Güvenliğimiz İçin Lastiklerimiz Hakkında Bilmemiz Gerekenler

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan yasiko Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 19
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 9,036

yasiko

Kamp III
Mesajlar
777
Tepkime Puanı
39
Yaş
68
Yer
İstanbul
Bir çoğumuz her gün araba kullanıyoruz ve genellikle araçlarımızın hayati önem taşıyan lastiklerine gerekli kontrolleri yapmıyoruz. Gerekli kontroller yapabilmemiz için lastikler hakkında bazı bilgileri bilmemiz gerekir.

Bir çoğumuz lastik satın alırken bize ölçüler sorulduğunda eski lastiklerimizin üzerindekileri okuyup söyleriz. Peki ama lastiklerin üzerindeki bu sayılar ne anlama geliyor biliyor muyuz?
 

Etiketler
Ynt: Güvenliğimiz İçin Lastiklerimiz Hakkında Bilmemiz Gerekenler

Lastikler yanaklarına damgalanan üretim yılından itibaren 4 yıl içinde kullanım ömrünü tamamlar : Son kullanma tarihi geçmiş lastikler daha fazla patlama riski taşır ve ciddi kazalara sebebiyet verebilir. Bu yüzden kullandığımız lastiklerin son kullanım sürelerini kontrol edip bilmemiz gerekir.

Bir lastikteki son kullanma tarihini bulmak çok kolaydır. Lastiğin yanağını kontrol ederseniz, üzerine damgalanmış 4 haneli bir sayı görürsünüz. Bu sayı lastiğin üretildiği hafta ve yıla denk gelir, son kullanma tarihi bu tarihten itibaren 4 yıldır
 

Ynt: Güvenliğimiz İçin Lastiklerimiz Hakkında Bilmemiz Gerekenler

Lastik basıncı : Çoğu insan otomobilini gerçek lastik basıncı altında kullanmayı tercih etmektedir. Mesela 30 PSI olması gereken lastik basıncını 26-28 PSI'a kadar düşürüp yolda sürtünmeden dolayı lastiğin ısınarak normal değerine yükselmesi beklenmektedir. Lastik basıncını düşük tutmak doğru bir uygulama değildir! Günümüzün tubeless tabir edilen lastiklerinde iç lastik yoktur ve düşük basınçta lastik yerle daha az temas eder, aracın yol hakimiyeti azalır. Üstelik lastik düzensiz aşınır ve lastik ısısını gereğinden faza yükselmesine neden olur. Bu şekilde lastik daha kolay patlamaya müsait hala gelir.

Lastiğin yanında ayrıca o lastik için izin verilen azami basınç değerleri de yazılıdır. Kendi lastiğinizin izin verilen azami basınç değerini kontrol edin, lastiklerinizi izin verilen azami değerine kadar şişirin. Farklı lastikler farklı hava basınçları için tasarlanmışlardır. Lastiğinize ait azami basınç değerini lastiğin yanağındaki janta yakın küçük sayıda görebilirsiniz. Asla bu basınç değerini aşmayınız!

Lastik başına azami yük taşıma kapasitesini kilogram ve pound olarak aşağıdaki tabloda görebilirsiniz.

lastik3.jpg
 

Ynt: Güvenliğimiz İçin Lastiklerimiz Hakkında Bilmemiz Gerekenler

Lastiğin taşıma kapasitesi : Bir diğer önemli husus da aracımızda taşıdığımız yükün miktarıdır. Lastiklerimizde oluşturacağı zorlamayı düşünmeden araçlarımızı haddinden fazla yükleriz. Aşırı yüklemeler lastiğin patlamasına ve kazaya neden olabilir.

Lastiğin yanağında lastiğin maksimum yük taşıma kapasitesi endeks cinsinden yazılıdır.

lastik4.jpg
 

Ynt: Güvenliğimiz İçin Lastiklerimiz Hakkında Bilmemiz Gerekenler

Lastiğin maksimum hız değeri : Lastiğin tasarlandığı hız değeri de bir harf ile yük endeksinin yanında belirtilir.

Harflerin hangi hızlara denk geldiğini km/saat ve mil/saat cinsinden gösteren tablo
 



Ynt: Güvenliğimiz İçin Lastiklerimiz Hakkında Bilmemiz Gerekenler

Lastiğin ısıya dayanıklılığı : "Temperature" yani ısı yazısından sonra gelen harfler lastiğinin ısıya dayanıklılığını gösterir. Lastikler en yüksek ısı dayanıklılığı için A'dan başlayarak düşüğe doğru B ve C diye sıralanırlar.

lastik6.jpg
 

Ynt: Güvenliğimiz İçin Lastiklerimiz Hakkında Bilmemiz Gerekenler

Lastiğin çekiş gücü : Çekiş gücü lastiğin ıslak bir zeminde durabilme yeteneğidir. "Traction A" değerine sahip bir lastik, ıslak bir yolda size diğer düşük dereceli bir lastikten daha kısa mesafede durabilme imkanı sunar. Çekiş değeri yüksekten düşüğe "AA", "A", "B" ve C olarak sıralanır.

lastik7.jpg
 

Ynt: Güvenliğimiz İçin Lastiklerimiz Hakkında Bilmemiz Gerekenler

Lastiğin diş değeri : Bu sayı size lastiğinizin diş değerini verir. 400 değerine sahip bir lastik 200 değerine sahip bir lastikten iki kat daha uzun ömürlüdür.

Lastiklerimizin;
Üretim tarihini
Azami hava basıncı değerini
Çekiş gücünü
Diş derinliğini
Her bir lastik için yük taşıma değerini
Hız derecelendirmesini
Isı mukavemetini ve
Lastik ölçülerinizi bilmemiz gerekir.

Kaynak: www.sigortam.net

lastik8.jpg
 

Ynt: Güvenliğimiz İçin Lastiklerimiz Hakkında Bilmemiz Gerekenler

sn. yasıko.
lastıkler uzerınde bu kadar cok sembol ve yazıların ne ıse yaradıgını hep merak etmısımdır . sagdan soldan yalan yanlıs bır suru yorum sekıllerı duymustum. bazılarını dogru tutturmuslar . benım ıcın daha onem tasıyan ozellıklerı ( donme sayısı,tractıon vs. gıbı) merak etmeme ragmen bılmıyordum. tabı kı bır cok latıkcı vasfı tasıyan kımselere de sordum. dedıgım gıbı yalan yanlıs. gercekten ogrenebılmıs olduguma cok memnun oldum. tesekkur ederım
selamlar.
 




Ynt: Güvenliğimiz İçin Lastiklerimiz Hakkında Bilmemiz Gerekenler

Sn. yasiko bilgilendirme için teşekkürler, ayrıca aklıma gelmişken karavanlar için lastik ve amortisör üretildiğini hatırlatmak isterim. Karavanınız uzun süre park halinde kalacaksa lastiklerde deformasyon olur. Bu nedenle ya aracınızı takoza almak yada belirli periyotlarla aracı yürütüp, tekerleri ısınıncaya kadar yol yapmak zorundasınız. Yoksa kısa sürede lastikler yanaklarından yarılır ve atılmak zorunda kalır. Bahaneyle karavanda zaman geçirirsiniz, şiddetle tavsiye edilir...
 



Ynt: Güvenliğimiz İçin Lastiklerimiz Hakkında Bilmemiz Gerekenler

Merhaba,

Bu konuda birtakım bilgilere sahiptim. Ahmet Bey(yasiko) sayesinde bilgilerim birkaç misli katlandı. Teşekkürler Ahmet Bey!.

Cavid Sezen
 

Ynt: Güvenliğimiz İçin Lastiklerimiz Hakkında Bilmemiz Gerekenler

Sayın yasiko,çok faydalı bir konuya değinmişin,Haşmet kardeşimde çok doğru öneride bulunmuş.Bende bir bigi aktarayım belki faydası olur.Uzun zaman kullanılma gereği duyulmadan bir kenarda duran KRİKO'larıda birkaç ayda bir yerine takarak kriko yerlerinin sağlamlığını ve krikoların işlevini test etmekte fayda var.Bu konuda biz çok zaman üzülmüşüzdür.Lastik patlar,uzun zaman yerinden sökülmeyen stepne yi yerinden sökemezsiniz,veya kullanılmayan sağlam olduğunu umduğunuz krikonuz kaldırmayabilir.Mesela benim aracımda iki adet kriko vardır.Zaman zaman tekerler bijonları nıda gevşetip sıkmanın çok faydası var.Ben yaşadım mesela.Yunanistan'da yolda kalmış bir aileyi gördüğümde durdum.Bijonlardan bir tanesini sökemiyorlardı.Biz iki arkadaş her türlü alet ile,keski dahil tam 2 saat uğraştık.Malesef sökemedik,en sonunda servis çağırdılar.Gelen servis oksijen ile ısıtarak zar zor söktü.Umarım hepimizin deneyimleri ve aktardığımız bilgiler sayesinde arkadaşlarımız üzülmeyecekleri geziler yaparlar.Saygılarımla
 



Ynt: Güvenliğimiz İçin Lastiklerimiz Hakkında Bilmemiz Gerekenler

Ahmet bey bahsetmıs oldugunuz konu bır arabada fren tertıbatının ne kadar onemlı oldugunu farkında oldugumuz kadar, Lastıklerınde o kadar onemlı oldugunu bılmek lagazım, Belkı cok arkadaslarımızın yazmıs oldugunuz bılgılerın bır kısmını bıldıgı kanısındayım, Ama oyle bır konuya el atmıssınızkı lastıkde kullanım tarıhı bunu cok surucunun bıldıgı kanısında deyılım bence konunun en kayda deger kısmı burası, Özellıkle karavan kullanan arkadaslarımızın arabaları yılın bellı zamanlarınada kullanıldıgı gıbı yanı az bu lastıklerın eskımesıde uzun zaman alacakdı yanı cogunlukda son kullanma tarıhını gececektır, Ne olacak lastık özellıgını kaybedecek ve cok ufak yarılmalar meydana gelecektır asırı ısınma ve yuklen dusunmek bıle ıstemıyorum Allah korusun,
Bu konuyu dıle getırdıgınız ıcın sıze bır daha tesekkur edıyorum, Selamlar Ahmet bey...
 

Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
104,026
Mesajlar
1,527,420
Kayıtlı Üye Sayımız
166,770
Kaydolan Son Üyemiz
auron

Çevrimiçi üyeler

SON KONULAR



Geri
Üst