1966 model Gaz69, K.Maraş'tan

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan osman Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 270
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 219,744
Az önce TRT 1 de Büyük Sürgün Kafkasya dizisinin 1. bölümünü izlerken 2 tane Gaz 69 u artarda görünce heyecan yapmıştım. Ama internetten araştırınca maalesef bu bölümlerin Makedonya da çekildiğini öğrendim. Keşke Türkiye de olsaydı.

Projemiz devam ediyor ama sitede tat kalmadı. Sitedeki problemler düzelirse gelişmeleri kaldığımız yerden paylaşmaya devam ederiz .

Sağlıcakla kalın.
 

Etiketler
Öğrenciyim ve çocukluğumun geçtiği aractan tekrar almak istiyorum ve bunun için uzun zamandır yarı zamanlı olarak çalışıyorum.Bursa'da bir araç bulmuştum ancak sahibiyle anlaşamadım.Eğer Gaz69 satan birini tanıyorsanız bana büyük bir iyilik yapmış olursunuz.Şimdiden teşekkürler, İyi forumlar dilerim.
 

Selamun Aleyküm.
Satılık gaz69 arıyorum yardımcı olabilecek var mı? (Bursa'daki araç hariç, sahibiyle anlaşamadım) herkese iyi forumlar
 

Bu gün baktımda bizim proje başlayalı tam 3 sene olmuş ama, biz daha bir arpa boyu yol gitmişiz. Daha yeni ön aks ı bitirdik. Şu sitedeki eski foto işleri bir hallosa eksik kalan kısımları da paylaşacağız.
 




Bir senedir bekliorum ama eski fotolardan haber yok. Bari biz kaldığımız yerden devam etmeye çalışalım. En son mahruti ayarlamasında kalmışız.
ön aks 017.jpg


Mahrutide yük çiftli bir konik rulman (57707) tarafından yataklanmaktadır. Arkadaki küçük rulman (102304) destek amaçlı kullanılmıştır. Bu büyük balyanın sıkılık ayarı için araya bir halka ve ayar lanyası yeleştirilmiştir. Üstteki resimde bunlar net olarak görülmektedir. Ayarlama için lanyanın kalınlığı değiştirilmektedir. Üç farklı kalınlıkta ayar lanyası bulunmaktadır. Bunlar 0,1 mm , 0,15 mm ve 0,25 m kalınlıktadır. Burada iki konik rulmanın birbirlerine olan uzaklığı ayarlanarak rulmanların rulman zarfı yüzeyine yaptıkları baskı ve sürtünme ayarlanmakadır.

Mahruti dişlisi öncelikle kovandaki yerine koonulur ve arkadaki küçük destek rulmanı yerine oturtulur , sonra büyük konik rulmanlardan birisi mahrutinin miline takılır ,sonra büyük rulman zarfı kovandaki yuvasına çekiçle çakılır .Daha sonra aradaki yüzük ve seçtiğimiz bir ayar lanyası ve ikinci konik rulman takılır .

ramazan 016.jpg

sonra büyük pul, şaft flanşı ve sabitleme somunu takılarak sıkılır. Bu somun sıkılırken ayarlı anahtar ile 16-22 kg arası bir kuvvetle sıkılmalıdır.

Ön gerilme ayarının tam olarak yapılıp yapılmadığını şu şekilde kontrol ediyoruz. Flanşın civata deliklerine taktığımız bir el terazisi ile flanşı döndürmeye çalışıyoruz. Bu esnada oluşan sürtünme kuvvetini terazi üzerinden okuyabiliriz. Burada eski rulman ise 1,5-3,0 kg arası ,yeni rulman kullanıyorsak da 2,5-3,5 kg arası bir değer okumamız doğru bir ön gerilme olduğunu bize gösterecektir.

mahruti dinamometre.jpg


Ben elektronik bir el terazisi kullandım, resimdeki gibi bir yaylı dinamometre de kullanılabilir.(Aynı zamanda pet kola su şişelerine su doldurup bunu iple flanş deliklerine bağlayarak da yapabilirsiniz) Bu ölçümü yaparken mahruti kapağı , keçe ve contanın takılı olmaması gerekir. Çünkü mahrutiye rulmandan başka bir şeyin sürtünmemesi gerekir aksi takdirde ölçülen değer bizi yanıltacaktır. Ölçtüğümüz değer verdiğim değerlerden fazla ise rulmanın içine yerleştirdiğimiz lanyayı daha kalın lanya ile değiştirmek, eğer az ise daha ince lanya ile değiştirmek gereklidir.

Şayet herhangi bir nedenle mahruti rulmanının zarfını kovandan çıkartmamız gerekirse kesinlikle arkadan çekiçle vurarak çıkartmaya çalışmayınız. Çekiç darbeleri esnasında rulmanın makara izleri zarf yüzeyine iz yapmakta ve rulmanın deforme olmasına sebep olmaktadır. Böyle bir durumda aşağıdaki gibi bir çektirme kullanınız. Ben boru, somun ce civatadan aynı mantıkla çalışan başka bir çektirme yapmıştım.
mahruti çektirmesi.jpg
 

Şimdi ayna ve diferansiyel rulmanlarının her ikisininde ayarı tamamlandı. Sıra ayna ve mahruti dişlilerinin birbirleri ile nasıl temas ettiğini kontrol etmeye geldi.

Bunun için diferansiyelimizi kovan içerisine yerleştirip contayı yerleştirip civatalarını sıkıyoruz. İki dişli arasındaki boşluğu ölçmek için kompratör denilen bir cihaz kullanıyoruz. Bu cihaz milimetrenin yüzde birini dahi ölçebiliyor. Öncelikle kovanımızı resimde görüldüğü gibi bir mengene üzerinde yatay halde sabitliyoruz. Sonra şaft flanşının deliğine bir civatayı somunla sıkıyoruz. Kompratörün manyetik sabitleme gövdesini uygun şekilde kovan üzerine oynamayacak şekilde sabitliyoruz ve kompratörün bağlantı kollarını ayarlayarak kompratörün ölçüm iğnesini flanşa sabitledğimiz civataya değdiriyoruz.

20150826_134929.jpg



Aks millerinin her ikisini de takıp flanşı elimizle tutuyor ve her iki aks milini de birer kişi ile tutup aynı yönde döndürmeye çalışıyoruz. Bu esnada sistem içerisindeki tüm boşluklar bir yönde sıfırlanmış olur.

20150826_134944.jpg


Sonra kompratörün kapağını çevirerek kadranı sıfıra getiriyoruz. Sonra flanşı elimizle ters yönde çok hafif şekilde çevirip tık sesini duyuyoruz. Bu ayna ve mahruti dişlilerinin arasındaki boşluktur. ve kompratör kadranına bakıyor ve ibrenin sıfırdan hangi değere geldiğine bakıyoruz. Bu işi bir kaça kere daha yapıp yaptığımızın ölçümün doğrulamasını yapıyoruz. Burada okuduğumuz değer 0,2 -0,6 mm arasında olması gerekir.

Şayet okuduğumuz değer bu 0,2-0,6 mm den farklı ise ; hatırlayacağınız üzere diferansiyel dişlisinin rulmanları arasına eşit kalınlıkta lanya yerleştirmiştik rulman sıkılık ayarını yaparken. İşte bu lanyaları bir taraftan diğer tarafa geçirerek (toplam lanya kalınlığı kesinlikle değişmemeli yoksa rulman sıkılık ayarı değişir) bu mesafeyi ayarlıyoruz. Eğer okuduğumuz değer 0,6 mm den fazla ise ayna ve mahruti dişlisine birbirine yakınlaştırmak için diferansiyelin mahruti tarafındaki rulmanın lanyasının birini diğer tarafa aktararak mesafeyi azaltıyoruz, eğer 0,2 mm den az ise aynı işlemin tam tersini yapıyoruz.

Bu işlem bayağı bir zor çünkü her seferinde kovanı dağıtıp rulmanları yerinden çıkartmak zorunda kalıyorsunuz ve tekrar geri topluyorsunuz. Şansınız varsa tek hamlede yaparsınız yoksa bu işi deneme yanılma yöntemi ile yapıyorsunuz.

Ayarlama istediğimiz değerlere geldikten sonra birde görsel kontrol yapıyoruz. Bunun için ayna (ring) dişlisinin 6-7 dişine bir boya sürüyoruz. Diferansiyeli komple tekrar topluyoruz ve flanşımızı sağa sola 3-4 tur çeviriyoruz.(Bu esnada aks millerini elimizle sıkmamız diş yüzeyine daha iyi iz yapacaktır) Sonrasında diferansiyei tekarar söküp ayna dişlisinde oluşan boya izini kontrol ediyoruz.

20150827_154333.jpg


İdeal olan temas şekli aşağıdaki resimde 1 no ile gösterilen şekildir. Diğer temas şekillerinde ise ayarlamaya devam ederek 1 . şekildeki temas yüzeyini elde etmemiz lazım. Bunun için lanyaların yerini değiştirmeye devam ederek diferansiyeli sağa sola hareket ettirmeli yada mahrutiyi içeri dışarı ayarlamamız gereklidir. Mahruti içeri dışarı ayarı için mahruti rulmanının zarfının altına yerleştirilen 1,43-1,63 mm kalınlıkları arasında 0,5 mm farklı kalınlıklarda motor piston sekmanına benzer ince bir lanya var. Fakat ben benimkini kaybettim ve şu anda yedek parça olarak bulunmuyor da. Çünkü enteresan bir şekilde 1988 yılında bu lanya kaldırılmış. Bu tarithen sonra basılan yedek parça kataloglarında bu lanyayı göstermiyor. Benimki de kayboldu ve öylece taktım. Boya izi de fazla kötü görünmüyor. Umarım doğru yapmışımdır.
239s.jpg


20150826_134944.jpg
 

Konuyu baştan sona sıkılmadan okudum. Teknolojik aletlerin azizliğine uğramanıza üzüldüm. Keşke tüm aşamaları fotoğraflı görebilseydim diye de içimden geçirdim. Neyse sağlık olsun, umarım bundan sonra herhangi bir sıkıntı yaşamazsınız. Bu arada takipteyim.
 

Sayın Kermia, Kıbrıs a bizdn selamlar. Forum da Mercedes G serisi araç üstadı Hüseyin bey(Hus55) vardı Kıbrıs tan tanıyorsanız selamımı söyleyin.

Tüm ayarlama işimiz ön diferansiyel için bitti çok şükür . Contaları takıp kapatmaya geldi. Ben her ihtimale karşı ince bir sıvı conta sürdüm contaların altına. Sonra diferansiyeli yerleştiriyor ,kovanın her ki parçasını birleştirip özel yarım ay başlıklı kovan civatalarımızı güzelce sıkıyoruz.

20150827_163452.jpg


Bu civatalar 6 tane olup ebatı M10x1x35 dir. Şayet olurda kaybedek olur yerine başka civatadan uydurmak gerekirse 1 mm lik diş adımı olan civata kullanınız. M10 civatanın standart diş adımı sanırım 1 mm den geniştir. Bu araçta genelde gevşe ihtimali olan yerlerde standarttan ince dişli civatalar kullanılmış. İnce dişte birim uzunlukta daha fazla diş olduğu için sanırım sürtünmede artıyor böylece dişin gevşeme ihtimali azalıyor.

20141227_141309.jpg


Bunun yanında 2 civata daha var, bu civatalar kovanın mahruti bölgesine geldiği için somun bulunmayıp kovan gövdesine diş açılmıştır. Bu civataların ebatı M10x25 olup standart diş adımlıdır.

Mahruti rulmanını kapağını takarken dikkatli olmak gerekir. Burada mahruti rulmanının yağlama kanalı bulunmaktadır. Bu kanal kapanırsa yağ sirkülasyonu aksyacağı için rulmanın ömrü kısalacaktır. Orjinal contada ve kapağın altında bir çentik vardır bu çentikler aşağıdaki resimde olduğu gibi bu deliğin hizasına getirilmelidir.

20150827_165941.jpg


Contayı ve kapağı anlattığım gibi yerleştirdikten sonra (bu arada ben unuttum rulman ile kapak arasına, üst resimde görülen geniş ve kalın pul yerleştiriliyor ,kapak sonra yerleştiriliyor.)kapağı 6 adet M10x25 civata ile sıkıyoruz. Kapağın üzerindeki keçe yuvasına yenilediğimiz 42x68x10 ebadındaki keçemizi yerleştiriyoruz. Keçenin toz dudağının da olması dış ortamla temas edeceği için önemlidir. Flanşımızı takıp mahrutiyi sıkan somunun altına gelecek 4 mm kalınlığındaki pulu koyuyor ve mahruti somununu daha önce mahruti ayarlamasında yaptığımız gibi ayarlı anahtar ile 16-22 kg arası kuvvetle sıkıyor ve gevşememesi için kopulyemizi takıyoruz. Elimizle flanşımızı sağa sola şöyle bir döndürüp kontrol ediyoruz ve gayet güzel dönüyor.

Sanırım böyle zor bir işten sonra bir keyif çayını hakettik. Hadi afiyet olsun.
 

Merakımı bağışlayın,

Gaz 69 TR'de nerede ise yok denilecek kadar az olan bir araç,

Ama siz aracı hatmetmiş gibi topluyorsunuz.Şahin doğan niva olsa anlayacağım ama,

Bu ustalık seviyesi internet karıştırma ile olamaz diye düşünüyorum.
 



keşke eski resimleride görebilseydim ama olsun yenilerine bakıcaz takipteyim çoook büyük sabır kolay gelsin
 

Merakımı bağışlayın,

Gaz 69 TR'de nerede ise yok denilecek kadar az olan bir araç,

Ama siz aracı hatmetmiş gibi topluyorsunuz.Şahin doğan niva olsa anlayacağım ama,

Bu ustalık seviyesi internet karıştırma ile olamaz diye düşünüyorum.
En başta belirtmiştim ,ben usta değilim diye. Yaptıklarımıza biraz üniversietede aldığımız mekanik dersleri ile kendimizce yorum katıyoruz. İnternet konusuna gelince , en 15 yıldır bu iş için araştırma yapıyor kendime bir kütüphane oluşturuyorum. İnternet olmasa ben bu işe girişemezdim. Çünkü internet sayesinde bu aracın anavatanından bilgi alış verişi yapabiliyorum. Kullanım klavuzundan parça kataloğuna kadar pek çok evraka ulaşabildim.
 

İki ay olmuş, işlerinin yoğunluğundan elim değmedi.

Ön diferansiyeli bitirmiştik ama daha kovanı bitirmek için çok işimiz var. Ön tekerden hem tahrik hem de sağ sol hareketi olduğu için burada çok parça var. İlk başta hatırlarsanız parçaları tek tek dağıtıp gaz yağı ile temizlemiştik hatırlarsanız.

20141123_144818.jpg


Burada teker tası kovana 5 civata ile bağlanmaktadır. 4 civata 90 derece açı ile yerleştirilmiş, 5. civata ise kovanın alt hizasına gelecek şekilde iki civatanın arasına yerleştirilmiştir. Bunun sebebi aracın ağırlığı bu noktada birikeceği bu ağırlığı taşıması için planlanmış.

Teker tasları Gaz69 da evrim geçirmiştir. Onlar hakkında biraz bilgi vereyim. Taslarda tekerlerin bağlantısı pimler ile yapılmaktadır. 1968 yılından sonra bu pimler biraz daha kalınlaştırılmıştır. UAZ 469 da aynı pimler kullanılmış ve yeni çıkan araçlarda halen devam etmektedir.(Üst resimde en alttaki 2 pim).

Teker tasının iç kısmında aks milinin geçtiği yerde resimde göreceğiniz sarıdan bir burç yaptırdım. Normalde bu yok. Bu burç sayesinde aks milini yataklamış oluyorsunuz. Yoksa kasislere girerken aks mili sallanıyor ve lak lak ses yapıyor. Zaten aks milinde buraya göre bir yer yapılmış. Aks mili kalınlığı 32 mm dir. Burç için ayarlı sarı kullandım, malzemesini özel aldım. Kolay kolay aşınmaz. Burcu yerine yerleştirdikten sonra aks mili çapına göre rayba ile fazlalıkları temizliyoruz.

20151130_173409.jpg


Parçaları dağıtırken aks mili üzerindeki mafsal dikkatimi çekmişti. Bu tipte bir mafsal hiç bir katalogda görmemiştim. Mafsalı biraz incelerken üzerinde SPICER Made in USA yazısını görmeyeyim mi. Haydaa bu da nereden çıktı şimdi.
20141206_120037.jpg

Sovyet parçasından Amerikan parçası çıktı. Bu mümkün değildi. Aks milini daha detaylı incelmeye başladım. Bu arada Willys in ön aks milini araştırdım. Benimkinin aynısı idi. Willys ile Gaz69 aks mili birebir uyuyormu idi? Bu biraz şüpheli. Hiç bir şey değil, diferansiyele giren frezenin diş sayısı ve kalınlığı farklı olmalı. Artık iyice gıcık oldum ve aks milini tekrar incelemeye başladım. Ve mafsalın diferensiyel tarafında bir prüz gördüm. İyice bakınca burada bir kaynak yapıldığı ve sonradan yüzeyinin torna edildiğini gördüm. Buradan şu anlaşılıyor. Geçmişte rahmetli babam yada aracın önceki sahipleri ön aks millerinin mafsalları bozulunca orjinal parça bulamamışlar ve Gaz69 un aks milini diferansiyel tarafından kesip willys mafsalına kaynaklayıp çalıştırmışlar.

Ben de böyle devam edeyim derken Gazrover den gelen parçalar aklıma geldi acaba onlar nasıldı. Hemen gidip söktüm ve bingo. Oradakiler orjinal aks mili çıktı. Çünkü mafsal yapısı farklı.
20141206_123306.jpg


Orjinal Gaz69 aks mili mafsalında 5 adet top vardır. Toplardan bir tanesinin çapı diğerlerine göre biraz daha büyük olup bu merkez bilyesidir(çap yanlış hatırlamıyorsam 25,2 mm olacaktı). Diğer 4 bilye 24 mm civarında hepsi aynı çaptadır. (şu an tam hatırlayamadım kayıtlardan bulursam yazarım) . BU mafsal sökülüp toplanabilir. Sökmek için uzun tarafından bir mengeneye sabitlenir ve kısa tarafında yukarı çekilip döndürülürken bilyenin biri yerinden çıkar ve diğerlerini alarak dağıtırsınız. Toplarken aynı şekilde mengeneye bağlarsınız ve ilk olarak büyük olan merkez bilyesini ortadaki yuvasına koyarsınız. Üzerine milin diğer ucunu yerleştirir ve üst kısmı sağa sola çevirerek 3 bilyeyi mafsalın içindeki kanallara yerleştiriyoruz. 4ncü bilyeyi ise direk takamazsınız çünkü boşluk kalmamıştır. Bunun için mili yukarı çekip sona kadar kaldırırsınız ve boş kalan kanalın tersi tarafa doğru eğersiniz.( Bu esnada dikkat edin gevşek bırakıp takılmış olan 3 bilye kanallarından çıkıp düşmesin.) Böylelikle kanal için mesafeyi max seviyeye çıkarmış olursunuz. 4. bilyeyi diğer elinize alıp kanalın ucuna getirir ve diğer elinizle tuttuğunuz mili hafifçe oynatırsınız. Bilyeyi parmağınızla hafifçe iter ve kanala bir noktada yerleştirisiniz. Bu iş için bilyeyi kanala zorla çakmaya çalışmayın, mafsala zarar vermiş olursunuz.

Normalda kardan millerindeki mafsallarda istavroz vardır. Boşluk istavrozun içindeki iğne rulmanlarda oluşur. Siz istavrozu değiştirip milinizi sıfır hale getirebilirsiniz. Ancak Gaz69 da ki mafsalda bu mümkün değildir. Aşınma 4 bilenin çalıştığı kanallarda meydana gelir ve bunla milin gövdesinde sabit olduğu için söküp atamazsınız. Burada ise şöyle bir sistem bulmuşlar. Kanallar genişledikçe 4 bilyenin çapını artırmışlar ve oluşan boşluğu böyle kompanse etmişler. Bunun için 4 farklı çapta yedek parça olarak bilye üretmişler. Ama ben şu an hiç bir yerde bulamadım bu yedeklerden.

Gazroverdeki sağ mil biraz boşluklu idi sol taraf ise geyet sıkı. Yedek bilye de bulamadığım için ben aks millerinin teker tarafındaki kısımlarını çaprazlama yer değiştirdim. Aynı zamanda bilye çapları da (sağ sol) farklı olduğu için bunları da 2 şer 2 şer çaprazladım. Böylelikle elimdeki malzemelerle mafsallardaki boşlukları olabildiğince azalttım. (Bilyeleri çaprazlarken dikkat edin aynı çaptaki bilyeler karşılıklı yerleşmelidir. Yana yana gelirse kasıntı yapar.)
20141206_120110.jpg

Üstte willys ten uyarlanan aks mili ,altta ise orjinal gaz69 aks milini görüyorsunuz. Willys te aks mil çapı 30-31 mm iken Gaz69 32 mm dir. Teker tarafındaki mil mesafesi birbirine yakın olup frezedeki diş sayısı her ikisinde de 10 dur.
 

Öncelikle geçen haftadan bir düzeltme yapayım. Orjinal aks mafsalındaki bilyelerin çapını yanlış hatırlamışım.

Büyük olan merkez bilyesinin çapı 26,988 mm.

Küçük olan diğer 4 bilye ise 9 gruba ayrılmıştır. En küçük grup 25,32-25,34 mm ; en büyük grup ise 25,48-25,50 mm arasında olup her grup arasın 0,02 mm olarak basamaklandırılmıştır.

Bu küçük bilyeler hepsi aynı çapta olmalı şayet farklılık varsa karşılıklı olarak yerleştirilmeli demiştik. Ancak aynı mafsal içerisinde bu bilyelerin çapları arasındaki fark 0,04 mm yi geçmemelidir.


Bunlar da ön mafsal ve teker tamiri için yeni gelen parçalarımız.

debriyaj 182.jpg
 
Son düzenleme:

Aks mafsalının tas (pivot) içerisindeki eksenel hareketini sınırlamak için 2 tarafına alttaki çizimde 1 numara ile gösterilen metal pullar yerleştirilmiştir.

142.jpg

20151130_174913.jpg



Bunlar takribi 4-5 mm kalınlığında yerine göre iç dış çapı ayarlanmış metal pullardır.Üzerindeki 2 çentik yağlama kanalı olarak yaplmış, buraya gres doluyor ve pul ile mafsalın bir brine sürtündüğü yüzeye gres sürüyor. Ben hepsini yeni getirtmiştim ancak kullanmaktan vazgeçtim çünkü kalite 50 yıl öncekinden çok daha kötü. Eski pul aşınmış olmasına rağmen 35 gram gelirken yeni pullar 3 gram geliyor. Zaten elinize alınca kalite farkın hemen farkediyorsunuz. O sebeple eski pulları olabildiğince değerlendirmeye karar verdim.

Aks milini topladığınız zaman mafsalın dıştan dışa mesafesi 96,4 mm gelmektedir. Zaten yukarıdaki çizimde görüldüğü gibi tasın merkezi ile pul yüzeyi arasındaki mesafe 48,2 mm olarak gösterilmiş. Burası çok önemlidir. ön aks mili yerine takıldığı zaman aks mafsalının merkez bilyesinin merkezi ile teker tasının alt ve üstüne yerleştirlmiş ve tekerin sağ sol hareketinin sağlayan 2 pimin ekseni aynı eksende çakışmalıdırlar. Yoksa burada bir kaç farklı hareket olduğu için aks mili ve kovan arasında kasıntılar meydana gelir ve bu da parçaların düzensiz çalışması sonucu erken yıpranma ve arıza meydana getirir.

Bunu burada yapmak gerçekten zor çünkü teker dönüş hareketini sağlayan pimler çizimde olduğu gibi yere dik değil, alt tarafı dışarı doğru 5 derece açıyla eğiktir. Ortadan aks mili geçtiği için merkezde ölçü alabileceğiniz bir referans noktası da yok. Yana kaydığınız zaman eğiklik nedeniyle paralellikten faydalanıp ölçü de alamıyorsunuz. Burada size daha önce diferansiyel ayarlama kısmında bahsettiğim Ukraynalı ustanın videosundan faydalandım. Gerçekten bu konunun çözümü için çok pratik bir yöntem bulmuş.

Bu iş için bir kaç aparat geliştirmiş. Öncelikle teker pimlerin tasa geçtiği kısımdaki tas iç mesafesi kadar olacak şekilde bir 8-9 mm kalınlığında bir mil alıp bunun her iki ucunu kalem gibi sivriltmiş. Az önce aks mafsalı merkez bilyesinin çapını 26,988 mm olarak vermiştim. Tornada, aynı bu çapta orta kısmı daha geniş olacak şekilde bir pul yapıyor ve bu pulun ortasının iki tarafının kalem gibi sivrilttiğimiz milin çapında deliyoruz.

20160104_175308.jpg


Çizimde görüldüğü gibi teker pimlerinin geçtiği deliklerin çapı 25 mm dir.(Daha önce belirtmiştim 1968 yılına kadar olan üretimlerde burası daha ince 23 mm demiştim. 1968 sonrası Gaz69 ve UAZ 469 B lerde 28 mm dir. Bizim aracımız 66 model fakat bu teker tası kısmını biz sonradan değiştirmiştik.) Tornada iki adet 28 mm çapında mil işliyoruz. Br tanesinin yüzeyini düz yapıyor ve milin merkezine küçük bir çentik atıyoruz. Diğer mili ise konik hale getiriyor ve tas üzerindeki pim yerlerine takıyoruz.

20160104_174948.jpg


Pulu tas içindeki yerine yerleştirip çekiçle tam oturmasını sağlyoruz. Tası ağzı yukarı gelecek şekilde mengeneye sıkıyoruz. Aks milinin mafsalını dağıtıp diferansiyele gelen kısmını tas içerisine yerleştiriyoruz. Hazırladığımız mili pul içindeki delikten takıp merkez bilyesinin yuvasına yerleştiriyoruz.

20160101_145206.jpg


Burada mil, bizim teker pimi eksenimizi temsil ediyor, pul ise mafsalın merkez bilyesini. Sağ taraftaki çentiğe milimizin sivri uzunu getirdiğimizde burası merkezlenmiş oluyor, şayet sol tarafta da iki sivri uç aynı hizaya gelmiş olsaydı tüm merkezler yerli yerinde olacaktı, Ancak gördüğünüz gibi bizim milin sivri ucu biraz aşağıda kalıyor. Bu da bizim aksımızın biraz yukarı kalkması gerektiğini gösteriyor. Ne kadar kalkması gerektiğini ölçmek için sol taraftaki iki sivri uç arasındaki derinlik farkını ölçüp 2 ye bölersek , aksın ne kadar yukarı kalkması gerektiğini buluruz.
 
Son düzenleme:



Yukarıdaki düzenekte bizim mafsal 1 mm derinde kaldı. Onun için pulumuzu tekrar yerinden çıkarttık ve onunla birlikte rulman satan bir dükkana gidip 0,5-1 mm gibi farklı kalınlıklarda içi dışı bizim pula uyan çelik ayar lanyalarından aldım.

20160102_132053.jpg

20160104_174948.jpg


0,5 mm den başlayarak aldığımız lanyaları destek pulumuzun altına koyup deniyoruz.Ben en düzgün sonucu ölçümde hesapladığım gibi 1 mm ile elde ettim. (Ben şu an sağ tarafı anlatıyorum, sol taraftaki işlemlerde aynı olacağı için orayı anlatmayacağım. Sol tarafta 0,5 mm lik lanya yeterli geldi).

Önceki hali
20160101_145206.jpg

Sonraki hali:
20160104_175142.jpg


Derinlik olarak aynı hizaya geldi. Fakat resimde küçük bir kayıkklık görüyorsunuz. O kayıklık sağ sol düzleminde. O da sanırım aks milinin yatağına yaptırdığım sarı burç raybalanırken bir eğiklik oldu. Çok fazla değil, zamanla burcu aşındırıp merkezler umarım.
20160104_175110.jpg

Bir tamirciye yaptırmış olsaydım, benim gösterdiğim hassasiyetin üçte birini göstermezdi eminim.
 

Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
103,683
Mesajlar
1,522,162
Kayıtlı Üye Sayımız
166,531
Kaydolan Son Üyemiz
musaitbiryer

Çevrimiçi üyeler

SON KONULAR



Geri
Üst