Bir Duster Aldım

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan olguncandan Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 147
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 34,100
Ynt: Bir Duster Aldım

Merhabalar Olgun bey,
aracanız güzel günlerde kazasız belasız kullanmanızı dilerim,
Sapanca-izmit arasında sabahları işe gideken bana eşlik eden bir duster var hergün beraber yolculuk ettiğimiz için aracın kupası, sehir halindeki duruşu kalkışı çok dikkatimi çekti ve ne yalan söyliim hoşumada gitti verdiğiniz değerli bilgiler ile daha çok merak etmeye başladım,
selamlar
Aydın Pelin
 

Etiketler
Ynt: Bir Duster Aldım

Merhaba sayın Pelin,

Şayet bir araç almayı düşünürseniz, gözden uzak tutmayın, bakın, birçok kişinin gözlemlerine vakıf olun derim.

Bugün park algılayıcısını taktırdım. Ekranlı... Ekran aynanın üstüne yapıştırıldı. Bir ara fotoğrafını koymaya çalışırım. Maliyetine, 140 tl.

Bu süre zarfında (2-3 saat) teknik adamlarla çok konuştuk. Birçok konuda bilgilendim.

Öncelikle sayın TTamer'in rodaj süresinde kullanım hatası kuşkusu ve fazla yakıt meselesi...

Bu araçlarda rodaj süresi diye adlandırılabilecek olan özel bir kullanım şeklinin olmadığını, bunun eski teknoloji dizeller için geçerli olduğunu, motoru sürekli 2800-3000 devirde kullanmak gerekmediğini; ancak zaman zaman yüksek devirle de kullanmak icabettiğini söylediler. Nedeni de, motorun kendi sınırlarını zorlaması gerektiğiymiş. Uzun zaman (ama tabii çok uzun zaman) düşük devirde kullanınca, (mesela sürekli 1500-1750) motorun sağırlaşabileceği ifade edildi. Kalkarken yahut yolun bir bölümünde 2500'ün üzerine çıkmanın yararlı olacağı söylendi.

Motor 2250- 2500 devirde zaten ulaşabileceği azami torka ulaşıyormuş. Bundan yukarı devir, sadece mevcut gücün gittikçe daha çok hıza dönüşmesiymiş.

Sonuçta en verimli kullanımın 2000-2500 devir olduğu ortaya çıktı. Yani ortalama olarak mesela 5. vites 2250 devir kullanmaktansa, 6 vites 2000 devir yahut 5. vites 2500 devir kullanmaktansa, 6 vites 2250 devir kullanmak daha mantıklı ve uygun denildi. Tabii yol durumuna göre...

Zaten -yukarıda yazdım mı hatırlamıyorum- 6. vites 2500 devir 110 km/s, 2250 100 ve 2000 90 km/s 'e denk geliyor.

Demek ki araba ortalama 2000-2250 devirde kullanılacak. (Yani ben öyle yapacağım)

O halde Ttamer Bey yanlış rodaj süresi geçirmiş olmuyor; fazla dediği yakıt da muhtemelen 2500 devrin üzerinde kullanmasından kaynaklanıyor. Bu da benim tahminim. Acaba kendisi beni doğrular mı? Şayet bu doğruysa, kendisi 2000 devir civarı -eğer sabredebilirse, çünkü anladığım kadarıyla hızlı sürücü sınıfından :D - yakıt ölçümü yaparsa bilgilenmiş oluruz.

Yukarıda yazmıştım; bu araçlara çamurluklar için plastik kaplama şart diye; fiyatı, 4 çamurluk için 580 tl civarıymış.... Şimdilik bizi aşar.

Daha önce hiçbir yerde 2WD, 4WD, Oto moduna hangi durumda geçilebileceğine dair bir bilgi bulamamıştım. Mesela durmak mı gerekir yoksa seyahat esnasında da olabilir mi?

Çekiş modu değiştirmek için durmak filan gerekmiyormuş. Hareket halindeyken de değiştirilebilirmiş.

Diğer bir husus, yakıt deposu göstergesinin/dilimleriinin zaman zaman feleğini şaşırması... Dedikleri şu: Eğer bir arıza yoksa, olmaması gerekir. (bu beylik laf) Ama, depo ağzına kadar doldurulursa, depoda kalması gereken ve şamandranın hareket alanını oluşturan boşluk kalmazsa, o zaman şamandra bir yerlere takılmış olabilir. O esnada bu sorun yaşanabilir. (Tabii, engebeli bir yolculukta da çalkalanan yakıt şamandraya tutukluk yaptırabilir bu durumda..) Bu yüzden, pompanın tık dediği yerde bırakılmalıymış... Üstü tam sayıya tamamlatılmamalıymış

Başka bir husus, yakıt almak için pompa işaretinin yanmasını beklememek gerektiğiymiş. Tek çizgi kalınca almalıymış deponun dibindeki muhtemel çökeltiler durumu dolayısıyla.

Şu ESP meselesini bu teknik kişiler de doğruladı. Olsaydı iyi olurdu dediler. Arabanın ağırlık merkezi yüksek olduğu için, çok yüksek hızlarda ve sert kullanımda vazgeçilmez olması gereken bir donanım olduğu ifade edildi. Maalesef bu sistem sonradan takılamıyormuş.

Yani ey halkımız, virajlara araba biraz ağır diye -virajına göre- yüksek hızda girmeyiniz, savrulabilirsiniz. Etki-tepki yasası ve buna bağlı çekim-kaçma etkisi sizi ne zaman nerede bulur bilinmez...
 

Ynt: Bir Duster Aldım


Haklısnız size katılıyorum gözlemlerinizi takip edeceğim.
selamlar keyifli kazasız belasız sürüşler dilerim
 

Ynt: Bir Duster Aldım

İlk yakıt ölçümü (Tık dediği yerde bırak usulü)

Ş.içi km : 144

11.040 x 3.230

Toplam : 35,66 TL

100 km'de : 7.64

B.fiyattan TL karşılığı : 24.67 TL.
 

Ynt: Bir Duster Aldım


Bugün ilk kar gezintimizi yaptık. Kar azdı tabii, ama bir otoyu muhtemelen zorlardı.

Sorun yok, gayet sağlam gidiyor.

En güzeli de, akşam karlı havada üç şeritli yolda taksiler yavaş yavaş, dikkatli giderken, Duster'in sol şeritten rahat rahat çıkışıydı. Her zaman o arada herkes beni sollardı, bugün ben herkesi solladım.

İşin şakası bir yana, birilerine "sol çekmek" yahut "sol şeridi kapatmak" gibi bir derdim ve hevesim yok. Ancak güzel olan, "şimdi kaydım, şimdi patinaja düşerim" tedirginliği olmadan "rahat gitmek"ti. Duster bunu başardı.

Biraz sapa yerlerde mini bir test daha yaptım. Hiçbir arabanın açmadığı yolda giderken, yanda bir tarla gördüm. "Çamurdur ya, bir deneyelim" dedim ve tarlaya daldım. Biraz gitti, hemen patinaja düştü. Fazla zorlamadım. Kapıyı açıp baktım, üstte yumuşak kar, alttaki toprak ise kaygan. Biraz zorlasaydım, muhtemelen iyi kötü orayı dolaşırdım. Zamanım da pek yoktu.

Hemen geriye aldım ve oradan çıktım. İşte 4x4 burada emsalsiz. Yani Duster değil arabanın 4x4 olması. Gidemezseniz, hiç olmazsa zor durumdan kurtulma şansınız var.

Bu kısa ve risksiz yolculuktan 1-2 dakikalık video çektik. Arabanın fotosunu ve videoyu sonra yükleyeceğim. (Ara kabloyu bulamadım da...)

"Sevgili halkımız, daha yüksek arabalara bininiz" demek içimden geçiyor. :D ;)


Kar devam ediyor. Bakalım, sabah ola hayrola.
;D
 



Ynt: Bir Duster Aldım

olguncandan' Alıntı:
Merhaba sayın Pelin,

Şayet bir araç almayı düşünürseniz, gözden uzak tutmayın, bakın, birçok kişinin gözlemlerine vakıf olun derim.

Bugün park algılayıcısını taktırdım. Ekranlı... Ekran aynanın üstüne yapıştırıldı. Bir ara fotoğrafını koymaya çalışırım. Maliyetine, 140 tl.

Bu süre zarfında (2-3 saat) teknik adamlarla çok konuştuk. Birçok konuda bilgilendim.

Öncelikle sayın TTamer'in rodaj süresinde kullanım hatası kuşkusu ve fazla yakıt meselesi...

Bu araçlarda rodaj süresi diye adlandırılabilecek olan özel bir kullanım şeklinin olmadığını, bunun eski teknoloji dizeller için geçerli olduğunu, motoru sürekli 2800-3000 devirde kullanmak gerekmediğini; ancak zaman zaman yüksek devirle de kullanmak icabettiğini söylediler. Nedeni de, motorun kendi sınırlarını zorlaması gerektiğiymiş. Uzun zaman (ama tabii çok uzun zaman) düşük devirde kullanınca, (mesela sürekli 1500-1750) motorun sağırlaşabileceği ifade edildi. Kalkarken yahut yolun bir bölümünde 2500'ün üzerine çıkmanın yararlı olacağı söylendi.

Motor 2250- 2500 devirde zaten ulaşabileceği azami torka ulaşıyormuş. Bundan yukarı devir, sadece mevcut gücün gittikçe daha çok hıza dönüşmesiymiş.

Sonuçta en verimli kullanımın 2000-2500 devir olduğu ortaya çıktı. Yani ortalama olarak mesela 5. vites 2250 devir kullanmaktansa, 6 vites 2000 devir yahut 5. vites 2500 devir kullanmaktansa, 6 vites 2250 devir kullanmak daha mantıklı ve uygun denildi. Tabii yol durumuna göre...

Zaten -yukarıda yazdım mı hatırlamıyorum- 6. vites 2500 devir 110 km/s, 2250 100 ve 2000 90 km/s 'e denk geliyor.

Demek ki araba ortalama 2000-2250 devirde kullanılacak. (Yani ben öyle yapacağım)

O halde Ttamer Bey yanlış rodaj süresi geçirmiş olmuyor; fazla dediği yakıt da muhtemelen 2500 devrin üzerinde kullanmasından kaynaklanıyor. Bu da benim tahminim. Acaba kendisi beni doğrular mı? Şayet bu doğruysa, kendisi 2000 devir civarı -eğer sabredebilirse, çünkü anladığım kadarıyla hızlı sürücü sınıfından :D - yakıt ölçümü yaparsa bilgilenmiş oluruz.

Yukarıda yazmıştım; bu araçlara çamurluklar için plastik kaplama şart diye; fiyatı, 4 çamurluk için 580 tl civarıymış.... Şimdilik bizi aşar.

Daha önce hiçbir yerde 2WD, 4WD, Oto moduna hangi durumda geçilebileceğine dair bir bilgi bulamamıştım. Mesela durmak mı gerekir yoksa seyahat esnasında da olabilir mi?

Çekiş modu değiştirmek için durmak filan gerekmiyormuş. Hareket halindeyken de değiştirilebilirmiş.

Diğer bir husus, yakıt deposu göstergesinin/dilimleriinin zaman zaman feleğini şaşırması... Dedikleri şu: Eğer bir arıza yoksa, olmaması gerekir. (bu beylik laf) Ama, depo ağzına kadar doldurulursa, depoda kalması gereken ve şamandranın hareket alanını oluşturan boşluk kalmazsa, o zaman şamandra bir yerlere takılmış olabilir. O esnada bu sorun yaşanabilir. (Tabii, engebeli bir yolculukta da çalkalanan yakıt şamandraya tutukluk yaptırabilir bu durumda..) Bu yüzden, pompanın tık dediği yerde bırakılmalıymış... Üstü tam sayıya tamamlatılmamalıymış

Başka bir husus, yakıt almak için pompa işaretinin yanmasını beklememek gerektiğiymiş. Tek çizgi kalınca almalıymış deponun dibindeki muhtemel çökeltiler durumu dolayısıyla.

Şu ESP meselesini bu teknik kişiler de doğruladı. Olsaydı iyi olurdu dediler. Arabanın ağırlık merkezi yüksek olduğu için, çok yüksek hızlarda ve sert kullanımda vazgeçilmez olması gereken bir donanım olduğu ifade edildi. Maalesef bu sistem sonradan takılamıyormuş.

Yani ey halkımız, virajlara araba biraz ağır diye -virajına göre- yüksek hızda girmeyiniz, savrulabilirsiniz. Etki-tepki yasası ve buna bağlı çekim-kaçma etkisi sizi ne zaman nerede bulur bilinmez...

Değerli Olgun bey,

Fazla zamanım olmadığı için bir türlü cevap yazamadım. Kusura bakmayın. Öncelikle açıklamalarınız için çok teşekkür ediyorum. Neredeyse tamamına katılıyorum. Benim de görüştüğüm teknik servis formenleri benzer şeyleri söylediler. Ancak genel olarak bu konuyu (rodajı) bayağı bir araştırdım. Zamanım çok olmadığı için şimdilik burada sadece özetlemek istiyorum:

1. Servislerdekiler rutin kalıplar halinde sorularınızı cevaplıyorlar :smiley:
2. Gerçek işi bilenlenler ise sizin aracınızı bilmiyor, tanımıyor olabiliyor :smiley:
3. Esasen burada uzmanlar 2'ye ayrılıyor: Basma diyenler ve yok motor iyice sıcakken normal derecede basmalısın diyenler (bknz: http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm Maalesef İngilizce ama Google Translate ile bir nebze anlam çıkarabilirsiniz. Rodajın ingilizcesini bulana kadar bayağı bir uğraşmıştım meğerse "break in"miş :smiley: )
4. Kitapçıklarda ve servis ustalarının "basmayınız" demelerinin en büyük sebebi kanımca, ortalama bir şoförün bunu kuralına uygun şekilde gerçekleştiremeyeceğine inançları. Haksız da değiller hani. Kuralına uygun bir rodaj dönemi geçirmek esasen zor. En kolay yöntem zarar vermemek adına basmamak :smiley: Lakin ben, demin verdiğim linkteki açıklamalara ve özellikle 2 farklı rodaj yöntemi sonrası fotoğrafları çekilmiş karşılaştırmalı piston ve segmanları gördükten sonra yakıt tüketimini azaltmak adına "orta şiddette basma" taraftarıyım. Terimler pek teknik olmadı ama hızlı yazmaya kalkınca tabi doktor gibi oluyor insan ;)

Yakıt konusunda ise kesinlikle sayın Olgun beye katılıyorum. Araca duyduğum tutkudan mı, yoksa bir depo boyunca illa mı benim hep acele işlerim çıkar emin değilim ama bir türlü ekonomik sürüş gerçekleştiremedim. Lakin bu sıralar sizi teyit etmek ve kendimi de bilgilendirmek adına elimden geldiğince 2000-2500 devir/dak. aralığında kullanıyorum. Zaten bu devrin altı motor şişiyor, toparlarken zorlanıyor ve bu dizel motorlarda ne tehlikelisi. Öte yandan 85 BG Duster'larda biraz daha düşük bu devir sanırım. Şayet kendime hakim olmayı başarırsam sanırım sizin söylediğiniz muazzam yakıt ekonomisini yakalayacağım. Çünkü gördüğüm şu an için hiç de fena olmayan sonuçlar.

Aracı durdurmaksızın ve hızınız kaç olursa olsun 2WD AUTO modları arasında geçiş yapabiliyorsunuz ben denedim. Hiç bir sorun yok. 4WD lock modu zaten 40 KM altında devrede olabiliyor. Lakin bence aracı durdurup sanal difransiyel kilidine alın çünkü virajlarda gerçekleşen tekerler arasındaki dönüş farkını iptal eden bir sistem. Sorun çıkarabilir virajda iseniz. Farklı bir sürüş tekniği gerektiren bir mod bu; unutmayınız.

Şimdilik hoşçakalın, diğer yorum ve cevaplarımı sonra yazabileceğim...
 

Ynt: Bir Duster Aldım

TTamer' Alıntı:
Aracı durdurmaksızın ve hızınız kaç olursa olsun 2WD AUTO modları arasında geçiş yapabiliyorsunuz ben denedim. Hiç bir sorun yok. 4WD lock modu zaten 40 KM altında devrede olabiliyor. Lakin bence aracı durdurup sanal difransiyel kilidine alın çünkü virajlarda gerçekleşen tekerler arasındaki dönüş farkını iptal eden bir sistem. Sorun çıkarabilir virajda iseniz. Farklı bir sürüş tekniği gerektiren bir mod bu; unutmayınız.

Lock konumunu sadece kaygan zeminlerde kar,buz toprak veya benzeri aracın tekerleklerinin patinaja düşebileceği durumlarda kullanmalısınız. Kuru aslfatta kullandığınızda dönüşlerde aracın kasıldığını hessedersiniz . Bunun sebebi Lock konumunun her koşulda gücü ön ve arka akslara %50-%50 iletmesidir. Aktarma organlarının zarar görmemesi için buna dikkat etmekte fayda var ! Ayrıca bir hususta sanal differansiyel kilidi meselesi.Bence sanal yerine elektrik kontrollü desek daha doğru olur :smiley: Lock konumuna geçtiğinizde kapıyı açıp dikkat kesilirseniz kilit sesini duyarsınız :smiley:

Lock konumunu ağır zeminlerde veya kaygan dik yamaç inişlerinde kullanabilirsiniz. Dik inişlerde kilidi devreye alıp 1. vites kompresyonu ile frene gerek kalmadan daha güvenli bir iniş yapabilirsiniz.Burda altın kural fren yok ! :smiley: Direksiyon hatta direksiyonla istediğiniz yöne yönelmiyorsa bir miktar gaz vermek suretiyle aracın yönü değiştirebilirsiniz.

Aşağıda görüleceği gibi duster'ın 1. vites 1000 devir hız değeri bazı low seçeneği olan araçlara yakındır.

(Neden Duster Konusundan Alıntıdır)

4x4 Dacia Duster 1.5 dci 110bg Vites Hızları

1. Vites Hızı 5,79 km/h
2. Vites 9.97
3. Vites 15,80
4. Vites 23,16
5. Vites 31,83
6. Vites 41,82

Diğer SUV araçların 1. Vites Hızları

Nissan X trail
7,9 km/h --------------- 1000rpm

Tucson 4x4 Dizel
7,5 km/h --------------- 1000rpm

Suzuki SX4 Dizel
8,8 km/h --------------- 1000rpm


Skoda Yeti 4x4 TDI 140cv
8,2 km/h --------------- 1000rpm

Dahiatsu Terios 1.5
6,7 km/h --------------- 1000rpm

Land Rover Frelander
7,8 km/h --------------- 1000rpm

Subaru Forester
8,8 km/h --------------- 1000rpm
6,1 km/h --------------- 1000rpm

4L Özellikli Arazi Araçlarının 1. Vites hızları

Land Rover Defender TD4.
5,6 km/h --------------- 1000rpm 4H
2,1 km/h --------------- 1000rpm 4L

Suzuki Jimny 1.5L DDiS.
8,4 km/h --------------- 1000rpm 4H
4,2 km/h --------------- 1000rpm 4L

Mitsubishi Montero Dizel 2010.
9,1 km/h --------------- 1000rpm 4H
4,8 km/h --------------- 1000rpm 4L

Jeep Wrangler Crdi
9,9 km/h --------------- 1000rpm 4H
3,6 km/h --------------- 1000rpm 4L

Jeep Wrangler Crdi Rubicon
8,1 km/h --------------- 1000rpm 4H
2,0 km/h --------------- 1000rpm 4L

Nissan Pahfinder dci
8,4 km/h --------------- 1000rpm 4H
3,2 km/h --------------- 1000rpm 4L

Selamlar...
 

Ynt: Bir Duster Aldım

Sevgili fbmy,

Evet evet, gerçekten de katılıyorum. Benim de demek istediğim buydu. Yanlış söylemiyorsam elektromanyetik kontrollü bir teker kilitleme sistemi var, konvansiyonel diferansiyel kilidi yerine. Bu da diğer bir deyişle normal bir diferansiyelli araçta tahrik tekerleklerinin bağlı olduğu dingil ekseni üzerinde yer alan tekerlerden biri havaya kaldırıldığında(veya sürtünmenin sıfırlandığı noktada) havaya kalkan tekerin motordan gelen tahriği komple üstlenip boşa dönmesini sağlarken diğer tekerin hiçbir tahriğe maruz kalmamasını sağlar. Oysa diferansiyel kilitleri (ister geleneksel ister elektromanyetik) bu tahriğin her iki tekere de eşit biçimde verilmesini sağlar dediğiniz gibi.

Burada önemli husus, normal sürüşte normal diferansiyelle virajlarda sistemin doğası gereği virajın iç kısmında kalan tekerin daha az ve virajın dış kısmında kalan tekerin daha fazla dönmesi gerektiğidir. Aksi halde aracı yolda tutamazsınız (en azından emniyetli şekilde) ve yol tutuş azalır. Diferansiyle kilidi devrede iken bu meydana gelir. Düşük hızlarda bunu hissetmek pek mümkün değilken, 30-40km ve üzerinde çok kötü sonuçları olabilir (viraj çizgisinden dışarı çıkmanız, aracı toparlayamamnız vs.) Zaten "diferansiyel" kelime anlamı ile "farklılaştırıcıdır".

Kilitli konum ise bu "farklılaştırmanın" ortadan kaldırılmasıdır.

Sözüm zaten konuyu bilen üstadlarımıza değil elbette. Konu ile ilgili bilgi bulmak isteyen arkadaşlarımıza. Genellikle yurtdışı forumlardan ve web sitelerinden farklı olarak Türkçe kaynaklarda insanlarımız maalesef bilgilerini paylaşmak veya az önce sayın fbmy'nin yaptığı gibi katkıda bulunmak ve hatta yanlışları düzeltmek yerine "oraya gelirsem öperim.." benzeri zihniyetlerini sergilemektedirler. Bu nedenle gördüğüm kadarıyla GezenBilir.Com moderatörlerinin kıymetli çabaları ile doğru dürüst bilginin paylaşıldığı ender forum örneklerinden.

Öyle de kalması ve daha çok bilginin paylaşılması dileğiyle...
 

Ynt: Bir Duster Aldım

Arkadaşlar yanlış bildiğiniz bir durum var. 4x4 Duster'da Differansiyel Kilidi yoktur. Araç 4WD-Lock modunda %50 ön %50 arka çekiş sağlıyor differansiyeli kilitlemiyor yani. Duster ile askıda kalırsanız ilerleyemezsiniz. Ama şöyle bir durum var Duster için LSD kilit yakında geliyormuş
 

Ynt: Bir Duster Aldım

umiterkan' Alıntı:
Arkadaşlar yanlış bildiğiniz bir durum var. 4x4 Duster'da Differansiyel Kilidi yoktur. Araç 4WD-Lock modunda %50 ön %50 arka çekiş sağlıyor differansiyeli kilitlemiyor yani. Duster ile askıda kalırsanız ilerleyemezsiniz. Ama şöyle bir durum var Duster için LSD kilit yakında geliyormuş

Bizde zaten duster ın ön veya arka differansiyelinde kilit olduğundan bahsetmemiştik :smiley: Merkezi differansiyel veya differansiyel görevi yapan parçanın kilitlenebilmesinden bahsetmiştik ;)

Ön veya arkada kilit olduğunda nasıl sağ ve sol tekerleğe eşit güç dağılımı yapıyorsa merkezi dif. kilidi de aynı prensipte çalışıp ön ve arka arasında ki dağılımı %50 - %50 yapar.

Ayrıca duster ın youtube videolarında seyrettiğim kadarı ile askıda kalan tekerleği boşa dönmüyor. Kilit olmasa da boşta kalan tekerleğe fren yaptırıp çekişi yere basan tarafa yönelten bir sistem olabilir.

Sayın Ttamer,

Söylediklerinize ve temennilerinize katılıyorum.

Herkese sevgiler...
 



Ynt: Bir Duster Aldım

Sayın ttamer ve fbmy, verdiğiniz bilgiler ve yorumlar için teşekkür.

Sevgili tamer, tahminim o ki, uygun devirde kullanımla aracın kitapçıktaki değerleri yakalanabilir.

Zaten ş. içi 6,5 diyordu. Benimki şu anda zaten fazla yakıyor ilk km.ler olduğu için. Demek ki bir zaman sonra düşecek.

***

Doğrusu virajlarda vs. 4x4 ü denemek istemem. Kaç olur göç olur... Gerek de yok.

4WD'ye, çetin araziye girmeden önce mümkünse durarak ya da çok yavaş ilerlerken geçmek gerektiği fikrine katılıyorum. Ben bugün karda, durarak geçtim. Biraz yüksek hızda zaten 4x4'e ihtiyaç yok ki. Arazide de 40-50 km ile gitmek kanaatimce zaten akıllıca değil. O hizle gidilebiliyorsa, hiç de 4x4'e gerek yok diye düşünüyorum.

Demek ki altın kuralım şu olacak: Muhtemel bir riskli yere yavaş yavaş yaklaşıp tedbir babından 4x4'ü devreye sokmak. Öbüt türlü OTO yahut 2WD.

***

Gelelim bugünkü deneyime... Karlı havada orta halli yollarda doğa seyahati... Zaten 4x4 ten beklentim ve almaktaki amacım buydu.

Çıktık eşimle dağ yoluna... Birkaç iz ya var ya yok. Yol orta halli rampa. Bazı yerlerde balçık var. Oraya girerken 4WD ye aldım. 2. vites 1500-1750 devir... Yavaş yavaş epeyce gittim. 4x4te araba zemin dolayısıyla sağa sola kaysa da, mutlaka tutunacak bir yer buluyor ve rahat çıkıyor. Tabii orta halli, daha doğrusu normal taksilerin çıkması, zemin ve kar dolayısıyla, neredeyse imkansız. Mutlaka patinaja düşer. Dediğim gibi, çok kötü değil yol.

2-3 km.lik yolu sonuna kadar gidecektim. Baktım ileride biri arabayı kaydırmış, çekmeye çalışıyorlar. Traktörler vs. Yolu kapatmışlar.

Dönüş de mümkün değil. Yavaş yavaş, yine 4WD modunda, iki-üçyüz metre geriye gittim geldiğim yolu. Bir gedik ve başka orman yolu gördüm, yine yavaş yavaş oraya girdim, biraz gitti. Yol yukarı doğru çok dikleşiyor, arabayı orada bıraktım. Dolaştık. Dönerken "şu ram orman yolunda nereye kadar çıkacak" diye merak ettim ve kapla kaplı yola hücum.... Baktım, çıkabiliyor. Fazla gitmedim, yine yavaş yavaş geri, dön, gel...

***
Bu arada, söylemek istediğim şu: Sayın tamer forumdaki bilgi paylaşımından söz etmişti. Ben de daha önce bir cümleyle yazmıştım.

Katılıyorum...

Diğer arkadaşlar üşenmeyim ince ince anlatıyorlar ve aydınlanıyoruz. Bu, gerçekten bu topluluğun ruhuna uygun.

Mesela yukarıda bahsettim "geri gelme" işleminde, bu forumdan öğrendiğim bilgilerimi kullandım, ani hareket yok, gaz pedalına dokunmak yok, ani fren yok vs. Çünkü yol kötü değil dediysem de, sol taraf hendek. en ufak bir dengesiz harekette, ön veya arka hendeğe giriverir. Orası sapi çamur ve çıkmak çok da kolay olmazdı.

Ne denilmişti; aslolan zorlukları yenmek değil zor duruma düşmemek...
 

Ynt: Bir Duster Aldım

Değerli Olgun hocamız,

Şayet gittiğiniz yerleri de yazarsanız bizlerin de belki aynı güzergahlara uğrama şansımız olabilir. :smiley:

Bu arada 4WD-lock etki olarak bence diferansiyel kilidi gibi etki yapıyor, hatta o yuzden sanal kilit demiştim ;) Sayın Olgun hocam, 4WD-lock alıştığımız 2 çeker normal otomobilden çok farklı tepki verir ve genellikle kötü bir durumdan kurtulmak için kullanılmalıdır bence. Mümkün olduğunca kar, çamur vs. kaplı uzun yolu AUTO modunda kat ediniz. Bu AUTO modu sağ sol tekerler arasında virajlarda tekerlerin farklı dönme gereksinimini karşıladığından virajları daha rahat alabilirsiniz. Öte yandan 20km üzeri hızlarda bence 4WD-lock viraj dönüşlerini çok kastığı gibi (sonuçta sağ-sol tekerler cidden eşit şekilde dönüyor) lastiklerin düzensiz/yanlış aşınmasına da sebep olabiliyor diye biliyorum. Yanlış söylüyorsam lütfen arkadaşlar beni düzeltsin.

Öte yandan, sayın hocam merak ettim kış lastikleriniz vardı değil mi? Markasını da paylaşırsanız sevinirim. Ayrıca hava durumu kaç derece idi?

Saygılar...
 

Ynt: Bir Duster Aldım

Değerli arkadaşlar,

Yukarıda yazışageldiğimiz otomatik diferansiyel kilidi ve bilhassa bizim Duster'larda kullanılan Nissan elektromanyetik diferansiyel kilidi hakkında nefis bir açıklama yine her zamanki gibi wikipedia ingilizce'de yapılmış: http://en.wikipedia.org/wiki/Locking_differential

burada bilhassa vurgulamak istediğim hususu da belirtmeye çalışmışlar: "...Un-skilled drivers often put massive stress on driveline components when leaving the differential in locked operation on terrain not requiring a locker." Yani kısaca çevirirsek, "...acemi sürücüler genellikle aslında kilit gerektirmeyen yol koşullarında lüzumu olmamasına rağmen sürüş takımlarına son derece fazla yük getiren bu kilidi açarak kullanma eğilimi gösterirler."

Özellikle anılan yazının "A "selectable" locker allows the driver...." diye devam eden kısmını okumanızda fayda var. Artıları (Pros.) ve Eksileri (Cons.) pek güzel dile getirmişler.
 

Ynt: Bir Duster Aldım

TTamer bey kardeşim

Aracı yeni aldığımdan ve daha önemlisi işgüç durumları dolayısıyla uzun gezintilerim olmuyor.

Denizli'deyim. (Yukarıda haritasını verdiğim dağ yolu seyahatini Manisa'da yapmıştım)
En fazla, bu yöredeki dağlara/yakınlarına gidip geliyorum. Yani yukarıda bahsettiğim gezintiler üç-beş saatlik turlar. Aslında arabayı tanıma turları da diyebiliriz.

Bu havaliye yakınsanız, (ama yanlış hatırlamıyorsam Ankara'da idiniz) beraber tura çıkabilirdik.

4WD ilwe ilgili ikazınızı unutmayacağım. Sadece "zor durumdan kurtulmak için kullanmak...."

Diğer zamanlarda sürekli OTO modu mu olmalı, yoksa 2WD mi? Hangisi daha uygun?

Kış laştiğim yok. Sadece üzerindeki orijinal lastikleri var, o kadar. Aslında almayı gerektirecek kadar dağ yolu ve kar-kış seyahatim de olmaz muhtemelen.

Şayet sizin bir deneyiminiz ve tavsiyeniz varsa bu kış lastiğiyle ilgili, bilgilenmek isterim. Bir gün lazım olursa da kullanmak üzere....

Selamlar
 

Ynt: Bir Duster Aldım


olguncandan' Alıntı:
TTamer bey kardeşim

Aracı yeni aldığımdan ve daha önemlisi işgüç durumları dolayısıyla uzun gezintilerim olmuyor.

Denizli'deyim. (Yukarıda haritasını verdiğim dağ yolu seyahatini Manisa'da yapmıştım)
En fazla, bu yöredeki dağlara/yakınlarına gidip geliyorum. Yani yukarıda bahsettiğim gezintiler üç-beş saatlik turlar. Aslında arabayı tanıma turları da diyebiliriz.

Bu havaliye yakınsanız, (ama yanlış hatırlamıyorsam Ankara'da idiniz) beraber tura çıkabilirdik.

4WD ilwe ilgili ikazınızı unutmayacağım. Sadece "zor durumdan kurtulmak için kullanmak...."

Diğer zamanlarda sürekli OTO modu mu olmalı, yoksa 2WD mi? Hangisi daha uygun?

Kış laştiğim yok. Sadece üzerindeki orijinal lastikleri var, o kadar. Aslında almayı gerektirecek kadar dağ yolu ve kar-kış seyahatim de olmaz muhtemelen.

Şayet sizin bir deneyiminiz ve tavsiyeniz varsa bu kış lastiğiyle ilgili, bilgilenmek isterim. Bir gün lazım olursa da kullanmak üzere....

Selamlar



Sayın Olgun Hocam,

Eminim TTamer Bey de değerli görüşlerini paylaşacaktır ama ben kendimce görüşlerimi yazayım.

Öncelikle 4 WD konusu için,

Şehir içi standart ve en ekonomik kullanım 2WD

Şehir içinde aşırı yağmur kar buzlanma riski olduğu zaman ve haif arazi şartları 4 WD Auto

Ağır arazi ve bol kar gibi aracı zorlayıcı koşullarda 4 WD Lock . 4 Wd Lock konumunu camur ve karlı zeminlerde korkmadan kullanabilirsiniz. Zeminde tutunma az olduğu için bahsetmiş olduğumuz kasıntı ve zorlanmalar olmaz. 4 WD Lock 'u zor yerden kurtulmak için değil de zor yere girmeden önce seçerseniz daha mantıklı olur. Çünkü şartların ağır olduğu bir yerde araç bir kere kalırsa sonra hareket ettirmek daha zor olur. Zor durumda kalmadan önce lock kunumuna alırsanız aracın kendi hızının da yardımı ile daha rahat geçersiniz. Bazen arazide tapa gaz (1. vites tam gaz) geçmeyi gerektiren yerler olabiliyor.Bu derin balçık çamur , bol kar veya dik bir rampa da olabilir. Bu gibi yerlerin öncesinde kesinlikle Lock konumuna alın.

Lastik ile ilgili kış lastiği çok önemli ve faydalı.Sadece karda değil zemin kuru olsa da hava şartları +7C'nin altında olduğu her durumda kış lastiği 4 mevsime göre daha iyi performans veriyor. Ayrıca 2 Tk. lastik olduğu için de lastikleriniz daha uzun sürede yıpranıyor. Ben de eski 4x4 aracımda yazlık ve kışlık lastik kullanıyordum. Şuan ki tercihim 2 Tk. yerine 1 Tk. AT (All Terrain) olurdu. AT sınıfı lastikler %50 asfalt % 50 off road için dizayn edilmiştir. Karda da kışlastiği gibi performans gösterir. Mevsimsel sök tak derdi de olmaz. Yazında kullanabilirsiniz. Sadece 4 mevsime göre kuru zemin yaz performansı bir miktar daha düşük olur fakat üst limitlerde kullanmıyorsanız farkı anlayamazsınız.

Nacizane görüşlerim bu şekilde...

Selamlar...
 



Ynt: Bir Duster Aldım


Duster çekiş kontrol sistemi ile ilgili bir video . (2 WD-4WD Auto-4WD Lock)


http://www.dailymotion.com/video/xdirr5_dacia-duster-off-road_auto
 

Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
103,923
Mesajlar
1,525,813
Kayıtlı Üye Sayımız
166,703
Kaydolan Son Üyemiz
muzomuco

SON KONULAR



Geri
Üst