Motokaravan Zorunlu Trafik Sigortası

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan supergezgin Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 135
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 89,087

supergezgin

Karavan Yönetim
Mesajlar
394
Tepkime Puanı
51
Yer
Konya
Web
www.ukkf.org
Arkadaşlar,

Bu konu ilgili olarak ilgili kişilerle özellikle bize Meclis'deki usul yön ve yöntemle ilgili yardımlarda bulunan Emrah beyle görüştüm. Kendisinin gönderdiğim dilekçe ile ilgili konudaki görüşünü ve katkılarını aldım.

İzlenmesi gereken yöntem aşağıdaki şekilde olması halinde etkili olabileceği görüşündeyiz.

Benzer gerekçelerle değişik tarihlerde değişik makamlara yaptığım müracaatlar sonuç vermedi. Ancak bu kez İçişleri Bakanlığı Emniyet Genel Müdürlüğün’e hitaben yazdığım yazıyı kendisine göndereceğim , Arkadaşımız elden işleme sokacak. Tezlerimizin haklılığından dolayı olumlu netice almayı umut ediyoruz. 60 gün içinde olumlu ya da olumsuz cevap verilmesi gerekiyor. Müracaatımızın ekinde dilekçelerin olmasının çok anlamı olmadığı anlaşılıyor. Ancak gönderilmesinin bir zararın olmadığını düşünüyorum.

İkinci aşama;

Olumsuz cevap verilmesi durumunda İdare Mahkemesine tüzel kişi olarak müracaat edemiyoruz, ancak haksızlığa uğradığını düşünen kişi bizzat kendisi dava açabiliyor. Dolayısı ile yüksek Sigorta pirimi ödeyen her hangi bir kişi bu davayı açabilir. Özellikle yüksek pirim talep eden firmaların poliçe tekliflerinin yazılı olarak alınmasında büyük fayda var. Dava ile ilgili olarak biz dilekçemize verilen cevabı kendisine ulaştırır ve davasına mesnet teşkil etmesini sağlayabiliriz. Ya da dilekçe örneğini kullanarak doğrudan dava açma yolu denenebilir.

Dilekçe örneğinin sonun da yer alan dava açma paragrafının bir tehdit algısı yaratabileceğini düşünerek bu ifadelerin olmamasını daha doğru buluyoruz.

İstatistik konusunda ne yazık ki hiçbir veri yok. Sigortaların elinde de olmadığını düşünüyorum. Zira motokaravan başlığında değil Özel Amaçlı Taşıtlar başlığı altında alınabiliyor (yanlışım varsa Buğra bey düzeltebilir), bu da bizi tam istemediğimiz bir noktaya götürür.

Levent beyden ilgili konu başlıklarının bu başlık altında toplanmasını ve tek başlıktan takip edilmesini rica ediyorum.

Saygılarımla
Erdal Ötügen
 

Etiketler
Ynt: Motokaravan Zorunlu Trafik Sigortası

Bakanlığa gönderdiğim yazımız aşağıdadır.


T.C. İçişleri Bakanlığı Emniyet Genel Müdürlüğüne, 13.Nisan.2015 Sayı:46

Sayın Yetkili,

2918 Sayılı Karayolları Trafik Kanunu ve ilgili Yönetmeliğinde araç sınıfları tanımlarında belirsizlik yaşanmaktadır. Bu belirsizlik nedeniyle kamp taşıtı kullanıcıları olarak haksız yüksek primler ödemek zorunda kalmaktayız:

Özel Amaçlı Taşıtların tarifi Kanunun 3. Maddesinde aşağıdaki şekilde belirtilmiştir.

Özel amaçlı taşıt: Özel amaçla insan veya eşya taşımak için imal edilmiş olan ve itfaiye, Cankurtaran, cenaze, radyo, sinema, televizyon, kütüphane, araştırma araçları ile bozuk veya hasara uğramış taşıt ve araçları çekmek veya taşımak, kaldırmak gibi özel işlerde kullanılan motorlu araçtır.

Metinden anlaşılacağı gibi bu araçların çoğunluğu, kamu hizmeti görmek üzere yoğun şehir trafiğinde kullanılan ve devamlı faaliyet halinde olan kullanım süresi oldukça çok olan, (itfaiye, cankurtaran, çekici gibi) işlevleri gereği kaza yapma riski diğer araçlardan daha yüksek araç gruplarıdır.

Yine Kanunun aynı maddesinde Kamp Taşıtı tanımlanmıştır:

Kamp taşıtı: (Ek: 17/10/1996 - 4199/1 md.) Yük taşımasında kullanılmayan; iç dizaynı tatil yapmaya uygun teçhizatlarla donatılmış, hizmet edebileceği kadar yolcu taşıyabilen motorlu taşıttır.

Kanunda belirtildiği üzere Kamp Taşıtı ayrı bir şekilde tanımlanmış olup; Özel Amaçlı Taşıtlar ile hiçbir ilgisi bulunmamaktadır. Buna rağmen “Kamp Taşıtı” ifadesi Karayolları Trafik Yönetmeliğinde ayrıca düzenlenmemiş, bir kamp taşıtı olan “motokaravan” ise Kanuna aykırı bir şekilde Yönetmelik ile dâhil edildiği grup ile hiçbir benzerliği olmayan “Özel Amaçlı Taşıtlar” kategorisine konulmuştur.

Bu durum çok ciddi olumsuzluklara neden olmaktadır. Şöyle ki:

1. Trafik tescil işlemleri yapılırken ruhsatlara, Kanunda yer alan “Kamp Taşıtı” ifadesi yerine kanunda yer almayan, Yönetmelik ile “Özel Amaçlı Taşıt” kapsamına sokulan “Motokaravan” ifadesi yazılmaktadır.

2. Yukarıda da belirtildiği üzere “Özel amaçlı taşıtlar” işlevleri gereği sürekli faaliyet halinde olan, çoğunlukla kamu hizmetinde kullanılan veya işlevleri gereği yüksek risk taşıyan hizmetlerde kullanılan araçlardır.

3. Motokaravanlar ise bu araçlar ile hiçbir ilgisi olmayan, kamp ve tatil yapma amacıyla tasarlanmış, Kanunda yer alan “Kamp Taşıtı” tanımına giren, özel şahıslara ait olan, çoğunlukla kısıtlı sürelerle ve yılın birkaç aylık yaz dönemlerinde kullanılan araçlardır. Ortalamaya vurulduğunda birçok karavanın bir yılda yaptığı yol birkaç bin kilometreyi geçmemektedir. Bu nitelikleri gereği motokaravanlar bırakın özel amaçlı taşıtları; otomobil, minibüs, kamyonet gibi sürekli olarak kullanılan yük ya da yolcu taşıma araçlarından daha düşük risk taşımaktadır.

Bu konuda yaklaşık 6,5 milyon karavanın bulunduğu Avrupa’da istatistiklere göre (Ne yazık ki Emniyet Genel Müdürlüğü tarafından Türkiye için böyle bir istatistiğin bulunmadığı bilgisi verilmiştir.) :

- 100.000 araç başına ölümlü kaza sayısı Almanya’da 4,1 ve İngiltere’de 4,3 kişi iken motokaravanlarda sayı Almanya’da 0,5 ve İngiltere’de 0,2 kişidir.
- Yine mevcut istatistiklere göre, 1 milyon kilometrede kaza sayısı otomobillerde 519 adet olurken karavanlarda bu sayı sadece 56 adettir.

İstatistiklerden de görüleceği gibi Karavanlar trafikte en güvenli araçlardır. Eminiz ki benzer istatistik bizim ülkemizde de tutuluyor olsa bu fark çok daha fazla olacaktır. Çünkü bahsi geçen ülkelerde milyonlarca karavan varken, Türkiye ancak birkaç bin karavan bulunmaktadır.

Yine ülkemizde ne yazık ki istatistiği tutulmayana bir başka konu da sürücü profilidir. Avrupa istatistiklerine göre üst ve orta eğitim gurubunda (%52) yer alanların % 54’ü motokaravan kullanmaktadır. Bu da bize motokaravan kullanıcılarının eğitim düzeyi dolayısı ile trafik kurallarına uyma açısından diğer gruplardan çok daha ileride olduğunu göstermektedir.

4. Özel Amaçlı Taşıtlar ise yukarıda açıklanan nitelikleri gereği, sigorta şirketleri tarafından yüksek riskli grup olarak değerlendirildiği için Zorunlu Trafik Sigortası serbestçe belirlenebilmekte, bunun sonucunda sigorta primleri çok yüksek tutulmaktadır.

5. Motokaravanlar da Yönetmelik ile özel amaçlı taşıt kategorisine sokulduklarından, sigorta şirketleri motokaravanlar için de çok yüksek sigorta bedelleri talep etmektedir. Bu yüzden Motokaravan sahipleri olarak bizler TRAMER sisteminde başka seçenek olmamasından dolayı Zorunlu Trafik Sigortası olarak normal araçların en az 10 katı fazlasıyla; güncel fiyatlarla 2.000-20.000 TL. civarında prim ödemek zorunda kalıyoruz. Öyle ki zaman zaman talep edilen sigorta primleri motokaravanın neredeyse yarı değerine yaklaşmakta; araç sahipleri bu bedelleri ödemekte zorlanmakta, ödeyemeyenler araçlarını satmak zorunda kalmaktadır.

6. Gezi ve tatil amaçlı kullanılan bu taşıtlar için bu fiyatlar kabul edilemez ve ödenemez seviyelerdedir. İlgili Bakanlıklar olarak, motokaravanları bu yüksek riskli araçlar gurubundan çıkarmanız durumunda risk primi değerleri düşeceği için daha adil değerlendirilecek ve makul seviyelerde Zorunlu Trafik Sigortaları yaptırılabilecektir.

Yukarıda detaylı şekilde açıklamaya çalıştığımız gibi talebimiz;

Karayolları Trafik Yönetmeliğinde Karayolları Trafik Kanununa uygun şekilde değişiklik yapılarak, “Motokaravan” ifadesinin “Özel Amaçlı Taşıtlar” grubundan çıkarılması ve Kanunda yer alan “Kamp Taşıtı” grubuna dahil edilmesidir.

Bu mümkün olmazsa değişiklikler gerçekleşinceye kadar Türkiye Sigortalar Birliği bilgilendirilerek TRAMER’de Kamp Taşıtlarının yeni bir başlık altında değerlendirilmesinin temini ile bu hatanın düzeltilmesini sağlanması ve tarafımıza bilgi verilmesi konusunda gereğini saygılarımızla arz ederiz.


Erdal ÖTÜGEN
Ulusal Kamp ve Karavan Federasyonu
Yönetim Kurulu Başkanı
05332616128
erdal.otugen@ttmail.com
 

Ynt: Motokaravan Zorunlu Trafik Sigortası

Bakanlığa gönderdiğiniz yazı yeterince açıklayıcı ve gerçekleri göze sokar nitelikte, geriye sadece yetkililerin iyi niyeti ve ilgisi kalıyor. Teşekkürler Erdal bey.

Yahu bu ülkede turizm bakanlığından, içişleri bakanlığından, emniyet müdürlüğünden ve milletvekillerinden karavancı olan birileri yok mu?.. Yoksa, mikrobu bulaştıralım hemen;)

Mâlum, damdan düşenin halini anlamak meselesi.
 





Ynt: Motokaravan Zorunlu Trafik Sigortası

Türkiye‘ de sigorta pirimlerini düşürmek için verdiğiniz mücadelede argüman olabilir ümidiyle Almanya‘ daki karavan trafik sigortası ile ilgili biraz bilgi vereyim dedim.

Almanya‘ da karavan zorunlu trafik sigortası ile Otomobil zorunlu trafik sigortası arasındaki farklar:
Karavan sigortası kendine has bir araç sigortası. Bir aracın karavan olabilmesi için gerekli bazı gereksinimlerin/donanımların olması gerekli. Özellikle karavandaki donanım ve araçtaki ilaveler-dönüşümler nedeniyle, çok sayıda sigorta karavanı kendine has şartlarla ve tarifelerle sigorta ediyor. Sigortalar, bir çok nedenlerden dolayı otomobil ve karavan sigortasını ayrı ayrı değerlendiriyorlar.

Karavanların otomobillerden farklı tarifelerle sigorta edilmesinin diğer nedenleri:
Karavanlar çoğunlukla ikinci araç olarak kullanılıyor. Karavan sahiplarinin genellikle günlük kullandıkları bir araç içinde trafik sigortaları var.

Karavan çoğunlukla tatillerde kullanılıyor.

Karavanlar yüksek süratli araçlar olmadıkları için, sigortalara büyük masraf açan, arkadan çarpmalarda payları az.

Karavanlar güvenceli yerlerde park ediliyor.

Karavan sürücüleri dikkatli ve ihtiyatlı araç kullanıyorlar.


Otomobiller için araç tipi sınıflaması ve bölge sınıflaması var. Karavanlar için böyle sınıflamalar yok.

Trafik sigortasının hesaplanmasında önemli bir etkende sürücünün/sahibinin kazasız ve hasarsız olduğu yılların sayısı. Bu sınıflama hasarsızlık indirimini belirliyor. Otomobil sigortasında hasarsızlık sınıflaması 39 kademeliyken karavanlarda 10-20 hasarsızlık sınıflaması var. Aşağıdaki linkte gördüğümüz listenin en üstünde SF 35, 35 yıl hasarsız araç kullanan sürücü otomobil sigortasında primin yüzde yirmisini ödüyor.
http://goo.gl/TPR8pL

Bu linkte karavan sürücülerinin hasarsızlık sınıflamasını görüyoruz. En üstteki SF 20, 20 yıl hasarsız araç kullanan karavan sürcüsü sigorta priminin yüzde kırkını ödüyor ve indirim bu rakamın altına düşmüyor.
http://goo.gl/Yr4ZTC

Karavan sürücülerindeki hasarsızlık indiriminin az olmasının nedeni açıklanmıyor. Benim tahminim, karavanlarda bölge ve tip sınıflaması olmadığı için pirimler zaten düşük. Bu düşük pirimleri birde yüksek hasarsızlık indirimi ile daha fazla azaltmak istemiyorlar diye düşünüyorum.

Araçlarda sigorta pirimlerini düşüren diğer etkenler:

Meslek (Örneğin memurlar daha az pirim öderler)

Kendi evinde oturanlar.

Araç kapalı bir avluda veya üstü örtülü bir yerde duruyorsa

Ucuzlatılmış tren bileti alabilenler

Sürücülerin yaşı ve sayısı.


Bu bilgileri sigortaların internet sayfalarından özet olarak topladım. Burada sadece zorunlu trafik sigortası ile ilgili bilgileri seçtim. Karavanın değeri ve tamir masrafının yüksek olması nedeniyle kasko pirimleri yüksek. Örneğin bizim karavanın zorunlu trafik sigorası yılda 180€, kasko ise 272€. (Biz karavan için en yüksek hasarsızlık indiriminden istifade ettiğimiz için, ödediğimiz pirimler Almanya‘ daki karavan sigortası pirimleri için örnek teşkil etmiyor).
 


Ynt: Motokaravan Zorunlu Trafik Sigortası

Haldun Bey, Almanya‘ da karavancılığın geçirdiği safhaları, 70‘ li yıların sonlarından beri bir karavancı olarak yaşadım. Şimdi Türkiye‘ deki duruma bakınca, aradaki mesafeyi azaltmak için atılabilecek çok basit adımların bile ne kadar zaman ve enerji kaybına sebep olduğunu görmek hiç kolay değil. Mücadeleye devam! :(
 

Ynt: Motokaravan Zorunlu Trafik Sigortası

Almanya‘ da karavanların hukuki dayanakları, karayolları trafik yönetmeliğindeki yerleri, vergilendirilmeleri ve tüv hakkında bilgiler. Kafaları fazla karıştırmamak için kısa bir özet halinde yazıyorum.

Almanya‘ da (Avrupa Birliğinde) karayolları yönetmeliğine göre Karavanlar M1 sınıfına dahil. M1 sınıfında, sürücü hariç 8 kişiye kadar insan taşıyan araçlar var, otomobiller ve motokaravanlar (demekki motokaravanda sürücü hariç 8 kişiye kadar yolcu taşınabiliyor, tabi araç uygunsa). Motokaravanlar otomobiller ile aynı sınıfta olsa da, otomobil değiller. Almanya‘ da otomobillere-PKW, Insan taşıyan motorlu araç denir (sürücü hariç sekiz kişi). Yük taşıyan araçlara LKW (yük taşıyan motorlu araç)-kamyon deniliyor. Hukuki yönden karavan ne otomobil nede kamyon, adı üstünde karavan (Wohnmobil). Karavan donanımı ve kullanılış şekli ile başka hiçbir araç türüne benzemeyen, kendine has bir araç. Trafikte uyması gereken kurallar, vergilendirilmesi, Tüve gideceği süreler, hepsi karavan adı altında belirlenmiş durumda. Kamyon, otomobil ve karavan zorunlu trafik sigortasına tabi araçlar. Ama trafik sigortası hesaplanırken, dikkate alınan yukardaki sınıflandırma değil, her aracın kendi özel durumu. Karavanlarda bu özel durumun ne olduğunu iki önceki paylaşımımda anlatmaya çalıştım.
 

Ynt: Motokaravan Zorunlu Trafik Sigortası

Girişiminiz ve bu konudaki çabalarınız için teşekkürler başkanım.
 



Ynt: Motokaravan Zorunlu Trafik Sigortası


Haklısınız Hüseyin bey, bu konuda yaşananlar konu ile ilgili kültür noksanlığının göstergesi. 70 li yılların sonundan itibaren dediğinize göre yaklaşık 35-40 yıllık bir geriden gelişimiz söz konusu.
 

Ynt: Motokaravan Zorunlu Trafik Sigortası

Başta Erdal bey girişimleriniz ve verdiğiniz mücadelenizden şahsına teşekkür ediyorum. Sayın Hüseyin bey sizede bizleri bilgilendirdiğinizden dolayı teşekkür ediyorum. Tüm karavancılara sağlıklı ve huzurlu günler diliyorum.
 

Ynt: Motokaravan Zorunlu Trafik Sigortası

Bu konuda yapılması gereken şey aslında çok basit aslında. Kanun değişikliği gerekmiyor. Sadece yönetmelik değişikliği yeterli. Bunu yapacak olan da EGM. Kanuna göre değiştirilmesi çok daha kolay.

Kanunda kamp taşıtı sınıfı var iken yönetmelik hazırlanırken tutmuşlar motokaravanı özel amaçlı taşıt saymışlar. Özel amaçlı taşıta bakıyorsun, itfaiye, ambulans, çekici, cenaze aracı, gezici kütüphane. Bir kere bu araçlar kamu hizmeti gören araçlar ve tabiki bir çoğunun kaza riski yüksek. Sen bunlarla motokaravanı nasıl bir tutabiliyorsun.

Bilmiyorum daha önce dava açıldı mı ama yönetmelik kanuna aykırı olamaz. Kanunda açıkça daha uygun tanım varken tutmuşlar farklı sınıfa sokmuşlar. Eğer bu dilekçeden sonuç alınamazsa yönetmeliğin ilgili maddesinin iptali için idare mahkemesinde dava açılması gerekli.

Ben diyorum ki eğer bu girişimden sonuç alınamazsa motokaravanlara siren sistemi taktırılsın. Ne de olsa ambulans, itfaiye ile aynı sınıfta. ;D
 

Ynt: Motokaravan Zorunlu Trafik Sigortası

Arkadaşlar,

Emniyet Gen. Müdürlüğünden daha önce istemiş olduğum istatistik bilgileri ile ilgili yazıyı ekte sunuyorum. İstatistik müracaatıma hiç bir yanıt gelmedi. Tekrar müracaat edeceğim.

Saygılarımla

Erdal Ötügen

İçişleri BakanlığÄ
 




Ynt: Motokaravan Zorunlu Trafik Sigortası

çabalar için kendi adıma çok teşekkürler, inşallah sonuç alırız
 

Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
103,703
Mesajlar
1,522,438
Kayıtlı Üye Sayımız
166,545
Kaydolan Son Üyemiz
Behcet001453

Çevrimiçi üyeler

SON KONULAR



Geri
Üst