arkadaşlar throttle üzerinde ıac-tps-ve map sensorlerimiz mevcut bunu hepimiz biliyoruz degilmi
1: ıac : çogunun rolanti motoru diye bildigi rolantide hiçbir motor etkisinin olmadıgı bir sensor ve hava kontrol kapısı neyin havasını kontrol ediyor ecudan gelen voltaj degerine göre temiz hava emme manifoltundan gelen havanın bir kısmını throttle üzerindeki hava alıgı yuvasından içeri alan veya kısıtlayarak alan manyetik tıkaç /kapı
a: bozulursa ne olur rolanti dip yapar dengesizleşir araç rolantideyken durur hemen gaz yemez silkeleme yapar yüksek süratte anlamazsınız ve bir an gelir araç çalışmaz
b: arızalanırsa ilk müdahele nasıl yapılır : yoldaysanız kaputu açın hava manifoltunu çıkarın throttle göz önüne çıksın elinize bir eldiven gitin bir küçük mekaniki pim alın ve throttle üzerinde aracın en gerisine dogru bir hava alıgı yuvası vardır oraya parmagınızın yardımıyla ıac nin piston başını içeriye dogru pim ile ittirerek geri bastırın bir miktar yüksek çalışacak sonra düzelecektir en kısa zamanda iki vidası var sökün ve çamaşır suyuna (ciddiyim)yatırın iyice temizlensin yeniden çalışacaktır takmadan önce pistonu içeri dogru bastırın ve öyle takın
c:diyelimki düzelmedi ..o durumda fişini çekin hiçbir sakıncası yok sadece araç trafikte ışıkta dahi dururken motor yüksek devirle çalışacak fakat susmayacak sizi yolda bırakmayacaktır
d:sakın kaldırıp bir kenara atmayın serviste fiyatı 260 tl takması sökmesi hariç ebayda 30 dolar
2:tps throtte position sensor gaz kelebegine baglı bir şaft yardımıyla çalışanve yüksek hızda devre dışı olan düşük hızlarda ve rolanti anında gaz kelebeklerinin ne kadar açık kapalı olduguna dair akım üreterek ecuya bildiren bir durum sensorüdür map la ortak çalışır fakat EN ÖNEMLİ ÖZELLİGİ:map sensoru bozulursa ecu tarafından yedek map sensoru gibi algılanarak tps den gelen volt degerlerine göre hava yakıt karışımı kararını verdiren çok önemli bir parçadır aracınızın yedek map sensoru sayılır fakat yüksek hızda iş görmedigi için araç gerçek hız degerlerinin altında seyreder ama yolda bırakmaz sizi gideceginiz yer götürür
a: bozulursa ne yapcaz kolay kolay bozulmaz üstelik ciddi pahalı bir parçadır fakat kirlenebilir ve yay tansiyonu düşebilir
b: şüphe duyarsanız yada arıza kodu alırsanız throttle üzerinden sökün temizleyin ve tek yöne dönen yay tansiyonlu yavasına gaz kelebegi şaftını yerşleştirirken di,kkat ediniz tam tur gaz kelebegi dönüşüne imkan saglayacak noktada takınız
c:türkiyede parça ücreti 250 tl yurt dışı kaynaklarda 60/70 dolar arası
3:map sensorü.aracın en önemli parçalarından birisi katalizör ve egzoz manifoltundan aldıgı dışa atılan yakıt hava karışım lı havayı vakum yaparak içinde bulunan karbon filtreler üzerindeki basınç degişiklerini elektrik akımına çevirip ecuya gönderen ve ecu yu aracın en uygun şekilde yakıt hava karışımını saglayacak kontrolu yapmasını saglayan sensör bu sensör genelde ilk çalıştırmada kendini hissettirmez
a: arıza belirtisini hemen vermez zamanla yavaşca arızalanır örnegin yüksek süratte giderken çok kısa bir an için araçta yıgılma gaz yememe bogulma hissi ile başlar ve devamı gelir
b: özellikle şehir içinde dur kalkın yogun oldugu ortamlar map sensörünün arızasının gelişmesini ve kendini iyice hissttirmesine neden olur
c:map hemen ilk sıkıntıda arıza kodu vermez ve siz anlamazsınız elden çıktıgındada artık araç yürüyemez hale gelir kafa atar silkeler dur kalklar artık işkence olur yüksek sürat hayal olur yavaş bir süratte dahi seyahet edemezsiniz hatta ufak bir yokuş dahi arabaya agır gelir çekmez çektirmez ve arıza kodunu yazdırır gözünüz aydın
d:türkiyede parça fiyatı 360 tl sök tak hariç yurt dışı kaynaklarda 30....40..60/70/80 dolara kadar var
e:şimdi napıcaz parça arızalı araba yürümüyor ve cepte kuruş yok diyelimki bu iş tatilde çoluk çocuk arabadayken uzun yolda oldu girdik bir benzinlige ve kaldık orda napıcaz şimdi
f:telaşa mahal yok tabiiki bu söyledigim yöntemler sizleri yolda bırakmamak adına kısa ve etkili fakat uzun süre kullanılması sakıncalı olan yollardır en azından kimseye muhtaç olmadan çekici parası vermeden çoluk çocuk rezil olmadan bir merkeze kadar gidebilir varacagınız yere güvenle varabilirsiniz
g: kontagı kapatın korkmadan map sensorun fişini çekin ve fişi ısıya karşı korumak adına bantla izole edin map sensorumuz devre dışı
h:aracı çalıştırın yüksek bir devirle ve gürültüyle araç çalışacak map yok ecu hemen map tan gelen bilgiyi arayacak yaklaşık 20 saniye sonra araç yavaşca rolanti seviyesine oturacak ve normale döndügünü gözünüzle göreceksiniz peki ne oldu
j:tps--map sensör yerine ecuya gereken bilgiyi farklı şekildegönderdi neyin bilgisini kelebeklerin ne kadar açık oldugu bilgisini ecu bu degerler karşılıgında ortalama bir hava ve yakıt karışımına izin verecek şekilde aracı stoll durumundan kurtaracaktır
k:aracı yürütün kısa bir süre dengesiz çalişacak fakat hemen sanki sihirli bir el degimiş gibi araç aslan kesilecek özellikle düşük süratlerde dur kalklarda bütün sıkıntı yok olacaktır
L:aracı kurtardınız map artık yok check engine yanıyor bırakın yansın alışın artık en azından şimdilik fakat arızada yok hah ne var artık çok yüksek süratte yok araç 200 km yapıyorsa siz ayagınızın ucuyla (hemen hızlanmaz 60 km ye kadar anlamazsınız fakat 60 dan sonra yavaş hız alır buda hava yakıt karışımının tam olarak kontrol edilememsinden dolayıdır)100/110 km ye kadar anca çıkarsınız bu sürat yolda kalmaktan daha iyi degilmidir?
m:ÖNEMLİ NOT: bu uygulamalar emergenci veya zor durumdan kurtulma amaçlı uygulanmalıdır .çünki zj ler son derece komplike araçlar olup herşey birbirini takip eden bir sistemle çalıştıgı için bu uygulamalarında uzun vadede başka arızalara yol açacagını unutmayınız ilk etapta uygunsuz karışımla yol aldıgınızı ve FAZLA YAKIT TÜKETMEKTE OLDUGUNUZU unutmayınız buna baglı olarak örnegin o2 sensorlarının yanlış veya yetersiz bilgi vermesine katalizör arızalarına ve dahada ileride başka arızalarada yol açılabilecegini unutmayınız...
peki burayamı kadar arızalar bunlardanmı ibaret burası işin en basit yönetmle iyileştirilmiş geçici bir sürecin nasıl devreye sokulacagı ile alakalı arıza olayı çok geniş bir sahadır bu arızalar hep bu veya şu nedenlerden olmaz arızadan ziyade arızanın kaynagını tespit edip onu onarabilmek kesin çözümdür
bu sistemlerin arıza tespitlerini tüm araç sahipleri eger biraz merak eder ve ellerindende iş geliyorsa ve bir volt/amper/ohm metre temin edenbilirlerse çıkış ve giriş voltaj degerlerini ölçerek en azından arızayı lokalleştirebilirler
şimdilik burada kesmek istiyorum bir başka boş zamanımda az birazda işin teknigi ile ilgili ve daha detaylı konulardada yazmak istiyorum tüm zj sahiplerine kazasız belasız arızasısız sürüşler di,liyorum
1: ıac : çogunun rolanti motoru diye bildigi rolantide hiçbir motor etkisinin olmadıgı bir sensor ve hava kontrol kapısı neyin havasını kontrol ediyor ecudan gelen voltaj degerine göre temiz hava emme manifoltundan gelen havanın bir kısmını throttle üzerindeki hava alıgı yuvasından içeri alan veya kısıtlayarak alan manyetik tıkaç /kapı
a: bozulursa ne olur rolanti dip yapar dengesizleşir araç rolantideyken durur hemen gaz yemez silkeleme yapar yüksek süratte anlamazsınız ve bir an gelir araç çalışmaz
b: arızalanırsa ilk müdahele nasıl yapılır : yoldaysanız kaputu açın hava manifoltunu çıkarın throttle göz önüne çıksın elinize bir eldiven gitin bir küçük mekaniki pim alın ve throttle üzerinde aracın en gerisine dogru bir hava alıgı yuvası vardır oraya parmagınızın yardımıyla ıac nin piston başını içeriye dogru pim ile ittirerek geri bastırın bir miktar yüksek çalışacak sonra düzelecektir en kısa zamanda iki vidası var sökün ve çamaşır suyuna (ciddiyim)yatırın iyice temizlensin yeniden çalışacaktır takmadan önce pistonu içeri dogru bastırın ve öyle takın
c:diyelimki düzelmedi ..o durumda fişini çekin hiçbir sakıncası yok sadece araç trafikte ışıkta dahi dururken motor yüksek devirle çalışacak fakat susmayacak sizi yolda bırakmayacaktır
d:sakın kaldırıp bir kenara atmayın serviste fiyatı 260 tl takması sökmesi hariç ebayda 30 dolar
2:tps throtte position sensor gaz kelebegine baglı bir şaft yardımıyla çalışanve yüksek hızda devre dışı olan düşük hızlarda ve rolanti anında gaz kelebeklerinin ne kadar açık kapalı olduguna dair akım üreterek ecuya bildiren bir durum sensorüdür map la ortak çalışır fakat EN ÖNEMLİ ÖZELLİGİ:map sensoru bozulursa ecu tarafından yedek map sensoru gibi algılanarak tps den gelen volt degerlerine göre hava yakıt karışımı kararını verdiren çok önemli bir parçadır aracınızın yedek map sensoru sayılır fakat yüksek hızda iş görmedigi için araç gerçek hız degerlerinin altında seyreder ama yolda bırakmaz sizi gideceginiz yer götürür
a: bozulursa ne yapcaz kolay kolay bozulmaz üstelik ciddi pahalı bir parçadır fakat kirlenebilir ve yay tansiyonu düşebilir
b: şüphe duyarsanız yada arıza kodu alırsanız throttle üzerinden sökün temizleyin ve tek yöne dönen yay tansiyonlu yavasına gaz kelebegi şaftını yerşleştirirken di,kkat ediniz tam tur gaz kelebegi dönüşüne imkan saglayacak noktada takınız
c:türkiyede parça ücreti 250 tl yurt dışı kaynaklarda 60/70 dolar arası
3:map sensorü.aracın en önemli parçalarından birisi katalizör ve egzoz manifoltundan aldıgı dışa atılan yakıt hava karışım lı havayı vakum yaparak içinde bulunan karbon filtreler üzerindeki basınç degişiklerini elektrik akımına çevirip ecuya gönderen ve ecu yu aracın en uygun şekilde yakıt hava karışımını saglayacak kontrolu yapmasını saglayan sensör bu sensör genelde ilk çalıştırmada kendini hissettirmez
a: arıza belirtisini hemen vermez zamanla yavaşca arızalanır örnegin yüksek süratte giderken çok kısa bir an için araçta yıgılma gaz yememe bogulma hissi ile başlar ve devamı gelir
b: özellikle şehir içinde dur kalkın yogun oldugu ortamlar map sensörünün arızasının gelişmesini ve kendini iyice hissttirmesine neden olur
c:map hemen ilk sıkıntıda arıza kodu vermez ve siz anlamazsınız elden çıktıgındada artık araç yürüyemez hale gelir kafa atar silkeler dur kalklar artık işkence olur yüksek sürat hayal olur yavaş bir süratte dahi seyahet edemezsiniz hatta ufak bir yokuş dahi arabaya agır gelir çekmez çektirmez ve arıza kodunu yazdırır gözünüz aydın
d:türkiyede parça fiyatı 360 tl sök tak hariç yurt dışı kaynaklarda 30....40..60/70/80 dolara kadar var
e:şimdi napıcaz parça arızalı araba yürümüyor ve cepte kuruş yok diyelimki bu iş tatilde çoluk çocuk arabadayken uzun yolda oldu girdik bir benzinlige ve kaldık orda napıcaz şimdi
f:telaşa mahal yok tabiiki bu söyledigim yöntemler sizleri yolda bırakmamak adına kısa ve etkili fakat uzun süre kullanılması sakıncalı olan yollardır en azından kimseye muhtaç olmadan çekici parası vermeden çoluk çocuk rezil olmadan bir merkeze kadar gidebilir varacagınız yere güvenle varabilirsiniz
g: kontagı kapatın korkmadan map sensorun fişini çekin ve fişi ısıya karşı korumak adına bantla izole edin map sensorumuz devre dışı
h:aracı çalıştırın yüksek bir devirle ve gürültüyle araç çalışacak map yok ecu hemen map tan gelen bilgiyi arayacak yaklaşık 20 saniye sonra araç yavaşca rolanti seviyesine oturacak ve normale döndügünü gözünüzle göreceksiniz peki ne oldu
j:tps--map sensör yerine ecuya gereken bilgiyi farklı şekildegönderdi neyin bilgisini kelebeklerin ne kadar açık oldugu bilgisini ecu bu degerler karşılıgında ortalama bir hava ve yakıt karışımına izin verecek şekilde aracı stoll durumundan kurtaracaktır
k:aracı yürütün kısa bir süre dengesiz çalişacak fakat hemen sanki sihirli bir el degimiş gibi araç aslan kesilecek özellikle düşük süratlerde dur kalklarda bütün sıkıntı yok olacaktır
L:aracı kurtardınız map artık yok check engine yanıyor bırakın yansın alışın artık en azından şimdilik fakat arızada yok hah ne var artık çok yüksek süratte yok araç 200 km yapıyorsa siz ayagınızın ucuyla (hemen hızlanmaz 60 km ye kadar anlamazsınız fakat 60 dan sonra yavaş hız alır buda hava yakıt karışımının tam olarak kontrol edilememsinden dolayıdır)100/110 km ye kadar anca çıkarsınız bu sürat yolda kalmaktan daha iyi degilmidir?
m:ÖNEMLİ NOT: bu uygulamalar emergenci veya zor durumdan kurtulma amaçlı uygulanmalıdır .çünki zj ler son derece komplike araçlar olup herşey birbirini takip eden bir sistemle çalıştıgı için bu uygulamalarında uzun vadede başka arızalara yol açacagını unutmayınız ilk etapta uygunsuz karışımla yol aldıgınızı ve FAZLA YAKIT TÜKETMEKTE OLDUGUNUZU unutmayınız buna baglı olarak örnegin o2 sensorlarının yanlış veya yetersiz bilgi vermesine katalizör arızalarına ve dahada ileride başka arızalarada yol açılabilecegini unutmayınız...
peki burayamı kadar arızalar bunlardanmı ibaret burası işin en basit yönetmle iyileştirilmiş geçici bir sürecin nasıl devreye sokulacagı ile alakalı arıza olayı çok geniş bir sahadır bu arızalar hep bu veya şu nedenlerden olmaz arızadan ziyade arızanın kaynagını tespit edip onu onarabilmek kesin çözümdür
bu sistemlerin arıza tespitlerini tüm araç sahipleri eger biraz merak eder ve ellerindende iş geliyorsa ve bir volt/amper/ohm metre temin edenbilirlerse çıkış ve giriş voltaj degerlerini ölçerek en azından arızayı lokalleştirebilirler
şimdilik burada kesmek istiyorum bir başka boş zamanımda az birazda işin teknigi ile ilgili ve daha detaylı konulardada yazmak istiyorum tüm zj sahiplerine kazasız belasız arızasısız sürüşler di,liyorum

