Yanal Kayma, Lateral Grip

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan Off2 Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 40
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 12,593

Etiketler
Ynt: Yanal Kayma, Lateral Grip

Yolda kalmak ya da kalamamak.

big_19784230e6t.jpg


big_19784230km7.jpg


big_19784230x2i.jpg


big_19784230z5g.jpg


big_197842303x2.jpg
 


Ynt: Yanal Kayma, Lateral Grip

Yani;
Yaşamsal önem arzeden "Yolda Kalma" sorununun somut çözümlerle kullanıcıların zihinlerine yerleştirilmesi. Muğlak bırakılmaması.
 

Ynt: Yanal Kayma, Lateral Grip

Off2' Alıntı:
Yani;
Yaşamsal önem arzeden "Yolda Kalma" sorununun somut çözümlerle kullanıcıların zihinlerine yerleştirilmesi. Muğlak bırakılmaması.

Ya kusra bakma ama ben yine anlamadım :smiley:
Yani ?

Bizim konuşduklarımız ile,resimde görülen kaza arasındaki bağlantıyı tam olarak anlamadım. :smiley:
Biraz daha hatta tam olarak açarmısın lütfen,çünkü dediğim gibi ,burdan konuşduklarımız ile bu araç arasında hangi bağlantıyı kurmalıyız :smiley:
 



Ynt: Yanal Kayma, Lateral Grip

CDM-SUBARU' Alıntı:
Ya kusra bakma ama ben yine anlamadım :smiley:
Yani ?

Bizim konuşduklarımız ile,resimde görülen kaza arasındaki bağlantıyı tam olarak anlamadım. :smiley:
Biraz daha hatta tam olarak açarmısın lütfen,çünkü dediğim gibi ,burdan konuşduklarımız ile bu araç arasında hangi bağlantıyı kurmalıyız :smiley:
Benim anlatabildiğim budur. Dahası da yoktur.
 

Ynt: Yanal Kayma, Lateral Grip

bu yol dışına istem dışı çıkma konusunda anlamadığım esp,limited slip diff,asr,traction control vs sistemler herhalde çözemiyor ne dersiniz ..
arazide bu sistemlerin katkısı var mıdır?yoksa uygun vites plotaj,ve 4wd low,high torque dağılımlarının üzerinde mi durmalıyız?
tabii bence en önemlisi yere basan ayakkabımız LASTİK..
 

Ynt: Yanal Kayma, Lateral Grip

volkanturk' Alıntı:
bu yol dışına istem dışı çıkma konusunda anlamadığım esp,limited slip diff,asr,traction control vs sistemler herhalde çözemiyor ne dersiniz ..
arazide bu sistemlerin katkısı var mıdır?yoksa uygun vites plotaj,ve 4wd low,high torque dağılımlarının üzerinde mi durmalıyız?
tabii bence en önemlisi yere basan ayakkabımız LASTİK..
ESP, Stability = Yol üzerinde düz hareketin devamını sağlayan sistem
Kaydırmazlık = aracın geri kaymasını engelleyen sistem
Traction Control = çekiş kontrol
Plotaj, 4çeker, alçak, yüksek, torque bunların hemen hepsi

- Aracın ileri (doğru), geri (doğru ve kontrollü) gitmesini temin eden sistemler.
Pilotaj yardımcıları.

Bahse konu Yanal Kayma ve bunu temin edecek Lateral Grip,

Yanal Tutuşu ARTTIRAN FAKTÖRLER bizim konumuz.

Şimdi bu konumuzu somut olarak nasıl ileri götürebileceğimizi düşünelim.

1. AracınAğırlığı
2. Lastikleri
2a, Lastik cinsi
2b. lastik deseni
2c. Lastik ebadı
2d. lastikgenişliği izi

sanırım konuyu doğrudan ilgilendiren hususlar.

Burada pilotaj üstünlüğü ile hareketi devam ettirme yetisi ile sorunlu durumdan kurtulmayı önermeyi tartışma dıışı tutmak istedim.
 

Ynt: Yanal Kayma, Lateral Grip

Sebep şudur,
yeni başlayanlar yada sorunu gözlemleyenler seçim faktörü ile bu sorundan nasıl sıyrılabileceklerini kâğıt üzerinde görmeliler.
Arazi ve yol üzerinde bunu nasıl tatbik ederler bu başkadır.

Aynen avcının yanında tüfeğinin bulunması, fişeğinin bulunması gibi.
Nişancılığı onun bileceği bir husus olmak gerekir.

Şimdi dilerseniz bu ana kadar üstadlardan edindiğim bilgileri aşağıya derlemeliyim.

Sorun araç ağırlığı ile ilgili.
hafif araçta yanal kayma katsayısı düşük.
Bu sebeple arazi aracı hafif ise yanal kayma sorununu kontrol limitleri içinde yaşıyor ve pilotajla aşıyor.
Araç ağır ise yukarıda saydığımız sistemler hareketi düzenliyor. Kaymayı TAM olarak engellemiyor.

Burada kontrol lastiklere geçiyor.
Araç yüklenmesine. Akıllı torque kullanımına.

Evet lastiklerin ne çok ince ne çok kalın olmaları gerekiyor.
Örneğin araç üreticisinin verdiği lastik genişliği MT lastik genişliğinin tabanı olmalı.
Ya da MT lastik seçiminde bir büyük boya geçilmelidir.
Örneğin 225-235 orijinal ebatda MT ise bir üst boy 245-265 aralığına geçilmelidir. İnce kelimesinden anlamamız lazımgelen O ARAÇ İÇİN İNCE MT desende orijinal boyutun bir üst genişliğidir.
Geniş lastik için 285'i düşünebiliriiz.
Bu kayma alanını arttırabilir, yakıtı arttırır.
Bir ince boy lastik seçimi patenajı arttırıyor. Buda yanal kaymaya davetiye çıkarıyor.
Yukarıuda saydığımız 2a, b, c, d seçenekleri, desen, cins, ebad, genişlik bu hususun tamamlayıcı nitelikleri.
Netice şimdilik şudur.

Her aracın ve kullanıcının seyrettiği arazi şartlşarına göre değişen şartları önemlidir.
Dolayısıyla kesin, somut çözüm her arazi şartına her araca göre farklılık gösterecektir.
Kullanıcı kendi şartlarına uygun lastiği seçecek ve bu lastiklerin ve aracın huyuna göre kullanım tekniğine ulaşacaktır.
Yanal Kayma fiziğinin karmaşıklığını tecrübe ile aşacaktır.
Bu bir aceminin fikir yürütmeleridir.
Bu konuda ustalarının fikirlerini ve bilgilerini dinlemeye hazırdır.
Bu sebeple bu konu başlığı açılmıştır. Katkılarınızı beklerim.
 

Ynt: Yanal Kayma, Lateral Grip

offset jant yaptırdım toplamda 8 cm iz genişliğim sadece jant dan arttı önceki lastiğim 255 70 16 Bf goodrich AT
şimdiki lastiğim 7.5 16 (210 100 16)MRF super traction beklenenin aksine (lastikle aracın yüksekliği bariz şekilde arttı) yol tutuş caddede bile iyi..Arazide bir kez denedim fena iş çıkarmadı en azından kendi çabasıyla saplandığım yerden beni çıkarttı..bf goddrich at çamurda benim dışımda harket ivmelenme ve kaymalarla çok daha riskli bence bu çok acemi offroad severin lastik inceliği kalınlığı bağlamında deneyimi..
 



Ynt: Yanal Kayma, Lateral Grip

volkanturk' Alıntı:
offset jant yaptırdım toplamda 8 cm iz genişliğim sadece jant dan arttı önceki lastiğim 255 70 16 Bf goodrich AT
şimdiki lastiğim 7.5 16 (210 100 16)MRF super traction beklenenin aksine (lastikle aracın yüksekliği bariz şekilde arttı) yol tutuş caddede bile iyi..Arazide bir kez denedim fena iş çıkarmadı en azından kendi çabasıyla saplandığım yerden beni çıkarttı..bf goddrich at çamurda benim dışımda harket ivmelenme ve kaymalarla çok daha riskli bence bu çok acemi offroad severin lastik inceliği kalınlığı bağlamında deneyimi..
Sizin orijinal lastiğiniz 225 taktığınız 210.
Ancak tam MT desen değil OK desenine benzer.
Bu bakımdan sizin bir üst boyuta geçmeniz pek önemli değil.
Bu bakımdan 225 ile 210 arasında yol tutuşu açısından pek bir fark görülmüyor.
Dolayısıyla yanal tutuşunuzda pek problem çıkacağını sanmıyorum.
İdeali 234-245 bandı olsa idi diye de düşünürüm.
Ancak 7.5 serisinde 9.0 bulabilirsiniz ki bu da davlumbazınıza büyük gelir.
Davlumbazınız sınıfında en büyüklerden ve yanılmıyorsam 82 cm.
Bu da yükseltme kiti kullanmaksızın oldukça büyük lastik kullanımınıza ve aracınızı lastikten yükseltmenize olanak sağlıyor.
Kolay gelsin.
 

Ynt: Yanal Kayma, Lateral Grip

Aktarıyorum;

Genel sürüş Teknikleri

Teknik açıdan birkaç uyarı ve tavsiye...

1) Hızınızı viraja girmeden önce azaltın. Viraj içinde gaz kesmek arabanın arkasının savrulmasına sebep olur.
2) Hızınızı yolun gerçek şartlarına göre ayarlayın, kendi arzularınıza göre değil.
3) Hız arttıkça daha uzağa bakın. Olacakları önceden tahmin etmeye çalışın.
4) Her hızda fren için ne kadar duruş mesafesi olduğunu hesaplamayı öğrenin. Yolun fiziksel durumuna göre (asfalt, toprak, yağmur, kar) duruş mesafenizi tahmin etmeyi öğrenin.
5) Mümkün oldukça trafikte diğer araçlarla yakın hızlarda seyredin. Ortalama ve istikrarlı bir şekilde seyretmek tehlikeyi azaltır.
6) Öndeki araçla aranızda her zaman yeterli emniyet mesafesini bırakın. Araya başkası girmesin diye öndeki arabayı gereğinden fazla yakından takip etmek sizin için önünüze bir iki arabanın girmesinden çok daha kötü sonuçlar yaratabilir.
7) Otomobil kullanırken sadece yola konsantre olun. Yanınızdaki kişiyle konuşurken sakın ama sakın ona bakmayın. Bir anlık kafanızı çevirmeniz, kendinizi önünüzdeki arabanın tamponuna yapışık bulmanıza sebep olabilir.
8) Özellikle şehir içinde, radyo-teyp, klima, cam, vs gibi aksesuarlarla ilgilenirken mümkün olduğunca gözünüzü yoldan ayırmayın.
9) Yüksek hızlarda ani manevralardan kaçının. Yüksek hızlarda kontrolü kaybedilen bir arabayı tekrar çizgisine getirmek çok zordur.
10) Güvenli ve profesyonel bir sürüş mest olmuş halde değil, otomobilin kontrolünü elde tutarak yapılır.

İki elinizi de her zaman direksiyon üzerinde tutun. Sol kolu camdan sarkıtmak, ya da sağ elinizi sürekli vites topuzunda tutmak size birşey kazandırmaz.

Değişken zemininlerde yol tutuşu değerlendirmek için uygun ortamda frenleri denemek veya küçük direksiyon hareketleri yapmak iyidir.


İyi ve güvenli bir sürüş için aşağıdaki uyarılara dikkat etmelisiniz

1) Başa gelebilecek her türlü duruma karşı çözümleri önceden tasarlayın. Sebep-sonuç ilişkileriyle olabilecekleri önceden tahmin etmeye çalışın.
2) Eğer bir konvoyda veya yakın takip edilen bir trafikte iseniz, diğer sürücülerin davranışlarını, ne yapabileceklerini önceden tahmin etmek için uzağa bakın.
3) "Aquaplanning" etkisinde (lastiklerin su birikintilerinde yerle teması kaybetmeleri) gazı kesin, direksiyonu düz tutun.
4) Sollama yapmadan önce öndeki araca çok fazla yaklaşmayın. Ani bir şekilde sol şeride çıkmayın.
5) Sollamalarda öndeki araçtan biraz uzaktan seyredip, uygun zamanlamayı yaparak, aradaki mesafeyi hız almak amacıyla kullanıp sollamayı gerçekleştirmek daha kolaydır.
6) Eğer önünüzde giden araç, aniden bir manevra yaparsa siz de onun izinden gidin. Büyük ihtimalle yoldaki bir engelden kaçmıştır.
6 7) Yol üzerinde aniden bir hayvan veya bir objeyle karşılaşırsanız, direksiyonu aniden kırmayın, en az zararı verecek doğru manevrayı yapın. Ani frenle birlikte ani direksiyon hareketi arabayı rahatlıkla yoldan çıkarabilir. Ve unutmayın ki sizin hayatınız önünüze çıkabilecek bir hayvanınkinden daha değerlidir.


SÜRÜŞ FİZİĞİ




Kamm Dairesi:



otomobillerin tekerleklerine normal koşullarda doğrusal ve yanal kuvvetler etki eder. bu kuvvetler hareket edildiğinde , fren yaparken ve viraj dönerken oluşur.

kamm dairesi bu kuvvetlerin büyüklüğünü , yönünü ve lastiklerin yere tutunma sınırlarını göstermektedir.tüm kuvvetlerin toplamları (resultant) dairenin sınırları içinde kaldığı sürece lastiklerin tutunması yeterli düzeyde olmaktadır. eğer kuvvetlerin toplamı daire dışına çıkarsa güç aktarım sınırı aşıldığı için otomobil kaymaya başlar.

Sonuç
bir lastik ne kadar az doğrusal (gidiş yönüne) kuvvet aktarmak zorunda kalırsa o oranda fazla yanal güç taşıtabilir(ne kadar yavaş gidilirse o kadar fazla yanal tutuş olur) . iki tekerlekten çekişli bir otomobilde her tekerlek doğrusal kuvvetler toplamının yüzde 50 sini yere aktarmak zorunda kalırken sürekli dört tekerden çekişli bir otomobilde her tekerlek yalnızca doğrusal kuvvetlerin yüzde 25 ini yere aktarmak zorundadır.bu nedenle her tekerleğin taşıyabileceği yanal güç de daha fazla olduğundan viraj kullanımı daha güvenlidir

Ön Tekerlekler Üzerinde Kayma (Understeering):



önden çekişli otomobillerin ön tekerleklerine hareketi sağlayan birçok kuvvetin etki etmesi lastiklerin yanal tutuş yeteneğini azaltır.bu nedenle viraj dönülürken önden çekişli otomobillerde gaza yüklenildiğinde ön tekerlekler üzerinde viraj dışına kayma eğilimi vardır.

Çıkış Noktası
otomobil ön tekerlekler üzerinde kayarak viraj dışına doğru savrulmaktadır.direksiyon viraj içine daha da çevrilmesine rağmen tepki alınamamaktadır.

Neden
ön lastiklerin aktarabileceği yanal kuvvetlerin sınırını aşarak kaymaya başlamıştır.otomobilin ön tekerlekler üzerinde kaymasına , virajın sürücü tarafından yanlış değerlendirilmesi veya yol koşullarının birden değişmesi nedeniyle viraj içindeki otomobil hızının beklenmedik biçimde gerekenden yüksek kalması neden olmaktadır.

Farkına Varma
virajın dışı gittikçe yakınlaşmakta ve direksiyon hissizleşmektedir.lastiklerin ötmesi her zaman dışa kaydığı anlaına gelmediği için yanıltıcı olabilr.

Ne yapmalı
ayak gazdan çekilir.direksiyon viraj dışına hafifçe çevrilir.bunlar yapıldığında otomobilin hızı düşerek ön tekerlekler üzerindeki yük artacak ve otomobili yönlendirmek için gerekli yanal tutuş yaniden sağlanmış olacaktır.

Bu durumla karşılaşmamak için ne yapmalı
yol sürekli gözlemlenerek o an yapılabileceği sanılan subjektif hızın altında bir hızla viraja girmeli.

Arka Tekerleklerin Dışa Kayması (Oversteering):

arkadan itişli otomobillerde viraj dönüşlerinde gaza fazla yüklenildiğinde arka lastiklerin yanal tutuşu azalarak otomobilin arkası viraj dışına kayma eğilimine girer.

neden
viraj içinde gaza fazla yüklenmek veya aniden ayağı gazdan çekmek.

farkına varma
otomobil dönmeye başlamıştır.sürücünün görüş alanında her geçen saniye virajın iç çizgisi daha geniş olarak yer almaya başlamıştır.bu aşamada sürücü hislerine aldanmamalıdır ; yani otomobil dönmediği halde sürücüye dönüyormuş gibi gelebilir.otomobilin dönme eksenine en yakın oturan sürücü otomobilin döndüğünü ancak dönmenin ileriki aşamasında algılayabilir.

ne yapmalı
hemen debriyaja basılarak direksiyon otomobilin kaydığı yöne çevrilerek (kontra verilerek) otomobilin yönü düzeltilmeli .debriyaja basıldığında arka tekerleklerin yanal tutuşunu zayıflatan , hatta ortadan kaldırılarak yanal tutuş kuvvetlerinin geri gelmesi sağlanır.direksiyonla yapılan düzeltmeyle otomobil istenilen yöne girdiği zaman tereddüt etmeden çabucak direksiyon düzeltilmeli.


PSİKOLOJİK AÇIDAN GÜVENLİ SÜRÜŞ


İyi sürücülük, güvenli araba kullanmayı bilmektir... İyi, istikrarlı, usta bir sürücü olabilmek için öncelikle iyi bir psikolojiye sahip olmak gereklidir. Unutmayın ki kazaların veya hataların çoğu normalde yapmadığınız şeyleri yaparken olur! Herşeyden önce, istikrarlı kullanın. 2 saat 120'yle gitmek, 1 saat 90'la, 1 saat 150'yle gitmekten daha güvenlidir.

1) Arabanızı her zaman siz kullanın, başkalarının sizin sürüş tarzınızı değiştirmesine izin vermeyin.
2) Yolcularınızın sizi yönlendirmesine izin vermeyin.
3) Dışarıdan, diğer sürücülerden gelecek tepkileri umursamayın. Uygun bir dille söylemek gerekirse, asla GAZA GELMEYİN. Gaza gelmek, sürücülerin normalde yapmadıkları hareketleri yapmasına, bazı limitlerin ötesine geçmesine sebep olur. Böyle durumlarda KAZA GELİYORUM DER!
4) Gösteriş isteğinizi frenleyemiyorsanız, hızlı kullanmayı seviyorsanız, ustalığınızı uygun bir şekilde ortaya koyun.
5) Sabırlı ve hoşgörülü olun.
6) Diğer sürücülere saygı gösterin. Onların her küçük dikkatsizliğini, negatif bir olay olarak değerlendirmeyin, unutmayın ki herkes hata yapar. Bu hataları düzeltmek her zaman sizin işiniz değildir, ve genelde bağırıp-çağırmanız, kornaya sonuna kadar basmanız, ya da karşıdakine uzunları dikmeniz onun bu hataları bir daha yapmayacağı anlamına gelmez. Hata yapan sürücüleri uygun bir şekilde uyarın.
7) Diğer otomobil sürücülerinin de yolu kullandıklarını ve sizin gibi bu hizmete hakları olduğunu sakın unutmayın
 

Ynt: Yanal Kayma, Lateral Grip

Bir başka incerlemeyi aktarıyorum;

TEKNİK AÇIDAN GÜVENLİ SÜRÜŞ
Güvenli bir sürüş'teki en büyük etkenlerden biri kullandığınız araçtır. Yeni bir araç alırken o aracın hızlanmasından, son süratinden çok, yol tutuşunu, fren mesafesini, ABS-ESP-EBD-Hava Yastığı vs. gibi güvenlik önlemlerini göz önünde bulundurun.

Teknik açıdan birkaç uyarı ve tavsiye...

1) Hızınızı viraja girmeden önce azaltın. Viraj içinde gaz kesmek arabanın arkasının savrulmasına sebep olur.

2) Hızınızı yolun gerçek şartlarına göre ayarlayın, kendi arzularınıza göre değil.

3) Hız arttıkça daha uzağa bakın. Olacakları önceden tahmin etmeye çalışın.

4) Her hızda fren için ne kadar duruş mesafesi olduğunu hesaplamayı öğrenin. Yolun fiziksel durumuna göre (asfalt, toprak, yağmur, kar) duruş mesafenizi tahmin etmeyi öğrenin.

5) Mümkün oldukça trafikte diğer araçlarla yakın hızlarda seyredin. Ortalama ve istikrarlı bir şekilde seyretmek tehlikeyi azaltır.

6) Öndeki araçla aranızda her zaman yeterli emniyet mesafesini bırakın. Araya başkası girmesin diye öndeki arabayı gereğinden fazla yakından takip etmek sizin için önünüze bir iki arabanın girmesinden çok daha kötü sonuçlar yaratabilir.

7) Otomobil kullanırken sadece yola konsantre olun. Yanınızdaki kişiyle konuşurken sakın ama sakın ona bakmayın. Bir anlık kafanızı çevirmeniz, kendinizi önünüzdeki arabanın tamponuna yapışık bulmanıza sebep olabilir.

8) Özellikle şehir içinde, radyo-teyp, klima, cam, vs gibi aksesuarlarla ilgilenirken mümkün olduğunca gözünüzü yoldan ayırmayın.

9) Yüksek hızlarda ani manevralardan kaçının. Yüksek hızlarda kontrolü kaybedilen bir arabayı tekrar çizgisine getirmek çok zordur.

10) Güvenli ve profesyonel bir sürüş mest olmuş halde değil, otomobilin kontrolünü elde tutarak yapılır.İki elinizi de her zaman direksiyon üzerinde tutun. Sol kolu camdan sarkıtmak, ya da sağ elinizi sürekli vites topuzunda tutmak size bir şey kazandırmaz.Değişken zeminlerde yol tutuşu değerlendirmek için uygun ortamda frenleri denemek veya küçük direksiyon hareketleri yapmak iyidir.


İyi ve güvenli bir sürüş için aşağıdaki uyarılara dikkat etmelisiniz

1) Başa gelebilecek her türlü duruma karşı çözümleri önceden tasarlayın. Sebep-sonuç ilişkileriyle olabilecekleri önceden tahmin etmeye çalışın.

2) Eğer bir konvoyda veya yakın takip edilen bir trafikte iseniz, diğer sürücülerin davranışlarını, ne yapabileceklerini önceden tahmin etmek için uzağa bakın.

3) "Aquaplanning" etkisinde (lastiklerin su birikintilerinde yerle teması kaybetmeleri) gazı kesin, direksiyonu düz tutun.

4) Sollama yapmadan önce öndeki araca çok fazla yaklaşmayın. Ani bir şekilde sol şeride çıkmayın.

5) Sollamalarda öndeki araçtan biraz uzaktan seyredip, uygun zamanlamayı yaparak, aradaki mesafeyi hız almak amacıyla kullanıp sollamayı gerçekleştirmek daha kolaydır.

6) Eğer önünüzde giden araç, aniden bir manevra yaparsa siz de onun izinden gidin. Büyük ihtimalle yoldaki bir engelden kaçmıştır.

7) Yol üzerinde aniden bir hayvan veya bir objeyle karşılaşırsanız, direksiyonu aniden kırmayın, en az zararı verecek doğru manevrayı yapın. Ani frenle birlikte ani direksiyon hareketi arabayı rahatlıkla yoldan çıkarabilir. Ve unutmayın ki sizin hayatınız önünüze çıkabilecek bir hayvanınkinden daha değerlidir.


SÜRÜŞ FİZİĞİ

Kamm Dairesi: Otomobillerin tekerleklerine normal koşullarda doğrusal ve yanal kuvvetler etki eder. bu kuvvetler hareket edildiğinde, fren yaparken ve viraj dönerken oluşur. Kamm dairesi bu kuvvetlerin büyüklüğünü , yönünü ve lastiklerin yere tutunma sınırlarını göstermektedir.tüm kuvvetlerin toplamları (resultant) dairenin sınırları içinde kaldığı sürece lastiklerin tutunması yeterli düzeyde olmaktadır. eğer kuvvetlerin toplamı daire dışına çıkarsa güç aktarım sınırı aşıldığı için otomobil kaymaya başlar.

Sonuç:Bir lastik ne kadar az doğrusal (gidiş yönüne) kuvvet aktarmak zorunda kalırsa o oranda fazla yanal güç taşıtabilir(ne kadar yavaş gidilirse o kadar fazla yanal tutuş olur) . iki tekerlekten çekişli bir otomobilde her tekerlek doğrusal kuvvetler toplamının yüzde 50 sini yere aktarmak zorunda kalırken sürekli dört tekerden çekişli bir otomobilde her tekerlek yalnızca doğrusal kuvvetlerin yüzde 25 ini yere aktarmak zorundadır.bu nedenle her tekerleğin taşıyabileceği yanal güç de daha fazla olduğundan viraj kullanımı daha güvenlidir.


Ön Tekerlekler Üzerinde Kayma (Understeering): önden çekişli otomobillerin ön tekerleklerine hareketi sağlayan birçok kuvvetin etki etmesi lastiklerin yanal tutuş yeteneğini azaltır.bu nedenle viraj dönülürken önden çekişli otomobillerde gaza yüklenildiğinde ön tekerlekler üzerinde viraj dışına kayma eğilimi vardır.

Çıkış Noktası:Otomobil ön tekerlekler üzerinde kayarak viraj dışına doğru savrulmaktadır.direksiyon viraj içine daha da çevrilmesine rağmen tepki alınamamaktadır.

Neden:Ön lastiklerin aktarabileceği yanal kuvvetlerin sınırını aşarak kaymaya başlamıştır.otomobilin ön tekerlekler üzerinde kaymasına , virajın sürücü tarafından yanlış değerlendirilmesi veya yol koşullarının birden değişmesi nedeniyle viraj içindeki otomobil hızının beklenmedik biçimde gerekenden yüksek kalması neden olmaktadır.Farkına VarmaVirajın dışı gittikçe yakınlaşmakta ve direksiyon hissizleşmektedir. Lastiklerin ötmesi her zaman dışa kaydığı anlamına gelmediği için yanıltıcı olabilir.

Ne yapmalı
.Ayak gazdan çekilir.direksiyon viraj dışına hafifçe çevrilir.bunlar yapıldığında otomobilin hızı düşerek ön tekerlekler üzerindeki yük artacak ve otomobili yönlendirmek için gerekli yanal tutuş yaniden sağlanmış olacaktır.Bu durumla karşılaşmamak için ne yapmalı?Yol sürekli gözlemlenerek o an yapılabileceği sanılan subjektif hızın altında bir hızla viraja girmeli.


Arka Tekerleklerin Dışa Kayması (Oversteering): Arkadan itişli otomobillerde viraj dönüşlerinde gaza fazla yüklenildiğinde arka lastiklerin yanal tutuşu azalarak otomobilin arkası viraj dışına kayma eğilimine girer.NedenViraj içinde gaza fazla yüklenmek veya aniden ayağı gazdan çekmek.

Farkına Varma:eek:tomobil dönmeye başlamıştır.sürücünün görüş alanında her geçen saniye virajın iç çizgisi daha geniş olarak yer almaya başlamıştır.bu aşamada sürücü hislerine aldanmamalıdır ; yani otomobil dönmediği halde sürücüye dönüyormuş gibi gelebilir.otomobilin dönme eksenine en yakın oturan sürücü otomobilin döndüğünü ancak dönmenin ileriki aşamasında algılayabilir.

Ne Yapmalı:hemen debriyaja basılarak direksiyon otomobilin kaydığı yöne çevrilerek (kontra verilerek) otomobilin yönü düzeltilmeli. Debriyaja basıldığında arka tekerleklerin yanal tutuşunu zayıflatan , hatta ortadan kaldırılarak yanal tutuş kuvvetlerinin geri gelmesi sağlanır.direksiyonla yapılan düzeltmeyle otomobil istenilen yöne girdiği zaman tereddüt etmeden çabucak direksiyon düzeltilmeli.



PSİKOLOJİK AÇIDAN GÜVENLİ SÜRÜŞİyi sürücülük, güvenli araba kullanmayı bilmektir... İyi, istikrarlı, usta bir sürücü olabilmek için öncelikle iyi bir psikolojiye sahip olmak gereklidir. Unutmayın ki kazaların veya hataların çoğu normalde yapmadığınız şeyleri yaparken olur! Her şeyden önce, istikrarlı kullanın. 2 saat 120'yle gitmek, 1 saat 90'la, 1 saat 150'yle gitmekten daha güvenlidir.

1) Arabanızı her zaman siz kullanın, başkalarının sizin sürüş tarzınızı değiştirmesine izin vermeyin.

2) Yolcularınızın sizi yönlendirmesine izin vermeyin.

3) Dışarıdan, diğer sürücülerden gelecek tepkileri umursamayın. Uygun bir dille söylemek gerekirse, asla

GAZA GELMEYİN. Gaza gelmek, sürücülerin normalde yapmadıkları hareketleri yapmasına, bazı limitlerin ötesine geçmesine sebep olur. Böyle durumlarda

KAZA GELİYORUM DER!

4) Gösteriş isteğinizi frenleyemiyorsanız, hızlı kullanmayı seviyorsanız, ustalığınızı uygun bir şekilde ortaya koyun.

5) Sabırlı ve hoşgörülü olun.

6) Diğer sürücülere saygı gösterin. Onların her küçük dikkatsizliğini, negatif bir olay olarak değerlendirmeyin, unutmayın ki herkes hata yapar. Bu hataları düzeltmek her zaman sizin işiniz değildir, ve genelde bağırıp-çağırmanız, kornaya sonuna kadar basmanız, ya da karşıdakine uzunları dikmeniz onun bu hataları bir daha yapmayacağı anlamına gelmez. Hata yapan sürücüleri uygun bir şekilde uyarın.

7) Diğer otomobil sürücülerinin de yolu kullandıklarını ve sizin gibi bu hizmete hakları olduğunu sakın unutmayın.



BU UYARILARA KULAK ASINIZ!

- Dashboard'un üzerine, ön cama yansıyıp, görüşümüzü etkileyecek cisimler kesinlikle koymayınız. Sigara, kutu mendil, kağıt, süs bebekler vs...

- Şehir içi ve dur-kalk trafikte dahi, emniyet kemerinizi takınız. 20km/s sürat bile, başınızı dashboard a çarpmaya yetecek bir sürattir. Size ceza kesecek trafik polisini değil, kırılan dişlerinizi düşünün... nıhaaaa) (arada şaka yapabiliriz herhal)

- Arka koltukta oturuyor olsanız bile emniyet kemerinizi takınız. Olası kaza anında, önde ya da arkada oturuyor olmanız sonucu etkilemeyecektir.

- 24 saat kısa hüzmeli farlarınızı yakarak seyahat ediniz. O anda sizi fark etmeyen, dalgın bir yayanın veya sürücünün sizi fark etmesini sağlayabilirsiniz. Ayrıca sollama anında karşıdan gelen araç, mesafenizi daha iyi tayin edecektir.

- Civarınızda başka araç olmasa bile, dönüşlerde sinyallerinizi kullanınız. Belki o anda sizin göremediğiniz bir yaya yada sürücü hareketlerini size göre ayarlıyor olabilir.

- Tüm aydınlatma ve uyarı ışıklarınızı düzenli olarak kontrol ediniz. Otomobilinizi ısıtırken bile yapabilirsiniz. Mutlaka sizde stopları yanmayan bir aracın arkasında gitmiş ve rahatsız olmuşsunuzdur.

- Fren balatalarınızı her 5000 km.de bir kontrol etmeniz, olabilecek bir problemi zamanında fark etmenizi sağlayabilir.

- Diş derinliği azalan(min. 2mm) lastiklerinizi yenisiyle değiştirmelisiniz. Önemli olan aynı lastikle uzun kilometre yapmak değil, kazasız bir sürüş yapmaktır. Aracınızın zemine temas eden tek parçası lastiklerdir. Dolayısıyla sizin ve sevdiklerinizin tek güvencesidir.

- Lastik havalarınızı her gün aracınızı ısıtırken gözle kontrol etmeniz, her 10 günde bir hava ölçümü yapmanız hayatınızı kurtarabilir. Lastik havalarınız, araç üreticisinin tavsiye ettiğinden kesinlikle daha az olmamalıdır.

- Kesinlikle "yakın takip" yapmayınız. Daha önce kaza yapan insanlarla konuşun, size "bir anda" olduğunu söyleyecektir. "An'lara" ihtiyacınız olan trafik ortamında yakın takip bir intihardır.

- Hatalı sollama yapmayın. İçinizde "en ufak bir şüphe" duyuyorsanız, sollamaktan "vazgeçin".

- Bölünmüş yollarda "sol şerit ihlali" yapmayınız. Sol şerit "maksimum hız" şeridi değil, "sollama" şerididir.


DOĞRU SÜRÜŞ POZİSYONU

Kol ve bacak mesafesi: Bir aracı iyi kontrol etmekte ve güvenli bir şekilde kullanmakta, doğru sürüş pozisyonu en ön plandadır. Koltuğun arkasının iyi ayarlanması, kollarınızın ve bacaklarınız pozisyonu, aynalar, direksiyon, size en uygun, en rahat sürüş pozisyonunu sağlayacak şekilde olmalıdır.

Öncelikle sırtınız her zaman koltuğa yapışık, dayanmış olmalıdır.

Eğer koltuğu fazla geriye çekmiş veya koltuğun arka kısmını fazla yatırmış iseniz ve direksiyonu tutmak için biraz öne doğru kalkıyor ve sırtınız koltuktan ayrılıyorsa bu çok tehlikelidir.

Virajlarda dengenizi kaybetmemeniz için sırtınız her zaman koltuğa sıkı sıkıya değiyor olsun.

Bazen piyasa yapmak amacıyla gezinen Doğan, Şahin vari otomobiller görürsünüz, koltuklarını o kadar geriye yatırmışlardır ki, neredeyse arabalarını yatarak kullanırlar.

Bu hareketin anlamı nedir, ben hala çözemediysem de, bunun iyi bir şey olduğunu sanan sürücüleri(!?) ralli pilotlarının sürüş pozisyonlarına dikkat etmeye davet ediyorum.

Her zaman son derece dik (neredeyse 90derece) ve direksiyona çok rahatça kumanda edebilecek, yakın bir şekilde otururlar.

Fakat şunu da belirteyim ki, airbag'li araçlarda direksiyona çok fazla yakın durmak da sakıncalı.

Yani ortasını bulmak gerek.

Ortası da, sırt tamamen koltuğa yaslanıp kollarınızı direksiyonun üst noktasına uzatıldığında bileklerin direksiyon simidine temas ediyor olması gerektiğidir.

Kolların ve dolayısıyla gövdenin uygun pozisyonu budur.

Bacak pozisyonlarına geldiğimizde, bacaklar, direksiyon simidine değmeyecek, ve siz direksiyonu çevirirken ellerinize temas etmeyecek şekilde durmalıdır.

Ayrıca ayağınızı pedallardan çektiğinizde dizinizin bir yere değmemesi gerekir. (Direksiyon bağlantısının olduğu yerin alt kısmı gibi).

Yani bacaklar çok kırık olmamalıdır.Uygun sürüş pozisyonu için önce bacaklarınıza göre (kırık olmayacak şekilde) koltuğu ayarlayın ve sonra ona göre koltuğunuzun arka yatırılabilen kısmıyla kollarınızın direksiyona uzaklığını ayarlayın.

Ellerin direksiyon üzerindeki konumları: Direksiyon simidi yaklaşık 9'u çeyrek geçe konumunda dıştan tutularak başparmaklar direksiyon göbeğinden kolların üzerine konumlandırılır.

Direksiyon kollarının üzerine yerleştirilen başparmaklar kolların sahip olduğu ağırlığın bir bölümünün taşınmasına yardımcı olur.

Direksiyonda yapılacak tüm hareketler bu temel pozisyondan yola çıkılarak başlatılır.

Otomobilin yönlendirilmesi için genellikle direksiyonun en fazla yarım tur çevrilmesi yetmektedir ; bu nedenle yettiği sürece ellerin sahip olduğu konum bozulmadan uzunca süre yol alınabilir.

Dönüşlerde viraj çapı küçüldüğünde virajın iç tarafına bakan el gevşetilerek viraj dışındaki elle direksiyon simidi 180 derceye kadar çevrilebilir

.Bu yöntemle direksiyon çok çabuk çevrilebilir ve sonra temel direksiyon tutuş pozisyonu çabucak gerçekleştirilebilir.

Anlatılan yöntem özellikle arkası savrulan bir otomobilin de ön tekerleklerin hangi konumda olduğunun anlaşılamaması veya geç anlaşılabilmesi nedeniyle çok önemlidir.

Direksiyondaki temel tutuş pozisyonuna sadık kalındığı sürece ani manevralar çabuk ve doğru olarak gerçekleştirilebilir.

Ayakların pedallar üzerindeki konumları: Sol ayağınızı kullanmadığınız zamanlarda, asla ayağınızı debriyaj pedalı üzerinde tutmayınız. Bu debriyajın oynar aksamına zarar verebilir ve ayrıca debriyaj balatalarını eskitebilir.

Uygun pozisyon, sol ayağın, kullanılmadığı zamanlarda, debriyajın sol tarafındaki boşlukta tutulmasıdır. (Hatta bazı araçlarda sol ayak dayama yeri vardır.

Sportif pedal takımlarında da pedallar dörtlüdür. Sol ayak her zaman soldaki ayak dayama yerinde durur.)



DİKKAT VE KONSANTRASYON Asla ama asla alkollü araba kullanmayın.

Alkol insan vücudunu her yönden zayıflatan bir etkendir, dikkat ve konsantrasyonun 1 numaralı düşmanıdır.

Unutmayın ki alkollü araba kullanmanız milyarlarca hasara ya da hayatınıza sebep olabilir.

Karar sizin, 1 gece araba kullanmamak veya öbür tarafa gitmek.

- 2 küçük kutu (850ml) bira, 2 kadeh şarap (220ml), 1 duble rakı yasal sınırdır. Yolunuz kısa da olsa, şehiriçi de gitseniz, yavaş da gidecek olsanız, polis durdurursa 6 aylığına ehliyetinizi alır.

- Uykusuzluk, alkol, uyuşturucu, ilaçlar, cep telefonu, araç içine koyulan nesneler, radyo-teyp sizin dikkatinizin dağılmasına sebep olur. En ufak bir konsantrasyon bozukluğu çok ciddi sonuçlara sebebiyet verebilir. Gözünüz her zaman yolda olsun.

- Hiç bir zaman uykulu araba kullanmayın. Uyumadan devam edebileceğinizi sanmayın. Dikkatinizin dağıldığı, yorulduğunuz anda, arabanızı park edin ve arabanın dışında bir yerde, 1 saat kadar dinlenin, çay-kahve türünden uyarıcı içecekler için ve zinde olarak yola devam edin. 1 saatlik bir mola önünüzdeki yılların kurtarıcısı olabilir.

- Eğer uzun bir yolculuk yapmak zorundaysanız, kendinizi fiziksel formda hissettiğinizde yola çıkın. Eğer hafif bir şeyler yerseniz daha iyi olur.
 

Ynt: Yanal Kayma, Lateral Grip

Bir başka incelemeyi aktarıyorum;

Otomobillerin tekerleklerine normal koşullarda doğrusal ve yanal kuvvetler etki eder. Bu kuvvetler hareket edildiğinde , fren yaparken ve viraj dönerken oluşur.

Kamm Dairesi

Otomobillerin tekerleklerine normal koşullarda doğrusal ve yanal kuvvetler
etki eder. Bu kuvvetler hareket edildiğinde , fren yaparken ve viraj dönerken oluşur.

Kamm dairesi bu kuvvetlerin büyüklüğünü , yönünü ve lastiklerin yere
tutunma sınırlarını göstermektedir. Tüm kuvvetlerin toplamları
(resultant) dairenin sınırları içinde kaldığı sürece lastiklerin
tutunması yeterli düzeyde olmaktadır. Eğer kuvvetlerin toplamı daire dışına
çıkarsa güç aktarım sınırı aşıldığı için otomobil kaymaya başlar.

Sonuç

Bir lastik ne kadar az doğrusal (gidiş yönüne) kuvvet aktarmak zorunda kalırsa
o oranda fazla yanal güç taşıtabilir (ne kadar yavaş gidilirse o kadar
fazla yanal tutuş olur). İki tekerlekten çekişli bir otomobilde her tekerlek
doğrusal kuvvetler toplamının yüzde 50 sini yere aktarmak zorunda kalırken
sürekli dört tekerden çekişli bir otomobilde her tekerlek yalnızca doğrusal
kuvvetlerin yüzde 25 ini yere aktarmak zorundadır. Bu nedenle her tekerleğin taşıyabileceği yanal güç de daha fazla olduğundan viraj kullanımı daha güvenlidir.

Ön Tekerlekler Üzerinde Kayma (Understeering):

Önden çekişli otomobillerin ön tekerleklerine hareketi sağlayan birçok
kuvvetin etki etmesi lastiklerin yanal tutuş yeteneğini azaltır. Bu nedenle
viraj dönülürken önden çekişli otomobillerde gaza yüklenildiğinde ön
tekerlekler üzerinde viraj dışına kayma eğilimi vardır.

Çıkış Noktası

Otomobil ön tekerlekler üzerinde kayarak viraj dışına doğru savrulmaktadır.direksiyon
viraj içine daha da çevrilmesine rağmen tepki alınamamaktadır.

Neden?

Ön lastiklerin aktarabileceği yanal kuvvetlerin sınırını aşarak kaymaya
başlamıştır.otomobilin ön tekerlekler üzerinde kaymasına , virajın sürücü
tarafından yanlış değerlendirilmesi veya yol koşullarının birden değişmesi
nedeniyle viraj içindeki otomobil hızının beklenmedik biçimde gerekenden yüksek kalması neden olmaktadır.

Farkına Varma

Virajın dışı gittikçe yakınlaşmakta ve direksiyon hissizleşmektedir.
Lastiklerin ötmesi her zaman dışa kaydığı anlaına gelmediği için yanıltıcı
olabilir.

Ne yapmalı?

Ayak gazdan çekilir. Direksiyon viraj dışına hafifçe çevrilir. Bunlar yapıldığında
otomobilin hızı düşerek ön tekerlekler üzerindeki yük artacak ve
otomobili yönlendirmek için gerekli yanal tutuş yaniden sağlanmış olacaktır.

Bu durumla karşılaşmamak için ne yapmalı?

Yol sürekli gözlemlenerek o an yapılabileceği sanılan subjektif hızın altında
bir hızla viraja girmeli.

Arka Tekerleklerin Dışa Kayması (Oversteering):

Arkadan itişli otomobillerde viraj dönüşlerinde gaza fazla yüklenildiğinde
arka lastiklerin yanal tutuşu azalarak otomobilin arkası viraj dışına kayma
eğilimine girer.

Neden?

Viraj içinde gaza fazla yüklenmek veya aniden ayağı gazdan çekmek.

Farkına varma

Otomobil dönmeye başlamıştır. Sürücünün görüş alanında her geçen
saniye virajın iç çizgisi daha geniş olarak yer almaya başlamıştır. Bu aşamada
sürücü hislerine aldanmamalıdır; yani otomobil dönmediği halde sürücüye
dönüyormuş gibi gelebilir. Otomobilin dönme eksenine en yakın oturan sürücü
otomobilin döndüğünü ancak dönmenin ileriki aşamasında algılayabilir.

Ne yapmalı?

Hemen debriyaja basılarak direksiyon otomobilin kaydığı yöne çevrilerek
(kontra verilerek) otomobilin yönü düzeltilmeli. Debriyaja basıldığında
arka tekerleklerin yanal tutuşunu zayıflatan, hatta ortadan kaldırılarak
yanal tutuş kuvvetlerinin geri gelmesi sağlanır. Direksiyonla yapılan düzeltmeyle
otomobil istenilen yöne girdiği zaman tereddüt etmeden çabucak direksiyon düzeltilmeli.
 

Ynt: Yanal Kayma, Lateral Grip

Bir başka görüşü aktarıyorum;

Sürüş Tekniği

Güvenli bir sürüş'teki en büyük etkenlerden biri kullandığınız araçtır. Yeni bir araç alırken o aracın hızlanmasından, son süratinden çok, yol tutuşunu, fren mesafesini, ABS-TC-ESP-EBD-Hava Yastığı vs. gibi güvenlik önlemlerini gözönünde bulundurun.

Teknik açıdan birkaç uyarı ve tavsiye...

1) Hızınızı viraja girmeden önce azaltın. Viraj içinde gaz kesmek arabanın arkasının savrulmasına sebep olur.

2) Hızınızı yolun gerçek şartlarına göre ayarlayın, kendi arzularınıza göre değil.

3) Hız arttıkça daha uzağa bakın. Olacakları önceden tahmin etmeye çalışın.

4) Her hızda fren için ne kadar duruş mesafesi olduğunu hesaplamayı öğrenin. Yolun fiziksel durumuna göre (asfalt, toprak, yağmur, kar) duruş mesafenizi tahmin etmeyi öğrenin.

5) Mümkün oldukça trafikte diğer araçlarla yakın hızlarda seyredin. Ortalama ve istikrarlı bir şekilde seyretmek tehlikeyi azaltır.

6) Öndeki araçla aranızda her zaman yeterli emniyet mesafesini bırakın. Araya başkası girmesin diye öndeki arabayı gereğinden fazla yakından takip etmek sizin için önünüze bir iki arabanın girmesinden çok daha kötü sonuçlar yaratabilir.

7) Otomobil kullanırken sadece yola konsantre olun. Yanınızdaki kişiyle konuşurken sakın ama sakın ona bakmayın. Bir anlık kafanızı çevirmeniz, kendinizi önünüzdeki arabanın tamponuna yapışık bulmanıza sebep olabilir.

8) Özellikle şehir içinde, radyo-teyp, klima, cam, vs gibi aksesuarlarla ilgilenirken mümkün olduğunca gözünüzü yoldan ayırmayın.

9) Yüksek hızlarda ani manevralardan kaçının. Yüksek hızlarda kontrolü kaybedilen bir arabayı tekrar çizgisine getirmek çok zordur.

10) Güvenli ve profesyonel bir sürüş mest olmuş halde değil, otomobilin kontrolünü elde tutarak yapılır.

İki elinizi de her zaman direksiyon üzerinde tutun. Sol kolu camdan sarkıtmak, ya da sağ elinizi sürekli vites topuzunda tutmak size birşey kazandırmaz.

Değişken zemininlerde yol tutuşu değerlendirmek için uygun ortamda frenleri denemek veya küçük direksiyon hareketleri yapmak iyidir.

İyi ve güvenli bir sürüş için aşağıdaki uyarılara dikkat etmelisiniz:

1) Başa gelebilecek her türlü duruma karşı çözümleri önceden tasarlayın. Sebep-sonuç ilişkileriyle olabilecekleri önceden tahmin etmeye çalışın.

2) Eğer bir konvoyda veya yakın takip edilen bir trafikte iseniz, diğer sürücülerin davranışlarını, ne yapabileceklerini önceden tahmin etmek için uzağa bakın.

3) "Aquaplanning" etkisinde (lastiklerin su birikintilerinde yerle teması kaybetmeleri) gazı kesin, direksiyonu düz tutun.

4) Sollama yapmadan önce öndeki araca çok fazla yaklaşmayın. Ani bir şekilde sol şeride çıkmayın.

5) Sollamalarda öndeki araçtan biraz uzaktan seyredip, uygun zamanlamayı yaparak, aradaki mesafeyi hız almak amacıyla kullanıp sollamayı gerçekleştirmek daha kolaydır.

6) Eğer önünüzde giden araç, aniden bir manevra yaparsa siz de onun izinden gidin. Büyük ihtimalle yoldaki bir engelden kaçmıştır.

7) Yol üzerinde aniden bir hayvan veya bir objeyle karşılaşırsanız, direksiyonu aniden kırmayın, en az zararı verecek doğru manevrayı yapın. Ani frenle birlikte ani direksiyon hareketi arabayı rahatlıkla yoldan çıkarabilir. Ve unutmayın ki sizin hayatınız önünüze çıkabilecek bir hayvanınkinden daha değerlidir.
 



Ynt: Yanal Kayma, Lateral Grip

Bir başka yaklaşım daha. Aktarıyorum;

Limited Frenaj
varbak.com - Sürüş Teknikleri
Doğru frenaj yapabilmek ciddi bir beceri işidir. Yavaşlamak istediğinizde fren pedalına basarsınız.

Eğer daha çok yavaşlamak istiyorsanız pedala biraz daha kuvvetli basarsınız. Bu yaklaşım şehir içi trafiğinde gezinirken oldukça yeterli olacaktır. Ancak yüksek performanslı bir sürüş esnasında hızınızı istediğiniz oranda ve mümkün olan en kısa sürede düşürmeniz önem kazanır.

Eğer fren pedalına gereğinden az basıyorsanız frenaja daha erken başlamanız gerekecek bu da fren mesafenizi ve sürenizi uzatacaktır. Bunun aksine frene gereğinden fazla bir kuvvetle basmak da tekerleklerinizi kilitleyecek, direksiyon kontrolünüz kaybolacak, fren mesafeniz uzayacak ve lastiklerinizde düz bölgeler şeklinde aşınmalar meydana gelecektir. Bu durumlardan kaçınmak için yapılması gereken şey limit frenlemedir.

LİMİT (EŞİK) FRENLEME

Fren pedalına tekerleklerin tam kilitlenme noktasından bir parça daha az bir basınç uygulanarak yukarıda sözü edilen olumsuz durumların ortaya çıkmasını önlerken fren mesafesi ve süresini en az değerde tutmaktır.

Fren limiti bir çok parametreye bağlı olarak değişim göstermektedir. Bunları iki grupta toplamak mümkündür.

Fren limitini alçaltan (tekerleklerin daha kolay kilitlenebileceği) etkenler:

Meyil inme.
Sıklıkla tekrarlanan tümsekler ve çukurlar.
Gevşek yüzey kaplamaları (tozlu, mıcırlı ve toprak yollar).
Su, yağ, çiğ gibi kayganlığı arttırıcı etkiler.
Büyük kamber açıları ve yolun gidiş doğrultusuna dik yöndeki eğimi.
Aşırı sıcak veya soğuk lastikler

Fren limitini yükselten etkenler:

Meyil tırmanma.
Temiz ve kuru yol yüzeyleri
Uygun sıcaklıktaki lastikler

Yapılması gereken şey; sürüş esnasında yukarıdaki etkenlerin varlığını ve değişimini sürekli olarak izleyip değerlendirerek fren limitine olacak etkilerini göz önüne almaktır. Diğer bir değişle yol durumu değerlendirilmeli ve tekerlekleri kilitlemeksizin en yüksek fren gücü uygulanacak şekilde pedala uygulanan basınca karar verilmelidir.

SIKLIKLA YAPILAN FRENLEME HATALARI

Fren limitinin bilinmemesi dolayısıyla çoğu zaman erken ve hafif frenaj sonucu frenleme süresi ve mesafesinin uzaması nedeniyle zaman kayıpları artmaktadır.

Yukarıdakinin tersine çok geç ve sert fren yapmak da arabayı kontroldan çıkarabileceği gibi kıymetli yarış lastiklerini de duman haline getirecektir. (Bu durum daha çok başlarda olmaktadır. Yarış dergileri okumak yerine yarışmaya başlandıktan bir süre sonra geçer:smiley:).

Bu tür sert frenajların sonucu çoğu zaman virajın giriş noktası kaçırılabilmekte ve yoldan çıkma tehlikesi ortaya çıkmaktadır. Ayrıca bir süre sonra lastiklerinizden "LAP LAP LAP" diye bir ses duyarsanız bu, lastiklerinizin bu tür kızaklamalar sonucu üzerlerinde oluşan düz bölgelerin yere çarpma sesi olabilir.

Önemli hatalardan birisi de viraj içerisinde dönüş esnasında fren yapmaktır. Bu düşük süratler için bir sorun teşkil etmez. Ancak yüksek performanslı bir sürüşte şık bir spin ve yol dışına çıkma ile sonuçlanabilir. Frenaj işlemi viraj öncesinde bitmiş, hız ayarlanmış olmalıdır. (Sol ayak freni hariç tabii). Fren pedalına kıracak gibi çok ani biçimde basmak, pompalamak, tekmelemek vs. faydasız hareketlerdir.

LİMİT FRENLEME EGZERSİZLERİ

Limit freni trafikte denemek gerçekten çok tehlikeli sonuçlar doğurabilir. Küçük bir hata önünüzdekinin arkasından çarpmanıza veya arkanızdakinin size çarpmasına sebep olacaktır. Bu durum gerçekleştiğinde üzülmek veya pişmanlık bir işe yaramayacaktır. En iyisi kendinize boş ve tercihen kaygan bir yol bulmanızdır. Fren pedalına uyguladığınız basınca konsantre olmanız işinizi kolaylaştırabilir.

Kendinize bir işaret seçip bu noktadan sabit bir hızla (40-50 km/h ile başlayın) geçerken frene başlayın ve bunu en kısa durma mesafesini elde edene kadar tekrarlayın.

Daha sonra iki işaret arasında çalışmaya başlayacaksınız. Birinci işareti geçtiğiniz an fren pedalına sabit bir basınç uygulamaya başlayın ve araç durana kadar bu basıncı değiştirmeyin. Tam ikinci işaretin üzerinde durana kadar bu egzersizi tekrarlayın.

Not: Bu bilgiler sizi daha kanlı bir trafik canavarı haline getirmek amacıyla verilmemiştir. Yeteneklerinizi gösterebileceğiniz yerlerin yarış pistleri olduğunu unutmayınız. Bu alıştırmalar esnasında ve sonrasında arkanızdan gelen sürücülerin otomobil yarışçısı olmadıklarını ve sizin kadar iyi frenaj yapamama ihtimallerini unutmayın.
 

Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
104,868
Mesajlar
1,531,561
Kayıtlı Üye Sayımız
166,941
Kaydolan Son Üyemiz
aydin

Çevrimiçi üyeler



Geri
Üst