Selam;
Defender'daki etken dişlileri sayalım:
- Ana şanzımanda seçili vitesin oranı,
- Arazi şanzımanında seçili vitesin oranı,
- Ayna / mahruti oranı,
Bunların çarpımı son dişli oranını veriyor. Bu son dişli oranı, motor bir tur döndüğünde tekeri ne kadar döndüreceğini gösteriyor. Son dişli oranı büyük olan düzende tork ön plana çıkar, büyük tekerleği çevirmesi kolay olur. Son dişli oranı küçük olan düzende araç son sürat için ayarlanmış olur, kuvvetli motor gerektirir.
Normalde düz dizel Defender'da arazi şanzımanındaki HI (asfalt) dişlisi 1.44 'tür. Zayıf motorun tekeri rahat çevirebilmesi için bu oran gereklidir. Motor kuvvetli bir TDI ile değiştirildiğinde, eğer arazi şanzımanındaki HI dişli oranı değiştirilmez ise, araç çok hareketli olur. Kolay hareket alır, çabuk hızlanır, ama nefesi erken tükenir. Çok çabuk devir alacağı ve de normal kullanımda daha sıklıkla yüksek devirde kullanım olacağı için, yakıt tüketimi artar. Motorun gücü etkin kullanılamaz. ama, şurası bir gerçek Tork çok daha fazla hissedilir.
Aracı normale çevirmek ve yeni motor gücünü etkin kullanabilmek için, HI dişlisi 1.22 ile değiştirilir. Motoru zorlamak anlamına gelir, ve yükü artırır. TDI motor bundan pek fazla etkilenmeyecektir, yüksek devirlere yine çıkar, ama zaman alır. Normal kullanım seyrinde düşük devirle gidileceği için yakıt tüketimi normal seviyede kalır. Son sürat artar, ama son sürate ulaşım zamanı artar.
Aracın kullanım zevki, yakıt tüketimi vs gibi konularda uygun değerler için son dişli oranı, motorun gücü ve kullanılan lastiğin ebadı düzgün ayarlanmalıdır.
Orjinal Defender 300TDI'da 235 85 16 lastik ebadı için ana şanzımanda 5. vites 0.77; arazi şanzımanında HI dişlisi 1.44; ve ayna / mahruti oranı da 3.54'tür. yani son dişli oranı 3.925'tir. Aynı oran düz dizelde yine 235 85 16 için de aynıdır. Ama, düz dizel motorun zayıf olması nedeniyle aracın kullanımı 300TDI motor kadar rahat değildir. Puma motor, 300TDI'ye göre daha kuvvetli olduğu için bu son dişli oranını düşürmek amacı ile HI dişlisini 1.22 yapıyoruz. Ama (örneğin) 33 veya 35" lastik takmak isteniyorsa, Puma takılmış olsa da HI dişlisi 1.44 bırakılabilir.
Umarım bu açıklama yeterli olmuştur.