Yanal Kayma, Lateral Grip

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan Off2 Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 40
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 12,074
Ynt: Yanal Kayma, Lateral Grip

Bir diğer görüş;

Kamm Dairesi:



otomobillerin tekerleklerine normal koşullarda doğrusal ve yanal kuvvetler etki eder bu kuvvetler hareket edildiğinde , fren yaparken ve viraj dönerken oluşur

kamm dairesi bu kuvvetlerin büyüklüğünü , yönünü ve lastiklerin yere tutunma sınırlarını göstermektedirtüm kuvvetlerin toplamları (resultant) dairenin sınırları içinde kaldığı sürece lastiklerin tutunması yeterli düzeyde olmaktadır eğer kuvvetlerin toplamı daire dışına çıkarsa güç aktarım sınırı aşıldığı için otomobil kaymaya başlar

Sonuç
bir lastik ne kadar az doğrusal (gidiş yönüne) kuvvet aktarmak zorunda kalırsa o oranda fazla yanal güç taşıtabilir(ne kadar yavaş gidilirse o kadar fazla yanal tutuş olur) iki tekerlekten çekişli bir otomobilde her tekerlek doğrusal kuvvetler toplamının yüzde 50 sini yere aktarmak zorunda kalırken sürekli dört tekerden çekişli bir otomobilde her tekerlek yalnızca doğrusal kuvvetlerin yüzde 25 ini yere aktarmak zorundadırbu nedenle her tekerleğin taşıyabileceği yanal güç de daha fazla olduğundan viraj kullanımı daha güvenlidir
 

Etiketler
Ynt: Yanal Kayma, Lateral Grip

ESP sorusuna cevap;

Elektronik Stabilite Programı ESP Nedir? Nasıl Çalışır?

--------------------------------------------------------------------------------
Çoğumuz, ESP'nin adını ilk defa Mercedes A sınıfı otomobillerin takla atma hatasından sonra duyduk. Otomobil dergilerinin yaptığı slalom testlerinde, aracın ani manevralarda takla atmasının ardından, Mercedes, bütün A sınıfı otomobillere bu sistemi takarak soruna çözüm getirdi.

ESP'nin çalışma prensibi aslında çok basit. 4 teker de birbirinden bağımsız gaz verebilme ve fren yapabilme yeteneğine sahip.Tabii ki biz bunu 4 tane gaz ve 4 tane fren pedalıyla yapmıyoruz. Ani manevralarda aracın fiziksel dengesinin bozulması sonucunda tekerlerden biri ya da birkaçı kayma eğiliminde bulunup araba savrulmaya başladığı anda, ESP sistemi devreye giriyor ve arabanın kaydığı yöne, doğrultuya bağlı olarak ilgili tekerleğe gaz veya fren uyguluyor. Peki bu sistem aracın kaydığını nasıl algılıyor? Birazdan aşağıdaki şekilde de göreceğiniz gibi, ESP sistemine bağlı çeşitli sistemler, algılayıcılar var. Bunlardan benim size olayı açıklamakta kullanacaklarım, "Tekerlek Hızı Algılayıcısı", "Yanal Hız Algılayıcısı", "Direksiyon Açısı Algılayıcısı" ve "Fren Basıncı Algılayıcısı". Şimdi arabamızın arkasının kaymaya başladığını farzedelim, bakalım ESP bunu nasıl anlayacak.

Öncelikle arabanın arkası savrulunca Yanal Hız Algılayıcısı arabanın yanal yönde bir dengesizlik gösterdiğini, yani savrulduğunu çok basit bir şekilde algılayacaktır. Ayrıca Tekerlek Hızı Algılayıcıları arka tekerleklerin kaymaya başladıkları zaman dönüş hızlarının ön tekerleklere göre daha az olduğunu görecek, benzer bir şekilde Fren Basıncı Algılayıcısı da arka tekerleklere, öne nazaran daha az fren basıncı uygulandığını farkederek, aynı şekilde arka tutuşun kaybolduğunu anlayabilecektir. Son olarak Direksiyon Açısı Algılayıcısı'nın da nasıl çalıştığını anlatmamız gerekirse, arabanın kafadan kaydığını düşünmek yeterli olacaktır. Hızlı bir virajda, siz direksiyonu çeviriyorsunuz, ama aşırı hızlı gittiğiniz için, arabanın ön tarafı dönmüyor. (Bu olay önden çekişli arabalarda, viraj içinde gaza basıldığında, rahatlıkla anlaşılabilir).
Kaynak: Delinetciler Paylaşım Forumu http://www.delinetciler.net/forum/merak-ettikleriniz/64749-elektronik-stabilite-programi-esp-nedir-nasil-calisir.html

Teknik Bilgiler
Elektronik Stabilite Programı ESP Nedir? Nasıl Çalışır? Çoğumuz, ESP'nin adını ilk defa Mercedes A sınıfı otomobillerin takla atma hatasından sonra duyduk. Otomobil dergilerinin yaptığı slalom testlerinde, aracın ani manevralarda takla atmasının ardından, Mercedes, bütün A sınıfı otomobillere bu sistemi takarak soruna çözüm getirdi.

ESP'nin çalışma prensibi aslında çok basit. 4 teker de birbirinden bağımsız gaz verebilme ve fren yapabilme yeteneğine sahip.Tabii ki biz bunu 4 tane gaz ve 4 tane fren pedalıyla yapmıyoruz. Ani manevralarda aracın fiziksel dengesinin bozulması sonucunda tekerlerden biri ya da birkaçı kayma eğiliminde bulunup araba savrulmaya başladığı anda, ESP sistemi devreye giriyor ve arabanın kaydığı yöne, doğrultuya bağlı olarak ilgili tekerleğe gaz veya fren uyguluyor. Peki bu sistem aracın kaydığını nasıl algılıyor? Birazdan aşağıdaki şekilde de göreceğiniz gibi, ESP sistemine bağlı çeşitli sistemler, algılayıcılar var. Bunlardan benim size olayı açıklamakta kullanacaklarım, "Tekerlek Hızı Algılayıcısı", "Yanal Hız Algılayıcısı", "Direksiyon Açısı Algılayıcısı" ve "Fren Basıncı Algılayıcısı". Şimdi arabamızın arkasının kaymaya başladığını farzedelim, bakalım ESP bunu nasıl anlayacak.

Öncelikle arabanın arkası savrulunca Yanal Hız Algılayıcısı arabanın yanal yönde bir dengesizlik gösterdiğini, yani savrulduğunu çok basit bir şekilde algılayacaktır. Ayrıca Tekerlek Hızı Algılayıcıları arka tekerleklerin kaymaya başladıkları zaman dönüş hızlarının ön tekerleklere göre daha az olduğunu görecek, benzer bir şekilde Fren Basıncı Algılayıcısı da arka tekerleklere, öne nazaran daha az fren basıncı uygulandığını farkederek, aynı şekilde arka tutuşun kaybolduğunu anlayabilecektir. Son olarak Direksiyon Açısı Algılayıcısı'nın da nasıl çalıştığını anlatmamız gerekirse, arabanın kafadan kaydığını düşünmek yeterli olacaktır. Hızlı bir virajda, siz direksiyonu çeviriyorsunuz, ama aşırı hızlı gittiğiniz için, arabanın ön tarafı dönmüyor. (Bu olay önden çekişli arabalarda, viraj içinde gaza basıldığında, rahatlıkla anlaşılabilir).





İşte bu durumda, siz direksiyonu çevirdiğinize rağmen Yanal Hız Algılayıcısı bir dönme hareketi hissedemeyeceği için, arabanın kafadan kaydığını, yani ön tekerleklerin tutuşunu kaybettiğini ESP sistemi algılar. Bütün bu bilgilerden sonra ESP sisteminin şekildeki örnekte nasıl işlediğini açıklayabiliriz.
1)ABS Kontrol Ünitesi
2)Tekerlek Hızı Algılayıcısı
3)Direksiyon Açısı Algılayıcısı
4)Yanal Hız Algılayıcısı
5)Motor Kontrol Ünitesi
6)Otomatik Gaz Subapı/Enjeksiyon Pompası
7)Fren Basıncı Algılayıcısı Traktör frenlerini
bilenler varsa bu konuyu rahatlıkla anlayabilirler.

Traktörlerde arka tekerlere kumanda eden iki tane fren pedalı vardır. Tarla sürerken bir uçtan öbür uca vardığınızda bu pedallardan sadece bir tanesine basarak traktörü olduğu yerde geri döndürebilirsiniz.

Mesela sadece sağ fren pedalına basarsanız, traktörün sağ arka tekeri fren yapar ve traktör kendi çevresinde sağa doğru dönmeye başlar. İşte ESP de bu traktör frenlerinden esinlenerek yapılmış diyebiliriz :smiley:) Yani sadece gelişmiş ve elektronik bir traktör freni o kadar. Tek bir artı yönü var, hayatınızı kurtarabiliyor, ya da arabanızda oluşabilecek bilmem kaç milyarlık hasarları...
Kaynak: Delinetciler Paylaşım Forumu http://www.delinetciler.net/forum/showthread.php?t=64749

Sonuçta öyle ya da böyle, ESP son derece faydalı, arabanın kaymasını neredeyse imkansız hale getiren bir sistem.
 

Ynt: Yanal Kayma, Lateral Grip

Bu görüşün de aktarmak istedim;

Kış kullanımına(sürüsüne) araç ve lastik tasarım parametreleri etkisi
27 Ocak 2006 Cuma
Yorum yazmak için tıklayınız



Mevsim, hava ve yol durumuna yakışabilir:

Öncelikle araç tasarım parametreleri içinden, kış sürüşüne etkisi olan bir kısmına değineyim:

Tahrikin tek aksta olduğu durumlarda: arkadan çeken araç mı kış sürüşünde daha etkilidir önden çekişli araç mı tartışmasında konunun bir boyutu eksik kalıyor: Motorun hangi aks üzerinde olduğu. Şöyle ki, motor çekişin(tahriğin) olduğu aks üzerinde olması kış sürüşüne olumlu etki yapar. Önden çekişli aracın kış sürüşü daha iyidir diye yapılan "sadeleştirme", araç motorları çoğunlukla ön aks üzerinde olduğu için, çoğunlukla doğrudur. Ancaaak, diyelim bir Volkswagen Kaefer (Beattle, ya da türkiyede "kaplumbağa" diye anılan klasik model) arkadan çekişlidir ve motoru da arkada olduğundan kış sürüşü performansı çok iyidir.

Tahriğin çift aksta olan araçların ("dörtçeker" denen durum), tahriği tek aksta olan araçlara göre kış sürüşü belirgin olarak daha etkilidir.

Ön tekerlek-arka tekerlek arasındaki açıklık kısaldıkça kış sürüş performansı iyileşir, uzadıkça kötüleşir. Bu etki, çift akstan tahrikli araçlarda, tek akstan tahrikli araçlara göre daha düşüktür.

Demek ki genellikle kabul görmüş şekilde tasarlanmış konforlu büyük "sedan"ın kış sürüşününde çok iyi performansı olmasını beklememek gerekir. Çünkü bu tip araçlar, genellikle arka aks tahrikli("arkadan çekişli"), motor ön aks üzerinde, ve tekerlek açıklığı büyük olarak tasarlanır.

Araç tasarımında öngörülmüş bulunan lastiğin dış çapı büyüdükçe kış sürüşü olumlu etkilenir, küçüldükçe olumsuz etkilenir.

Araç tasarımında öngörülmüş bulunan lastiğin yanak yüksekliği büyüdükçe kış sürüşü olumlu etkilenir, küçüldükçe olumsuz etkilenir.

Araç tasarımında öngörülmüş bulunan lastik genişledikçe kış sürüşü olumsuz etkilenir, daraldıkça olumlu etkilenir.

Şimdi de lastik seçimi:

Lastik yanaklarındaki isimlendirmelerdeki standart eksikliği, kavram kargaşası yaratıyor. Bunun "milli" bir sorunla kalmadığını belirteyim. Kavram kargaşası global olarak yaşanıyor.

http://www.cbc.ca/consumers/market/files/cars/tires/index.html

Önce teknik anlamda "doğru"lardan bahsedeyim:

Yaz lastiği: Isı atma özelliği yüksek, yazın takılan hafif lastiklerdir.

Kış lastiği kış mevsiminde takılan lastiktir. Derin blok desenleri ile yumuşak zemine tutunmayı sağlar, aynı zamanda su atma kanalları ile ıslakta kızaklamayı("aquaplaning") önler, soğuk şartlarda lastiğin katılaşmadan performansını sağlayan karışımlar kullanılmış, çivisiz lastiklerdir. Kimisinde sırt karışımda karı tutmaya yardımcı olacak malzemeler kullanılır.

Kar lastiği sadece kar zeminde kullanılmak üzere tasarlanmış dar ve çoğunlukla bol sayıda çivili lastiklerdir. Bu lastiklerin kar olmayan yüzeylerde kullanılması hem lastik, hem araç, hem de yol zemini için zararlıdır. Bu tip lastikler kış boyunca zeminin kar olduğu coğrafyalarda kullanılır(İskandinav ülkeleri gibi), diğer ülkelerin çoğunluğunda kullanımı hem tavsiye edilmez, hem de birçok ülkede yasaktır.

Dört mevsim lastikleri ("All season"), tüm yıl boyunca kullanılmak üzere tasarlanmış, hem kış lastiğinin hem de yaz lastiğinin özelliklerinden "ortalanmış" bir lastik tipidir. Kışın yumuşak geçtiği, karın zeminde kalmadığı bölgelerde kullanılmak üzere hazırlanır, ancak müşteri kitlesinde herhalikarda aracı için tek set lastik kullanmak isteyenleri de barındırır. yani kışın sert geçtiği bölgelerde de dört mevsim lastikleri, toplam lastik yatırımını düşük tutmak isteyenler tarafından kullanılır. Bu kullanımın toplam ekonomisi ise, tabii ki sadece ilk yatırımla sınırlı bir fonksiyon değildir.

Yağmur lastikleri çok ve uzun süreler ıslak coğrafyalarda kullanılan lastiklerdir. Tasarımın ana özelliği çok kuvvetli su atma kanallarıdır. Özel bir segmenttir.

Ayrıca derin çamurda kullanılmak üzere çamur lastikleri gibi başka özel segmentler de mevcuttur.

Yukarıdan da anlaşılacağı üzere "Kış lastiği" ile "Kar lastiği" iki ayrı tip lastiktir. Yani en azından teknik olarak öyledir. Veya da artık "öyleydi" demek lazım herhalde. Bu konudaki kavram kargaşası öyle bir seviyede ki artık bir düzeltme tutacağını zannetmiyorum. "Süre" kelimesi kullanılması gerektiği durumlarda, modaya uygun olarak "süreç" kelimesinin kullanılmasının düzletilmesi nasıl artık dikiş tutmayacak kadar yayılmışsa, "kış lastiği" teriminin kullanılması gerektiği yerde "kar lastiği" denmesinin de bence artık önü alınamaz. Bu durumun doğmasında da en büyük"katkı"yı lastik firmaları yaptı. Kış lastiklerinin yanağına "kar"lı terimler yazıldıkça kullanıcı da kış lastiğini kar lastiği belledi.

Lastik şişik olmalı, lastik havasını indirmek tutunmayı azaltır.

Lastik konusunda biraz daha ukalalıklarımı okumak isterseniz daha önceki yazılarıma buyrun:

http://www.turgutuzer.com/anm/anmviewer.asp?a=28&z=1

http://www.turgutuzer.com/anm/anmviewer.asp?a=27&z=1

Şimdi gelelim "zincir" ve "palet" kullanımına.

"Kar lastiği" kullanıldığı durumda zincir veya palete gerek kalmaz. Ancaaaak bu söylediğim "kar lastiği" dediğinizde hakiki "kar lastiği" kastediyorsanız doğrudur. Yok eğer "kar lastiği" diyerek aslında "kış lastiği" kastediyorsanız (ki bir İskandinav ülkesi gibi bir yerde değilsek siz aslında "kış lastiği"ni kastediyorsunuzdur) ve aracınız tek akstan çeken bir araç ise söylenen bütünüyle doğru değildir. "Kış lastiği" zincir veya palet gereksinimini neredeyse yok eder, ama tamamen etmez. Kış lastiği ile iddalı bir yokuşta "kalabilirsiniz". Bunun olması için yokuşun ciddi anlamda iddalı olması gerekir ama, olur.

Peki zincir mi palet mi? Palet kısa mesafeli kullanımlar için zincirden daha pratik. Uzun mesafeli kullanım için paletin dayanıklılığı yetmeyebilir. Şehir içinde kullanımda palet çoğu durumda yeterli olur. Şehirlerarası yolda(=uzun kullanımda) palet zincirin yerini tutmaz. Yani zinciriniz varsa paletiniz olması şart değildir, paleti pratiklik amacıyla kullanabilirsiniz. Ama paletiniz var olması zinciri gereksiz kılmaz. Özellikle şehir dışında.

Şimdi de kış kullanım tekniği ukalalığı:

Amatör şöförün kullanması gerek kış kullanım tekniğini en iyi anlatan terim bence şu:"araç baygın ilerlemeli".

Tekerlekler dönüşündeki tork mümkün olduğunca düşük olmalı, bunu sağlamak için araç mümkün olduğunca üst viteste ve düşük motor devrinde kullanılmalı. Eskiden araçlar çok düşük devirde kullanılınca "sübap vururdu" ve bu ses duyulabilirdi. O zamanlar daha kolay anlatılıyordu: "motor hafif hafif sübap verecek şekilde düşük devir" diye anlatılıyordu. Şimdi teknoloji ilerledi, sübap vuruyor mu bilmiyorum ama en azından sübap sesi duyulmuyor, ama çoğu araçta motor devir saati var. Bazı araçlardaki"snow" kullanım opsiyonu da esasen bunu yapar. Mümkün olduğunca düşük devir, baygın ilerleme.

Tekerleklere aktarılan çizgisel hız (lineer hız) değişimi asgaride tutulmalı. Yani hızlanma da yavaş yavaş, yavaşlama da yavaş yavaş yapılmalı. "Gaz pedalı ile ayak arasında yumurrta varmış gibi kullanılmalı" terimi esasen bunu ifade ediyor. Araç "baygın" şekilde hızlanmalı, "baygın" şekilde yavaşlamalı. Lineer hız eğişimi hızlı yapılırsa lastik tutunamaz, kayar(patinaja düşer). Lastiğin kayması tutuşunu asgariye düşürür, dolayısıyla lastik kaymaya başlaması durumunda yapılması gereken şey kayması duruncaya kadar lineer hızı düşürmektir. Bu lineer hız sıfırsa,yani "durmak"sa, durmak gerekir.

Dönüşler mümkün olduğunca geniş yapılmalıdır. Yani araç "baygın" dönmelidir. Ön tekerleklerin yönüyle arka tekerleklerin yönü farklılaştığı andan itibaren yol tutuşu azalacaktır,kayma riski(yanal kayma, "kaçma" dahil) artacaktır. Yolunuz, gidiş çizginiz ("trajectory") izin veriyorsa, dönüşün arasına düz gidişler koyabilirseniz çekişi artırabilirsiniz.

Araç arkadan "kaçar"sa kaçtığı yönün tersine direksiyon çevrilir ve tekerlekler döner vaziyette tutulur. Tekerlekleri bloklamak kaçmayı arttırır. Araç kaçarsa "baygın" şekilde toplamak gerekir.

Aşağı yukarı böyle.

Sevgiler

Turgut Uzer
 

Ynt: Yanal Kayma, Lateral Grip

Sürüş Fiziği önerileri, aktarıyorum;

Sevgili ziyaretçilerimiz öncelikle bu sitemizdeki ilk yazım olduğu için sizlerle paylaşmaktan ayrı bir heyecan duymaktayım yayın hayatımız boyunca siz sevgili otomobil severlere keyifli anlar yaşatırken bir yandanda güvenli bir sürüş için bazı tekniklerden bahsetmek istememden yola çıkarak sürüş teknikleri yazı dizimize start vermiş bulunmaktayız.Umarım tüm sürücüler için faydalı olur , dilerseniz uzatmadan konuya girelim…

Kamm dairesi

Otomobiliniz sürüş esnasında yanal ve doğrusal kuvvetler etki etmektedir . Bu kuvvetler hızlanırken , yavaşlarken ve dönerken oluşmaktadır…

Kamm dairesi bu kuvvetlerin yönünü, büyüklüğünü ve lastiklerin yere tutunma sınırlarını belirler.Kuvvetler toplamı daire içinde kaldığı sürece , araç güvendedir . Eğer resultant değeri daire dışına taşarsa araç kaymaya başlar…

Önden kayma (understeering)

Önden çekişli araçlarda ön tekerlekler üzerine birden fazla kuvvetin etki etmesi nedeni ile yanal tutunma yeteneği azalır . Viraj içerisinde gaza fazla yüklenilmesi sonucu ön tekerler viraj dışına çıkma eğilimi gösterir direksiyon içe çevirlmesine rağmen tepki alınamamaktadır.

Sadece gaza yüklenme sonucunda yaşanmayabilirde viraj içerisinden sert frenajda understeering yaşamanıza neden olabilir.

Araç direksiyonu yumuşar ve dışa önden kaymaya başlarsa understeering yaşıyosunuz demektir

Yapılması gerekenler;

gaz yada fren bırakılıp debriyaja basılır aynı anda direksiyon viraj yönüne tereddütsüz çevrilmelidir eğer fazla içeri kırılmışsa araç tutuşu sağladığında viraj içine kontrolsüz dönüş yapabilir.Direksiyon viraj yönünde olmasına rağmen tutuş sağlanamadıysa hafif viraj dışına çevrilir tutuş sağlanıp gerekli manevra yapılmalıdır…

Arkadan kayma (oversteering)

Arkadan çekişli bir araçla viraja girildiğinde gaza fazla yüklenme yada aniden gazı bırakma sonucu oluşur…Önden çekişli araçlarda çeşitli nedenlerle oluşabilir (el freni,ıslak zemin vs.).

Viraj içi hızla görüş alanına girmektedir.Bu durumda eğer arkadan çekişli bir araç kullanıyosanız debriyaja basıp aracın arkasının kaydığı yöne direksiyonu çevirip kontra vermek gereklidir. Otomobil uygun çizgiye geldiğinde tereddüt etmeden direksiyon toplanmalıdır .Eğer önden çekişli bir araç kullanıyorsanız aynı şekilde kontra verip düşük vitese alıp ani gaz verip bırakılırsa araç eksene daha çabuk girer.

Sürüş teknikleri yazı dizimizin ilk yazısı olan sürüş fiziği yazımın sonuna gelirken tüm okurlarımıza güvenli ve keyifli sürüşler diliyorum .

Umarım paylaştığımız veriler tüm sürücülerin işine yarar bu vesile ile kazalarıda önlemiş oluruz.

Tüm sürücülere kazasız sürüşler diliyorum.

Ahmet BULUT
 

Ynt: Yanal Kayma, Lateral Grip

Arkadan kopma
Vikipedi, özgür ansiklopedi
Git ve: kullan, ara

İdeal olarak, araç virajda yeşil çizgiyi takip edecektir. Eğer araçta arkadan kopma olursa, arka tekerler dışarı ötelenmesiyle aracın kırmızı çizgi boyunca hareket etmesidir.Arkadan Kopma (İngilizce: Oversteer) aracın direksiyon aracılığıyla verilen dönme açısına fazla tepki vermesi durumudur.Sözgelimi; ideal nötral koşullarda kendi çevresinde 60 derece dönerek bir viraj alması gereken aracın,arka ucunun dışarı doğru ötelenmesiyle kendi çevresinde 60 dereceden fazla dönerek yoldan çıkması durumudur.Çeşitli nedenleri olabilir.Biri, viraja girdikten sonra yapılan frendir.Manevra sırasında fren yapılması, arka tekerlerdeki yükü azaltacak ve bu tekerlerin yanal kuvvet kapasitesini düşürecektir.Azalan yanal kuvvet,aracın arka tekerlerinin dönme çemberinin dışına doğru ötelenmesine ve aracın gerekenden fazla dönmesine neden olacaktır.Arka lastiklerin, ön lastiklerden ince olmasıda benzer bir sonuç doğuracak,aracın ön lastikler çevresinde dönmesine neden olacaktır.

Genellikle arkadan itişli arabalarda görülür,arka tekerleklerin tutuşu kaybetmesi nedeniyle, aracın arkasının önünü sollamaya çalışması durumudur.
 



Ynt: Yanal Kayma, Lateral Grip

Off2' Alıntı:
ESP sorusuna cevap;

Elektronik Stabilite Programı ESP Nedir? Nasıl Çalışır?

--------------------------------------------------------------------------------
Çoğumuz, ESP'nin adını ilk defa Mercedes A sınıfı otomobillerin takla atma hatasından sonra duyduk. Otomobil dergilerinin yaptığı slalom testlerinde, aracın ani manevralarda takla atmasının ardından, Mercedes, bütün A sınıfı otomobillere bu sistemi takarak soruna çözüm getirdi.

ESP'nin çalışma prensibi aslında çok basit. 4 teker de birbirinden bağımsız gaz verebilme ve fren yapabilme yeteneğine sahip.Tabii ki biz bunu 4 tane gaz ve 4 tane fren pedalıyla yapmıyoruz. Ani manevralarda aracın fiziksel dengesinin bozulması sonucunda tekerlerden biri ya da birkaçı kayma eğiliminde bulunup araba savrulmaya başladığı anda, ESP sistemi devreye giriyor ve arabanın kaydığı yöne, doğrultuya bağlı olarak ilgili tekerleğe gaz veya fren uyguluyor. Peki bu sistem aracın kaydığını nasıl algılıyor? Birazdan aşağıdaki şekilde de göreceğiniz gibi, ESP sistemine bağlı çeşitli sistemler, algılayıcılar var. Bunlardan benim size olayı açıklamakta kullanacaklarım, "Tekerlek Hızı Algılayıcısı", "Yanal Hız Algılayıcısı", "Direksiyon Açısı Algılayıcısı" ve "Fren Basıncı Algılayıcısı". Şimdi arabamızın arkasının kaymaya başladığını farzedelim, bakalım ESP bunu nasıl anlayacak.

Öncelikle arabanın arkası savrulunca Yanal Hız Algılayıcısı arabanın yanal yönde bir dengesizlik gösterdiğini, yani savrulduğunu çok basit bir şekilde algılayacaktır. Ayrıca Tekerlek Hızı Algılayıcıları arka tekerleklerin kaymaya başladıkları zaman dönüş hızlarının ön tekerleklere göre daha az olduğunu görecek, benzer bir şekilde Fren Basıncı Algılayıcısı da arka tekerleklere, öne nazaran daha az fren basıncı uygulandığını farkederek, aynı şekilde arka tutuşun kaybolduğunu anlayabilecektir. Son olarak Direksiyon Açısı Algılayıcısı'nın da nasıl çalıştığını anlatmamız gerekirse, arabanın kafadan kaydığını düşünmek yeterli olacaktır. Hızlı bir virajda, siz direksiyonu çeviriyorsunuz, ama aşırı hızlı gittiğiniz için, arabanın ön tarafı dönmüyor. (Bu olay önden çekişli arabalarda, viraj içinde gaza basıldığında, rahatlıkla anlaşılabilir).
Kaynak: Delinetciler Paylaşım Forumu http://www.delinetciler.net/forum/merak-ettikleriniz/64749-elektronik-stabilite-programi-esp-nedir-nasil-calisir.html

Teknik Bilgiler
Elektronik Stabilite Programı ESP Nedir? Nasıl Çalışır? Çoğumuz, ESP'nin adını ilk defa Mercedes A sınıfı otomobillerin takla atma hatasından sonra duyduk. Otomobil dergilerinin yaptığı slalom testlerinde, aracın ani manevralarda takla atmasının ardından, Mercedes, bütün A sınıfı otomobillere bu sistemi takarak soruna çözüm getirdi.

ESP'nin çalışma prensibi aslında çok basit. 4 teker de birbirinden bağımsız gaz verebilme ve fren yapabilme yeteneğine sahip.Tabii ki biz bunu 4 tane gaz ve 4 tane fren pedalıyla yapmıyoruz. Ani manevralarda aracın fiziksel dengesinin bozulması sonucunda tekerlerden biri ya da birkaçı kayma eğiliminde bulunup araba savrulmaya başladığı anda, ESP sistemi devreye giriyor ve arabanın kaydığı yöne, doğrultuya bağlı olarak ilgili tekerleğe gaz veya fren uyguluyor. Peki bu sistem aracın kaydığını nasıl algılıyor? Birazdan aşağıdaki şekilde de göreceğiniz gibi, ESP sistemine bağlı çeşitli sistemler, algılayıcılar var. Bunlardan benim size olayı açıklamakta kullanacaklarım, "Tekerlek Hızı Algılayıcısı", "Yanal Hız Algılayıcısı", "Direksiyon Açısı Algılayıcısı" ve "Fren Basıncı Algılayıcısı". Şimdi arabamızın arkasının kaymaya başladığını farzedelim, bakalım ESP bunu nasıl anlayacak.

Öncelikle arabanın arkası savrulunca Yanal Hız Algılayıcısı arabanın yanal yönde bir dengesizlik gösterdiğini, yani savrulduğunu çok basit bir şekilde algılayacaktır. Ayrıca Tekerlek Hızı Algılayıcıları arka tekerleklerin kaymaya başladıkları zaman dönüş hızlarının ön tekerleklere göre daha az olduğunu görecek, benzer bir şekilde Fren Basıncı Algılayıcısı da arka tekerleklere, öne nazaran daha az fren basıncı uygulandığını farkederek, aynı şekilde arka tutuşun kaybolduğunu anlayabilecektir. Son olarak Direksiyon Açısı Algılayıcısı'nın da nasıl çalıştığını anlatmamız gerekirse, arabanın kafadan kaydığını düşünmek yeterli olacaktır. Hızlı bir virajda, siz direksiyonu çeviriyorsunuz, ama aşırı hızlı gittiğiniz için, arabanın ön tarafı dönmüyor. (Bu olay önden çekişli arabalarda, viraj içinde gaza basıldığında, rahatlıkla anlaşılabilir).





İşte bu durumda, siz direksiyonu çevirdiğinize rağmen Yanal Hız Algılayıcısı bir dönme hareketi hissedemeyeceği için, arabanın kafadan kaydığını, yani ön tekerleklerin tutuşunu kaybettiğini ESP sistemi algılar. Bütün bu bilgilerden sonra ESP sisteminin şekildeki örnekte nasıl işlediğini açıklayabiliriz.
1)ABS Kontrol Ünitesi
2)Tekerlek Hızı Algılayıcısı
3)Direksiyon Açısı Algılayıcısı
4)Yanal Hız Algılayıcısı
5)Motor Kontrol Ünitesi
6)Otomatik Gaz Subapı/Enjeksiyon Pompası
7)Fren Basıncı Algılayıcısı Traktör frenlerini
bilenler varsa bu konuyu rahatlıkla anlayabilirler.

Traktörlerde arka tekerlere kumanda eden iki tane fren pedalı vardır. Tarla sürerken bir uçtan öbür uca vardığınızda bu pedallardan sadece bir tanesine basarak traktörü olduğu yerde geri döndürebilirsiniz.

Mesela sadece sağ fren pedalına basarsanız, traktörün sağ arka tekeri fren yapar ve traktör kendi çevresinde sağa doğru dönmeye başlar. İşte ESP de bu traktör frenlerinden esinlenerek yapılmış diyebiliriz :smiley:) Yani sadece gelişmiş ve elektronik bir traktör freni o kadar. Tek bir artı yönü var, hayatınızı kurtarabiliyor, ya da arabanızda oluşabilecek bilmem kaç milyarlık hasarları...
Kaynak: Delinetciler Paylaşım Forumu http://www.delinetciler.net/forum/showthread.php?t=64749

Sonuçta öyle ya da böyle, ESP son derece faydalı, arabanın kaymasını neredeyse imkansız hale getiren bir sistem.



Neden ESP herzaman devrede değil ? İsterseniz devre dışı bırakabiliyorsunuz. ABS gibi herzaman devrede olması ne gibi bir problem ortaya çıkarabilir ki ? Sonuç olarak ESP yi ne zaman devreye sokup, ne zaman çıkarmamız gerekiyor ?


Selamlar,
 

Ynt: Yanal Kayma, Lateral Grip

Kısaca, saplandığınızda.
Saplandığınızda, gaz verirsiniz. Gaz yemez. Teker dönsün istersiniz. Dönmez. Araç ve motor donar kalır.
"Git diyorsun ama gidemem." der.
O zaman ESP Off yaparsınız. Bana bırak dersiniz.
Basdarsınız.
Patenaj yapar. Tırmalar. Göbek oturmuyorsa, lastik azıcık tutuyorsa, çıkabilirsiniz.

---o0o---

Bir diğer husus;

ESP Off "Ben kontrolü ele alayım, babam gibi, kullanayım" dediğinizde aracınız "konvansiyobel hale dönüşür.

Kontrol size geçer.

Siz nasıl isterseniz.
İsterseniz konfor ve kontrol, dilerseniz "kontrol sizde". Risk de.
 

Ynt: Yanal Kayma, Lateral Grip

su ara offroadda en buyuk derdim bu surekli drift yaparak kullaniyorum , yol kenarina kayiyor araba eger kanal yoksa, yada kanala kayiyor. tabi bu asiri camurlu durumlarda gecerli. alistikca bu duruma surusumle bunu azaltiyorum ama yinede kontrolsuz durumlar oluyor bazen.
 

Ynt: Yanal Kayma, Lateral Grip

Kürşat
aracın karakteri eskisi gibi değil artık.
Zamanla,aracın yeni karakterine uyum sağlayıp,araca daha fazla hakim olucaksın ... ;)
 

Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
103,949
Mesajlar
1,526,394
Kayıtlı Üye Sayımız
166,717
Kaydolan Son Üyemiz
bbbea

Çevrimiçi üyeler

SON KONULAR



Geri
Üst