ATAYURT.. ulan bator-harhori-orhun....MOĞOLİSTAN

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan afagan Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 18
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 6,137

afagan

bamakoda kumaş işçileri/kuntakinte
Mesajlar
178
Tepkime Puanı
4
Yer
istanbul
Moğolistandayım. Geceyi, bilinen en eski yazılı türk anıtının 100 m uzağında bir moğol çadırında geçirdik. yıldızlar yanıbaşınıza inecekmiş kadar yakın, gök sanki burda daha bir başka. çadırda yattığınız yerde, geceyi ışıtan yıldızları izlerken, birden rüzgar hışırdamaya şiddettini artırmaya başlıyor, yaz mevsimi olmasına rağmen, hızla soğuyan havayla birlikte yağmur bulutları sökun ediyor ve sabahın ilk ışıklarını altay dağlarından kopup gelen karakurum yağmuruyla karşılıyorsunuz...

atayurttan memlekete toprak getiriyorum...
 

Etiketler
Ynt: ATAYURT.. ulan bator-harhori-orhun....MOĞOLİSTAN

allah yolunuzu açık etsin öyle güzel anlatmışsınızki orda gibi hissetim kendimi.
 


Ynt: ATAYURT.. ulan bator-harhori-orhun....MOĞOLİSTAN

Hocam valla fotoğraf bekliyoruz bol bol, benim de çok merak ettiğim yerler, inşallah kısmet olur bir gün...
 

Ynt: ATAYURT.. ulan bator-harhori-orhun....MOĞOLİSTAN

Ne afrika, ne avrupa nede amerika... dört çeker bir makineyle gitmek istediğim tek kara parçası bulunduğunuz yer, detayları bekliyoruz.
 




Ynt: ATAYURT.. ulan bator-harhori-orhun....MOĞOLİSTAN

kendime hakim olamadım.

DSC_0086.JPG
 

Ynt: ATAYURT.. ulan bator-harhori-orhun....MOĞOLİSTAN

fotograf karesinde olmaktan hiç bir zaman hazzetmedim. hayatımda çok nadir kereler bunu istemişimdir. kendi eşiklerimden birini öğrenmiş oldum böylece. tarif edemeyeceğm, literatürümde yer alan kelimelerle ifade edebileceğimden emin olmadığım bir his sardı beni, hala uzaklaşmış değil benden o his. bu ne ideoloji..ne ünsiyet..ne özdeşlik.. ne aynılık.. hiç biri değil.. aidiyet bile yeterli değil. kutsamıyorum, farklı hissediyorum.. bilemiyorum..

DSC_0068.JPG
 

Ynt: ATAYURT.. ulan bator-harhori-orhun....MOĞOLİSTAN

sabahın ilk ışıkları ile ulan bator dan neşe içinde çıktık yola. harhoriye gidiyoruz. yolda koyun inek ve at sürülerini izleye izleye kimi yerlerde durup inerek, kimi yerlerde hızlanarak ilerliyoruz. yol asfalt olmasına ragmen büyük ölçüde bozuk ve her an bir tekeri kopartabiliriz. çoğunca çok temkinli olmama rağmen, bu kez sık sık dalıyorum aracı kullanırken. sık aralıklarla kaşılaştığımız şamanik yol tanrılarını, kimi zaman asfalta 2 metre mesafede salınan turnaları, biri gözden kayboldugu an digeri peydah olan step kartallarını, yılkı atlarını fotograflayarak ilerliyoruz. 283. km taşından sonra harhori tabelasını görüp sapıyoruz.

harhoriye kadar aynı havayı soluyarak gidiyor ve harhori (karakurum) ye varıyoruz. bilge kagan ın ve cengiz han ın başkentliğini yapmış bu şehir artık turist mekanı olmuş, atmosferi umdugumuz gibi olmayan bir müze kasaba görünümünde. arkadaşlar heyecanla moğol surlarının içindeki budist tapınağını çekmeye başlıyorlar, tapınağın bahçesinde kocaman bir tütsü kazanı dumanlanıyor.

susmayı bile beceremediğim anlar.

araca dönüp gözlerimi kapıyorum. sıcak ateş gibi yalazlanıyor her yandan. dalıyorum. seslerden yola çıktıgımızı anlıyorum. türkiye tarafından yaptırılmış olan orhun yoluna girdiğimizi anlıyorum araba sarsılmıyor. gözlerimi açmıyorum. ne kadardı? 40 km mi demişlerdi. dalıyorum.

araç durdu. konuşma sesi de yok. gözlerimi aralıyorum, camdan gökyüzünü görüyorum, açık bir gök, başımı kaldırıyorum.

burası orhun. ne duygulanmak, ne kavuşmak ne de buralı olmak. yok böyle bir şey. bu taş.. bu önünde durduğum kırık dökük dikit, bilge kağan ın seslenişinin kazındığı bir kaya. burada, harhoriden 45 km uzaklıkta, batısında ve güneyinde altay uzantısı tepelerin izlenebildiği geniş bir düzlükte, bozkırın ortasına mıh gibi çakılmış. araçtan inip yürümeye başlıyorum. hemen müzenin önündeyiz. arkasında 2-300 adım mesafede bahce duvarı gibi çevrilmiş 2 dönümlük bir alanın ortasında uzaktan göruyorum. yürüyorum. arkamdan sesleniyorlar, "nereye?.. orjinalleri içerde biliyosun.." yürümeye devam ediyorum.

yumuşak step toprağı adımladıgım. seyrek çayırlar arasında patikalar oluşmuş gide gele. sürtmüyorum ayagımı yürüyorum. hiç bir şey düşünmüyorum. kendimi yokluyorum, hiç bir şey hissetmiyorum, sadece bir tuhaflık sarıyor bedenimi ruhumu. teslim oluyorum bu toprağa. teslimiyet olsa gerek bu, yürümeye devam ediyorum. kapıdan içeri giriyorum, her santimini adımlamak istiyorum. toprağı avuçluyorum, boyumca kaldırıyorum toprağı.. toprak parmaklarımın arasından savruluyor.. yere düşmeden toz olup uçuşuyor. sahiden uçuyorum gibi.

1200 yıldır burada beni bekleyen sesi duymaya, soluğu ensemde değil yüzümü hissetmeye .. imkan var mı? belki de vardır.

çıkıyorum bahçe kapısından.. yaklaşık 5-600 adım ilersinde diğeri aynı şekilde çevrilmiş. gene yürüyorum. gene duyuyorum.

toprakları dolduruyorum ceplerime. çoraplarımı çıkarıyorum, sırtüstü uzanıyorum, yetmiyor yan dönuyorum, uyumak istiyorum burada, baba evi gibi.

kalkıp dönuyorum. hırslanıyorum. dönmek için hırslanmam lazım. taşa yürüyorum. müzeye giriyorum. orada salonun köşesinde yanyana duruyorlar, zincire vurulmuşlar gibi. banabakıyorlar gibi. nerde kaldın evlat diyorlar gibi. varıp oturuyorum oracığa.. öyle bir şey işte..
 

Ynt: ATAYURT.. ulan bator-harhori-orhun....MOĞOLİSTAN

Serdar Bey, okurken aldığım lezzeti maalesef sizin kadar iyi anlatmayacağım. Sadece imrenerek okuduğumu/devamını beklediğimi söyleyebilirim.
 



Ynt: ATAYURT.. ulan bator-harhori-orhun....MOĞOLİSTAN

Merhabalar Serdar Bey, Moğolistan konusunda yeni teknik bilgilere ihtiyacım var. Rotalar, kalınacak mekanlar hatta fiyatlar... Bizimle paylaşırmısınız..Şimdiden teşekkür ederim...
 

Ynt: ATAYURT.. ulan bator-harhori-orhun....MOĞOLİSTAN

merhaba, öncelikle her zaman ki gibi notları ve fotografları ihmal ettiğim için özür dilerim:smiley:

sertaç bey sorunuza ana hatları ile yanıt vereyim ama gideceğiniz zaman teknik detayları ve gerek duyarsanız isim ve telefonları da bildiririm.

moğolistana uçuş rotası olarak en makul ulaşım 3 noktadan yapılabiliyor. Moskova-Pekin ve Berlin.

önceden rezervasyon yapılmaması durumunda ciddi aksiliklerle karşılaşılabilir. MİAT Moğolistan havayolları, Air China ile ekürili çalışmaları olsa da MİAT a her zaman ulaşılamayabiliyor. Aİr China en iyi tercih olacaktır kanımca.

Karayolu ile girişlerde pek çok süprize ve geikmeye hazır olunması lazım. Moğolistanla, ana petrol tedarikçisi Rusya arasında güncel bir gerilim var, rusya tarım hasat dönemi oldugu için tarımda kullanılan ana yakıt olan motorini kısarak moğolistana sağlam bir tazyik yapıyor, sınırlarda bir takım geickmeler ve pürüzler yaşanabilir.

Moğolistana kara yolu ile ÇİN girişinde ise, bildiğim ana sınır kapısının tıpkı Mombasa-Nairobi yolu gibi, tırlar tarafından istila edilmiş olduğu ve inanılmaz uzun kuyrukların sık sık yaşandığı.

Moğolistana tren yolu ile giriş ise sorunsuzdur. Trans mongolia çok işlek, çok kalabalık ve muhteşem görsellikler sunuyor. Ulan bator daki istasyonda 2 saat zaman geçirmek bile insanı başka alemlere götürebiliyor.

Ulan Bator'da ciddi bir trafik sorunu var:smiley: yollar berbat durumda.

acil çıkış devam edeceğim.
 



Ynt: ATAYURT.. ulan bator-harhori-orhun....MOĞOLİSTAN

dünden devam,

ÇİN, bize vize uyguluyor ama ulan bator aktarma yapacağınız için transit yolcu kabul ediliyorsunuz, gümrük/pasaport kontrole girmeden transit masasından ulan bator check in yaptırıldıgında şak diye giriş mührünü vurup azat ediyorlar. Bu, vizesiz pekin gezisi demek:smiley:

genelde ulan bator uçağı aynı gün içinde oluyor, ama bir şekilde ayarlayıp, pekin e inişten 36-48-54 saat ilerisine bilet alınırsa (bildiğim kadarıyle azami 3 gün gerekirse netleştiririm) pekini soluma şansını da yakayabilirsiniz. pekinde pazarlık işe yarıyor ve çok ciddi paralar harcamadan güzel ve havaalanına yakın bir otelde kalıp, yine çok para ödemeden çok canayakın bir şoför/rehber le pekin merkezini, tiananmeni ve dileyeceğiniz başka semtleri de gezip görebilirsiniz. pekin de hemen hiç bir asayiş riski yaşamadım, insanlar kendi halinde, sadece çok kalabalık, aşırı kalabalık her yer kalabalık, insanlar kelimenin tam anlamıyla akıyor.

ulan bator, için ilk söylemek gereken şey şu bence: batının iletişim kültürünü kalıp olarak farketmiş/uygulamak istiyorlar ve batının "net"liğini batıdan gelenlerle bir iletişim biçimi olarak fiyatlandırmalarda ve ikili ilişkilerde dayatıyorlar ama bunu içselleştirmedikleri ve aslında yabancı oldukları bir ritüeli sergilemeye çalıştıkları için bunu bi parça kaba yapıyorlar.

bir kaç örnek,

pasaportuma son 3 yıl içerisinde 10 dan fazla ülke gümrüğünde sadece 2 yerde detaylı inceleme yapıldı; biri nijer diğeri moğolistan.
otel pazarlığının aynı şekilde en çok zorlanılarak yapıldığı yerler arasında, mombasa ilk sırada yer alıyor diye anımsıyorum, ikinci sırada ulan bator yer alıyor.
daha uç bir örnek; ulan bator da araç kiralama şirketinin gösterdiği katı ve anlamsız (moğolistan gibi sadece km katederek gezebileceğiniz bi ülkede km esaslı kiralama) tutumu dünyanın hiç bir yerinde ne gördüm ne duydum.

bu tutumları sergilerken, "siz bunu biliyor olmalısınız, aksi ısrarınız bizi suistimal etme niyeti, geldiğiniz yerin kuralları bu" üslubunu takınıyorlar. öyle ki, birkaç hafta için araca ve benzine ödediğiniz para bir yana, şoföre 6 aylık maaşını ödemek durumunda kalabilirsiniz.

moğolistanda, rusça ve çince bilen insanlar hiç bir sorunyaşamaz. ingilizce ile de belirli otellerde ve belirli polis noktalarında ve kimi alışveriş noktalarında iletişim kurabilirsiniz. türkçe bilene raslamak da mümkün.

ulan bator da pek çok otel var. biz giderken birkaç otel arasında tercih yapmak zorunda oldugumuzu düşünüyorduk, yoo hiç de öyle değil. standartlarınıza hitap edecek otel bulmakta zorlanmayacaksınız, fiyatlar pahalı mı? e evet ama beyrut kadar değil mesela. kaç para denecek olursa, günlük 20 dolara da var 200 dolara da. yine somutlaştırabiliriz alternatifleri gerektiğinde. bizim ulan batorda kaldıgımız otel bence mükemmeldi (khabu otel)

moğolistana gidecek olan arkadaşların rehber tutması şart mı? ne için gidildiği ile alakalı bu durum. turla moğolistana gelen hollandada yaşayan bir türk çiftin, tur kapsamında değil diye orhun abidlerine yarım saat mesafeden gerisingeri ulan batora götürüldüğünü öğrendik ordayken, tuhaftı. orhun abideleri ulusal müze programına girmemişti (bu ay girmiş olmalı) ve tur kapsamında değildi bu nedenle dediler. ve ödedikleri tur ücretini duyunca benim bir parça dudağım uçukladı:smiley: bi ara bir tur kafilesi gördüm yolda giderken. halleri içler acısıydı ya da bana öyle geldi. devasa bir kamyon tur otobüsüne dönüştürülmüştü ve o dev mahluk o engebeli ve bozuk yollarda tangur tungur (baya da hızlı bir şekilde) ilerliyordu.

devam edicem...
 



Ynt: ATAYURT.. ulan bator-harhori-orhun....MOĞOLİSTAN

Serdar Bey, ayrıntılı bilgiler için çok teşekkürler... uzun zamandır gitmek istiyorum iyi oldu bu bilgiler.:smiley:
 

Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
104,013
Mesajlar
1,527,258
Kayıtlı Üye Sayımız
166,760
Kaydolan Son Üyemiz
Stronger

Çevrimiçi üyeler

SON KONULAR



Geri
Üst