Çekme Karavan ve Kar

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan yugun Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 55
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 27,418
Ynt: Çekme Karavan ve Kar

Tır römorkunun ya da çekicisinin tekerlekler vasıtasıyla yolda cm kareye kaç kg. basınç uyguladığı da önemli. O araçlar karı ezip altındaki asfaltı kazırken siz slalom yapıyor olabilirsiniz. Canlı örneğini Uludağ'a zincirsiz çıkan otobüslerin ardında 750 kg. lık bir otomobili kullanırken yaşadım. Ağırlığına rağmen tırın dahi tutunamayacağı kaygan bir zemin üzerinde ağır araçlar frenleme açısından daha büyük risklere sahip ama koşullar ekstrem olmadığında ağır araçlar normal asfalt üzerindeymiş gibi ilerleyebiliyor. Bu nedenle tırlarla kıyaslamak doğru değil.

Çekilen katar ağır olduğunda ve yola iyi tutunduğunda önce katarı yavaşlatıp ardından çekicinin frenlerini devreye sokmak ya da her ikisini aynı anda ve oranda kullanmak mantıklı olabilir. Ancak katarın yola iyi tutunamadığı durumlarda önce katarın frenini devreye sokmak intiharla eşdeğerdir diye düşünüyorum.

Çekme karavanın tekerleklerinde de zincir olduğunu varsaysak bile fren ayarını hemen devreye girecek şekilde yapmak doğru değil. Bence her zaman en düşükte tutmakta fayda var. Kaldı ki karlı zeminde fren mümkün olduğunca az kullanılır ve yavaşlama için genelde aracın kompresyonundan faydalanılır bunu hepiniz biliyorsunuz.

Karavan ya da romörk çekerek değil ama önden çekişli ve arkadan itişli otomobillerde bazı denemeler yapmıştım. Önden çekişlilerde ilk frenleme, çekiş ve direksiyon hakimiyeti zincirli tekerlekte olduğu için çok büyük avantaj sağlıyor. Arkadan itişlilerde ise fren ve direksiyon hakimiyeti çok az. Arkadan itişlilerde yavaşlama için ilk frenlemede zincirli tekerlekten faydalanmak amacıyla el frenini kullandığım tüm denemeler başarısız oldu ve neredeyse tamamında aracın arkası savruldu. Römork çekerken frenlerinin araçtan önce devreye gireceği durumu düşünemiyorum bile. Bu durumda Fatih beyin dediği gibi dikiz aynasından savruluşu izlemekten başka bir şey gelmez elimizden herhalde..

Forumda yazan Finlandiyalı arkadaş yolların benzer olduğunu söylemiş ama ben de Finlandiya yollarının ülkemiz yollarıyla kıyaslanmayacak ölçüde düz olduğunu biliyordum. Düz yolda buz pateni pisti gibi bile olsa araç kullanmaktan korkmam. Rampalar ve düz inişler de değil ve hatta rampalardaki virajar bile değil.. Beni en çok korkutan ülkemiz yollarında çok sık rastlanan, sivri zekalı Türk mühendisliğinin en büyük başarısı sayılabilecek yanlış yanal eğime sahip olan virajlardır. Virajlarda yolun eğiminin aracın momentumuna ters yönde tepki kuvveti uygulayacak şekilde eğimli olması gerekir. Virajda aracınız içeri doğru savrulurken yolun eğimi de içeri doğru ise ve önceden farkına varamazsanız kaygan yolda içeri savrulduğunuz, ya da tersi durumda şarampole yuvarlandığınız andır. Bu tür virajlarda kazalar sık yaşanır. Yol kaygan olmadığı zamanlarda dikkatimizi çekmeyen o kadar çok hatalı eğime sahip viraj var ki yollarımızda... Karda buzda hepsine dikkat ediyorsunuz ve geçerken içiniz ürperiyor.
Finlandiyalı karavandaşın yazdığı asfalttaki gizli buzlanma olayına da daha önce dikkati çekmiştim. İnsanı çok hazırlıksız yakalıyor ve böyle bir yolda hele bir de eğimliyse her şey kontrol dışı. Eskişehir çıkışında rampa aşağı böyle bir durumla karşılaştım ve araç yol kenarındaki karlı bölgeye girmeseydi ciddi bir kazaya kurban gidecektik. Asfalt üzerindeki buz tabakasından sonra o karlı yol bana pütürlü asfalt gibi gelmişti. Bu tür buzlanmaya "black ice" diyorlarmış, onu da öğrenmiş olduk...
 

Etiketler
Ynt: Çekme Karavan ve Kar

Tırların ağırlığı dağıtacakları çok daha fazla dingili ve cm2 ye düşen yükün daha fazla bölüneceği temas alanına sahip tekerlekleri var,
Bu açıdan bakıldığında tırın tekerleklerinin yaratacağı sürtünme kuvveti normal bir aracınkiyle kıyaslanamaz,
Ama 40 tonluk bir aracın savrulmasındaki yaratacağı kuvvetin de kat ve kat büyük olacağı bir gerçek.
Kendi çekicisinin tekerlerinden daha ağır basan bir karavan çekmek zaten normal sürüşte de
sorunlara yol açar diye düşünüyorum. Yani karavanın virajlarda aracı itip savurması durumunda sahip olacağı güç karavan ağırlaştıkça artacaktır.
Karavanı dahi iyi bassın diye çekicisinden ağır yapmak virajlarda daha çok sorun demektir.
Zaten araçların azami romork ağırlıkları hesaplanırken motor ne kadar güçlü olursa olsun çeken aracın ağırlığının %80i kuralı bu dengeleri korumak için uygulanmakta,
Aslında pratikte eğer sadece motor gücüne göre hesaplansaydı beni aracım 1 tonu geçkin karavan çekecekti, Ama motor gücü hesaplanıp bu hesaplanan değer ağırlığın %80ini geçiyorsa direk ağırlığın %80i, Yok motor daha zayıf kalıyorsa motorun hesabına göre çıkan değer en büyük romork istihap haddini veriyor, Ve bu hesapta dingillerin haddi gibi konular da vardı ama temel mantık bu..
Tırlardaki durum biraz farklı,
Tır çekicileri kendileri yaklaşık 7-8 ton olmalarına rağmen, 40 tonluk katar ağırlığına sahipler, (Katar=Çekici+Çekilen)
Katardaki yükün aslında çekicide bulunmayan (Çekilende bulunan) önemli bir kısmını çekici kendi ağırlığı gibi kullanıyor. Ve dingillere belli bir hesapla yükü dağıtacak şekilde tasarlanıyor,
Bu durum tırın ani hareketlerde çok daha büyük dengesizlikler yaşamasına neden olabilir. Kendine uygun ağırlıkta bir araçla çekilen karavana göre bir tırın başlıbaşına sorunu çekicisinin kendi ağırlığının yetersiz olmasıdır.
Tırlarda çekicinin arka tekerlekleri doğrudan çekme noktasının altında, Bu da tırların önemli bir avantajı. Oysa karavan çeken araçlarda arka dingille çeki topuzu merkez noktası arasındaki mesafe arada açı oluştuğu virajlara girildiği zaman yük kolu yani bir çeşit levye vazifesi görüyor, Bu da bir sorun. Bu yüzden aracınızın arka dingiliyle çeki topuzu arasındaki mesafe ne kadar kısalırsa karavan çekerken karavan ağırlığının sizi virajda savurma riskinin düşeceğini düşünüyorum. Bu yüzden station veya sedan kasalı arabalar yerine arka dingili arka ucuna daha yakın HBler (örneğin bora yerine golf) kullanmak daha iyi bence.
Tırlar ne kadar sürüş açısından karavanlara benziyor gibi görünse de yukarıda bahsettiğim nedenler ve taşınan ağırlığın çok büyük olması onları çok daha fazla zorlayabilir., Hafif olmak ve daha küçük güç ve etkilerle başa çıkmak her zaman daha iyi bence. Sadece karda veya yağışta da değil.
 

Ynt: Çekme Karavan ve Kar

Well that picture YuGun posted looks a lot like Rocky mtn road where I live. I have neighbors with four wheel drive jeeps that park at the bottom and walk up.

I drive a Subaru Forester and use snow tires with steel cleats or I would not get up and down the road. One neighbor uses chains like YuGun has.

As for pulling a trailer in the snow. I would not recommend it. A trailer will push the rear of your vehicle when you are going down hill. This would not be good.

Just my two cents. I would hate to see you wreck your car YuGun. Wait till spring.
_________________

Steeve smoot
Boyone NC USA
 

Ynt: Çekme Karavan ve Kar

Kod:
I pulled mine in a snowstorm last winter. I use 4 wheel drive and I aslo slow down. same as driving a truck. stay of the brake. geardown to slowdown and drive for the conditions.

I disagrea on brakes they can save a jackknife on trailer brakes. sometimes in rare rare rare rare rare arare rare condisotns. but the major general rule is no matter what you are towing and driving stay the hell off them!!!!

Call me crazy but if we get the deep cold after the first the year and ice fishing turns off big time. I am going to take my teardrop ice fishing.

we had a highway across the lake 3 miles from me last year.

But I need it to get way down colder at nights than the 10 or 15 it is getting now.

My biggest toy this year is going to be my propane fired camp fire place or the little red cameco.

Yes, call me cazzy again but I am going to have my own personal bonfire beside my teardrop out on the lake this year by my hole in the ice and my tips ups!!!


that is if it gets cold enough and it gets thick enough to drive on. You need to barely get though the ice with your augur to be able to drive on it. give me like a good foot or more to 2 feet of ice!!

I am most likely to be real real real honest going to leave the teardrop in the boat ramp parking lot and walk out across the lake with my propane camp fire and fishing gear to my hole on the ice. this is becuase it takes a lot of ice more than we have now before slowcowboy gets brave enough to drive on it.

But yes, I have have driven a truck in snow and pulled horse trailers hay trailers and yes, my teardrop. I drive pulling it about the same as I would drive a normal car on ice and snow.

just slow the hell down to good crawl and stay the hell off the brakes!!! gear down if possible.

Oh, yea, I learned the hard way on a dirt road in the oil feild and a good size hill driving a vac truck when i was fresh out of school a few years back.

stay in a semi truck on snow or ice the hell off the jackes or jack brake on ice!!!! heeeee! but to be truthfull I would take a semi to a pickup in 4 wheel drive especial off pavement on snow and ice. I don't feel when i lock my rear ends in that I am sliding around so much espically when i can plow snow up to the axle in semi off road as to a 4 wheel drive pickup.

just my trucking experances and opions.

on pavement in a car. your biggest danger when towing anything and driving a ordnary car or any thing with wheels and no trailer is WAY TO MUCH SPEED!!!!

Slowcwoboys opinenated, opion.
_________________
Planes. there was supposed to be planes to be followed when I built this thing. Opps! AH, gee, tum,tee tum. I think I forgot about the planes 2 years ago. ------Tow vehicles, 1995 ford explore, 1994 ford ranger, 1993 ford F-150, 2009 4x9 Off road teardrop, on harbor freight greatly modified frame.

Slowcovboy, Riverton USA
 

Ynt: Çekme Karavan ve Kar

the one and only time I have seen I will clarify myself on brakes on snow and ice have seen them save a wreck would have been on a blowing drifting road and it was like patches of dry pavement and patches of blowing snow that put a ice patch under the snow blowing in swaths across the road.

it was a wreck on the ranch I was wroking at years ago when i was out of highschool and the trailer jack knifed to no trailer brakes.

the ranch I worked for cut the brakes wires on his trailer as he wore them out driving up a moutains every day to his cow camp all summer.

the one ton I was driving hit with the rear wheels a patch of ice under a swatch of blowing snow and spon out jack knifing the trailer. one light step on the brakes with trailer brakes hooked up might have saved the day.

since most the highway was dry pavement and it was real spoty on the blowing snow patches. unfortanly I had no brakes hooked up and due to my bosses neglance i was involed in a wreck. fornatly I was not hurt due to a 10 foot high snow drift on the side of the road that the hole pickup and horse trailer landed. in.

the major major rule of the thumb is do NOT USE BRAKES AT ALL ON SNOW and Ice!!!!

but this is a rare time where no brakes cause a wreck and I can see on mostly dry road with ice patches where it might have with brakes on the trialer saved the day. one light step on the vehicles brakes wouldnot have caused a spin out and it would have

activated the trailer brakes and one light step of the brakes NOT A HARD ONE would have saved the trailer when its wheels touched the dry pavement between swaths of blowing snow.

My opion on brakes on snow and ice. SLowcowboy.
_________________
Planes. there was supposed to be planes to be followed when I built this thing. Opps! AH, gee, tum,tee tum. I think I forgot about the planes 2 years ago. ------Tow vehicles, 1995 ford explore, 1994 ford ranger, 1993 ford F-150, 2009 4x9 Off road teardrop, on harbor freight greatly modified frame.
 



Ynt: Çekme Karavan ve Kar

Auntim/Norway:
Love those pictures! I had a small Renault in Norway and didn't need anything but radials tires. We didn't get a lot of ice and snow in Stavanger though.

If I was in the mountains I would use chains on all wheels to keep the side movement from dragging me off that mountain.
_________________
Aunti M (Miriam)
build thread And more pictures


Logojen/Quabek-Kanada:

Although it may not be the best solution for people who only occasionally drive in snow, I really recommend winter tires. Our province mandates them from December 15 to March 15. I used to be one of those, if you drive to the conditions, all season tires will be fine, but now that I have a set, I couldn't imagine driving without winter tires. You really notice the difference on hilly and dirt roads, but breaking is easier in the city.

I have a set on their own rims, so swapping them is a snap.


Djsrtr/Yorktown-Va USA

While I currently reside in an area of light snow, I did spend the first 40 years in the snow belt. I spent about 10 of those years driving a truck and or driving as part of my job. My suggestions;

SLOW DOWN- nothing helps more than having more time to react.
Be Prepared- this includes keeping up vehicle maintenance, having good tires properly inflated, having plenty of fuel, and warm clothing.
Emergency Kit- keep a kit in your vehicles for emergencies. This kit should have anything you may need. a few examples are-jumper cables, first aid kit, food and water, shovel, etc.

BUT most important; give yourself plenty of time to get where you are going, slow down and enjoy the ride. Never outrun your guardian angel.

Also, it may help to find a parking lot and practice snow driving, but be careful!!!
 

Ynt: Çekme Karavan ve Kar

orsaalabanda' Alıntı:
18-20 yaşlarımdayken kar yağdığını görünce "evden çıkmayacağım varsa bile" dayanamaz, özellikle otomobille çıkardım.

25-30 arası ancak "evden çıkacağım varsa" otomobille çıkmaya başladım.

30-35 "istemeye istemeye" dönemi başladı ama çocuğum olana kadar çok da tedirgin değildim.

35 sonrası... Ne siz sorun, ne ben söyleyeyim... :D

Yaşlanmaya başladığımın farkındayım ama bu iş böyle gitmez... Yoksa "yağmur yağdığında, çamur olduğunda kullanmamaya" kadar varır... Zinciri bir yerlerden kırmak gerekiyor. :smiley:
:D :D
 

Ynt: Çekme Karavan ve Kar

Sustalı tarzı savrulmayı, (Jacknife) nedenlerini ve bu durumda neler yapılması gerektiğini anlatan bir makale:
Özgün kaynağın linki:
http://www.newbiedriver.com/articles/Winter.htm

Winter

Are You Ready?



This article is by no means intended to "teach" a person how to drive a tractor/trailer in slick road conditions! Make the most of the knowledge your instructors have at your school. This article is intended as an Overview on Winter Driving only.

Don't we all just love wintertime? Maybe you do and I am sure the skiers of the world do, but I do not. I've grown up in cold winters and to tell you the truth, the snow up to my neck lost all it's charm after age 8.

So now as adults we have to drive in it... The four-wheeler seems like enough to handle sometimes, but now 18 wheels? It's enough to almost make you want to panic.... but don't. Those 18 wheels, especially when there's 40,000+ pounds atop them, have a remarkable amount of traction. That's the good news. Naturally the bad news follows and it is this: since you now have a "pivot point" you are at a much higher risk of JACKKNIFE. I don't want to scare you, but I do want you to understand a couple easy dynamics behind it... it may save your life.


What makes a vehicle slide on slick pavement?

Wheels that are not rolling are sliding. Wheels that are sliding are often referred to as "locked up". Any "locked up" wheel will go faster than a wheel that is rolling. As a result, any locked up wheel will think it needs to go first.... it will try to lead the others. With a tractor/trailer, if trailer wheels "lock up", the trailer will attempt to come around the tractor. This is called a "trailer jackknife". On the other hand, if tractor wheels lock up, they will attempt to come around and this is called a "tractor jackknife".

A skid is the "birth" of a jackknife -- if allowed to proceed, it will turn into a jackknife. If you catch it in time, it may not. It is said that by the time the tractor and trailer are at a 15° angle to one another, the chances of regaining control are slim to none. The picture of the blue truck is quite a bit sharper than 15° .
jackknife.gif


What are some of the causes of skids? top

>>Over Braking Hitting the brakes too hard for the conditions or having brakes that are out of adjustment.

>>Over Turning Turning the wheel too sharply for the conditions.

>>Over Accelerating Accelerating too quickly for the conditions or might also be downshifting from (overly) high RPM's.

What to do when I feel it starting to slide? top

1. Pray

2. Scream

Just kidding. Really, this winter stuff is too scary to fool around...so I'm sorry. Just trying to keep it light with all this gloom and doom talk...

You should: top


*Get off the throttle or the brake, whichever you were on.

*PUSH THE CLUTCH IN

*Find a place ahead of you where you want to come out of this -- where you want to end up -- and keep your eyeballs there. Don't look at the wheel or anything except for the focal point ahead of you. Steer towards it. You'll steer the right way.

No matter what you do, DON'T YOU DARE GIVE UP. You may pull it out but you won't if you quit trying!!!!
 

Ynt: Çekme Karavan ve Kar

orsaalabanda' Alıntı:
Tır römorkunun ya da çekicisinin tekerlekler vasıtasıyla yolda cm kareye kaç kg. basınç uyguladığı da önemli. O araçlar karı ezip altındaki asfaltı kazırken siz slalom yapıyor olabilirsiniz. Canlı örneğini Uludağ'a zincirsiz çıkan otobüslerin ardında 750 kg. lık bir otomobili kullanırken yaşadım. Ağırlığına rağmen tırın dahi tutunamayacağı kaygan bir zemin üzerinde ağır araçlar frenleme açısından daha büyük risklere sahip ama koşullar ekstrem olmadığında ağır araçlar normal asfalt üzerindeymiş gibi ilerleyebiliyor. Bu nedenle tırlarla kıyaslamak doğru değil.

Cem, TIR konusunda yazdıklarım benzer olmadıklarını vurgulamak içindi ancak yazımda olumsuzluk vurgusu kullanmamam yanlış anlaşılmış olabilir. Katar benzerlikleri olsada
teknik donanımları ve Karavanın arkadan çekilmesi TIR'ın römorkunun çekicinin üzerine binmesi önemli farklardır.

yugun' Alıntı:
Karavanı dahi iyi bassın diye çekicisinden ağır yapmak virajlarda daha çok sorun demektir.

Yücel bey, bahsettiğiniz ağırlık çektiğiniz karavanın zaten aracınızın dingil ağırlığından az olmadığını biliyor olmalısınız. Aracınız dolu olarak 1200 kg olsa farzedelim karavanınızda
yüklü 600 kg ise zemine uygulayacağı basınç aracınızdaki dingil başına uyguladığı basınçla aynı olacaktır. Sizin aracınızın ağırlığı kadar araçla daha büyük karavan çekenlerin
dingil ağırlığı karavan tarafında artıyor olacaktır. İlk yazımdaki fren ayarları için bu dengede gözetilerek nasıl ayar yapılmalıdırı yeniden sormak gerekecek.
Levent
 

Ynt: Çekme Karavan ve Kar

Tırlarla ilgili gevşek zeminde sürüşü, Kaymayı ve Jacknife'a dönüşünü anlatan makaleyi çok küçük bir özet halinde türkçeleştirmek istedim.
Hatalarım olduysa affola, Ben tercüman değilim.

Kod:
Kaygan zeminde Tekerleklerin kilitlenmesi, O tekerleklerin dönen tekerleklere göre daha hızlı gitmek istemesine yol açar, Bu durum romork tekerlekleri kilitlendiyse romorkun sustalı savrulmasını, Çekici tekerlekleri kilitlendiyse çekicinin tekerleklerinin bir öndeki dingil etrafında dönme durumuna girmesine neden olur. Bu durum önlenemezse Jacknife durumu oluşur.

Jackknıife durumuna neden olan durum yanal kayma,
Yanal kaymanın olası nedenleri,
Ani hızlanma,
Ani fren,
Hızlı direksiyon hareketleri,

Yanal kayma jacknife'ın doğuşudur, Zamanında müdahale etmezseniz Jacknife'a dönüşür.
Yanal kaymada romorkun araç eksenine olan açı derecesi arttıkça jacknife (Sustalı savrulması) na dönüşür ve bu durumdan çıkmak zorlaşır.

Yanal kayma hissederseniz ne yapın,
1-Dua Edin

2-Çığlık Atın,

Şaka, Yanal kaymadan çıkma durumu çekilen araç 15 dereceye kadarsa kolay, 15 dereceyi geçen bir kayma yaşandıysa gitgide zorlaşır.
Aşağıdaki gerafik 15 dereceyi biraz geçmiş bir kaymayı göstermektedir.
[IMG]http://www.newbiedriver.com/Images/jackknife.gif[/IMG]

Yapılması gereken,

-Gaz veya Fren hangisine basıyorsanız bırakın,
-Debriyaja basın,
- Önünüzde aracınızı bu durumdan kurtarmak istediğiniz bir nokta seçip o noktaya gitmeye çalışın, Sadece gitmek istediğiniz noktaya bakın,

Bu durumdan kurtulmanız mümkün ama denemezseniz mümkün değil!
 



Ynt: Çekme Karavan ve Kar

Yücel bey araştırma için teşekkür ederim. İnişte yaşanan tecrübelere ulaşabilirseniz paylaşmanızı isterim.
Levent
 

Ynt: Çekme Karavan ve Kar

Yücel bey, bahsettiğiniz ağırlık çektiğiniz karavanın zaten aracınızın dingil ağırlığından az olmadığını biliyor olmalısınız. Aracınız dolu olarak 1200 kg olsa farzedelim karavanınızda
yüklü 600 kg ise zemine uygulayacağı basınç aracınızdaki dingil başına uyguladığı basınçla aynı olacaktır. Sizin aracınızın ağırlığı kadar araçla daha büyük karavan çekenlerin
dingil ağırlığı karavan tarafında artıyor olacaktır. İlk yazımdaki fren ayarları için bu dengede gözetilerek nasıl ayar yapılmalıdırı yeniden sormak gerekecek.
Levent

Levent Bey,

Arabamın azami frenli romork istihap haddi 900kg dır,
900 kglık herhangi bir romork çekilirken kafa ağırlığı 80 kg olsa
Romork tekerleği başına 410 kg düşecektir,
Arabanın yüklü ağırlığıyla 320-350 düşmektedir. Herhalde bu aradaki tekerlek başına fark tolore edilebilir bir fark olmalı ki,
Buna teknik olarak izin veriyorlar.
Bu her araç için değişken bir durum. Ama genel olarak mantık aynı,
Aracınız ne kadar ağırsa, Motorunuzun elverdiği ölçüde daha ağır karavan çekebiliyorsunuz,
Ama bu durumda zaten aracınızın dingil haddi de artmış oluyor, romorkunuzinki de...
Ama bence bu değerleri yani aracın mühendis tarafından hesaplanan istihap haddini aşan romork normalde de çekilmemeli,
Karda veya yağmurda çok daha fazla sorun çıkarabilir diye düşünüyorum
Ayrıca motor da zorlanmaya başlar, Renault5 videosunu biliyorsunuz değil mi? En azından 1,5 tonluk bir karavanı yokuştan dağın üstüne çıkarmaya çalıştığı video,
Asla böyle bir durumda kalmak istemem.

Frenler konusuna gelince bende normalde biraz gevşek ayarlılar ve normal şartlarda kilitlenmiyorlar. Karda bence mümkün olduğunca frene basmaktan kaçınmak gerektiği düşünülürse, Karavanın tekerlekleri kilitlemesi jacknife nedeni de olduğuna göre bence daha da gevşek ayarlanmalı ama lastik için kar lastiği veya çivili lastik, zincir gibi yere tutunma önlemi alınmışsa uygun şekilde çalışmasının hiç olmamasından çok daha iyi olduğunu düşünüyorum.

Dipnot: Benim karavanımın hangi ağırlıkla ve nasıl biteceği şu an kesin olarak belli değil
Elbette elde ulaşılan veriler va amaçlananlar, hesaplananlar, planlananlar var. Ama sonuçta ufak değişiklikler ve tahminlerden sapmalar olabilir.
Ama küçük farklar olsa da.. tüm katarda, aynı tekerlek, aynı basınç, aynı desen, aynı ekstra önlem(Ör kar lastiği), Ve araç tarafı biraz daha ağır olmak üzere tekerlek başına düşen yaklaşık olarak aynı ağırlık,
Hedefim bu..
 

Ynt: Çekme Karavan ve Kar

Böyle yollarda kullanabilsem yeterli daha fazlasını istemiyorum.
Kar fırtınası olursa paşa paşa yol kenarda kamp yaparak geçmesini beklerim hem de keyifle...

Demirci Akçakerdik İnişi 2010-Şubat
http://www.facebook.com/video/video.php?v=1784274250717&comments#!/video/video.php?v=1784274250717[/url]

Simav Gölcük Yaylası Çıkışı-Zincirsiz. Simav-Emet Arası 2010 Şubat
http://www.facebook.com/video/video.php?v=1784274250717&saved#!/video/video.php?v=1784822144414
 

Ynt: Çekme Karavan ve Kar

Discovery mi yoksa National Geographic mi, hatırlamıyorum, Amerika'nın kuzey kesimlerinde TIR sürücüleriyle ilgili bir belgesel izlemiştim. Hatta program sunucusu da kullanmayı denemişti. O kadar diken üzerindelerdi ki, izlerken karnıma ağrılar girmişti. Arşivleyen birileri varsa belki bu belgesele ulaşılabilir.
 

Ynt: Çekme Karavan ve Kar

O programın hastasıydım... Hiçbir bölümünü kaçırmadım... :smiley:
Kuzey Kanada'da
Oradaki sürücüler gerçekten çok profesyonel,
Donmuş göller üzerinde gidiyorlar,
En büyük korkuları ise kırılması ve içine düşmek,
Yolun kalınlığı ve çatlaklar olup olmadığı her gün özel araçlar tarafından kontrol ediliyor,
Ama yolun dışındaki kesimlere kayarlarsa ağırlık nedeniyle suyun içine düşme tehlikeleri var,
Nitekim bir seferinde olmuştu da...
Çok güzel bir programdı...
 



Ynt: Çekme Karavan ve Kar

yugun' Alıntı:
Frenler konusuna gelince bende normalde biraz gevşek ayarlılar ve normal şartlarda kilitlenmiyorlar. Karda bence mümkün olduğunca frene basmaktan kaçınmak gerektiği düşünülürse, Karavanın tekerlekleri kilitlemesi jacknife nedeni de olduğuna göre bence daha da gevşek ayarlanmalı ama lastik için kar lastiği veya çivili lastik, zincir gibi yere tutunma önlemi alınmışsa uygun şekilde çalışmasının hiç olmamasından çok daha iyi olduğunu düşünüyorum.

Teknik açıklamasını fizik kurallarına dayalı olarak yapmak güç ama bu konuda yanılıyor olabilirsin Yücel. Otomobillerde biliyorsun hidrolik sistemi limitör vasıtasıyla önce ön tekerlekleri, ardından frenleme şiddetine bağlı olarak arka tekerlekleri kilitler. Yani yavaşlama konusunda ağırlık her zaman ön tekerleklerdedir. Arkadan itişli otomobillerde karlı zeminde özellikle de yokuş aşağı inerken frenleme çok kontrolsüzdür. Eskiden arkadan itişli otomobillerin sayıca önden çekişlilerden çok fazla olduğu düşünülürse eski şöförlerin karda fren kullanmama ve kompresyondan faydalanma alışkanlığı daha iyi anlaşılabilir. Oysa önden çekişlilerde uygun dozlama ile frenler kompresyondan çok daha iyi kullanılabilir. Arkadan itişlilerde zincir arka tekerleklerde olduğu halde daha iyi yol tutuş ve daha güçlü sürtünmeye rağmen aracın arkasının savrulma riski, zincirsiz arka tekerlekli önden çekişlilere göre daha fazladır. Sanırım momentumla ilgili bir durum. Yolun yanal eğiminin de çok nadiren sıfır olduğu düşünülürse oldukça riskli bir durum.
 

Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
104,054
Mesajlar
1,528,058
Kayıtlı Üye Sayımız
166,798
Kaydolan Son Üyemiz
VifoOBB

Çevrimiçi üyeler

SON KONULAR



Geri
Üst