önemli zj için küçük bir t.o map-ıca-tps-o2 den birisi arıza yaparsa ne yapcaz

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan y-bsungur Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 16
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 24,779

y-bsungur

Kamp I
Mesajlar
195
Tepkime Puanı
5
Yer
eskişehir
arkadaşlar throttle üzerinde ıac-tps-ve map sensorlerimiz mevcut bunu hepimiz biliyoruz degilmi
1: ıac : çogunun rolanti motoru diye bildigi rolantide hiçbir motor etkisinin olmadıgı bir sensor ve hava kontrol kapısı neyin havasını kontrol ediyor ecudan gelen voltaj degerine göre temiz hava emme manifoltundan gelen havanın bir kısmını throttle üzerindeki hava alıgı yuvasından içeri alan veya kısıtlayarak alan manyetik tıkaç /kapı
a: bozulursa ne olur rolanti dip yapar dengesizleşir araç rolantideyken durur hemen gaz yemez silkeleme yapar yüksek süratte anlamazsınız ve bir an gelir araç çalışmaz
b: arızalanırsa ilk müdahele nasıl yapılır : yoldaysanız kaputu açın hava manifoltunu çıkarın throttle göz önüne çıksın elinize bir eldiven gitin bir küçük mekaniki pim alın ve throttle üzerinde aracın en gerisine dogru bir hava alıgı yuvası vardır oraya parmagınızın yardımıyla ıac nin piston başını içeriye dogru pim ile ittirerek geri bastırın bir miktar yüksek çalışacak sonra düzelecektir en kısa zamanda iki vidası var sökün ve çamaşır suyuna (ciddiyim)yatırın iyice temizlensin yeniden çalışacaktır takmadan önce pistonu içeri dogru bastırın ve öyle takın
c:diyelimki düzelmedi ..o durumda fişini çekin hiçbir sakıncası yok sadece araç trafikte ışıkta dahi dururken motor yüksek devirle çalışacak fakat susmayacak sizi yolda bırakmayacaktır
d:sakın kaldırıp bir kenara atmayın serviste fiyatı 260 tl takması sökmesi hariç ebayda 30 dolar
2:tps throtte position sensor gaz kelebegine baglı bir şaft yardımıyla çalışanve yüksek hızda devre dışı olan düşük hızlarda ve rolanti anında gaz kelebeklerinin ne kadar açık kapalı olduguna dair akım üreterek ecuya bildiren bir durum sensorüdür map la ortak çalışır fakat EN ÖNEMLİ ÖZELLİGİ:map sensoru bozulursa ecu tarafından yedek map sensoru gibi algılanarak tps den gelen volt degerlerine göre hava yakıt karışımı kararını verdiren çok önemli bir parçadır aracınızın yedek map sensoru sayılır fakat yüksek hızda iş görmedigi için araç gerçek hız degerlerinin altında seyreder ama yolda bırakmaz sizi gideceginiz yer götürür
a: bozulursa ne yapcaz kolay kolay bozulmaz üstelik ciddi pahalı bir parçadır fakat kirlenebilir ve yay tansiyonu düşebilir
b: şüphe duyarsanız yada arıza kodu alırsanız throttle üzerinden sökün temizleyin ve tek yöne dönen yay tansiyonlu yavasına gaz kelebegi şaftını yerşleştirirken di,kkat ediniz tam tur gaz kelebegi dönüşüne imkan saglayacak noktada takınız
c:türkiyede parça ücreti 250 tl yurt dışı kaynaklarda 60/70 dolar arası
3:map sensorü.aracın en önemli parçalarından birisi katalizör ve egzoz manifoltundan aldıgı dışa atılan yakıt hava karışım lı havayı vakum yaparak içinde bulunan karbon filtreler üzerindeki basınç degişiklerini elektrik akımına çevirip ecuya gönderen ve ecu yu aracın en uygun şekilde yakıt hava karışımını saglayacak kontrolu yapmasını saglayan sensör bu sensör genelde ilk çalıştırmada kendini hissettirmez
a: arıza belirtisini hemen vermez zamanla yavaşca arızalanır örnegin yüksek süratte giderken çok kısa bir an için araçta yıgılma gaz yememe bogulma hissi ile başlar ve devamı gelir
b: özellikle şehir içinde dur kalkın yogun oldugu ortamlar map sensörünün arızasının gelişmesini ve kendini iyice hissttirmesine neden olur
c:map hemen ilk sıkıntıda arıza kodu vermez ve siz anlamazsınız elden çıktıgındada artık araç yürüyemez hale gelir kafa atar silkeler dur kalklar artık işkence olur yüksek sürat hayal olur yavaş bir süratte dahi seyahet edemezsiniz hatta ufak bir yokuş dahi arabaya agır gelir çekmez çektirmez ve arıza kodunu yazdırır gözünüz aydın
d:türkiyede parça fiyatı 360 tl sök tak hariç yurt dışı kaynaklarda 30....40..60/70/80 dolara kadar var
e:şimdi napıcaz parça arızalı araba yürümüyor ve cepte kuruş yok diyelimki bu iş tatilde çoluk çocuk arabadayken uzun yolda oldu girdik bir benzinlige ve kaldık orda napıcaz şimdi
f:telaşa mahal yok tabiiki bu söyledigim yöntemler sizleri yolda bırakmamak adına kısa ve etkili fakat uzun süre kullanılması sakıncalı olan yollardır en azından kimseye muhtaç olmadan çekici parası vermeden çoluk çocuk rezil olmadan bir merkeze kadar gidebilir varacagınız yere güvenle varabilirsiniz
g: kontagı kapatın korkmadan map sensorun fişini çekin ve fişi ısıya karşı korumak adına bantla izole edin map sensorumuz devre dışı
h:aracı çalıştırın yüksek bir devirle ve gürültüyle araç çalışacak map yok ecu hemen map tan gelen bilgiyi arayacak yaklaşık 20 saniye sonra araç yavaşca rolanti seviyesine oturacak ve normale döndügünü gözünüzle göreceksiniz peki ne oldu
j:tps--map sensör yerine ecuya gereken bilgiyi farklı şekildegönderdi neyin bilgisini kelebeklerin ne kadar açık oldugu bilgisini ecu bu degerler karşılıgında ortalama bir hava ve yakıt karışımına izin verecek şekilde aracı stoll durumundan kurtaracaktır
k:aracı yürütün kısa bir süre dengesiz çalişacak fakat hemen sanki sihirli bir el degimiş gibi araç aslan kesilecek özellikle düşük süratlerde dur kalklarda bütün sıkıntı yok olacaktır
L:aracı kurtardınız map artık yok check engine yanıyor bırakın yansın alışın artık en azından şimdilik fakat arızada yok hah ne var artık çok yüksek süratte yok araç 200 km yapıyorsa siz ayagınızın ucuyla (hemen hızlanmaz 60 km ye kadar anlamazsınız fakat 60 dan sonra yavaş hız alır buda hava yakıt karışımının tam olarak kontrol edilememsinden dolayıdır)100/110 km ye kadar anca çıkarsınız bu sürat yolda kalmaktan daha iyi degilmidir?
m:ÖNEMLİ NOT: bu uygulamalar emergenci veya zor durumdan kurtulma amaçlı uygulanmalıdır .çünki zj ler son derece komplike araçlar olup herşey birbirini takip eden bir sistemle çalıştıgı için bu uygulamalarında uzun vadede başka arızalara yol açacagını unutmayınız ilk etapta uygunsuz karışımla yol aldıgınızı ve FAZLA YAKIT TÜKETMEKTE OLDUGUNUZU unutmayınız buna baglı olarak örnegin o2 sensorlarının yanlış veya yetersiz bilgi vermesine katalizör arızalarına ve dahada ileride başka arızalarada yol açılabilecegini unutmayınız...

peki burayamı kadar arızalar bunlardanmı ibaret burası işin en basit yönetmle iyileştirilmiş geçici bir sürecin nasıl devreye sokulacagı ile alakalı arıza olayı çok geniş bir sahadır bu arızalar hep bu veya şu nedenlerden olmaz arızadan ziyade arızanın kaynagını tespit edip onu onarabilmek kesin çözümdür

bu sistemlerin arıza tespitlerini tüm araç sahipleri eger biraz merak eder ve ellerindende iş geliyorsa ve bir volt/amper/ohm metre temin edenbilirlerse çıkış ve giriş voltaj degerlerini ölçerek en azından arızayı lokalleştirebilirler

şimdilik burada kesmek istiyorum bir başka boş zamanımda az birazda işin teknigi ile ilgili ve daha detaylı konulardada yazmak istiyorum tüm zj sahiplerine kazasız belasız arızasısız sürüşler di,liyorum
 

Etiketler
Ynt: önemli zj için küçük bir t.o map-ıca-tps-o2 den birisi arıza yaparsa ne yapcaz

Harika paylaşım. Teşekkürler :smiley:
 

Ynt: önemli zj için küçük bir t.o map-ıca-tps-o2 den birisi arıza yaparsa ne yapcaz

Üstadım, harikasınız, ne diyebilirim ki? Ellerinize, yüreğinize sağlık...
 

Ynt: önemli zj için küçük bir t.o map-ıca-tps-o2 den birisi arıza yaparsa ne yapcaz

güncellemek lazım teşekkürler
 

Ynt: önemli zj için küçük bir t.o map-ıca-tps-o2 den birisi arıza yaparsa ne yapcaz

bir güncelde benden.
bu ara aldığım 2004 KJ ile uğraşıp duruyorum. istop ediyor rölantisi saçmalıyor vs. zaten bununla meşgulken bizim 1997 4.0 ZJ ile,eşimle gidiyorduk, araç yığılmaya başladı yokuş yukarı sonrada gaz ancan hafifiçe basarken gidebilecek kadar çekiş üretmeye başladı. gaza basınca tökezliyor gibi oluyordu. kesinlikle devir artamıyordu. sadece boşta devir artabiliyordu yani yük yokken. tipik fakir karışım problemi gibi karbüratörlü araçlardaki.
sağdan sağdan emniyetli bir boşluğa kadar saate 5 km ile filan yokuşu çıktık. TPS iptal olmuş. fişini söktüm yola devam ettim gittim yenisini aldım mopar yoktu "standart motor" markalılardan almak zorunda kaldım. ebay de 25 dolarken artı 20 dolar gönderiyken ben 180 tl ödedim. değiştirdim ve PCM i resetledim scanner ile. 3 soğuk sıcak periyodundan sonra rölanti yüksektan aşağı doğru inerek 700 devir civarında kalibre oldu. başlamışken gaz kelebeği IAC yi vs yi temizledim.

TPS olmayınca overdrive iptal oluyor, 3 vites geziyrosunuz ve rölanti biraz problemli oluyor ancak istop etmiyor bilginize.
 



Ynt: önemli zj için küçük bir t.o map-ıca-tps-o2 den birisi arıza yaparsa ne yapcaz

Bilgiler harika... Benim merakim WJ de olaylar nasil sistem aynimi?
 

Ynt: önemli zj için küçük bir t.o map-ıca-tps-o2 den birisi arıza yaparsa ne yapcaz

mantık benzinli ise aynıdır tamamen. sizn araç KJ ye daha yakın aslında jenerasyon olarak. zaten KJ nin v6 sı wj deki v8 den türetilmiş. yani bazı parçaları ortak bile olabilir. crd ise MAP yerine MAF sensörü ve EGR valfi var.
 

Ynt: önemli zj için küçük bir t.o map-ıca-tps-o2 den birisi arıza yaparsa ne yapcaz

Tesekkurler... Benm arac bugun map sensor arizasi verdi devir bir yukseliyor bir dusuyor 2 sene once degistirmistim ariza tekrarladi belki benzinden de olabilir... Daha once krank mil ve map sensorunu degistirmistim
 

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=E4OxqrOFkEc[/youtube]

bu da benim arıza :smiley: böylemi yapıyor sizinki de. MAP tan olduğunu nasıl anladınız kod mu var sistemde?
 

Ynt: önemli zj için küçük bir t.o map-ıca-tps-o2 den birisi arıza yaparsa ne yapcaz

Tahmin yuruttum cunku daha oncede yapmisti krank mil sensor arizasida olabilir...
 



Ynt: önemli zj için küçük bir t.o map-ıca-tps-o2 den birisi arıza yaparsa ne yapcaz

Bu arada ariza kodu yok baktm...
 

Ynt: önemli zj için küçük bir t.o map-ıca-tps-o2 den birisi arıza yaparsa ne yapcaz

crank sensörü bozulunca istop ediyor araçlar her hızda sonra soğuyana kadar yada yakıt buharı uçana kadar çalışmıyorlar. böylemi sizin sorun?
 

Ynt: önemli zj için küçük bir t.o map-ıca-tps-o2 den birisi arıza yaparsa ne yapcaz

Stop.etme olyi bende 2 sene once oluyordu araca benzin ekliyordum 3 5 dk sonra arac calisiyordu sorun krank sensor arizasi degil demekki...
 

Ynt: önemli zj için küçük bir t.o map-ıca-tps-o2 den birisi arıza yaparsa ne yapcaz

o istop problemini yakıt pompası da yapıyor yanlız. çalışınca da düzgün çalışmıyor gaz yemiyor. öyel bir ZJ görmüştüm sanayide.
 

Ynt: önemli zj için küçük bir t.o map-ıca-tps-o2 den birisi arıza yaparsa ne yapcaz

Benm pompada sorun yoktu sensor degisince halloldu ama suan belki pislik kacmis olabilir tahmini
 



Merhaba Konuyu Hortlatmak gibi olacak ama bilgi sahibi olmak isteyen arkadaşlar için yazıyorum.

Rölanti ile ilgili problemlerde araç tekleme yapıyor, gaz kesiyor veya rölanti devri yüksek ise (1000-2000 rpm arası)

Çözüm 1: Kontak anahtarı açın. Tüm ışıklar sönsün. Fren pedalına 2 saniye ara ile 3 defa sıkı basıp bırakın.
Aracı çalıştırın rölanti devri olması gereken 500-750rpm seviyesine inip sabitlenecek.

Çözüm2: Hava Kontrol sensörünü söküp temizleyin. Yeri ve nasıl temizleneceği hakkında
Video: https://www.youtube.com/watch?v=fpYSfvAxSkk
veya
Video: https://www.youtube.com/watch?v=FYMltOwxlK4
veya
Video: https://www.youtube.com/watch?v=Pt6TIjiDkk8


Temizledikten sonra takıp, karbüratör'üde açıp temizlerseniz iyi olur.

Şimdi Kalibre etmeliyiz. Aracı çalıştırın. 2 dakika rölantide çalışsın. Sonra Klima açın 2 dakka daha, sonra Vitesi D donuma alıp ayak frende 2 Dakka bekle, Klimayı kapat 2 Dakka daha bekle. Kalibre tamamdır.

Herşey Normale döner.

Çözüm 3: Tüm bunlar rağmen araçtaki dengesizlikler çözülemiyorsa Akü Eksi kısmındaki Topraklama kablosunu kontrol edin, şaseye bağlı olan. oksitlenme (yeşilimsi renk) var. O kabloyu ve kutup başını Bakır bronz malzeme, yada varsa Kurşun ile değiştirin.

Bunlar tecrübe ile başımıza gelip yapılan çözümlerdir. Umarım ihtiyacı olan arkadaşların sorununu çözer.

Test araç 98 zj 5.2
 

Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
104,571
Mesajlar
1,530,118
Kayıtlı Üye Sayımız
166,895
Kaydolan Son Üyemiz
Abayda_Rap

Çevrimiçi üyeler



Geri
Üst