Niva Arazi Şanzıman Kullanımı

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan aopena Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 5
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 28,961

aopena

Ana Kamp
Mesajlar
52
Tepkime Puanı
2
beyler bu niva arazi şanzımanı nasıl kullanılıyor vitesler nasıl kullanılıyor bir türlü çözemedim. sürekli 4 çeker oldugu söyleniyor. fakat camurda cıkarken sanki sadece arka cekiçteymiş gibi sadece arkalar patinaj ediyor önler de güç yok gibi yokusda bayılır dik rampada sürekli 4 olması için napmak lazım takviye vs nasıl oluyor
 

Etiketler
arazi
Ynt: Niva Arazi Şanzıman Kullanımı

Merhaba,çok uzun yıllar önce bir kaç sene boyunca Niva'm vardı.
Hatırladığım kadarıyla yardımcı olmaya çalışayım.

Aracınızda ana vites kolundan başka biri kısa diğeri orta iki kol daha vardır.
Evet aracınız sürekli dört çekerdir,eğer önceden oynanmadıysa.

Aracınız standart halindeyse orta kol 4H - Boş - 4L hizmeti verir.
En kısa kol şanzımanı kilitler yani ön ve arkaya gücü eşit dağıtır.

Arka patinaj yapıyor çamurdan çıkmak zor oluyor demişsiniz.
Orta kolu ağır devire,kısa kolu da kilit konumuna alın rahatça çıkarsınız.

Fakat unutmayın ki aracınızın diferansiyelleri kilitli değildir.
Dengesiz bir pozisyonda kalırsanız boşa düşen tarafın patinaj yapması normaldir.

Aracı kullandıkça zamanla engellere nasıl yaklaşmanız gerektiğini çözersiniz.
Hangi hızla,ne açıda girerseniz sorunsuzca engelden geçersinizi öğrenirsiniz.

Çok maharetli bir araçtır,Kırılsa da dert etmezsiniz,kolay vazgeçemezsiniz.
Bana göre eski modellerinde power direksiyon ve klima olmaması eksikliktir.
Bu paraya bu kadar araç.İyi günlerde kullanın.Şahsi bilgilerimden bazılarıdır.
Yardımcı olmasını umarım.
 

Ynt: Niva Arazi Şanzıman Kullanımı

ttogan' Alıntı:
Merhaba,çok uzun yıllar önce bir kaç sene boyunca Niva'm vardı.
Hatırladığım kadarıyla yardımcı olmaya çalışayım.

Aracınızda ana vites kolundan başka biri kısa diğeri orta iki kol daha vardır.
Evet aracınız sürekli dört çekerdir,eğer önceden oynanmadıysa.

Aracınız standart halindeyse orta kol 4H - Boş - 4L hizmeti verir.
En kısa kol şanzımanı kilitler yani ön ve arkaya gücü eşit dağıtır.

Arka patinaj yapıyor çamurdan çıkmak zor oluyor demişsiniz.
Orta kolu ağır devire,kısa kolu da kilit konumuna alın rahatça çıkarsınız.

Fakat unutmayın ki aracınızın diferansiyelleri kilitli değildir.
Dengesiz bir pozisyonda kalırsanız boşa düşen tarafın patinaj yapması normaldir.

Aracı kullandıkça zamanla engellere nasıl yaklaşmanız gerektiğini çözersiniz.
Hangi hızla,ne açıda girerseniz sorunsuzca engelden geçersinizi öğrenirsiniz.

Çok maharetli bir araçtır,Kırılsa da dert etmezsiniz,kolay vazgeçemezsiniz.
Bana göre eski modellerinde power direksiyon ve klima olmaması eksikliktir.
Bu paraya bu kadar araç.İyi günlerde kullanın.Şahsi bilgilerimden bazılarıdır.
Yardımcı olmasını umarım.

şu şanzıman kilidiyle diferansiyel kilidi arasındaki farkı,,kulanım faydasını bi anlayamadım gitti? :smiley:
murat
 

Ynt: Niva Arazi Şanzıman Kullanımı

3 ayri vites kolu var, buyuk olani biliyorsunuz zaten. Ortanca kol araci takviyeye alir gucu artirir hizi dusurur. çok dik rampalarda kullanilmasi lazimdir. Kücük kol orta kilittir camurdan cikmaniz icin tekerleklerin donusunu optimize eder. Kucuk kolu asfaltta kesinlikle kullanmayin arac epeyce sarsilacaktir. ayrica kucuk kol normal konuma zor gecer bunun icin araci geri vitese takip bir kac metre gitmek gerekir.
Bu arada dif kilidi aksdaki sag ve sol tekerin esit yukte donmesini saglar. kilitsiz bir arac capraz iki tekerden askida kalirsa kurtulamaz cunku sistem tum gucu kolay donen tarafa aktatacaktir iste dif kilidi bunu onler ve standart nivada dif kilidi yoktur.
 

Ynt: Niva Arazi Şanzıman Kullanımı

Tekrar merhaba.
Murat kardeşimizin sorusuna Ünal kardeşimiz cevap vermiş.
Ben de bildiklerimi paylaşayım,siz içinden seçin.

Araçta normal şanzımandan başka malum bir yavru şanzıman yani arazi şanzımanı daha vardır.
Ortanca kol bu arazi şanzımanının ağır devirde veya hızlı devirde dönmesini sağlar.
Üç konumu vardır.Hızlı devir,boş ve ağır devir.Boş konumunda ana şanzıman da devreden çıkar.
Araç çekilmeden yada itilmeden yürümez.Çekme,itme ve sabit noktayken vinçlemede kullanılır.

En küçük kol ise özellikle ağır devirdeyken gücün ön ve arka şaftlara eşit iletilmesini sağlar.
Normalde zaten sürekli dört çeker olan aracınızda bu durum avaredir.Bulduğuna güç gider.
Fakat orta kilidi devreye aldığınızda ön ve arka şaft eşit oranda tahrik olur.
Yani avarelik ortadan kalkar.

Şimdi diferansiyel kilidinden bahsedelim.Diferansiyel,virajlarda aracın kasılmadan dönmesini sağlar.
Tören geçişinde sağa dönerken,sağ baştaki asker yerinde sayar,en soldaki en geniş adımı atar hesabı.
Diferansiyel tam kilidinde,sağdaki yerinde saymıyor ve öndekilerin çekiştirmesiyle mecburen dönüyor.
Aynı durum ön diferansiyel içinde geçerli şeklinde düşünün.Bu durumda direksiyon mafsalları zorlanıyor.

Burada Ünal kardeşimizin yazdıkları önemlidir.Arazi dışında her türlü kilitte mekanik sistem zorlanır.
Arazide de zorlanır ama ihtiyaçtır.Arazi dışında sürat fazla olduğundan kırılma riski vardır.
Zorlu bölge geçildikten sonra bu sistemlerin sağlığı için devre dışı bırakılmaları doğrudur.
Bakımlı araçlarda kilitten çıkmada zorlanmazsınız.Yine de bir kaç metre geri gitmek emniyettir.

Diferansiyel kilidi olmayan bir araç tekerlerden biri boşa düşünce o dingilde çekerini kaybeder.
Diğer dingilde ikiside sağlam basıyorsa o sayede kendini çıkarmaya çalışır.
Fakat aracın duruş pozisyonu uygunsuzsa,ivmelenmeyi sağlayamıyorsa diğer dingilde işe yaramaz.
O zaman şanzıman kilidi devreye girer ve gücü öne arkaya eşit dağıtarak sağlam basan dingile güç verir.

Tüm bunlara rağmen iyice uygunsuz bir diklikte ve ağır bir halde kaldıysanız yine sıkıntı olabilir.
İşte son çare o zaman da varsa diferansiyel kilidinizi veya kilitlerinizi devreye almanız gerekir.
Böylelikle tüm tekerlerinizde aynı anda(çapraz yada tek taraflı askıda kalsanız bile)çeker durumdasınızdır.
Bu durumda çıkamayacağınız yer ve durum olmaz.(araç her iki diferansiyelin üstüne oturmadıysa)

Araçlar tüm donanımlarıyla arazide iş yapar.Kilit var her yerden geçerim düşüncesi pek doğru değildir.
Lastikler uygun değilse basit bir yerde kalabilirsiniz.Lastik uygun basınç uygun değilse de kalabilirsiniz.
Araç gereğinden fazla ve dengesiz yüklüyse,römorkluysa vs bir sürü etken durumları değiştirir.
O zamanda pilotaj,tecrübe devreye girer.Buna rağmen görüş açısı,yağmur vs her durumda herşey olur.

İşin zevki biraz da doğa ile arazi ile mücadele etmekten geçiyor zaten.
Bazı bilgi ve tecrübelerimdir,faydalı olmasını umarım.
 



Ynt: Niva Arazi Şanzıman Kullanımı

ttogan' Alıntı:
Tekrar merhaba.
Murat kardeşimizin sorusuna Ünal kardeşimiz cevap vermiş.
Ben de bildiklerimi paylaşayım,siz içinden seçin.

Araçta normal şanzımandan başka malum bir yavru şanzıman yani arazi şanzımanı daha vardır.
Ortanca kol bu arazi şanzımanının ağır devirde veya hızlı devirde dönmesini sağlar.
Üç konumu vardır.Hızlı devir,boş ve ağır devir.Boş konumunda ana şanzıman da devreden çıkar.
Araç çekilmeden yada itilmeden yürümez.Çekme,itme ve sabit noktayken vinçlemede kullanılır.

En küçük kol ise özellikle ağır devirdeyken gücün ön ve arka şaftlara eşit iletilmesini sağlar.
Normalde zaten sürekli dört çeker olan aracınızda bu durum avaredir.Bulduğuna güç gider.
Fakat orta kilidi devreye aldığınızda ön ve arka şaft eşit oranda tahrik olur.
Yani avarelik ortadan kalkar.

Şimdi diferansiyel kilidinden bahsedelim.Diferansiyel,virajlarda aracın kasılmadan dönmesini sağlar.
Tören geçişinde sağa dönerken,sağ baştaki asker yerinde sayar,en soldaki en geniş adımı atar hesabı.
Diferansiyel tam kilidinde,sağdaki yerinde saymıyor ve öndekilerin çekiştirmesiyle mecburen dönüyor.
Aynı durum ön diferansiyel içinde geçerli şeklinde düşünün.Bu durumda direksiyon mafsalları zorlanıyor.

Burada Ünal kardeşimizin yazdıkları önemlidir.Arazi dışında her türlü kilitte mekanik sistem zorlanır.
Arazide de zorlanır ama ihtiyaçtır.Arazi dışında sürat fazla olduğundan kırılma riski vardır.
Zorlu bölge geçildikten sonra bu sistemlerin sağlığı için devre dışı bırakılmaları doğrudur.
Bakımlı araçlarda kilitten çıkmada zorlanmazsınız.Yine de bir kaç metre geri gitmek emniyettir.

Diferansiyel kilidi olmayan bir araç tekerlerden biri boşa düşünce o dingilde çekerini kaybeder.
Diğer dingilde ikiside sağlam basıyorsa o sayede kendini çıkarmaya çalışır.
Fakat aracın duruş pozisyonu uygunsuzsa,ivmelenmeyi sağlayamıyorsa diğer dingilde işe yaramaz.
O zaman şanzıman kilidi devreye girer ve gücü öne arkaya eşit dağıtarak sağlam basan dingile güç verir.

Tüm bunlara rağmen iyice uygunsuz bir diklikte ve ağır bir halde kaldıysanız yine sıkıntı olabilir.
İşte son çare o zaman da varsa diferansiyel kilidinizi veya kilitlerinizi devreye almanız gerekir.
Böylelikle tüm tekerlerinizde aynı anda(çapraz yada tek taraflı askıda kalsanız bile)çeker durumdasınızdır.
Bu durumda çıkamayacağınız yer ve durum olmaz.(araç her iki diferansiyelin üstüne oturmadıysa)

Araçlar tüm donanımlarıyla arazide iş yapar.Kilit var her yerden geçerim düşüncesi pek doğru değildir.
Lastikler uygun değilse basit bir yerde kalabilirsiniz.Lastik uygun basınç uygun değilse de kalabilirsiniz.
Araç gereğinden fazla ve dengesiz yüklüyse,römorkluysa vs bir sürü etken durumları değiştirir.
O zamanda pilotaj,tecrübe devreye girer.Buna rağmen görüş açısı,yağmur vs her durumda herşey olur.

İşin zevki biraz da doğa ile arazi ile mücadele etmekten geçiyor zaten.
Bazı bilgi ve tecrübelerimdir,faydalı olmasını umarım.


Bahadır bey bu yazdıklarınızı ve Ünal beyin yazdıklarını worde attım yazdırdım,,cüzdanıma koydum arada çıkarıp okuyacağım, :smiley:
 

SON KONULAR - FORUM

Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
103,919
Mesajlar
1,525,752
Kayıtlı Üye Sayımız
166,700
Kaydolan Son Üyemiz
olcayozan

Çevrimiçi üyeler

SON KONULAR



Geri
Üst