola çıkmadan önce yada yolculuk bittikten sonra ufak da olsa bir hazırlık süreciniz vardır. Motokaravanda kabloları toplayıp kapıyı kapattıktan sonra marşa basarsınız.
Moto karavanda herhangi bir yere yanaşırken ya da geri manevra yaparken fazla zorlanmazsınız ancak çekme karavanla manevra yapmak hele geri geri bir yere yanaşmak bayağı bir uğraşı gerektirir. Bu işi becerebilmek için bir miktar çalışarak pratik yapmak gerektiğini düşünüyorum. Ya da hiç bu sıkıntılara girmeden tekerleklere takılacak manevra destek motorlarıyla karavanı, lego arabalar gibi bir uzaktan kumanda aletiyle istediğiniz şekilde hareket ettirmek mümkündür. Avrupa’daki çekme karavanların çoğunda gördüğüm bu ekipmanın fiyatı 4-5 bin lira civarındadır. Bu ekipman olduğu takdirde motokaravanın çekili karavan karşısındaki manevra üstünlüğü ortadan kalkar.
Moto karavanı kullanmadığınız zamanlarda evinizin önünde, eğer uygunsa yola bile park edebilirsiniz. Çekme karavanınızı sokak yada cadde üzerine bırakamayabilirsiniz. Park etmek için güvenlikli bir alana ihtiyaç duyarsınız ki bence Türkiye’de ki karavan tercihinde önde gelen etmenlerden birisi bu park sorunudur.
Motokaravan ile hele hele kamper ile çekme karavan arasında kıyaslama yaparken bence göz ardı edilmemesi gereken en önemli husus çekme karavanda sahip olacağınız iç mekan ferahlığıdır. Kamperin içerisinde iki kişiyseniz hareketleriniz kısıtlanır hele birde çocuğunuz varsa kıpırdayamaz hale gelirsiniz. 4.5 metrelik bir çekme karavan, 3-4 kişi olsanız bile size mekan darlığı hissettirmez. Yaz ayları için belki zamanınızı büyük kısmını karavanın önünde geçirebilirsiniz ama ilkbahar ve sonbahar hele kış aylarında bunu yapmanız pek mümkün olmaz. İçeriye kapandığınız takdirde de bu dar alanda insana afakanlar basabilir.
Yakıt harcama konusuna gelince karavan çeken orta sınıf dizel sedan bir aracın uzunyolda 100 kilometredeki harcaması 8-10 litre aralığındadır. Benim 1400 motor Seat Cordoba aracımla yaptığım harcama bu sene 8.5 litreydi. Motokaravanlarda da bundan daha düşük bir değer olacağını zannetmiyorum.
Çekili karavanın artılarını sıralamak gerekirse;
1- Düşük maliyet,
2- Hareket serbestîsi ve
3- Mekan ferahlığı diyebiliriz.
Eksik kaldığım noktaları da her iki tip karavanı kullanmış olan karavan dostları tamamlarlarsa sevinirim.
 



Ynt: 17 Metreküp Camper'lere Alternatif Çekme Karavanlar Hakkında Düşüncelerim

Benim tercihim emekli olana kadar şöyle bir araç evin tek aracı şeklinde,her işimi görür. Konaklamayı campinglerde yaparım wc ve duş derdim olmaz .

Volkswagen California beach1


Volkswagen California beach17


Volkswagen California beach32
 

Ynt: 17 Metreküp Camper'lere Alternatif Çekme Karavanlar Hakkında Düşüncelerim

Mustafa kardeş,Fatih malum kamptaki yazlık ev komşum idi :D Antalya ile olan mecburi ilişkilerim dolayısı ile (Kayınbiraderim ve yandan torunum yaşıyorlar)çekme karavanımı 12 ay anlaşmalı olarak bu kampta bırakırken düşüncem mevsim ayırmaksızın gitmekten hoşlandığım bu tatil kentinde her gittiğimde anahtarımla açacağım ,güzel günleri hafta sonları gelen bölge karavancılarla geçireceğim bir yer olması,gerektiğinde aracıma takıp turlama imkanını yaratmaktı,ilk yıllar güzelde gidiyordu,ancak kamp işletmecisinin fiyatı kendi belirleyip ona göre ödeme yapmamıza rağmen ,anlaşılmaz bir huzursuzluğu vardı,hiç tatmin olmuyordu,nitekim ilk yıllarda yaz kış konaklayan en az 15 ünite karavan sayısı şimdilerde 1 adete düşmüştür ,kendininde tam açıklayamadığı nedenlerle karavancılara olmadık zamanlarda haber yollayıp karavanları çıkartmamızı istemesi,gibi bahaneler burada konaklayan karavancı arkadaşlar kendilerine alternatif aramaya itilmişti,Yani kamp alanını ayakta tutma adına biz üstümüze düşeni yaparken bunun karşılığını alamadık,çoğu kamp alanıda otellere peşkeş çekilince benim alternatifim imkanlarımın uygun düştüğü Camper'e yönelmek oldu.Kamp dışı konaklamalarla kamp alanlarının ayakta duramayacağı bir gerçek ancak gelir düzeyi aynı olmayan Avrupa insanı ile aynı kamp ücret ödememizi istemelerinin abesliğide gerçek,Bu günlerde Camper'i ile yolu İstanbul'a düşecek bir arkadaşımızı çekme karavanı ile gelecek olsa idi bayağı derin düşüncelere dalıp nereye yerleştirebiliriz diye zorlanacakken,Camper'i olması nedeniyle hiç dert etmiyorum.(laf aramızda Topiklerden izlediği poyrazlar da programı içinde)Diyeceksiniz ki bu durumda çekme karavanla kamp dışı konaklama imkansızmı ? Hayır...1. ci antalya kamp karavan derneği Berke Runch etkinliğinde çekme karavanla idim,sonrasında kumluca mavikent koylarında rahatça kamp dışı konaklamışlığım var,hatta kamp alanı konaklamalarına göre dizayn ettirdiğimiz çekme karavanımıza elbise dolabını iptal ettirip w.c yapmak,üzerine güneş paneli koymak fikri gelişmişken ,ana sorunum kullanmadığım zamanlardaki park sorunu nüksetti.Çünkü son yıllarda Antalya'da da bu sorun kendini hissetirmeye başlamıştı.En son karavanım Antalyalı motorkaravancı arkadaşımın evinin yanındaki boş bir arsada duruyor,inşaat başlaması eli kulağında idi.İşin özü tercih, içinde bulunduğunuz imkanlarla doğru orantılı,her iki aracında birbirlerine artıları var ancak toplamda eşit çıkacaktır şüphesiz..
 

Ynt: 17 Metreküp Camper'lere Alternatif Çekme Karavanlar Hakkında Düşüncelerim

Enver abi :çok güzel bir yazı yazmışsın teşekkür ederim.Poyrazlar'ada bekleriz pastırma yazımız hala devam ediyor.Camper kullanma tercih nedenlerinde çok haklısın.Başlıkta da yazdığım gibi orta boy çekme karavan ile camper'ların birbirlerine alternatif özelliklerini tartışmak amacım.Güzel de gidiyor devam edelim....
 

Ynt: 17 Metreküp Camper'lere Alternatif Çekme Karavanlar Hakkında Düşüncelerim

nevzat' Alıntı:
Benim tercihim emekli olana kadar şöyle bir araç evin tek aracı şeklinde,her işimi görür. Konaklamayı campinglerde yaparım wc ve duş derdim olmaz .

Nevzat hocam tercihi çok güzel ifade etmişsin.Kampta kalırım tuvalet banyo eksiğimi böyle tamamlarım ancak yolda benden iyisi yoktur...çok güzel
 

Ynt: 17 Metreküp Camper'lere Alternatif Çekme Karavanlar Hakkında Düşüncelerim

Karavan maceramın başlamasında önemli yeri vardır Alman vatandaşın VW tobanın arkasına takıp akdenize kadar getirdiği
çekme karavan ile yolda gidişi ve o katarın bende uyandırdığı duygunun tarifi kelimelerde yoktur.

Halende karavan dendiğinde çekme karavan sembolize eder duygularımı.

Karavan kullanma süresini ve çeşitlerini tarih olarak ölçülendirdiğimde ilk sırada çekme karavan vardır,kamper ikinci motokaravanımla geçirdiğim süre ile sıralama sonuncusudur.

Ancak yine yeniden demeye niyetlensem sıralama tersine işleyecektir emin olun. Motokaravan abartmadan makul ölçülerde
olmak kaydıyla favorimdir. Mecburiyet olmasa çekme karavan maceram sonsuza kadar rafa kalkar lakin hayatın getirdikleri
hep tercihleri belirledi bundan sonrada böyle olmaya devam edecek sanırım.

Karavan kullanmadaki tercihler ise hep tartışıldı tartışılacaktırda bu konuda birkaç başlık ve konu aralarıda cabası ancak
yapacak çok fazla birşey yok, dostların sohbetleri atışma ve tartışmaları azda olsa benim yöntemim daha doğru kabilinden
yazıları olacaktır olmalıda ancak önemsediğim dikkatle takip ettiğim detaysa karavan yaşamına müdahaledir.

Bu konuda dostların sağduyu ve nezaketlerine sonuna kadar güvendiğimide belirtmeliyim.

Hüseyin beyin avrupadan verdiği rakamsal bilgiler aslında ülkemiz içinde geçerlilik göstermiyormu? ne kadar vergi o kadar
karavan, vergi sarmalını aşabilmiş insanlarımızda hakkıdır motokaravanda karar kılıyorlar.

Tüm insanların hobileri için gerekli olan sağlık,zaman ve nakit üçlemesinin herkese fazlasıyla kısmet olabilmesi dileklerimle.

Selamlar
 



Ynt: 17 Metreküp Camper'lere Alternatif Çekme Karavanlar Hakkında Düşüncelerim


Tüm insanların hobileri için gerekli olan sağlık,zaman ve nakit üçlemesinin herkese fazlasıyla kısmet olabilmesi dileklerimle.

Levent abi'nin bu dileklerine bende içten katılıyorum.
 

Ynt: 17 Metreküp Camper'lere Alternatif Çekme Karavanlar Hakkında Düşüncelerim

Hüseyin beyin avrupadan verdiği rakamsal bilgiler aslında ülkemiz içinde geçerlilik göstermiyormu? ne kadar vergi o kadar
karavan, vergi sarmalını aşabilmiş insanlarımızda hakkıdır motokaravanda karar kılıyorlar

Yine Levent abi'nin bu fikirlerine ise katılamıyorum.İşte tam bu nedenle;yüksek vergiler sebebiyle türk karavancılığının geleceğini çekme karavanda görüyorum.Yüksek vergi nedeniyle yerli üreticilerin fahiş fiatlarla ürettikleri camper ve motokaravanlar yerine 50- 60 bin lira gibi bir rakama çok güzel avrupa malı bir çekme karavana sahip olmak mümkün.
İmkanı ölçüsünde kendi aracının içini yapıp camper'leri ile bu güzel camiaya katılanlara sözüm yok saygı duyuyorum.Ancak yerli üreticilerden bazıları biliyorsunuz 5 yaşını aşmış ducato camperleri 120 ila 150 milyara satıyorlar.Ve bunu alabilecek maddi imkana sahip arkadaşlarımız da mevcut.
Bu imkana sahip arkadaşalarımızın da alternatif olarak bu paraların yarısına çok güzel bir avrupa çekme karavan alabilirler önünede yine sıfır bir araba koyabilirler.Benim dikkatleri çekmek istediğim yer burası yoksa herkesin doğruları kendine ve saygım.var
Ayrıca karavan camiasında çekme karavanlara olan bu soğukluğun temelinde yıllarca kalitesiz çekme karavanları bizlere mahkum eden yerli üreticilerin olduğunu düşünüyorum.Bu konuda veballeri büyük.Ortalama bir camper harcanan 50 bin lira gibi bir rakama alınabailecek bir avrupa çekme karavan ile bu ön yargılar kırılacaktır.
 

mustafayetim' Alıntı:
Nevzat hocam tercihi çok güzel ifade etmişsin.Kampta kalırım tuvalet banyo eksiğimi böyle tamamlarım ancak yolda benden iyisi yoktur...çok güzel



Mustafa hocam, bunun bir ilerisin bu kısa vw camperin çektiği küçük bir çekme karavan. İçinde sadece yatak ve wc var. Yani camperin içinde ye ve istersen arkadaki çekmede yat wc ye gir. İstersen camperinle şehir içinde özgürce dolaş . Bana çok ekonomik ve pratik görünüyor.
 

Ynt: 17 Metreküp Camper'lere Alternatif Çekme Karavanlar Hakkında Düşüncelerim

Çekme karavanın motokaravana göre hareket serbestisi üzerine söylenenler özellikle türkiyede uygulamada ne durumda?

Çekme karavan icin çok az istisna dışında kampinge ihtiyaç duyulduğu bir gerçek.
Bu durumda:
* türkiyede kac kamping var?
* bunlardan kaç tanesi sizlerin ücret donanım v.s. açısından isteklerinize cevap veriyor?
* emekli değilseniz herkezin beraberce tatil yaptığı zamanlarda da yer bulabiliyor musunuz?
* özgürlüğünüzü daha da yaşamak isterseniz herzaman ayni yerlere gitmemek üzere yeteri kadar olanaklarınız var mı?
 




Ynt: 17 Metreküp Camper'lere Alternatif Çekme Karavanlar Hakkında Düşüncelerim

http://youtu.be/VW-jfuruvOk Söylemek istediğim buydu.
nevzat

"Knaus" orta gelirlinin Mercedesi.
Alçak boyutlu herzamana uygun kamper-çekme karavan kombinasyonu.
Tatlı bir evlilik. Allahın mesut edeceğine eminim :D
Profesyonel çözüm demek, bu olsa gerek.
Eh, parası olanlar için başlık kapanmışdır denebilir mi? :D

Konu açılmış iken: unutmayalım, kamper hareketlilik açısından motokaravanların çok özel bir sınıfı. Üzerine yazılacak çok şey var.
 

Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
103,444
Mesajlar
1,518,066
Kayıtlı Üye Sayımız
172,099
Kaydolan Son Üyemiz
Attorney58

SON KONULAR



Geri
Üst