Ynt: Karavan Edinme Yolunda Bütçesel Eğilimler
gezmen' Alıntı:
Günaydın,
Aslında bu satırları yazarken, yatçı/yelkencilerin yararlandıkları yasal avantajları kastetmiştim. Biliyorsunuz, yabancı bandıra nedeniyle çok az sayılabilecek bir ödemede bulunuyorlar. Bir yakınım, yelkenli ithal etti. Karavancılara göre komik sayılabilecek bir ödemede bulunmuştu. anımsayamadığım bir ülkenin (ABD olabilir) çekti bayrağını, sefasını sürüyor.. Şu an işin tüm boyutlarını bilmiyorum ama akçalı boyutunu iyi biliyorum; çünkü yaptıkları ödemeyi biliyorum. Vergi olarak adlandırılabilecek bölümü, bana (karavancılara göre) komik gelmişti.
Şunu iyi bilirsiniz; düşük kur döneminde (son yıllarda) yat/yelkenli dışalımı, adeta "patlamıştı". Marinalarda yer bulunamadığı basına yansımıştı. Bu deniz araçlarını kullananların çok önemli bir bölümünde, yabancı bayrak var. Onların yararlandığı bu yasal olanaktan biz de yararlanabilir miyiz diye düşünmüştüm. Bu konuyu çeşitli yönleriyle "iyi bilen" varsa, bizleri aydınlatabilir.
Cavid Sezen
Cavid bey,
Gerek tekne gerekse karavan konusunda bayağı bir araştırma yaptım. Ucuza hiçbiri maalasef yapılamıyor. Aksi olsaydı şimdi Palamutbükü'nde bir katamaranım, çok güzel bir de karavanım olurdu
Teknenize işinize gelecek bayrağı çekme niyetindeyseniz:
Birçok ülke, çok sayıda gemi sahibi olarak uluslararası reklâmını yapmak ve sürümden kazanmak amacıyla bayrağını, küçük ücretler veya harçlar karşılığında vatandaşı olmayanlara da kullandırır. Bazı ülkelerin sırf bu amaç için kurulmuş ikinci bir gemi sicil kayıt sistemi vardır. Ülkemizin de vardır. Uygulama esasen ticari gemilere yönelik olsa da son zamanlarda yatlar tarafından da sıkça kullanılmaktadır. Bu uygulamaya katılan ülkelerin hiçbirinde bizdeki MTV benzeri bir vergi yoktur. Tekne ülke dışında kullanılacağından KDV’den muaf durumdadır. ÖTV zaten o ülkelere çok uzak bir kavramdır. Bayrağın kaydedileceği ülkede bir şirket kurulmalıdır ki gideri 2000 $ civarındadır.. Tekneyi adına kaydettireceğiniz şirketi o ülkenin bir aracı kurumu sizin adınıza kağıt üzerinde yönetir. Bu işlemin maliyeti senede 300 dolar ila 500 dolar civarındadır. Aracı şirket size tekneyi kullanma yetkisi verir, kaptan olarak atar, varsa amatör denizci belgesiyle bile tekneyi kullanabilirsiniz. Bu işlemlerin hiçbiriyle kendiniz uğraşmak zorunda değilsinizdir, çünkü ülkemizde sizin adınıza bu işlemleri yapan, yurtdışı bağlantılı çalışan birçok firma vardır. Hatta bu firmaların marinalarda büroları dahi bulunur. Bu bürolardan daha ayrıntılı bilgi alabilirsiniz, her şey yasaldır. Yılda bir kez Transit Log alırsınız. Yabancı tekneler için 30 dolara mal olur. Yalnız yabancı bayraklı tekneler sadece bakanlıkça onay belgeli marina ve çekek yerlerinde bırakılabilirler. Bunun bedelide yıllık teknenin kapladığı alana göre m2 ye döviz bazında ödenir ki azımsanacak bir bedel değildir.
Kullanılabilecek bir yelkenli min. 15.000€ dur. Çekek yeri yurtdışında olduğu için onu buraya nasıl getireceksiniz. Nakliyesi 3000-5000 € tutar. Kısaca paran yoksa düşündüğünüz gibi ucuza keyif maalesef yoktur.
Beşinci Bölüm - Yabancı Yatların Kalış Süreleri ve Kabotaj Hakları
Yatların Bırakılması ve Kalış Süreleri:
Madde 46 - (Değişik: 25.9.1986-86/11045 K.) Türkiye'ye yatları ile birlikte giriş yapan yabancılar, Kanunun 29'ncu maddesi uyarınca yatlarını belgeli bir yat limanına veya yat çekek yerlerine iki yıla kadar bir süre için kışlama, bakım ve onarım amacı ile bırakarak başka bir vasıta ile Türkiye'den ayrılabilir.
Bu halde yat limanı veya yat çekek yeri müdüründen alacakları bir belge ile mahalli gümrük idaresine müracaat ettikleri takdirde, pasaportları üzerinde gerekli işlem yapılır. Bu suretle yat limanında veya yat çekek yerlerinde kışlayan en az iki yılda bir sahipleri tarafından kullanılan yatlar, ayrıca bir izne gerek kalmaksızın beş yıla kadar Türkiye'de kalabilirler. Beş yılın bitiminde bu süreyi uzatmaya Bakanlık yetkilidir.
Kabotaj Uygulamaları:
Madde 47 - (Değişik: 4/6/1991-91/1933 K.)
Türkiye'de kışlayan veya yabancı bir limandan gelerek Türkiye'ye giriş yapan her türlü yabancı bayraklı özel yatların liman içinde veya Türk limanları arasında kullanılmasına yalnızca sahibi içinde olmak şartıyla izin verilebilir. Çok sahipli yabancı bayraklı özel yatlar ile yabancı klüp, dernek ve birliklere ait yatlar yılda en fazla dört sahibi tarafından kullanılabilir. Bu çeşit yatlara yat sahibinin ailesi dışında, karşılığında hiç bir ücret alınmadan yalnızca gezi, spor, eğlence amacıyla Türk veya yabancı misafir alınması mümkündür.
Türkiye'ye giriş yapan özel yatların sahibi veya mürettebatı tarafından kullanılmaları ya da ücretsiz Türk ve yabancı misafir ile mürettebat alınması, yatçıların mürettebatsız olarak kiraladıkları yatları kullanmaları gemi adamlığı sayılmaz ve yatçılar, gemi adamlarının sahip olduğu haklardan yararlanamazlar.
Türkiye'de kışlayan veya yabancı bir limandan gelen özel yat veya bir yat işletmesine dahil yabancı bayraklı yatlara, yatçılar yatçılık amacı ile bir Türk limanından binebilirler ve yatı diğer bir Türk limanında terkedebilirler.
Bu Yönetmelik uyarınca yat işletmeciliği kapsamında kullanılan Bakanlıktan belgeli yabancı bayraklı ticari yatlar, ücret ve navlun mukabili liman içinde ve Türk limanları arasında yolcu taşımacılığı yapamazlar. Ancak bu yatların turizm amaçlı faaliyetleri yolcu taşımacılığı sayılmaz.
Belgeli olmayan yabancı bayraklı yatların, belirli program dahilinde veya programsız olarak ücret karşılığı yatçı veya yolcu alarak Türk limanları arasın- da gezi tertip etmeleri halinde Kabotaj Kanunu hükümlerine göre işlem yapılır.
Turizm ve tanıtma açısından önem taşıyan yatçılık faaliyetlerinin bu madde kapsamı dışında değerlendirilmesi, Bakanlığın uygun görüşü ile mümkündür.
Karavana gelince;
Yurt dışında çalışan bir tanıdığınız adına orada satın aldığınız karavanı Türkiyede sadece sahibi kullanabilir. Siz sahibi de araçta olmak kaydıyla kullanabilirsiniz. Araç en fazla 6 ay Türkiye'de kalabilir. Sınırdan bir giriş çıkış yapmakla tekrar bir 6 ay kazanamazsınız. Çıkış tarihinden itibaren aracın en az 6 ayda yurt dışında kalması gerekir. Kısaca bu çözümde bizlere uygun değil. Yalnız Haldun beye yazdığım gibi yurtdışında 10.000 € çok temiz karavanları yine başkaları adına satın alabilir ve yalnız yurtdışında gezebiliriz. Yıllık vergisi 200-400€ civarında. Full kasko zorunlu ne kadar olduğu araca göre belirleniyor. Zamanı gelince oradaki TÜV ten geçebilirmiyiz? Veee en önemlisi bu tip araçları Türkiyede olduğu gibi sokaklarda park edemeyiz. Yasaktır. Park yerlerine bırakınca da yıllık maliyeti ne olur hesaplayın.
Bundan da bir sonuç çıkmadı siz yine sizin aracınızla gezmeye, bizlerde planlar yapıp hayal etmeye devam edelim.
Belki çocuklarımız biz AB ye girersek faydalanabilirler.
Selamlar